جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
>
عصر غیبت
>
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
>
سلسله های ایرانی بعد از حمله مغول
>
صفویان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 72
عنوان :
سیمای ادبی زردشت، مانی و مزدک در آثار منظوم فارسی
نویسنده:
محمدجواد شریعت، مریم السادات خبوشانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آثار منظوم فارسی
,
زردشت
,
مانی
,
مزدک
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
دین مزدکی (ادیان آریایی ایران باستان)
کلیدواژههای فرعی :
فتح ایران ,
نثر فارسی ,
شعر فارسی ,
تاریخ ایران ,
قرن چهارم هجری ,
ادبیات مانوی ,
شعر معاصر فارسی ,
قرن ششم هجری ,
قرن نهم ,
اسلام و ایران ,
گشتاسب نامه ,
شاعران ایرانی ,
قرن هشتم ,
قرن پنجم هجری ,
قرن هفتم هجری ,
شاهنامه فردوسی ,
آیین مانوی ,
دین زرتشت ,
تاریخ ایران (بعد از اسلام) ,
مشروطیت ,
صفویان ,
مَزدَیَسنا (مزداپرستی) ,
جشن سده ,
غرض ورزی سیاسی - مذهبی ,
آیین محمد (ص) ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
نظر به تاثیر تاریخ باستان در ادبیات فارسی نگارنده در نظر دارد سیمای ادبی سه شخصیت برجسته ایرانی یعنی زردشت، مانی و مزدک را در آثار منظوم فارسی مقایسه نماید. ناگزیر، پس از بررسی ردپای آنها در متون نظم و شناخت دیدگاه شعرا نسبت به این سه نام آور در می یابیم که زردشت بیش از دو دیگر کانون توجه ادبا، البته در جهت ذم و نکوهش وی بوده است. همچنین شعرا به جنبه هنری و مضامین زیباسازی مانی بدون در نظر گرفتن پیامش توجه داشته اند، حال آنکه مزدک همواره مورد بی اعتنایی و مذمت شدید شعرا قرار گرفته است. از دلایل کم توجهی برخی شعرا به این بزرگان می توان به غرض ورزی های سیاسی- مذهبی معاندان، بی اطلاعی شعرا از احوال پیشینیان و نیز نفوذ اسلام در ایران و رد این سه آیین توسط مسلمانان اشاره کرد. به نظر می رسد که توجه بیش از حد به جنبه هنری مانی نیز به دلیل پنهان کردن و مرموز بودن عقاید او می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح کل اکبری در پایان هزاره اول اسلامی
نویسنده:
روشنک جهانی، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صلح کل
,
تاریخ هند
,
فلسفه سیاست
,
اکبرشاه گورکانی
کلیدواژههای فرعی :
نهضت ترجمه ,
مدینه فاضله ,
وحدت ادیان ,
بهگود گیتا ,
رامایانه ,
مدارای دینی ,
دین الهی ,
همزیستی ,
شیعی گری ,
امپراطوری عثمانی ,
مکتب ابن عربی ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
چشتیه (از صوفیه) ,
نقطویه (از صوفیه) ,
صفویان ,
مغول ,
نانک ,
مکتب وحدت وجود ,
اسلام گرایی افراطی ,
سلوک سیاسی ,
تشیع هند ,
گرایشات عرفانی در هند ,
مسیحیت در هند ,
عبادت خانه ,
ماجرای محضرنامه ,
معجم البلدان ,
مهابهاراته ,
نهضت های تلفیقی هندواسلامی ,
هزاره اول اسلامی ,
حکومت عدالت محور ,
حس مشترک الهی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
اکبرشاه از مهم ترین پادشاهان گورکانی، در شرایطی در کشور وسیع هند به حکومت رسید که زندگی افراد مختلف در کنار هم با اعتقادات گوناگون، در بسیاری از مواقع موجب درگیرهای خونین و کشتارهای گسترده می شد. از این رو، او با تکیه بر آموزه های عرفان و فلسفه اسلامی، و با یاری مباشرانش که در راس آن ها وزیرش ابوالفضل علامی قرار داشت، در سلوک سیاسی مدارا پیشه کرد و آن را «صلح کل» نامید. وی در راستای شکل گیری صلح کل کوشید تا با ایجاد فرصتی بی بدیل برای عالمان زمان خود، نظریه های فلسفی در زمینه مدینه فاضله را از رهگذر تطبیق آنها با یکدیگر کاربردی کند و با این رویکرد در صدد رسیدن به هندی یکپارچه بود که در آن تشتت آرا موجب نا آرامی و هرج و مرج نباشد. در این میان، گرایشات اشراقی و وحدت وجودی مباشرانش نیز نقش به سزائی داشت. این رویکرد مخالفان سرسختی هم در میان پیروان راست کیش اسلام داشت و به همین سبب، پس از اکبرشاه به سرعت از میان رفت. اما آرا او در زمینه «صلح کل» و «مدارای دینی» بر مبنای احترام متقابل و به نیت رسیدن به صلح، در دنیای جدید مبنای نظریه های مهم مدارا، کثرت گرایی و شمول گرایی دینی گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل مبانی اعتقادی طریقت بکتاشیه
نویسنده:
محمد حسن رازنهان، محمد بیطرفان، تقی شیردل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بکتاشیه (بکطاشیه از صوفیه)
کلیدواژههای فرعی :
رافضی ,
التناسخ ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
اهل بیت(ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
غالی گری ,
آناطولی ,
سلجوقی ,
شامانیسم ,
آسیای صغیر ,
شیعی گری ,
امپراطوری عثمانی ,
حب علی علیه السلام ,
وحدت وجود ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تثلیث مسیحی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
ملامتیه (از صوفیه) ,
صفویان ,
جغرافیای فکری آسیای صغیر ,
تعالیم باطنی ,
شیعه باطنی ,
شبک ,
غزوه احد ,
فتح قسطنطنیه ,
سه اقنوم بکتاشی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
اصول اعتقادی بکتاشیان بر سه پایه استوار شده است: آموزه هاى صوفیانه مبتنى بر تاویل و مسامحه، تعالیم شیعیانه مبتنى بر حب على (ع) و اهل بیت، و بهره گیرى از آموزه هاى دیگر ادیان، به ویژه تثلیث مسیحی. یافته های پژوهش حاکی از این است که پژوهشگران حوزه تاریخ تصوف و جغرافیای فکری آسیای صغیر، برداشت ها و تاویلات گوناگونی از سیر طریقت بکتاشیه به دست می دهند، که در پاره ای از مواقع تصویر مبهمی را از گذار تاریخی این فرقه ترسیم می کند. در واقع، دگردیسی مبنای اعتقادی طریقت بکتاشیه حاصل ساختار جغرافیای طبیعی و سیاسی، تساهل و تسامح فکری و نیز شکل گیری و عملکرد مکاتب فکری بعضا غالیانه آسیای صغیر بود. از این رو، تاثیر طریقه های صوفیه و همچنین آموزه های شمنیسم، دین بودایی و مسیحیت در طریقت بکتاشیه، به جامعه ناهمگون نژادی، فرهنگی و دینی آسیای صغیر باز می گردد. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل مبانی اعتقادی فرقه بکتاشیه، با تاکید بر تاثیرات جامعه دینی آسیای صغیر بر این فرقه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد عرفانی عناصر اسطورهای، دینی و ملّی در غزلهای صائب تبریزی
نویسنده:
شهربانو بابایی، عبداله طلوعی آذر، فاطمه مدرسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کارکرد عرفانی عناصر اسطورهای، دینی و ملّی در غزلهای صائب تبریزی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
شعر فارسی ,
صفویه ,
غزل فارسی ,
مضمون پردازی ,
مقامات (عام) (عرفان نظری) ,
مقامات (عرفان) ,
مقام تسلیم ,
مقام رضا ,
صفویان ,
اسطوره ها (اصطلاح وابسته ادیان) ,
شعر قرن یازدهم (ادبیات فارسی) ,
کارکرد عرفانی (عرفان) ,
شخصیت ها و عناصر یونانی و چینی (عرفان) ,
شخصیت ها و عناصر ایرانی (عرفان) ,
شخصیت ها و عناصر مذهبی (عرفان) ,
چکیده :
مضمونپردازی از هنرهای برجستۀ شعر دورۀ صفوی و به ویژه صائب تبریزی است. استفاده از عناصر اساطیری، مذهبی و ملّی نیز در این میان ضمن یاری رساندن به مضمونسازی و خلق مضامین جدید، گاه برداشتهای عرفانی صائب را از این عناصر بازتاب میدهد. این مقاله سعی دارد با شیوۀ تحلیلی- توصیفی، این عناصر و نحوۀ استفاده صائب از آنها را بررسی نماید. ابتدا با یک تقسیمبندی این موارد در سه دستۀ کلّی اساطیری، مذهبی و ملّی جای داده شد و سپس با بررسی اشعار صائب، نحوۀ استفادۀ وی از این عناصر در بیان مضامین عرفانی چون طلب، عشق، استغنا، توحید (وحدت)، فنا و مضامین مرتبط با این مفاهیم با ذکر مثالهای شعری بررسی گردید. نتیجۀ این بررسی نشان میدهد که صائب در مضمونسازی از این عناصر، گاه اشارات عرفانی ظریفی را در اشعارش مطرح ساخته و در این میان سهم اساطیر مذهبی (شامل عناصر اسلامی که منبع آن بیشک قرآن کریم بوده ) از سایر عناصر بیشتر و برجستهتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 70 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
نویسنده:
فخرالدین محمدیان، سید رسول موسوی حاجی، عابد تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
موسیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر موسیقی در دوره اسلامی
,
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
,
نگارههای عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صفویه ,
تصوف ایرانی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
خانقاه ها ,
صفویان ,
سده میانی اسلامی (تاریخ) ,
دوره اسلامی متأخر (تاریخ) ,
آیین سماع و موسیقی عرفانی در دوران اسلامی (عرفان) ,
تصوف در تحولات سیاسی و اجتماعی در دوره اسلامی (عرفان) ,
موسیقی عرفانی در نگاره های دوره اسلامی (عرفان) ,
چکیده :
هنر موسیقی در دوره اسلامی همواره متأثر از اندیشههای اسلامی و شرایط اجتماعی و فرهنگی دورههای مختلف بودهاست. جامعه تصوف با ساختار اعتقادی و اجتماعی، در پیوندی معنادار و عمیق با هنر موسیقی، تجلی پیدا کرد. آیین سماع و موسیقی عرفانی در جامعه تصوف، به دلیل نگرشها و شرایط سیاسی و اجتماعی گوناگون به صورت یکنواخت پیش نرفت. این پژوهش در نظر دارد با مطالعه نگارههای عرفانی به چگونگی جایگاه اجتماعی جامعه تصوف و ارتباط آن با سیر تحول موسیقی عرفانی و آیین سماع در سدههای میانی تا دوران اسلامی متأخر، بپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و توصیفی- تحلیلی انجام شد و یافتهاندوزی دادهها به روش کتابخانهای صورت پذیرفته است. نتایج مطالعات بیانگر این مهم است که دیدگاه جامعه نسبت به آیین سماع و موسیقی عرفانی اغلب متأثر از چگونگی ساختار سیاسی و مواضع حاکمیت نسبت به اندیشههای عرفانی و تصوف بوده است؛ به نحوی که در سدهی پنجم تا اواسط سده نهم هـ.ق، جایگاه اجتماعی ممتاز تصوف، دلیل رونق سماع و موسیقی عرفانی میشود اما در سدههای دهم و یازدهم هـ.ق با توجه به شکل گیری ساختار سیاسی آن دوره، این روند تنزل پیدا میکند. به نحوی که در دورههای بعد نیز نتوانست به دوران طلایی و حیات اجتماعی پیشین خود بازگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 52 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشیع علوی و تشیع صفوی [کتاب عربی]
نویسنده:
علي شريعتي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دار الأمیر للثقافه والعلوم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
تاریخ موضوعی (اسلام)
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
صفویان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی هنر قدسی در فلسفه شرق (ایران – صفویان)
نویسنده:
فائزه هاجری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلاقیت
,
عالم خیال
,
هنر قدسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه شرق
,
امر قدسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
صفویان
,
هنر و علوم انسانی
,
ایران
,
قوه خیال (فلسفه)
,
اشراق (فلسفه)
,
فلسفه هنر
چکیده :
در این پایان نامه سعی شده بر اساس نظر گاه قدما و متفکران و آرای ابن عربی و سهروردی، که وسیله درک و مشاهده عالم خیال یا مثال را قوه خیال می دانستند ، به بحث در مورد عالم خیال ، قوه خیال و خیال خلاق که از مسائل مهم در عرفان است پرداخته و ارتباط آن با هنر قدسی بررسی شود هنر قدسی ، بیان و تجلیِ معنا است در قالب شکل و ماده ، به گونه ای که معنی را محسوس نماید. به خاطر همین جدایی آن از عرفان و معنویت امکان پذیر نیست.رابطه بین هنر قدسی و خیال را نمی توان نادیده گرفت . ابن عربی و سهروردی درباره عالم خیال و قوه خیال به تاملاتی پرداخته اند که شرح و توضیح آن می تواند پرده از مبانی نظری هنر قدسی بردارد.خیال به عنوان یکی از قوای نفس بشری تا خیال به عنوان عالمی از عوالم هستی گسترده است. از طرفی کارکرد خیال به عنوان واسطه ای بین جسم و روح و عالم محسوس و عالم معقول ، باعث می شود تا این مراتب وجود به هم متصل شوند . خیال است که در وجود هنرمند ، به معانی، تجسم می بخشد. در هنر قدسی ، نقش خیال به عنوان واسطه ای که ذهن به کمک آن از محسوس به معقول یا از معقول به محسوس منتقل می شود ، بسیار اساسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روابط شیعیان با اهل کتاب در دوره صفویه
نویسنده:
مریم خزایی موغانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
اهل کتاب
,
معارف اسلامی
,
تمدن اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
صفویان
,
دین زردشت
,
رد (مذهب)
,
باور دینی
چکیده :
عصر صفوی یکی از درخشانترین و حساسترین عصرهای تمدن اسلامی به شمار میرود چراکه علاوه بر ثمرات گوناگون فرهنگی و هنری در میراث تمدن اسلامی، بنیانگذاری حکومت شیعه توسط این دولت صورت گرفت. بیتردید عصر صفوی فعالترین دور? تاریخی ایران ازنظر رشد و توسعه افکار مذهبی به شمار میرود، چراکه از یکسو این دولت پایگاهی جهت پرورش اندیشمندان شیعه شد و از سوی دیگر میدان ترویج افکار شیعی و بحث گفتگو و مباحثات در بین آنها فراهم گردید.همچنین با آغاز انقلاب رنسانس اروپا و شکوفایی صنعت کشتیسازی در اروپا، بسیاری از تجار اروپا و هیئتهای تبشیری همراهشان به شرق روانه شدند. این گروهها در ایران با موقعیت ویژهای روبرو شدند چراکه دولت صفوی و عثمانی موجب برقراری آزادی عمل و ایجاد رابط? دوسویه و مسالمتآمیز میان دولت ایران با آنها شد که این اقدامات منجر به ایجاد رابطه میان دولت صفوی با اهل کتاب در این دوره گردید. قدرت گیری دولت صفوی که از میانه عصر صفوی به دلیل وجود اندیشمندان نامآور شیعه شروع شد، باعث تقابلاتی از سوی دو جناح گردید که تقویت افکار عمومی و رابطه با اهل کتاب را در پی داشت. نتیجه این نبرد فرهنگی- مذهبی بهصورت یکسری تألیف و ترجمه و برخی گزارشهای تاریخی برجایمانده است.بنابراین این پایاننامه در نظر دارد با استفاده از روشی توصیفی – تبینی ضمن واکاوی به بررسی رابطه میان دولت و مردم شیعه با اهل کتاب مشخصاً یهود و زرتشت بپردازد. با توجه به نتایج بهدستآمده در این دوره زرتشتیان و یهودیان درزمینه? مای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با شیعیان رابطه داشتهاند؛ که درنتیجه این تأثیرپذیری یا اقدام به نزدیک نشان دادن آیین خود به آیین اسلام و یا نوشتن کتابهایی در رد اسلام جهت اثبات حقانیت دین خودکردهاند که در تاریخ اسلام بیانشده است. این اقدامات همچنین منجر به آگاهی برخی از آنها به حقانیت اسلام وپذیرفتن آن شد. ازآنجاییکه پژوهشهای زیادی در خصوص مسیحیت صورت گرفته است ازجمله میتوان کتابهای مبلغان مسیحی تألیف ویدا همراز و بحران اقلیتها در ایران از پروفسور رودی متی را نام برد، بنابراین این پایاننامه به یهود و زرتشت میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زیباییشناسی نگارههای سلطان محمد با تاکید بر اندیشههای رمزی ابنسینا
نویسنده:
سیامک دریواس دستگیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی
,
نگارگری
,
نقاشی ایرانی
,
رمز
,
سلطان محمد
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
صفویان
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
پژوهش در هنر
چکیده :
آنچه معلوم است این است که ابن سینا یکی از مهمترین متفکران جهان اسلام است که ضمن داشتن رهیافتی عقلی در دوره آخر تفکر خود به پاره ای از اندیشه های رمزی و عرفانی التفات کرده است از دیگر سو سلطان محمد یکی از هنرمندان برجسته سنت ایرانی- اسلامی که علی رغم ارزش های بصری در آثار او، بیان محتوایی را نیز در نگاره های خود به دقت گنجانده است. اما آنچه نامعلوم است، نسبت و قرابت اندیشه های رمزی ابن سینا و سلطان محمد است. از همین رو این پژوهش با تکیه بر اندیشه های رمزی ابن سینا از سویی و همچنین تجزیه و تحلیل محتوایی ارزش های بصری سلطان محمد می کوشد تا اندیشه رمزی و یک رهیافت هنری در سنّت ایرانی – اسلامی را تحلیل و نشان دهد.روش به کار رفته در این پژوهش کتابخانه ای وتکیه بر متون ، ادبیات موجود در این حوزه است. که در این روش محمل التفات به آثار ابن سینا و شرح آثار سلطان محمد مورد توجه قرار گرفته است. و از طریق مقایسه، تطبیق این دو کوشیده است به نتایج مطلوب خو دست یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوضاع بنادر و جزایر ایرانی خلیج فارس از ورود اسلام تا تشکیل دولت صفوی
نویسنده:
عبدالواحد عبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمز
,
بندر سیراف
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
تاریخ
,
صفویان
,
ایران
,
بندرها
,
سیراف
,
عبادان
چکیده :
کهنروزگاری است که مردم جهان خلیج فارس رایک شاهراه بازرگانی ودریانوردی میشمارند.ارج وشهرت خلیج فارس نه تنهابه سبب یادشده است،بلکه به انگیزهی آن است که کرانهها وجزایرآن یکی از کهنترین گهوارههای تمدن بشری است.باتوجه به اینکه تا کنون دراین مورد تحقیقاتی انجام ومقالاتی نیزبه رشتهی تحریر در آمده است، اما در زمینهی موضوع این رساله کمتر مطلب جامعی یافت می شود. بنابراین برای پژوهندگان تاریخ میانهی ایران موانع ومشکلات عمدهای در این راستا به چشم میخورد که این رساله با انگیزهی رفع این کمبود در تاریخ تحولات خلیج فارس انجام گرفته است. ویافته های آن نیز نشان میدهد که بنادر وجزایر خلیج فارس نقش برجستهای درتحولات تجاری، فرهنگی وحتی سیاسی سرزمین ایران داشتهاند وجزئی لاینفک از تاریخ آن بودهاند.موانع ومحدویتهای میدانی برای تدوین این رساله عبارت بودند از نبود یک شناسنامهی مدوًن از یافته های باستانی وباستانشناسی ومشخص نبودنمحوطههای باستانیاز یک سووکمبود شدید منابع خارجی در کتابخانههای تخصصی در مورد موضوع ازسوی دیگر است. و اقدام در این زمینه به پژوهندگان این بخش توصیه میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 72
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید