جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 53
واکاوی مذهب و روایات «حسن بن صالح» در کتب امامیه
نویسنده:
محمدکاظم رحمان ستایش ,اعظم فرجامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
از «حسن بن صالح بن حی» به عنوان یکی از بزرگان و موسسان فرقه «بتریه»، از شاخه های شیعیان زیدی مذهب نام برده شده است. این در حالی است که مراجعه به سخنان و روایات وی نشان می دهد وی دارای باورهای خاص اعتقادی بوده و به همه مبانی زیدیان پایبند نبوده است. از سوی دیگر حسن بن صالح با امام صادق (ع) در ارتباط بوده و پرسش های فقهی او از این امام بزرگوار، سبب رواج روایات وی در منابع حدیثی متاخر امامیه شده است.لذا به رغم همراهی وی با فرزندان زید در سال های پایانی عمرش، ادعای سر سلسله بودن در فرقه بتریه برای وی قابل تامل است. به همین منظور و برای اثبات عدم همسانی حسن بن صالح با رهبری فرقه بتریه، به قرائن و شواهد تاریخی و نیز اقوال رجال شناسان مراجعه شده و از این رهگذر به نقد و بررسی مذهب و روایات وی در کتب امامیه پرداخته شده است.نتیجه بررسی های انجام شده نشان می دهد وی، معتقد به مذهب امامیه بوده و نقدهایی که بر وی وارد شده است، به دلیل عملکرد نامناسب زیدی مذهبان چند قرن پس از وفات حسن بن صالح بوده است.
صفحات :
از صفحه 53 تا 85
 طبقات در علم رجال به چه معنایی است و چه فایده ای بر آن مترتب است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكى از اصطلاحات رايج در علم رجال، اصطلاح طبقات است. طبقه در لغت يعنى گروه متشابه و مانند هم[1] ولى در اصطلاح علم رجال يعنى گروهى كه از نظر سنى تقارب داشته و يا آن‏كه در يك فاصله زمانى مى ‏زيسته ‏اند. برخى ديگر نيز معتقدند اشتراك در تلاقى با يك نفر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 «جرح و تعدیل» در اصطلاح علمای رجال به چه معنایی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كلمه ی«جَرْح»(با فتح جيم و سكون راء)، مصدر فعل ثلاثى«جَرَحَ يَجْرَحُ» است و هنگامى كه گفته مى شود:«جَرَحَهُ جَرْحاً»، مراد جراحتى است كه به وسيله چاقو و مانند آن در بدن ايجاد مى شود و اسم مصدر آن «جُرح»(با ضمّه جيم) است؛ ليكن در جراحات معنوى كه به و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
مراد از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایت «کلینی« در کتاب «الکافی» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایات کتاب کافی، تعدادی از مشایخ کلینی اند که وی به جهت اختصار، به نام آنها تصریح نکرده؛ زیرا اغلب آنان را افرادی شناخته شده تشکیل می دهند که در کتب رجالی شرح حال آنان آمده و از آنجا که در هر یک از عده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تعریف سند و اِسناد در علم رجال چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سند در لغت، در چندين معنا استعمال شده است كه مهم ترين آنها عبارت اند از: 1. نوعى لباس (بُرد)؛ 2. هر چيزى كه مورد اعتماد انسان قرار مى گيرد؛ 3. بخشى از كوه كه از دامنه، بالاتر است. و در اصطلاح، سند به خبر دادن از سلسله راويان متن حديث (الإخبار عن طريق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 اعتبار کتاب «المغازی» ابن اسحاق در نزد اهل سنت چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
یکی از کتب مهم در موضوع تاریخ و سیره، کتاب سیره (المغازی)ابن اسحاق(م:150) بوده است؛ هرچند که امروزه اصل این کتاب در دسترس نبوده؛ اما به کتب برخی از مورخین و سیره نویسان؛ همچون:ابن هشام(م:213یا 218هـ)که کتاب وی را تهذیب و خلاصه نمود و یا ابن جریر طبری بیشتر ...
آیا داستان نسبت دزدی خلیفه ی دوم به ابوهریرة و جعل حدیث از سوی وی درست می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
یکی از موارد طعنه ی بر «ابوهریرة» داستان ملاقات وی با «عمر بن خطاب» بعد از امارت بر بحرین می باشد. «عمر» وی را در سال 21 بر حکومت بحرین گماشت و با رسیدن سال 23 هجری او را برکنار و معزول گردانید و به جای او «عثمان بن ابی العاص» را به آنجا فرستاد. او ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا زراره در روایات اهل بیت(علیهم السلام) مورد مذمت واقع شده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
زراره بن اعین شیبانی یکی از بزرگ ترین اصحاب امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) است که از این دو امام روایت نقل کرده است.[1] اصل خانوادگی زراره به سرزمین "روم" می رسد و پدرش یکی از اهالی روم بود که به عنوان برده در بنی شیبان زندگی می کرد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
امام صادق(ع) و تأویل و تفسیر عرفانی قرآن
نویسنده:
محمد راستگو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
چکیده :
گفتار زیر پژوهشی درباره تفسیر و تأویل های بازخوانده به امام صادق(ع) از پاره ای آیات قرآن. این تفسیرها بخشی از گفتارهای تفسیری امام صادق است که عبدالرحمن سلمی به گونه ای پراکنده همراه با گفتارهای تفسیری دیگران در حقایق التفسیر خویش آورده و پل نویا آنها را بیرون آورده و جداگانه چاپ کرده است. در این پژوهش نخست درباره پیوند امام با تصوف و عرفان به کوتاهی سخن گفته ایم و سپس گفتارهای تفسیری آن بزرگ را هم از دیدگاه سندی و هم از دیدگاه معنایی بررسیده ایم و به اینجا رسیده ایم که هرچند این گفتارها از نگاه سندی استوار نیستند، و هرچند پاره ای از آنها از نگاه معنایی نیز نمی توانند پذیرفته آیند، با این همه بسیاری از آنها پذیرفتنی می نمایند.
صفحات :
از صفحه 90 تا 113
بینش و نگرش در تاریخ نگاری اسلامی
نویسنده:
ابوالفضل رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
چکیده :
هرچند تاریخ‌نگاری اسلامی هم زمان با تکوین تمدن اسلامی به سرعت رو به رشد نهاد، اما پویایی و رشد فلسفی چندانی نداشت. در بهترین حالت با رویکردی کلامی و با روشی متأثر از قاعده علوم حدیث و رجال بررسی می‌شد. البته چهره‌هایی استثنایی همانند ابن مطهر مقدسی تا حدودی متفاوت‌تر از دیگران عمل کرده و نگاه مشخص‌تری به موضوع داشته‌اند. ابن مطهر در کتاب البدء و التاریخ، نوعی نگاه معرفت‌شناسی به موضوعات داشته و با وجود این‌که در بخش‌های تاریخی کتاب، بُعد معرفت‌شناسی ضعیف‌تر می‌شود، در مقایسه با دیگر مورخان نگاه تحلیلی و انتقادی‌تری به وقایع تاریخی داشته است. در این مقاله، ابتدا نگرش عمومی حاکم بر تاریخ‌نگاری اسلامی مورد نظر قرار می‌گیرد و در ادامه بینش تاریخ‌نگاری ابن مطهر بررسی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
  • تعداد رکورد ها : 53