جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
توحید (علم توحید)
>
راههای خداشناسی
>
راه شناخت حصولی خدا
>
برهان حدوث
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
عنوان :
براهين الساطعة على اعتقادات الإمامية
نویسنده:
ابو طالب تجليل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم ایران: موسسة في طریق الحق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
کلیدواژههای فرعی :
کلام امامیه ,
صفات ثبوتیه ,
صفات سلبیه ,
برهان حدوث ,
برهان حرکت ,
برهان صدیقین ,
برهان نظم ,
جسمیت الهی ,
عقاید شیعه امامیه ,
معاد جسمانی ,
وحدانیت الهی ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
براهین خداشناسی ,
براهین پسینی معاد (مسائل جدید کلامی) ,
براهین پیشینی معاد (مسائل جدید کلامی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة أهل البیت الكونیة: نشأة الكون ودلائل التوحيد المجلد 1
نویسنده:
عبدالسلام الرفاعی، محمد محسن العید
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: سحر للطباعه والنشر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
آفرینش (اِبداع)
,
الوجود
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب دائره المعارف
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
کلیدواژههای فرعی :
برهان حدوث ,
خالق سماوات ,
خلق سماوات ,
معرفت کنه صفات الله ,
احکام علت Causes ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
خلق عالم ,
عالم ( امکانی ) ,
توحید افعالی (اخلاق) ,
ازلیت حق( احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
و کان عرشه علی الماء ,
کد کنگره:
BP 223 /م8
چکیده :
جلد اول از "موسوعة أهل البیت الكونیة: نشأة الكون ودلائل التوحيد" همانگونه که از نام آن هم پیداست درباره کون و ایجاد عالم و آدم و علت وجود این جهان ، براهین آن و به بررسی توحید از طریق خلق عالم می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ای میان برهان جهان شناختی غزالی و ویلیام کریگ
نویسنده:
زهرا شاهب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
علوم انسانی
,
برهان حدوث
,
مهبانگ
,
براهین خداشناسی
,
کریگ
,
برهان جهان شناختی کلامی
چکیده :
براهین جهان شناختی براهینی هستند که در آن ها با تأمل در جهان آفرینش و با تکیه بر نیاز موجودات متحرک و ممکن، به یک موجود کامل استناد می شود. یکی از اقسام این دسته از براهین، برهان جهان شناختی کلام است که در میان متکلمان اسلامی به برهان حدوث معروف است؛ و در آن از طریق حدوث زمانی عالم به اثبات وجود خالق پرداخته می شود. این برهان از براهین سنتی است که علی رغم نقدهایی که به آن شده است، در روزگار ما بازسازی شده است. رساله حاضر تقریر سنتی این برهان توسط غزالی را با تقریر بازسازی شده آن توسط کریگ مقایسه می کند و بیان می دارد که غزالی با این برهان در صدد اثبات وجود خداست در حالی که کریگ، معتقد است یافته های علمی احتمال وجود خدا را تقویت می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی برهان حدوث در فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
زیبا زینال زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان حدوث
,
براهین خداشناسی
,
فلسفه اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان حدوث
,
خداشناسی
,
دلیل وجود خدا
,
دلیل وجود خدا
,
دلیل وجود خدا
چکیده :
مسئله اثبات خدا از مسائل مهم و دغدغه برانگیز در زندگی انسان است. در طول قرون و اعصار تلاشهای بسیاری برای اثبات یا نفی وجود خداوند شده است. متفکران غربی و شرقی براهین متعددی برای این منظور اقامه کردهاند. برهانی که ما در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار میدهیم یکی از براهین اثبات وجود خدا در کلام اسلامی است؛ این برهان که برهان حدوث نام دارد، شیوه متکلمان در اثبات وجود خداست و هدف از اقامه این برهان اثبات حدوث زمانی عالم و بهتبع آن اثبات محدِثی قدیم برای عالم است؛ از آنجا که در نظر ایشان ملاک نیاز به علت، حدوث زمانی است و همین مبنا سرچشمه تمام اشکالات وارد بر این برهان میباشد.ما در این پژوهش بعد از بیان پیشینه برهان حدوث و جایگاه آن در آثار متکلمان و فیلسوفان تقریرهای مختلف برهان حدوث را که در آثار متکلمانی چون قاضی عبدالجبار، غزالی، فاضل مقداد و ابن میثم بحرانی و فیلسوف نامی قرن یازدهم یعنی ملاصدرا بود را، تشریح کردیم. اولین تقریر این برهان که مبتنی بر حدوث اعراض است بیانش به این صورت است که در همه اجسام امور حادثی چون حرکت و سکون وجود دارد این امور نه منفک از جسماند و نه مقدم بر آن،وقتی جسم منفک از حوادث و مقدم بر آنها نباشد، مانند آنها حادث خواهد بود؛ پس با ثبوت حدوث اجسام و اعراض نیازمندی آن به محدِث روشن میشود. دومین تقریر، مبتنی بر حادث ومتناهی بودن اجسام است؛ بیان این تقریر به این صورت است که اجسام از حرکت و سکون خالی نیستند، حرکت و سکون حادثند؛ زیرا ما تعاقب را در همه اجسام مشاهده میکنیم، هر چیزی خالی از حوادث نباشد، حادث و متناهی است؛ بنابراین با ثبوت حدوث عالم، نیاز آن به محدِث روشن میشود و این محدِث به دلیل ابطال تسلسل باید محدِثی قدیم باشد. تقریر سوم که مبتنی بر عدم تلازم قدیم وحادث میباشد بیانش به این صورت است که عالم حادث است چون جسم میباشد، اجسام منفک از حرکت و سکون که –حادثند - نیستند و هر چیزی که از حوادث منفک نیست، ضرورتاً حادث است و موثر این حوادث خداوند متعال است. تقریر چهارم که مبتنی بر حدوث و امکان اجسام، بیانش به این صورت است که عالم حادث است و هر حادثی ممکن است و هر ممکنی دارای موثر است. حال این موثر اگر ممکن باشد نیازمند موثر دیگر خواهد بود که اگر تا بینهایت پیش برود به تسلسل میانجامد. بنابراین برای اجتناب از تسلسل باید به واجبالوجود منتهی شود. پنجمین تقریر مبتنی بر بداهت نیازمندی حادث به محدِث است که از دیدگاه حکمای متأخر مطرح میشود و نهایتاً تقریر ششم که مبتنی بر حرکت جوهری است به این صورت است که عالم حادث زمانی است و در هر «آن» ما و دنیا نو میشویم. هر حادثی نیازمند محدِث است پس عالم نیازمند محدِث است، پس بر اساس حرکت جوهری کل عالم ماده در حال حدوث است و این حرکت ذاتی نیازمند محرکی است که این محرک باید غیر متحرک باشد و چون این محرک نمیتواند واجد قوه تغیر باشد از این رو آن محرک از سنخ عالم ماده نیست، بلکه غیر مادی میباشد. بر هرکدام از تقریرهای ذکر شده نقدهایی وارد کردیم و سپس اشکالات مشترک تقریرهای برهان حدوث را بررسی کردیم و در باب نافذ بودن یا نبودن این اشکالات به قضاوت نشستیم. بهعنوان مثال یکی از اشکالاتی که بر تقریرهای برهان حدوث وارد است، اشکال غیر کافی بودن این برهان برای اثبات واجبالوجوداست به این معنی که این برهان بدون استفاده از برهان امکان و وجوب قادر به اثبات ذات واجب تعالی نیست. به دلیل اینکه محدِث اشیای طبیعی میتواند یک موجود مجرد و در عین حال امری ممکن و محتاج باشد، بنابراین تا زمانی که از برهان امکان وجوب کمک گرفته نشود استدلال به واقعیتی که در ذات خود بینیاز از غیر باشد، نمیرسد. این اشکال بر غالب تقریرها وارد است زیرا هیچکدام از تقریرها نتوانستند خداوند را به عنوان واجبالوجود اثبات کنند. در نهایت با ارزیابی تقریرهای برهان حدوث، تقریر ملاصدر بهدلیل قوّت مقدماتش بهعنوانتقریری ارجح انتخاب شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نص تلخيص منطق أرسطو المجلد5 - كتاب البرهان : أنالوطیقی الثانی
نویسنده:
ابن رشد
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالفکر اللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
برهان حرکت
,
حد نتیجه برهان
,
حد مبدأ برهان
,
محمول برهانی
,
برهان ( صناعت )
,
برهان کلی
کلیدواژههای فرعی :
برهان حدوث ,
برهان حرکت ,
برهان وجوب و امکان ,
حد کامل برهان ,
برهان جزئی ,
برهان لمی غیر مطلق ,
برهان لمی مطلق ,
برهان ان مطلق(منطق) ,
دلیل ( برهان ) ,
چکیده :
این اثر،شرح متوسط بر «تحلیلهای پسین یا دومین» ارسطو است. در این کتاب درباره اهمیت و جایگاه برهان و معرفت و نحوه و محدوده برهان و تعریف آن سخن می آورد.در این کتاب همچنین در مورد شک در مقابل برهان نیز مطلب امده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید در نهج البلاغه
نویسنده:
عزت الله فرشادفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
فهرست
وضعیت نشر :
کرمانشاه: دانشگاه رازی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
ادله توحید (کلام)
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
اصل توحید
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب شناخت نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
14. ادیان religions ,
ادله توحید (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
راههای خداشناسی ,
فطرت(کلام) ,
عالم ذر ,
فطرت دینی ,
کلام ,
برهان حدوث ,
برهان حرکت ,
برهان نظم ,
سمع الهی ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
حیات الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
ماتریالیسم ,
رئالیسم معرفت شناختی ,
روش های دین شناسی ,
ماتریالیسم دیالکتیک ,
امور فطری ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
برهان صدیقین ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
بداء ,
توحید افعالی (اخلاق) ,
فلسفه دین ,
آیه میثاق ,
بصر الهی ,
قضا و قدر ,
حیات الهی ,
شماره ديويي:
297/9515
چکیده :
کتاب توحید در نهج البلاغه به بررسی تطبیقی توحید در کلام مولی امیرالمومنین علیه السلام می پردازد. فهرست کتاب به این شرح می باشد: هرست مطالب , , , فصل اول: دینشناسى
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفة الله المجلد 1
نویسنده:
سید کمال حیدری؛ بقلم: طلال الحسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مؤسسة الإمام الجواد (عليه السلام) للفكر والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
حب به خدا
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
توسل ,
راه علمی شناخت خدا ,
فطرت خدا شناسی ,
برهان حدوث ,
برهان صدیقین ,
برهان نظم ,
حب اهل بیت(ع) ,
محبت الهی ,
شناخت سلبی خدا ,
حدیث حب علی علیه السلام ,
تعلیم سیر و سلوک ,
برهان امکان ,
اخلاص ,
حب فی الله ,
کثرت اسماء و صفات ,
عالَم اسماء و صفات ,
مراتب اسماء و صفات(مقابل مراتب اعیان) ,
حب امام علی (ع) ,
چکیده :
"کتاب «معرفة الله»" برای پی بردن به وجود خداوندی که ما و همه هستی را آفریده و ما نیاز به برقراری ارتباط با او، ستایش ، پرستش و کمک گرفتن از او داریم هیچ دلیلی به اندازه فطرت به ما اطمینان نمی دهد هر انسانی در قلب و روح خود خدا را شناخته و به او عشق می ورزد همان خدایی که تمام هستی را خلق نموده تا ما در آسایش بوجود آماده ،زندگی کنیم. بر این اساس، هدف اثر حاضر با دو جز خود، نائل شدن به بالاترین مراتب کمال در معرفت خداوند و خداشناسی می باشد. این کتاب در بردارندۀ یک مقدمه و شش فصل به شرح ذیل می باشد: فصل اول: محبت خداوند فصل دوم: شناخت خدا فصل سوم: مراتب شناخت خدا فصل چهارم: راه های شناخت خداوند فصل پنجم: آثار شناخت خدا فصل ششم: نتایج و دستاوردها
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه تغییر جهان دلیل حادث بودن آن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه در سؤال شما آمده است بخشی (مقدمه ای) از برهان حدوث (یکی از براهین خدا شناسی) است. برای روشن شدن پاسخ ابتدا به بیان برهان حدو ث می پردازیم . این برهان در الهیات اسلامى ـ به ویژه نزد متکلمان ـ از اهمیت ویژهاى برخوردار است؛ تا آن جا که به عنوان ط
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
برهان حدوث
,
برهان حدوث
کلیدواژههای فرعی :
حرکت مکانی ,
متغیر ,
پدیدآورنده ,
براهین خداشناسی ,
حرکت جوهری ,
13. علم کلام ,
اصل علّیت ,
مسبوق به عدم ,
ارتباط اجزاء جهان ,
حرکت عمومی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاتيح الغيب
نویسنده:
فخر الدين محمد بن عمر التميمي الرازي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت : دار إحياء التراث العربي ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مفاتیح الغیب
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
التوحید: ابن خزیمه
کلیدواژههای فرعی :
نسبت ایمان و اسلام در قرآن ,
جبر و اختیار(کلام) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
قدم عالم ,
اراده الهی ,
برهان حدوث ,
راه آیات الهی ( نشانه ) ,
عصمت امام (ع) ,
علم الهی ,
معرفت ذات الهی ,
تثلیث ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
قضا و قدر ,
تجسیم ,
وحی الهی ,
عرش ,
اعجاز قرآن ,
آیات جبر و اختیار ,
آیات معاد ,
تفسیر فلسفی ,
تفسیر کلامی ,
تفسیر اجتهادی ,
اعجاز بیانی قرآن ,
مقام اسلام(قسیم مقام ایمان و احسان) ,
مقام ایمان(قسیم مقام اسلام و احسان) ,
تفاوت اسلام و ایمان ,
تنزه الهی از رویت ,
آیات رؤیت الهی ,
آیات قضا و قدر ,
تشریح کلیات قرآن (افعال امام ع) ,
قواعد حدوث و قدم ,
کد کنگره:
BP 94/5 /ف3م7 1378
چکیده :
التفسير الكبير، تفسيرى كلامى، نوشتۀ فخرالدين رازى، متكلم و مفسر اشعرى قرن ششم و هفتم هجرى است. تفسير كبير مهمترين و جامعترين اثر فخر رازى و يكى از چند تفسير مهم و برجستۀ قرآن كريم به زبان عربى است. اين كتاب به سبب حجم بسيارش به تفسير كبير مشهور شده، ولى نام اصلى آن مفاتيح الغيب است. فخر رازى، بر خلاف زمخشرى، كه هدف از تفسيرش دفاع از آموزههاى معتزلى است، به صراحت به انگيزه و هدف خود در نگارش اين تفسير اشارهاى نكرده، ولى عملا در جاى جاى آن، به دفاع از مذهب كلامى ابوالحسن اشعرى (متوفى 334) و رد آراى مخالفان وى، به ويژه معتزله، پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالب العالیة من العلم الالهی المجلد 4
نویسنده:
فخرالدین الرازی؛ تحقیق: دکتر احمد حجازی السقا
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
برهان حدوث
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
تناسخ ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
حسن و قبح ,
قدم الهی ,
قدم عالم ,
اراده الهی ,
قدرت الهی ,
وجوب قدم الهی ,
ممکن بالذات ,
علیت ,
مفهوم ممکن الوجود ,
اصل علّیت ,
شبهات کلامی ,
تنزه الهی از حدوث ,
کد کنگره:
BP 205/2 /ف3م6
چکیده :
الجزء الرابع في مباحث الحدوث و القدم و اسرار الدهر و الازل: مؤلف مباحث مربوط به حدوث و قدم عالم را در دو قسم بيان مىكند. القسم الاول في مباحث القائلين بالقدم: اين بخش از 12 مقاله تشكيل يافته است. مقاله اول اختصاص دارد به مقدمات و مبادى اين بحث؛ همچون تفسير عالم، حدوث، قدم و... و در مقالههاى بعدى ادلۀ قديم بودن عالم را بيان كرده و به شبهات وارده جواب مىدهد. القسم الثانى في مباحث القائلين بالحدوث: اين بخش كتاب از 4 مقاله تشكيل يافته است. مقاله اول در اثبات حدوث عالم با استناد به وجود حركت در اجسام مىباشد. مقاله دوم در بيان مجموعهاى از ادلههاى متكلمين بر اثبات حدوث عالم است. مقاله سوم در اثبات فاعل مختار بودن خداوند با استفاده از براهين عقلى و آيات قرآنى مىباشد. مقالۀ چهارم در مباحث مربوط فاعل و فعل(علة و معلول) و صادر اول و علت حدوث عالم و... است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید