جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فقه جعفری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 180
عنوان :
معرفة الإمام المجلد 16
نویسنده:
سيد محمد حسين حسيني طهراني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار المحجة البيضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
مکتب جعفری ,
شیعه جعفری ,
افعال امام صادق(ع) ,
عصر امام صادق (ع) ,
مذاهب اربعه ,
فقه جعفری ,
سیره باقری (امام باقر ع) ,
سیره جعفری (امام صادق ع) ,
شاگردان امام صادق(ع) ,
دانش امام صادق(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
چکیده :
کتاب " معرفة الإمام" تعریب کتاب امامشناسى از مهمترين آثار علاّمۀ طهرانى بشمار مىرود كه در 18 جلد تدوين شده است اين كتاب مجموعهاى است از بحثهاى تفسيرى، فلسفى، روائى، تاريخى، اجتماعى دربارۀ امامت و ولايت به طور كلّى و دربارۀ امامت و ولايت اميرالمؤمنين (علیه السلام) ائمّۀ معصومين عليهمالسلام بالخصوص كه به صورت درسهاى استدلالى علمى متّخذ از قرآن كريم و روايات وارده از خاصّه و عامّه و ابحاث حلّى و نقدى پيرامون ولايت مىباشد اين مجموعه كه شامل 270 درس است در سال 1391 هجرى قمرى در ماه مبارك رمضان براى برخى از دوستان ايمانى تدريس شده است. در "جلد شانزدهم" به مطالب زير اشاره شده است: تقدّم و تأسيس شيعه در جميع علوم از زمان امام باقر تا زمان امام عسكرى عليهمالسلام، ارث بردن امام صادق (علیه السلام) علوم كلّيه را از رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم، كار امام صادق علیه السلام آفتابى نمودن اسلام حقيقى بود، برخوردهاى مختلف منصور با امام صادق (علیه السلام)، شرح حال مالك بن انس، ابوحنيفه، محمد بن ادريس شافعى و احمد بن حنبل، مذهب جعفرى قياس را باطل مىداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من عقائد الشيعة الإمامية : سؤال و جواب
نویسنده:
عفيف نابلسي
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار الهاشم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
رجعت ,
تطهیر اهل بیت از رجس معنوی ,
تقیه ,
عقاید شیعه امامیه ,
امکان بقای امام مهدی ( ع ) ,
امامت به نص خدا ,
امامت به نص رسول الله ( ص ) ,
صلح امام حسن علیه السلام ,
غصب خلافت ,
اعتقاد به بدا ,
نص جلی بر امامت علی علیه السلام ,
فضایل امام علی(ع) ,
نص نبی ( ص ) بر امامت ثانی عشر ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
فقه جعفری ,
باورهای امامیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إجتهاد عند الشيعة الإمامية : أدوار و أطوار: دراسة منهجیة موضوعیة تواکب حرکة الاجتهاد و أدواره و أطواره
نویسنده:
عدنان فرحان آل قاسم
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار السلام للطباعة و النشر و التوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
مجتهدان ,
تاریخ فقه و فقها ,
قواعد استنباط ,
اعتبار و حجیت ,
آرا فقها ,
زمان و اجتهاد ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
فقه جعفری ,
تاریخچه اجتهاد ,
اجتهاد فقهی ,
فقیهان امامیه ,
چکیده :
إجتهاد عند الشيعة الإمامية أدوار و أطوار؛ دراسة منهجیة موضوعیة تواکب حرکة الاجتهاد و أدواره و أطواره، مروری تاریخی بر سیر تطور اجتهاد و تفکرات فقهی نزد شیعه امامیه است. در این نوشتار با رویکردی تاریخی به بررسی فراز و نشیب های اجتهاد شیعی پرداخته شده و ادوار مختلف فقه امامیه به تصویر کشیده شده است. نویسنده ابتدا به بیان معنای لغوی و اصطلاحی اجتهاد پرداخته و پس از آن شکل گیری اجتهاد از زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) تا زمان عصر غیبت را از لحاظ تاریخی مورد بررسی قرار داده است. وی روش صحابه و تابعین را در استنباط احکام شرعی از آیات و روایات و سایر منابع فقهی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اقسام اجتهاد اعم از اجتهاد عقلی و نقلی و دو رویکرد کلی اخباری گری و اصولی نسبت به اجتهاد را در میان مجتهدان شیعی را توصیف کرده است. وی به شش دوره اجتهاد فقه شیعی اشاره کرده و ویژگی های هر دوره را نیز بررسی کرده و نقاط ضعف و قدرت این ادوار را بیان کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معیارها و مبانی رفتار با زن در فقه و حقوق موضوعه
نویسنده:
فاطمه لطفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زن
,
رفتار
,
تبعیض
,
حقوق زنان
,
همسر
,
معارف اسلامی
,
چندهمسری
,
حقوق موضوعه
,
خشونت
,
فقه جعفری
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
ازجمله مسائل مهمی که درنظام حقوقی اسلام مطرح است (بررسی معیارها و مبانی رفتاربا زن درفقه وحقوق موضوعه) است که ما این موضوع را عنوان پایان نامه قرار دادیم که تا حد امکان بتوانیم دراین تحقیق درمورد آن بحث کنیم. این تحقیق به 5 فصل تقسیم شده که فصل اول آن به بخش واژه شناسی و تاریخچه رفتاربا زن دردوران قبل وبعد ازاسلام می پردازد، به طوری که تاریخ به روشنی نشان می دهد به زن قبل ازاسلام به عنوان یک انسان نگاه نمی شد وبرا ی زن هیچ ارزش واهمیتی قائل نبودند اما با آمدن اسلام این وضعیت تغییرپیدا کرد واسلام آنچه که هماهنگ با طبیعت زن هست حقوق طبیعی او را درحدعادلانه درتمام ابعاد ادا کرده وبه زن توجه نموده است. درفصل دوم به ودخترخویش اکرام واحترام نسبت به زنان را عملا ترویج نمود وبرای زنان شخصیت مستقل وحق مالکیت قائل شد. فصل سوم هم درهمین رابطه درحوزه فقه بدان پرداخته شده که دربخشی به رعایت عدالت درتعدد زوجات می پردازد که اسلام می گوید شرط داشتن همسران متعدد رعایت عدالت بین آنان است که منظورازعدالت، محبت میان زنان است، بعد می فرماید اگرنمی توانید عدالت را بین همسران خود رعایت کنید تنها به یک زن اکتفا کنید، ودربخشی دیگر به حق اختیارزن درانتخاب همسر وحق اخذ مهریه زن وبرخورداری او ازنفقه می پردازد،اینکه زن باید هسرخویش را خودش انتخاب کند واکراه واجباردرآن موجب انحلال نکاح می شود وهمچنین ازحقوقی که زن برعهده مرد دارد یکی حق مهریه ودیگری حق نفقه می باشد که مرد موظف است آنها را به همسرخویش بپردازد.وهمچنین اسلام مدیریت، تأمین هزینه، تعهد کارهای اجرایی و سرپرستی خانواده را برعهده مردان گذاشته است. درفصل چهارم به معیارها و مبانی رفتار با زن درحقوق موضوعه ایران پرداخته شده که این فصل در2 بخش به رفتاربا زن دراجتماع و خانواده می پردازد که دربخش نخست به رعایت حقوق زنان دربخش های مختلف اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و...می پردازد و می گوید زنان نیزمانند مردان ازحقوق اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مالی برخوردارند. ودربخش خانواده هم به حق ارث، حضانت و وصیت زن و همچنین حمایتهای مالی آنان می پردازد. درفصل آخرهم به معیارها و مبانی رفتاربا زن درحقوق موضوعه خارجی و تفاوت زن ومرد ازمنظراسلام وغرب اشاره شده که این فصل هم به منع خشونت وتبعیض علیه زنان وتفاوت زن ومرد ازدیدگاه غرب و همچنین نظریه اسلام دراین زمینه می پردازد. اینکه زن دربعد روحی وجسمی ازهمان گوهری آفریده شده که مرد آفریده شده است وتفاوتی درحقیقت وماهیت بین زن ومرد نیست وهمه زنان ومردان مبدأ قابلی واحد دارند ومبدأ فاعلی همه آنها نیزخدای یگانه ویکتاست. همسانی درماهیت انسانی به معنای نادیده گرفتن تفاوت ها میان مرد وزن نیست چرا که مرد وزن دارای تفاوت های فیزکی ومادی هستند که آثارمتفاوتی را به دنبال خواهد داشت.معیارها و مبانی رفتاربا زن در2 بخش قرآن وسنت پرداخته شده که قرآن دراین زمینه می فرماید : زن ومرد درارزش وانسانیت با هم برابرند وازاین نظر هیچ تفاوتی بین آنها نیست و درسنت هم پیامبر با احترام وتکریم همسران
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ملاک حبس در فقه امامیه و حقوق ایران
نویسنده:
ناهید مطبوع
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
تعزیر
,
معارف اسلامی
,
مجازات جایگزین
,
حبس ابد
,
فقه جعفری
,
حقوق
,
حبس
,
هنر و علوم انسانی
,
تعزیرات (فقه)
,
جرمشناسی
,
مجازاتهای جایگزین زندان
چکیده :
جرم و جنایت از ابتدای خلقت و در تمامی اعصار وجود داشته است، از همینرو بشر در صدد مجازات به فرد مجرم و گرفتن انتقام از جانی برآمد. با توجه به سیر تکاملی بشر و گسترش جوامع، اشکال مقابله با جرم و شیوههای سزادهی نیز بتدریج تکامل یافت.حبس یا زندان نیز یکی از شیوههای برخورد با مجرم و استیفای حقوق فرد و جامعه است که میتوان گفت در میان تمام ادیان و تمام فرهنگها، جایگاه خود را داشته است. این نوع مجازات در دین مبین اسلام و فقه آن، مشروعیت داشته و در موارد محدودی بهکار برده میشود.مجازات حبس نیز از ابتدا تا کنون تغییراتی را به خود دیده است و با توجه به روند تغییرات جوامع، جای خود را در میان سایر مجازاتها تا جائی باز کرد که امروزه به یکی از شیوههای مجازاتی شایع تبدیل شده است و قوانین کشور ما نیز که بر اساس دستورات اسلام و بر پایه فقه اسلامی پی ریزی شده از این قاعده مستثنی نیست. فراوانی کاربرد این مجازات و آثار زیانبار آن، چنان نمودی در جوامع پیدا کرده که حقوقدانان معاصر بر خلاف دو سدهی پیش، در صدد راهی برای حذف این مجازات از چرخهی مجازاتها شدهاند.در این تحقیق سعی شده است با توجه به مبانی فقهی امامیه و بررسی موارد حبس در فقه و حقوق ایران، و نظریههای جرم شناسی در قلمرو کیفر سالب آزادی، ملاک حبس و نظریههای راهبردی در زمینه حبس زدایی، با تکیه بر مبانی فقهی و حقوقی اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در جهت اصلاح قوانین، پیشنهاداتی مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحول نظریات دولت در فقه شیعه و مفهوم بسط ید خارجی
نویسنده:
میثم محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقه سیاسی
,
قدرت سیاسی
,
فقیهان
,
علوم سیاسی
,
ولایت فقیه
,
بسط ید
,
فقه جعفری
,
جامعه شناسی معرفت
,
عوامل سیاسی
,
سیاست دولت
,
جامعهشناسی سیاسی
چکیده :
مقصود اين تحقيق ، بررسي سير تحولات نظريه ولايت فقيه در بستر تاريخي قرون 12 تا15 ق است. مفروض اساسي اين تحقيق آن است كه تغيير و تحولات نظريه ولايت فقيه در اين دوران عوامل چندي داشته كه در اينجا، بسط يد فقیهان يا توانايي ايشان در دسترسي به قدرت و یا تغییر آن، عامل اصلي انگاشته شده است. بدين منظور، تصريح اين نكته ضروري است كه توجه به بسط يد، نافي ديگر عوامل تأثيرگذار در تحولات نظريه ولايت فقيه نيست، بلكه به نظر، عامل بسط يد فقها مهم ترين تأثير را در تحولات نظريه ولايت فقيه به جاي گذاشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل پیدایش قواعد فقهیه وجایگاه آن در فقه و حقوق موضوعه
نویسنده:
حامد محمودشاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه
,
احکام شرعی
,
حقوق موضوعه
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فقه
,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه]
,
اجتهاد
,
فقه جعفری
,
حقوق
,
قواعد فقهی وحقوق موضوعه
,
قواعد فقهی در استنباط احکام
,
فقه اهل سنت
چکیده :
علم قواعد فقه همچون سایر علوم اسلامی در مسیر اجتهاد و استنباط احکام شرعی کاربرد عملی دارد. قواعد فقه، اصول بسیار کلی هستند که جزئیات بواسطهی آنها کشف میگردد لذا یک فقیه و مجتهد در طریق علمی خود ناگزیر است که به این قوانین جامع و کلی رجوع نماید. علاوه بر مباحث فقهی و اجتهادی، علم قواعد فقه در حوزۀ علم حقوق نیز نفوذ ویژهای داشته بطوریکه وضع اکثر قوانین حقوقی کاملاً تحت تأثیر این قواعد بوده است. با این توضیح در اهمیت علم قواعد فقه روشن میشود که قبل از ورود به مسائل این علم، برای شناخت بهتر و تسلط بیشتر بر مطالب آن لازم است پیرامون عوامل ظهور و پیدایش این قواعد و تاریخ شکلگیری آن در میان دو مذهب امامیه و اهلسنت بحث و گفتگو شود و تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد. لازم به ذکر است که فقها و دانشمندان شیعه قواعد فقهی را از روایات و کلام معصومین اصطیاد کرده و آنها را بر جزئیات منطبق میکنند و اهلسنت هم به دلیل قطع ارتباط با نص معصومبرای قاعدهسازی ناچارند که به طرق غیرمعتبری همچون قیاس و استحسان و... روی آورند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی اصولی و کلامی تجّری و آثار آن در فقه امامیه و قانون ایران
نویسنده:
محسن حاجیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرّی
,
نظام حقوقی
,
جرم عقیم
,
جرم محال
,
حقوق اسلامی
,
13. علم کلام
,
فقه جعفری
,
حقوق
,
ایران
,
تجری (فقه)
چکیده :
تجری بدین معناست که شخص مکلف، مطابق وظیفه و تکلیفی که بر آن یقین کرده و یا به حکم اصل و یا امارهای که برای او ثابت شده است، عمل نکند و سپس روشن شود که وی چنین وظیفهای نداشته است. موضوع تحقیق در ضمن سه فصل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل اول تحت عنوان کلیات، شامل تعریف تجری و مقایسه ی آن با انقیاد و اطاعت و معصیت، مجاری تجری و جهات بحث در تجری است. فصل دوم این اثر به دیدگاهها و بررسی ادله ی اقوال موجود در مورد حکم تجری اختصاص داده شده است. در فصل سوم نیز به مفاهیم مشابه تجری در قانون و مقایسه ی آنها با تجری اصطلاحی پرداخته شده است.از دید این پایاننامه، تجری قبیح و حرام است و متجری، مستحق عقوبت میباشد. همچنین در مورد مفاهیم مشابه با تجری در قانون ایران از قبیل شروع به جرم و جرایم عقیم و محال، نظریه ی مجازات مرتکبان این جرایم از ادله قناعت بخشتری برخوردار است. وجود چندین وجه تشابه میان این نهادها و تأسیسهای حقوقی با تجری اصطلاحی، برخی را بر آن داشته تا قایل به سنخیت تام بین این نهادها شوند در حالی که این مفاهیم، از جهات متعدد از قبیل مفهوم، مصداق و معیار مجازات، تفاوت آشکار با یکدیگر دارند و وجود این تشابهات، نمیتواند دلیل بر انطباق کلی این مفاهیم بر یکدیگر باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعیین مبانی و مصادیق گزارشگری مالی بر مبنای فقه شیعه و بررسی دیدگاه کارشناسان مالی، حسابداری و اقتصادی
نویسنده:
سعید حیدرنژاد رمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد
,
حکم شرعی
,
کارکنان
,
شخص حقوقی
,
فقه جعفری
,
سنجه نگرش
,
مالیه
,
گزارشگری مالی
چکیده :
تحقیق پیش رو، با در نظر داشتن این واقعیت که شرایط و احکام مالی و اقتصادی دین اسلام در جهت بهبود روابط تجاری و ارتقای فعالیتهای اقتصادی وضع گردیده، باهدف کاربردی نمودن این الزامات و معیارها طرحریزی گردید. در ارتباط میان فقه اسلامی (فقه شیعه) و فعالیتهای تجاری و اقتصادی اشخاص حقوقی، فرآیند مهمی وجود دارد که نسبت به کارکردهای آن در این حوزه توجه چندانی نشده است. سیستم حسابداری و گزارشگری با استفاده از کارکردها و ظرفیت بالقوهی خود، میتواند نقش مهمی درزمینهی کاربردی نمودن فقه اسلامی در سطح اشخاص حقوقی ایفا نماید.در مرحلهی نخست تحقیق، با مبنا قرار دادن و مطالعه و بررسی منابع فقهی شیعه، نسبت به شناخت و استخراج مبانی و مصادیقی اقدام گردید که میتوانست بهعنوان مصادیق گزارشگری در نظر گرفته شود. پس از بررسی منابع اشارهشده، تعداد 24 مصداق و یک سوال کلی در خصوص سطح اهمیت ریالی آنها، تحت عنوان مصادیق گزارشگری اسلامی مورد شناسایی قرار گرفت. برخی از این عوامل خودشان نوعی حکم شرعیاند و برخی دیگر، فعالیتهای اقتصادی یا تجاری هستند که دارای احکام، شرایط و الزامات خاص خود می باشند، به طوری که شارع رعایت آنها را در روابط فیمابین، مطالبه نموده است. ارتباطی که میان این مصادیق و حوزهی گزارشگری مشاهده میشد، به لحاظ جنبههای اعتقادی، مذهبی و شرایط محیطی یک کشور اسلامی است که ملاکهای مهمی برای تصمیمگیری افراد به شمار میآید. گزارش عملکرد شرعی اشخاص حقوقی در قالب این مصادیق و جنبهی ارزشی آن برای تصمیمگیری، از مهمترین کارکردهای قابلتعریف برای یک سیستم حسابداری و گزارشگری متناسب با شرایط و ضرورتهای موجود است.در مرحله دوم تحقیق، با استفاده از ابزار پرسشنامه، دیدگاه کارشناسان مالی و اقتصادی و همچنین استفادهکنندگان عمومی گزارشهای مالی نسبت به اهمیت گزارشگری در قالب این مصادیق موردسنجش قرار گرفت تا بر اساس آزمون فرض، نسبت به رد یا عدم رد فرضیههای پژوهش، تصمیمگیری شود. بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرض، از منظر عموم پاسخدهندگان (تمامی پاسخ دهندگان)، تمام مصادیق و حتی قید گزارشگری با مبلغ ریالی پایینتر از سطح اهمیت حسابداری، بااهمیت تلقی گردید. از منظر کارشناسان مالی و اقتصادی، تمامی عوامل بهغیراز قید سطح اهمیت ریالی، با اهمیت به حساب آمده و مورد تایید قرار گرفت. از دیدگاه استفادهکنندگان عمومی، قید سطح اهمیت ریالی و دیگر عوامل بهغیراز خمس، عاریه و ودیعه، برای گزارشگری بااهمیت دانسته شد. از طرف دیگر بین نگرش دو گروه اصلی، تفاوت معناداری پیرامون مصادیق ربای قرضی، ربای معاملی، وقف و احتکار، در حالت توافق بر گزارشگری مشاهده گردید. برای قید سطح اهمیت ریالی، این تفاوت نگرش بهصورت عدم توافق بین دو گروه مشاهده شد؛ به این مفهوم که گروه کارشناسان مالی و اقتصادی، گزارشگری با مبلغ ریالی زیر سطح اهمیت را رد کرده اما استفادهکنندگان عمومی، گزارشگری مصادیق حتی با ارقامی زیر سطح اهمیت را تأیید نمودهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أفضل الدین
نویسنده:
عباس كاشف الغطاء
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
نسخه متنی
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
نجف عراق: مؤسسة کاشف الغطاء العامة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
کتب اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه عدالت و کف نفس ,
عیاری ,
مروت ,
عدالت امام جماعت ,
جوانمردی ,
فقه جعفری ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
فقه استدلالی تطبیقی ,
ابعاد عدالت در اسلام ,
اخلاق جوانمردی ,
نظام اخلاق جوانمردی ,
خصوصیات جوانمردی ,
چکیده :
أفضل الدين شيخ عباس كاشف الغطاء، در مسئله فتوت و جوانمردى با روىكردى فقهى مىباشد. از آنجا كه به نظر مؤلف، مروّت افضل دين است، عنوان بحث خود را «أفضل الدين» قرار داده است. نويسنده، معتقد است برخى از روحانيون به دليل آنكه از مسير مروت و جوانمردى خارج شدند و زىّ طلبگى را كنار گذاشتند مردم آنها را مورد انتقاد قرار دادهاند و لذا مشكل عمده را در ترك مروّت دانسته است و با تأليف اين کتاب مىخواهد مروت را تعريف كند و بيان كند كه چگونه مىتوان اين روحيه را در بين روحانيون و طلاب رواج داد و جلوههاى مختلف آن را بر حسب افراد و زمانها و مكانهاى مختلف نشان دهد. وى خاطرنشان مىكند كه هر عملى از روحانيون و طلاب كه خلاف مروّت باشد، موجب هتك اين نهاد دينى و وهن حوزههاى علميه خواهد شد. مؤلف پس از بيان معناى لغوى اين واژه متذكر مىشود كه فقها معمولاً اين مسئله را در ضمن تعريف عدالت مطرح مىكنند. مؤلف، در نهايت مروت را به معناى رفتار اجتماعى برحسب موازين عرفى مىداند. به همين دليل مروت به حسب افراد مختلف است. هر چه دانش و مسئوليت يك فرد بالاتر باشد، مواظبت رفتارى وى نيز بايد بيشتر باشد. براى يك فرد غذا خوردن هنگام راه رفتن در خيابان خلاف مروت نيست؛ اما براى يك فقيه يا قاضى خلاف مروت است. مصاديق مروت در زمانها و مكانهاى مختلف نيز تغيير مىكند زيرا موازين عرفى از يك زمان تا زمان ديگر و از يك مكان تا مكان ديگر متفاوت است. البته نويسنده تذكر مىدهد كه مروت از لوازم انسانيت است و منطبق بر فطرت پاك انسانى است و لذا اگر عموم مردم در اثر عدول از فطرت انسانى از برخى سنن شرعى روىگردان شدند، علما نبايد تابع چنين عرفى باشند. به همين خاطر شهيد ثانى در لمعه فرموده است: اگر شخصى مستحبات شرعى را رعايت كند، اشكالى ندارد هر چند عامه آن را زشت تلقى كنند؛ مانند حنا گذاشتن و غيره. وى سپس برخى از روايات مربوط به مروت را ذكر كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 180
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید