جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سعادت و شقاوت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
عنوان :
انسان از آغاز تا انجام
نویسنده:
محمدحسین طباطبایی؛ مترجمان: صادق لاریجانی، هادی خسروشاهی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم مثال
,
عالم امر
,
آفرینش انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
شفاعت
,
عالم جزا
,
عالم ماده
,
معاد(کلام)
,
عالم برزخ
,
حیات اخروی
,
انسان
,
حکمت الهی در خلقت انسان
,
مراحل خلقت انسان
,
عالم عقل
,
فلسفه خلقت
,
جهنم
,
اعراف
,
بهشت
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
علامه طباطبایی ,
اسماء ,
ولایت ,
انسان ,
سعادت و شقاوت ,
روح ,
هبوط ,
عالم مثال ,
امام ,
خلق ,
عالم امر ,
صراط ,
قیامت ,
مرگ ,
دنیا ,
میزان ,
شفاعت ,
نفخ صور ,
ملائکه ,
ضلالت ,
اجل مسمی ,
عالم برزخ ,
نامه اعمال ,
حساب ,
موت ,
رزق ,
توفی ,
ظاهر و باطن ,
عالم ماده ,
روح ایمان ,
اسباب و مسببات ,
قدس ,
عرض امانت ,
اسفل سافلین ,
یمین و شمال ,
کتاب و طائر ,
عمل و جزا ,
اذن ,
اعراف الحجاب ,
رستاخیز موجودات غیر ذی روح ,
حیات و علم ,
استبشار ,
موازین ,
بهشت و جهنم ,
اذن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
978-964-548-973-9
چکیده :
اثر حاضر ترجمه ای است از کتاب الانسان به قلم فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن علّامه فقید سید محمد حسین طباطبائی قدس سره. کتاب الانسان خود مشتمل بر سه رساله کوچکتر است:
1. الانسان قبل الدنیا،
2. الانسان فی الدنیا،
3. الانسان بعد الدنیا.
این رساله سوم که از حیات پس از مرگ بحث می کند، از همه مفصل تر است. این سه رساله من حیث المجموع مکتوبی است بسیار نفیس و در حقیقت دریایی است مالامال از گوهرهای معارف قرآنی. اندیشه بلند حضرت علامه قدس سره، در این حرکت فکری لطایف قرآنی بسیاری از خود به جای گذاشته که هر یک به نوبه خود افکار ناب دیگری را می طلبد. «تفسیر قرآن با قرآن» همّ اصلی ایشان در این رساله هاست. سبک مرحوم علامه در این رسائل، سبک خاصی است. بنای اصلی هر سه رساله بر اختصار و ایجاز تامّ است. لذا گاه دیده می شود که تقریب بسیاری از مطالب و نحوه استفاده های قرآنی به عهده خواننده گذاشته می شود. این سبک به وضوح دقت و صبر بیشتری را می طلبد و نمی توان آن را با بسیاری کتابهای دیگر در این زمینه قیاس کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
180 پرسش و پاسخ (برگرفته از تفسیر نمونه)
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: دفتر نشر برگزیده,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر نمونه
,
پرسش و پاسخ دینی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
قرآن
,
سوال و جواب (پرسش و پاسخ)
,
احکام فقهی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اهل بیت ,
ایصال به مطلوب ,
جبر و اختیار ,
انتظار ,
فطرت ,
ایمان ,
بیعت ,
علی ,
معراج ,
قبله ,
فدک ,
معجزه ,
عواطف ,
ذات خداوند ,
شیعه ,
خداشناسی ,
آفرینش (اِبداع) ,
جسم ,
قضا و قدر ,
تکلم ,
سعادت و شقاوت ,
روح ,
شیطان (ابلیس) ,
آدم ,
مولی ,
حشر ,
تحریف ,
واجب الوجود ,
لقاءالله ,
اراده ,
اولوالامر ,
نماز ,
جهاد ,
البداء ,
نسخ ,
معصوم ,
ارث ,
برزخ ,
میزان ,
شفاعت ,
رجعت ,
جمع آوری قرآن ,
روح القدس ,
توسل به ائمه ع ,
زکات ,
حج ,
تشریع ,
غدیر ,
مذهب ,
حجاب ,
سحر ,
دین ,
تکامل انسان ,
لوح محو و اثبات ,
عبادت حضرت زهرا س ,
اسم اعظم ,
هدایت و ضلالت ,
ازدواج موقت ,
مکر ,
دوزخ ,
آکل و مأکول ,
روزه ,
بدن جسمانی ,
افعال ,
مهدی ,
ثبوتیه و سلبیه ,
توکل ,
غنا ,
پیامبران ,
کفر و الحاد ,
علم خدا ,
گناهان کبیره ,
پل صراط ,
تیمم ,
رهبانیت ,
وسیله ,
صفات ذات و فعل ,
آزمایش ,
زن ,
اسلام و ایمان ,
توحید ذات ,
شهود باطنی ,
توحید صفات ,
محکم و متشابه ,
محب ,
معاد جسمانی و روحانی ,
تجسد ,
انقلای جهانی ,
صفات جمال و جلال ,
خدایان ,
عالم قبر ,
ذوالقرنین ,
ارائه طریق ,
غسل ,
عالم استعدادها ,
اخبار غیبی ,
ولایت تکوینی و تشریعی ,
انگیزه عقلی ,
جهل و ترس ,
بلاهای طبیعی ,
مسائل اقتصادی ,
انگیزه اخلاقی و اجتماعی ,
متناهی ,
وجود نامحدود ,
آفریدگار ,
سمیع و بصیر ,
صفات زائد بر ذات ,
کید الهی ,
مشاهده خدا ,
عرش خدا ,
مالکیت و حاکمیت خدا ,
تسبیح و حمد موجودات ,
سماوات سبع ,
شهود قلبی و مکاشفه ,
سنتهای تغییر ناپذیر ,
جنّ و فرشته ,
تکامل اختیاری ,
همجنس گرائی ,
تعدد زوجات ,
قمار ,
مصائب ,
نبوت و امامت ,
شریعت خاتم ,
عمر و بوبکر ,
برهان عدالت ,
قرآن ,
وحی ,
اراده ,
صحابه پیامبر(ص) ,
عالم ذَر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
شماره ديويي:
297/179
چکیده :
مؤلف کتاب حاضر چنین می گوید: قرآن مجید به طور مکرر بر این مطلب تأکید نهاده که از اهل علم و دانش سؤال کنید آنچه را نمی دانید «فَاسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ» گستردگی این دستور قرآنی نشان می دهد که اسلام هیچ حد و مرزی را برای سؤال کردن به رسمیت نمی شناسد و به مسلمانان و حتی غیر مسلمانان (چون روی سخن در آیه به غیر مسلمانان است هر چند مفهوم آن عام است) اجازه می دهد هرگونه سؤالی را در هر امری از مسائل مختلف عقیدتی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و غیر آنها دارند با آگاهان مطرح کنند. بدیهی است طرح سؤالات انحرافی به منظور تخریب اعتقادات و افکار سازنده یا ایجاد تشویش و تزلزل در افکار عمومی، یا جدال و مراء و لجاجت و تعصب از این قاعده مستثنی است، چرا که اینها در واقع سوال نیست، برنامه های مخرب غیر انسانی است در لباس سؤال. از آنجا که اطلاع همگان مخصوصا جوانان عزیز تحصیل کرده از پاسخ این سؤالات ضروری به نظر می رسید جناب حجت الاسلام آقای حسینی به اتفاق جمعی از فضلای محترم حوزه علمیه که نامشان در مقدمه کتاب آمده است با تلاش فراوان سعی در جمع آوری این سؤال و جواب ها از 27 جلد تفسیر نمونه و 10 جلد پیام قرآن و نظام بخشیدن به آنها نمودند و در نتیجه یکصد و هشتاد سؤال و پاسخ مهم را گردآوری کرده اند. باید گفت که این سؤالات در زمینه های مختلفی از جمله: خداشناسی، نبوت و امامت، معاد، عدل، قرآن، احکام و دیگر مبحث اعتقادی، قرآنی، معرفتی و تاریخی مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت و معنا در مکتب ابن عربی
نویسنده:
مهدیه سادات کسایی زاده - امیرعباس علیزمانی - هادی وکیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
سعادت از نظر ابن عربی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
شریعت ,
فتوحات مکیه ,
سعادت و شقاوت ,
خیر و شر ,
رحمت ,
بهشت و جهنم ,
قرآن ,
غایت ,
معرفت کشفی ,
علم و ایمان ,
سعادت همگانی ,
احساس رضایت از زندگی ,
معرفت قلبی به حس سعادت ,
ابزاری بودن زندگی ,
دستیابی به غایت الهی ,
سعادت بر مبنای انقیاد به شریعت ,
سعادت در آخرت ,
عبادت باطنی ,
رحمت امتنانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
در نگاه ابن عربی، معرفت کشفی نسبت به حقیقت که علم همراه با ایمان نیز خوانده میشود، چنان اصالتی دارد که شرط لازم و کافی برای سعادت به شمار میرود. با این حال، ابنعربی از سعادت دیگری نیز سخن میگوید که همگانی است. وی که عقیده دارد سعادت و شقاوت خالص مربوط به آخرت است، شقاوت اخروی را موقت و بر اساس رحمت الهی، منتهی به سعادت میداند و باور دارد که جهان برای سعادت به وجود آمده است و به این غایت دست خواهد یافت. از آراء او دربارهی سعادت بر میآید که احساس رضایت نسبت به زندگی و به عبارت دیگر، احساس سعادت مستلزم معرفت قلبی است که ارزش زندگی را نیز آشکار میکند و در عین حال، غایت سعادتمندانهی انسان، ابزاری بودن زندگی او برای دستیابی به غایت الهی را منتفی میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و ارزیابی رمزگشایی علامه طباطبایی از مسئله طینت
نویسنده:
مهدی ذاکری، محمد حسین منتظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر علامه طباطبایی در مورد طینت
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
اشاعره ,
سعادت و شقاوت ,
تجرد ادراک ,
طینت علیین ,
احادیث طینت ,
تکامل نفس ,
جبر و اختیار(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حکمت صدرایی ,
قرآن ,
جبرگرایی ,
آیات سعادت و شقاوت ,
قرآن کریم ,
تفاوت اقتضاء و علت تامه ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
دستهای از اخبار در میراث حدیثی شیعه، تفاوت آدمیان در آفرینش را مطرح میکند و از پیوند ایمان و کفر، با طینت آدمیان سخن میگوید. ظاهر این روایات، دال بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار آدمی در رقم زدن عاقبت خویش و در نتیجه گرایش به جبر است. بسیاری از محدثان و اندیشمندان امامیه، به تبیین مفاد این روایات و حل اشکالات آنهاپرداخته اند. علامه طباطبایی با طرح الگویی جامع، بر اساس مبانی حکمت صدرایی به تحلیل محتوایی این احادیث پرداخته است. وی با حمل طین بر ماده زمینیای که بدن انسان را میسازد و سپس نفس انسان از آن برمیخیزد؛ تاثیر آن را بر سعادت و شقاوت انسان در حد اقتضا دانسته و مستلزم جبر نمیداند. این مقاله ضمن بیان تحلیل علامه، مبانی آن را تبیین می کند و در نهایت راه حل ارائه شده در دیدگاه علامه برای اشکالات را ارزیابی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طینت و عـدل الهـی
نویسنده:
مهدی غلامی، اصغر ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
عدل الهی
,
طینت علیین
,
طینت سجّین
,
عدل الهی
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
عالم ذر ,
ملکوت ,
ایمان ,
سعادت ,
سعادت و شقاوت ,
ملا صالح مازندرانی ,
جبروت ,
الحاد ,
احادیث طینت ,
سید عبدالله شبر ,
عالم ملک ,
صورت های نفسانی ,
علامه محمدباقر مجلسی ,
ملامحسن فیض کاشانی ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در احادیث متعدد و معتبری، از اختلاف طینت مؤمنان و کافران سخن به میان آمده است. بر اساس این احادیث، اختلاف طینت ها در سعادت و شقاوت افراد مؤثر است. برخی اندیشمندان ظاهر این احادیث را با عدل الهی ناسازگار پنداشته، در صدد توجیه و تأویل آنها برآمده اند. این<br /> مقاله پس از طرح و ارزیابی مهمترین دیدگاه ها در این زمینه، با استناد به مجموع احادیث طینت و آغاز حدوث عالم نتیجه گرفته است که اختلاف مخلوقات مربوط به ابتدای حدوث عالم نیست، بلکه بر اثر عوارض ناشی از نحوه عملکرد مخلوقات در برابر تکلیف و امتحان الهی رخ داده است و این موضوع با عدل الهی سازگاری تام دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
سعادت
,
سعادت و شقاوت
,
شقاوت
,
خودشناسی
,
علم نفس
,
حیات اخروی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
سعادت اخروی
,
شقاوت اخروی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
عقل نظری ,
جهل ,
استکمال نفس ,
زندگی عقلانی ,
اشارات و تنبیهات ,
الم ,
عقل هیولانی ,
لذت اخروی ,
عقل بالفعل ,
استکمال عملی نفس ,
معاد جسمانی ,
مراتب عقل ,
تکامل برزخی نفس ,
الم ,
لذت ,
الم حسی ,
اشقیاء ,
اهل عذاب ,
اهل بهشت ,
اهل حجاب ,
عقل بالفعل ,
نفوس کملین ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل هیولانی ,
عقل بالفعل ,
نفس عاقله ,
نفوس ناقص ابزاری ,
انواع لذت ,
شقاوت ابدی ,
عذاب دائمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سعادت وصفی مرتبط با لذت و بهجتی است که برای یک موجود در اثر برخورداری از کمالات و خیرات وجودیاش تحقق میپذیرد. مراتب داشتن لذت و الم بهطور طبیعی مقتضی تشکیکی شدن سعادت و شقاوت و در نتیجه، تفاوت یافتن درجات سعدا و درکات اشقیا خواهد بود. ابن سینا با توضیح سعادت و شقاوت در حیات جاویدان، نفس عاقله را پس از مرگ، بالاترین مقام انسانی تلقی میکند. نکته مهم در تصویری که ابن سینا از جاودانگی ارائه میدهد آن است که چنین جاودانگیای در ظاهر به نفوسی تعلق دارد که به مرتبه عقل بالفعل رسیده باشند. اما باید توجه داشت این دغدغه ابن سینا قابل تأمل است که او برای توجیه این که نفوس بدون ابدان نمیتوانند درک الم و لذت جزیی داشته باشند یا به عبارت دیگر، کارکرد نفس برای دریافت امور جزیی در گرو بدن است، وی میخواهد نفوس ناقص ابزاری به منزله بدن دنیوی در اختیار داشته باشند تا بتوانند به تکمیل خود ادامه دهند و از این طریق بر شمار نیک بختان افزوده شود و معاد پدیدهای کثیرالخیر باشد. با این بیان، این مقاله بر آن است که به تبیین و بررسی سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم پیشین خداوند و نقش آن در خلق اعمال و سرنوشت بندگان در حکمت متعالیه
نویسنده:
قباد محمدی شیخی، اردوان ارژنگ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
سعادت و شقاوت
,
خلق اعمال
,
سرنوشت
,
علم ازلی الهی
,
علم پیشین الهی
,
حکمت متعالیه
,
اعمال بندگان
چکیده :
مسئله علم پیشین خداوند و نقش آن در خلق اعمال بندگان و سرنوشت (سعادت و شقاوت اخروی) آنان به عنوان تجسّم عملکرد دنیویشان، قصه ای دیرین، شیرین و دلکش و درعین حال، دقیق، ظریف و پیچیده است، در این زمینه ملاصدرا بر آن است که: اولاً؛ اعمال بندگان اعم از اختیاری و اضطراری معلول و تابعی از تقرّر و تعین پیشینشان در علم الهی است و سرنوشت (سعادت و شقاوت اخروی) آنان به عنوان تجسّم اعمال دنیوی شان، ثابت و تخلف ناپذیر است. ثانیاً؛ بعثت پیام آوران الهی، ارسال رسل و انزال کتب با عنایت به تخلف ناپذیری اعمال بندگان و سرنوشت آنان از علم پیشین خداوند جز زمینه سازی و تحریک بندگان، جهت اظهار ما فی الضّمیرشان، اثر دیگری ندارد. ثالثاً؛ شرور اخلاقی منتسب به بندگان برخلاف شرور وجودی و طبیعی که اموری عدمی و نسبی اند از قبیل امور اعتباری خلاف فرمان عقل / شرع به شمار می روند. در پژوهش حاضر سعی شده است، مدّعیات سه گانه یاد شده، مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول فلسفه و روش رئالیسم جلد 5
نویسنده:
محمدحسین طباطبایی؛ مقدمه نویس: مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت و شقاوت
,
خیر و شر
,
جهان آفرینش
,
قضا و قدر
,
آفرینش جهان
,
اصول و قواعد فلسفی
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
13. علم کلام
,
علوم اسلامی (سایر)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شماره ديويي:
189/1
چکیده :
«اصول فلسفه و روش رئالیسم» تألیف محمد حسین طباطبایی به همراه تشریح مرتضی مطهری کتابی است مشتمل بر یک دورهٔ مختصر معرفت شناسی اسلامی و در برگیرندهٔ ۱۴ مقالهٔ با اهمیت و پر ارزش که با سبکی زیبا و قابل فهم نوشته شده است. این کتاب مشتمل بر یک دوره مختصر است، که اساسی ترین مسائل فلسفه اسلامی را بیان می کند و سعی شده است که حتی الامکان ساده و عمومی باشد تا همه اشخاصی که ذوق فلسفی دارند با داشتن اطلاعات مختصری به فراخور حال خود استفاده کنند. کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم مشتمل بر 5 جلد بوده و 14 مقاله دراین مجلدها گنجانده شده است. مقاله مندرج در جلد حاضر عبارتند از: مقاله چهاردهم: خدای جهان و جهان.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید