جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 42
 آیا یکی از دلایل انتخاب امامان این بود که از نسل پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درپاسخ سئوال فوق تبيين و توضيح چند نکته لازم است: الف) ترديدي نيست که امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ بعد از پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ دوازده نفراند و يازده نفرشان از نسل پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ هستند و روايات فراواني بیشتر ...
شیعه که به امامت معتقد است، چگونه از طریق قرآن قابل اثبات است که باید از امامان پیروی نمود؟ همچنین چگونه آنها از طرف خداوند منصوب شده اند؟ لطفا جواب با جزئیات و کامل باشد؛ زیرا در شرایطی قرار داریم که با سؤالاتی از طرف دانشجویان سنی مواجه هستیم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : امامت در لغت به معنای پیشوایی،‌ مقتدایی و رهبری است و امام به معنای چیزی است که از ‌آن پیروی شود؛ چه انسان باشد یا غیر آن و چه حق باشد یا باطل؛ یعنی مطلق پیشوا، مقتدا و رهبر. امامت، در اصطلاح عبارت است از: رهبری عمومی و همه جانبۀ الاهی در تمام بیشتر ...
شیعه معتقد است که قدرت امام معصوم منبعث از خداست، امام را مردم انتخاب نمی کنند بلکه امامت مثل نبوت به دستور خداست، دلیل این اعتقاد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسأله امامت از بزرگترين مسائل بحث انگيز ميان مسلمانها بوده است. تا آنجا كه درباره آن گفته شده: «در اسلام آنقدر كه براي امامت شمشير كشيده شد، براي هيچ اصل ديني ديگر شمشير كشيده نشد»[1] اين بحث و جدال، دربارة اصلِ لزوم امام نبوده است. چه اين كه هر جامع بیشتر ...
 اگر امامت انتصابی است نه انتخابی پس چرا پیامبر گرامی اسلام در عشیرة الاقربین فرمودند هر کس الآن بخواهد می تواند وصی من باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شیعیان معتقدند که امامت یک منصب الهی و تابع تشریع و نصب الهی است، به گونه ای که حتّی شخص پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هم نقش استقلالی در تعیین جانشین خود نداشت، بلکه آن را به امر الهی انجام داده و امیر مؤمنان علی بن ابی طالب ـ علیه السلا بیشتر ...
چرا خداوند مقام امامت را مخصوص ذریه حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ کرده آیا این امر نمی تواند تبعیض نژادی باشد؟ آیا تعداد امامان از اول قرار بوده که حتماً 12 تن باشند شاید افرادی که شایسته امامت بودند از این کم تر یا بیشتر بودند، آن وقت چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتي حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ از مقام عبدالله بودن به مقام نبوت و رسالت برانگيخته شد، خداوند متعال پس از امتحانات فراوان و آزمايشات گوناگون وي را به مقام امامت منصوب فرمود. آن حضرت پس از اينکه به اين مقام رسيد از خداوند متعال درخواست چنين مقامي ر بیشتر ...
دلیل شیعه بر این که امامت عهدی است الهی و بر هر کسی که می خواهد قرار می دهد، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقام ولايت وامامت اصل دين و ركن ركين اسلام است كه درقرآن خداوندآنراعهد خويش خوانده است واين مقام از نظر شيعيان بعد ازرسول خدامخصوص امام و خليفه ی پيامبر می باشد وآن كسی است كه وظايف پيامبر (ص) (به استثنای مسأله آوردن شريعت) را بر عهده دارد. ومهم ترين بیشتر ...
درباره ضرورت وجود امام می خواستم بپرسم که اگر پیامبر تمام احکام اسلامی را در زمان حیات شان بیان ننموده اند که رسالت شان ناقص است و این بر خلاف عقیده شیعه است. اگر بیان نموده اند و احکام کامل به مسلمین رسیده است که چه نیازی به وجود امام است که از طرف خدا احکام را به مردم بگوید؟ به بیان دیگر مگر امامان همان سخنان رسول الله را بیان نمی کنند، پس چرا باید امامان باشند؟ اگر سخنان پیامبر را نمی گویند و نظر شخصی خود را می گویند که این هم صحیح نیست.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ظاهراً منشأ طرح اين سئوال، اين تلقي بوده است که گمان شده است وظيفه امام و جانشيني پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ صرفاً بيان احکام و مسائل شرعي براي مردم است! در حالي که جايگاه و وظايف امام ـ عليه السلام ـ بسيار فراتر از آن است. به همين جهت بیشتر ...
نصب الاهی امام معصوم از منظر اهل بیت
نویسنده:
احمد حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
چکیده :
این تحقیق در پی کشف نظر اهل بیت(ع) راجع به نصب الاهی یا انتخاب مردمی مقام امامت می باشد. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد: غالب شیعیان، معتقدند که اهل بیت(ع) منصوب به نصب الاهی هستند. در مقابل، عده ای می گویند با استناد به منابع خود شیعه، عقیده به نصب الاهی امام باطل است؛ چرا که بر اساس این منابع، اهل بیت(ع)، اعتقادی به نصب الاهی امام نداشته اند، بلکه ایشان مقام امامت، به خصوص امامت سیاسی را وابسته به رأی و نظر مردم می دانستند و به انتخابی بودن آن قائل بوده اند. این تحقیق، با روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه منابع روایی بر آن است که اهل بیت(ع) نه تنها امام معصوم(ع) را فردی منصوب از سوی خداوند برای هدایت و رهبری جامعه می دانند، بلکه معتقدند خداوند از نظر تکوین نیز به امام معصوم(ع) مقام ویژ ه ای بخشیده، ایشان را به عنوان واسطه نزول نعمت های خود به مخلوقات منصوب کرده است. بر مردم واجب است با پذیرش امام معصوم(ع)، زمینه حاکمیت وی را فراهم سازند.
صفحات :
از صفحه 163 تا 186
فضائح الباطنية
نویسنده:
محمد بن محمد بن محمد الغزالي أبو حامد
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فضائح الباطنية از تألیف ابوحامد غزالى است. این کتاب در زمانى شكل گرفته كه او رياست مدرسۀ نظاميه را بر عهده داشته است. مؤلف آراء و عقايد اسماعيليان يا همان باطنى‌ها را مورد نقد قرار داده است.ظاهرا علت تألیف كتاب تعداد زياد اسماعيليان و رشد عقايدشان در آن دوره بوده است.او انگيزۀ خود را اين‌گونه بيان مى‌كند«مدتها در ذهن خود داشتم كه كتابى در علم دين بنويسم تا با آن رسم خدمت و شكر نعمت را از خدمت خليفۀ عباسى احمد مستنصر باللّه كرده باشم اما در انتخاب موضوع اين كتاب متحير بودم تا اينكه اوامر شريفۀ مقدسه از جانب ايشان بر اين خادم صادر شد كه كتابى تصنيف كنم در ردّ باطنيه كه مشتمل است بر كشف بدعتهاى آنها و كيفيت حيله و تلبيه ايشان. اين كتاب مانند ساير كتب مؤلف در اين دوره (تهافات الفلاسفه و...)، بيش از هرچيز از تعصبات او نسبت به افكار خاص و عقايد مطرح در جامعه متأثر و شيوۀ او در نقدهايش جدل و مغالطه است.
  • تعداد رکورد ها : 42