جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
صفات واجب(حکمت نظری)
>
صفات ثبوتیه ( الهی )
>
صفات ثبوتیه حقیقیه
>
صفات ثبوتیه حقیقیه محضه
>
قدر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
عنوان :
چند نمونه از بدا در قرآن را ذکر کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم ، برخى از موارد مهمّى را كه در آنها بَدا رُخ داده است ، ذكر مى كند . از جمله اين موارد ، بَدا در عذاب قوم يونس عليه السلام است : «فَلَوْلَا كَانَتْ قَرْيَةٌ ءَامَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا ءَامَنُواْ كَشَفْ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضا و قدر
,
قدر
,
بداء
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
البداء ,
بدا ,
اعتقاد به بدا ,
اهمیت اعتقاد به بدا ,
آموزه بداء در شیعه ,
تفسیر بداء ,
بداء در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل بَدا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هر عملى ، خواه مثبت و خواه منفى ، مى تواند موجب تغيير در قضا و قدر و به عبارت ديگر، موجب بَدا گردد . در قرآن و احاديث ، به برخى اعمال خوب و بد كه موجب بَدا مى شوند ، اشاره شده است . از ميان اين عوامل ، دعا ، صدقه و صِله ارحام ، بيش از ديگر اعمال ، مو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضا و قدر
,
قدر
,
بداء
کلیدواژههای فرعی :
البداء ,
بدا ,
اعتقاد به بدا ,
اهمیت اعتقاد به بدا ,
آموزه بداء در شیعه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصلحت در افعال الهى؛ بررسى دیدگاه علّامه طباطبائى
نویسنده:
جمال الدین سلیمانى کیاسرى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
مصلحت
,
مصلحت الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
حکم الهی ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
مشیت فعلی ,
حکمت الهی ,
قضاء ,
قدر ,
قرآن ,
آیات صفات فعل ,
غرض فعل الهی ,
وجوب بر خداوند ,
مشیت حکیمانه ,
مشیت گزاف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
این مقاله درصدد بررسى مصلحت و حکمت در افعال الهى است. آیا افعال الهى بر یک سلسله مصالح و حکمت ها مبتنى است؟ آیا مى توان فرض کرد افعال الهى خالى از مصالح و به گزاف صادر شود؟ هدف این نوشتار بررسى دقیق سنخ افعال الهى و یکسانى و یا تفاوت آنها با افعال انسان هاست. پاسخ به این سؤال باب وسیعى از معرفت ذات ربوبى را به روى ما مى گشاید و شناخت برخى از افعال و صفات الهى را براى ما تسهیل مى کند. روش نوشتار در مقام گردآورى، اسنادى و در مقام تبیین، توصیفى و تحلیلى بوده و با محوریت دیدگاه علّامه طباطبائى در تفسیر شریف المیزان صورت گرفته است. با بررسى دیدگاه مؤلف تفسیر المیزان، به تعریف جدیدى از مصلحت در افعال الهى غیر از آنچه بین اشاعره و معتزله مشهور بود مى رسیم. این دیدگاه نوعى جمع بندى ابتکارى و بدیع بین آیاتى از قرآن کریم است که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا این که میگویند تقدیر افراد هر خانواده بستگی به پاقدم اولین کسی که در اولین روز عید وارد خانه میشود دارد ،درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن مجيد در آيات 3 ـ 4 سوره دخان و در سورة قدر ميفرمايد: جميع مقدرات بندگان در تمام سال در شب قدر تعيين ميشود، و در جوامع روايي هم اين امر تأييد شده و روايات متعددي بيانگر اين هستند که: در آن شب مقدرات يك سال انسانها تعيين ميگردد از قبيل ارزاق و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رضا به قضا و قدر حق
,
تقدیر
,
مقدرات
کلیدواژههای فرعی :
ایمان فردی و تقدیر الهی ,
تقدیر الهی ,
قدر ,
ویژگی های شب قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در رابطه با معنای جبر و اختیار ؛ قضا وقدر توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
كلمة اختيار در عرف و نيز در مباحث نظري به چند صورت بكار ميرود: 1. اختيار در مقابل اكراه: اين معنا كه در امور حقوقي مصطلح است، به اين معنا است كه مثلاًَ انسان در معاملهاي كه ميخواهد انجام بدهد و چيزي را بفروشد با رضايت خودش باشد نه با تهديد و اجبار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
قدر ,
قدر علمی ,
قدر عینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا سرگذشت هر فرد نزد خداوند تعیین شده است؟ آیا قابل تغییر است؟ و اگر خداوند به همه چیز دانا و به عاقبت هر فرد آگاه است، چرا او را خلق می نماید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يکي از اوصاف خداوند سبحان علم است و به اين معنا که به تمام امور دنيا آگاه و دانا است، و از هر چيزي آگاه است. علم خداوند مراتب مختلفي دارد که برخي از آن ها صفات ذات خداوند است و برخي صفت فعلي. لازم به ذکر است که علم و دانايي خداوند، از نقايص و کاستيها
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
علم الهی
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
امکان تبدیل سرنوشت ,
علم مخلوق ,
علم ازلی الهی ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
قدرت تبدیل سرنوشت ,
سرنوشت انسان ,
قضاء ,
قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا انسان در انتخاب سرنوشت خود و انتخاب کارهای نیک و بد مختار است یا خداوند سرنوشت و انجام این کارها را بر انسان از قبل مقرر کرده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سؤال از مسائل ديرينهاي است كه همواره بشر با آن روبهرو بوده است. پس از ظهور اسلام در همان قرن اوّل هجري، در ميان متكلمين اسلامي و حكماء بحث و گفتوگو در اين مسئله رواج داشته است. از آن زمان تا به حال، عقايد و آراء متفاوت و متضادي در اين زمينه ار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
علم الهی
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
امکان تبدیل سرنوشت ,
علم مخلوق ,
علم ازلی الهی ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
قدرت تبدیل سرنوشت ,
سرنوشت انسان ,
قضاء ,
قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به قضا و قدر الهی, تلاش برای رسیدن به سعادت مفهومی ندارد، چون سرنوشت ما از قبل معلوم است؛ همان گونه که دعا کردن تأثیری ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. مفهوم قضا و قدر واژة «قدر» به معناي اندازه، و «تقدير» به معناي سنجش و اندازهگيري و چيزي را با اندازه معيني ساختن است و واژه «قضاء» به معناي يكسره كردن و به انجام رساندن و داوري كردن (كه آن هم نوعي به انجام رساندنِ اعتباري است) استعمال ميشود و گا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
علم الهی
,
قضا و قدر
,
قضا و قدر علمی
,
قضا و قدر عینی
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
تقدیر ,
تقدیر الهی ,
قدر ,
قضاء علمی ,
قضاء عینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطة استخاره با قضا و قدر چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
استخاره در لغت به معناي طلب خير كردن است و اينكه از خدا بخواهيم ما را به انجام كار بهتر راهنمايي كند.[1] معناي اصطلاحي آن كه برگرفته از همان معناي لغوي است، عبارت است از نوعي دعا و توكل به خداوند، در انجام كاري كه خير و شّر آن بر انسان پوشيده است.[
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
استخاره
کلیدواژههای فرعی :
قضا ,
قدر ,
قضاء حتمی ,
قضاء غیر حتمی ,
توکل ,
رضا به قضای الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیاز بشر به دین از دیدگاه استاد صفایی حائری
نویسنده:
محمدمهدی زارعی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
کلام اسلامی
,
وجوب تکلیف
,
ضرورت نبوت
,
حسن تکلیف
,
متکلمان
,
فلاسفه اسلامی
,
جنس پاداش و کیفر اخروی
,
قدر
,
ضرورت دین
,
اضطرار بشر به دین
,
مطالعات دینی (دینشناسی)
,
کلام غیر اسلامی
چکیده :
بحث درباره نیاز بشر به دین، یکی از مباحث دینپژوهی معاصر است. این بحث در کلام اسلامی، تحت عنوان «حسن و وجوب تکلیف» و نیز در مبحث «ضرورت نبوت» مطرح شده است. متکلمان در مقام اثبات حسن تکلیف، از منظر پاداش اخروی و سودمندیهای دنیوی، به موضوع نگریستهاند. مهمترین استدلال متکلمان و فلاسفه اسلامی، استدلال به نیاز جامعه به قانون کامل است. استاد صفایی حائری با تأکید بر اندازه انسان و رابطههای گسترده و نیازهای فراگیر او و حرکت مستمر انسان که جهت نامحدودی را طلب میکند و این جهت نامحدود با علم و تجربه و فکر و عقل محدود، دستنیافتنی است، اضطرار به دین را مطرح میکند و از همین روی، نظریههای مدرن منشأ دین و هرگونه بحث در زمینه دینپژوهی را بدون تکیه بر اضطرار بشر به دین، مبتنی بر پیشفرض خطا میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید