جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 44
تولّی و تبرّی در قرآن و روایت چگونه ترسیم شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما در اسلام دو اصل به نام تولّي و تبرّي داريم، يا به تعبير ديگر: «حبّ في الله» و «بغضٌ في الله» كه هر دو در واقع اشاره به يك حقيقت است، طبق اين دو اصل ما موظفيم دوستان خدا را دوست داريم و دشمنان خدا را دشمن، و پيشوايان بزرگ دين يعني پيامبر اكرم ـ صلّ بیشتر ...
بیزاری از دشمن
نویسنده:
جعفر فاضل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
چکیده :
سخن سردبیر مجله حاضر در ارتباط با تولی و تبری می باشد که دو اصطلاح قرآنی است و جزء فروع دین و از واجبات اسلام است. تولی در 57 سوره از قرآن و تبری در 20 سوره آمده است. در این مختصر برای مشخص شدن اهمیت تبری به چند آیه از قرآن اکتفا شده است.
صفحات :
از صفحه 3 تا 10
نقش تولّی و تبرّی در ایمان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توّلی وتبرّی ياحبّ وبغض،آميخته باجان وعجين باوجودانسان هاهستندابعاد و شيوه زندگی انسان،برپايه حب وبغض استواراست.اگرحبّ وبغض ازانسان گرفته شود،ازحركت بازمي ماند.آن چه مهم است،گزينش معيارحبّ وبغض است و كه كدام ضابطه وقانون بايدبرآن حاكم باشد؟هركس بیشتر ...
روایات بسیاری در مورد محبت و مودت حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ وارد شده است تا آنجا که حتی شرط قبولی ایمان، محبت و مودت آن حضرت ذکر گردیده است. آیا محبت و مودت علی ـ علیه السلام ـ در زمان حیات وجود مقدس نبوی ـ صلی الله علیه وآله ـ برای افرادی مانند عمارها، یاسرها، زبیرها، عثمان ها و دیگر اصحاب نبز، شرط قبولی و لازمه ایمان بوده است؟ یا این شرط مربوط به زمان بعد از نبی مکرم ـ صلی الله علیه وآله ـ است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه از مجموع روايات بدست مي آيد اين است كه محبت اميرالمؤمنين در زمان حيات پيامبر نيز به عنوان يك ارزش مطرح بوده است. پيامبر همواره مي فرمود كه دوستي با علي دوستي با من است و به گفته ابوسعيد خدري، ما در زمان حيات پيامبر منافقين را با بغضشان نسبت به ع بیشتر ...
از اینکه بعد از گذشت 14 قرن، علی(ع) محبوب همه انسانهاست و همه به او عشق می ورزند، رمز این جاودانه بودن در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدون شك از بزرگترين امتيازات شيعه بر ساير مذاهب اين است كه پايه و زيربناي اصلي آن، «محبت» است. از زمان شخص نبي اكرم(ص) كه اين مذهب پايه گذاري شده است زمزمه محبت و دوستي در آن بوده است. آنجا كه در فرمايش نبوي جمله (عليٌ و شيعته هم الفائزون)[1] را مي ش بیشتر ...
آیا علی ـ علیه السّلام ـ صراط مستقیم است؟ و محبت آن حضرت بدون عمل، کافی است که وارد بهشت شویم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«صراط مستقيم» مفهوم گسترده‌اي دارد و لذا بعضي آن را به معناي اسلام و بعضي قرآن و بعضي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و امامان راستين ـ عليهم السّلام ـ و بعضي به آئين الله و بعضي به معناي راه و روش انبياي الهي تفسير كرده‌اند كه هر كدام از اينها مي‌تو بیشتر ...
آیا محبت به اهل بیت ـ علیهم السلام ـ شرک است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«هنگامي كه پيامبر اسلام وارد مدينه شد و پايه هاي اسلام محكم گرديد، انصار گفتند ما خدمت رسول خدا (ص) رسيديم و عرض كرديم اگر مشكلات مالي پيدا شد اموال ما، بدون هيچ شرطي در اختيار شما قرار گيرد، هنگامي كه اين سخن را خدمتش عرض كردند آيه ي «قل لا اسئلكم ع بیشتر ...
در عرفان اسلامی‎چگونه عشق ائمه، امام زمان و خدا از هم تفکیک می‎شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عشق عبارت است از افراط در محبت[1] و حالتي است كه بر انسان عارض مي شود و به طور كلي به عشق حقيقي و عشق مجازي تقسيم مي‎گردد. عشق حقيقي عبارت است از عشق به خدا و صفات او، عشق مجازي عبارت است از عشق به غير خدا.و اين عشق را تقسيم كرده اند به عشق عفيف و آن بیشتر ...
عطر دو گل در بوستان زندگی: آثار فردی و اجتماعی تولا و تبری از قرآن و سنت
نویسنده:
بی بی زهرا موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تولاّ و تبرّا دو فرع از فروع دین مذهب شیعه است که آشنایی با آثار آن دو، ما را در پیمودن راه به سوی تکامل کمک شایانی خواهد نمود.تولاّ و تبرّا دو مسألة بسیار ظریف است که در کتب فقهی کمتر به آن اشاره شده است. تولاّ به معنای نزدیکی دو شیء از نظر محبت است و تبرّا ناراحت شدن از مجاورت چیزی که از آن دلگیر می شویم می باشد به طور کلّی می توان گفت تولاّ به معنای محبت به خدا و هر آنچه در راستای الهی است و تبرّا یعنی بیزاری از آنچه در راستای خط الهی نیست می باشد و این دو فریضه ای است که بر آن مکلّف شده ایم. تولاّ و تبرّا دارای درجات و مراتبی است که هر درجه از درجه سفلی افضل است شیعیان کسانی هستند که به درجة بالای تولاّ و محبت الهی نایل شده اند و آنانند که اولیاء خداوند محسوب می گردند و اما کسانی که در درجات پایین تر محبت قرار دارند نباید خود را شیعه بنامند، بلکه باید خود را محب نامگذاری کنند؛ چرا که مکتب ائمّه این درس را به مامی آموزد. انسان چون دارای اختیار است باید راه محبتش حساب شده و معیّن شده باشد، محبت و تولاّیی مورد رضایت حق است که در راه او و برای او باشد و اگر تنها این محبت در راه خدا خلاصه شود این محبت احتیاج به اصلاح دارد. الگوی ما در تولاّ و تبرّا حضرت ابراهیم است و بر ماست که حکم و راه و روش چگونگی تولاّ و تبرّا را از این بزرگوار بیاموزیم. حضرت ابراهیم در مسألة تولاّ و تبرّا به قلب اکتفا نکرده و آن را از قلب به عمل سرایت می دهد و آن را با دعا و نیایش همراه می کند تا به وسیله آن از شر دشمنان درونی و بیرونی محفوظ باشد. تولاّ و تبرّا از دیگر فروع دین مهمتر است چرا که به وسیله آن دو است که فروع دین به مرحله ظهور می رسد. قرآن وکتب روایی درمورد آثار تولاّ و تبرّا سخنها دارند. آثار تولاّ و تبرّا در مسألة فردی خلاصه نمی شود بلکه امور اجتماعی و حتی سیاسی را نیز در بر می گیرد. تبرّا در حج نشان دهندة امری بزرگ در سیاست است که مسلمانان با اجتماع خودشان در این مکان مقدّس، وحدت و تولاّ میانشان موج می زند و با رجم شیاطین جنّی وفریاد برا ءت از شیاطین انسی، ماهیت کثیف دشمنان را برای جهانیان روشن و واضح می کنند.
تبرّی و آثار آن از منظر قرآن و روایات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«تبرّی» یکی از واجبات شرعی و فروع دین است که همیشه با تولّی ذکر میشود و به معنی اعلام بیزاری از دشمنان خدا، انبیا و اولیای او خصوصاً نبی مکرم اسلام (ص) وامامان معصوم(علیهم السلام)است. ولی گاه به دلیل اوضاع سخت سیاسی و حفظ مصالح مسلمانان میتوان آن را کتمان کرد. «تولّی و تبرّی» نقش مستقیمی در اعمال و رفتار انسان و رسیدن وی به کمال دارد و تمامی امور دنیوی، اخروی و اخلاقی را شامل میشوند. نکته دیگر این که هیچگاه نمیتوان محبّت دو فرد یا گروه مخالف را جمع کرد و دوستی خدا و پیامبران، با علاقه به دشمنان ایشان ناممکن است. در قرآنکریم و روایات اهلبیت(علیهم السلام) مصادیقی برای «تبرّی» بیان شده است که از جمله میتوان به منحرفان اعتقادی، مشرکان، کفار، ظالمان و طاغوت اشاره کرد.
  • تعداد رکورد ها : 44