جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اخلاق دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
عنوان :
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسنده:
وحید دهقانی فیروزآبادی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق دینی
,
ابو نصر فارابی
,
سعادت
,
فضایل
,
اخلاق دینی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
درباره علامه طباطبایی
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
ایمان ,
ادراک عقلی ,
کمال انسان ,
صبغه ,
خیر ,
اختیار انسان ,
اختیار ,
خیر مطلق ,
فعل قبیح ,
شقاوت ,
مراتب سعادت ,
تقرب به خدا ,
رذایل اخلاقی ,
فطرت(کلام) ,
اختیار ,
ادراک سعادت عقلی ,
ادراک عقلی ,
اختیار انسان ,
کمال نفوس انسانی ,
قرآن ,
سعادت جسمانی ,
نیت اخلاقی ,
الأم ,
فلسفه یونان ,
قرب الهی ,
فلسفه یونان ,
الم ,
لذت ,
استعداد فطری ,
خیر ,
سعادت اخروی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
خیر محض ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
میزان ,
مراتب شقاوت(مقابل مراتب سعادت) ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
ایمان ,
سعادت روحانی ,
سیاسه المدینه ,
التنبیه علی سبیل السعاده ,
قوه شهویه ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مسئله سعادت از دیرباز اذهان اندیشمندان حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق را به خود معطوف داشته است. از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی سعادت، لذت، کمال و خیر مفاهیمی هستند که بسیار به هم نزدیک اند و سعادت انسان امری اختیاری است که با توجه به ابعاد وجودی اش، به سعادت حقیقی و مظنون و دنیوی و اخروی تقسیم می شود و انسان با کسب فضائل از طریق تلقین علمی و تکرار عملی می تواند بدین مهم دست یابد. از دیدگاه هر دو متفکر، سعادت امری مشکک و ذو مراتب است و بالاترین مرتبه آن قرب وجودی به خداست که در جهان آخرت و بعد از مرگ و مفارقت از این عالم برای انسان حاصل می شود. ایمان، توحید و نیت در نظام اخلاقی مرحوم علامه با تأثیرپذیری ایشان از قرآن، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده اند در حالی که فارابی به تبعیت از فیلسوفان یونانی، بیشتر به فضائل چهار گانه شجاعت، عفت، حکمت و عدالت پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر اخلاق و وجدان کاری و هوش اخلاقی درمدیریت سازمان ها
نویسنده:
فرشته نصیرزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
اخلاق حرفه ای
,
وجدان کاری
,
اصول اخلاقی
,
مدیریت اخلاقی
,
هوش اخلاقی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
معمای اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
علم ارزشی ,
مسئولیت اخلاقی ,
درستکاری ,
بخشش ,
وجدان خیر و شر ,
قرآن ,
تعهد سازمانی ,
سازمان ,
منشور اخلاقی ,
کنش (عمل - فعل) ,
تعامل و همکاری ,
منفعت ,
تفاهم ,
وجدان ,
شغل ,
واکنش ,
تنوع طلبی ,
تعهد عاطفی ,
وجد ,
علم اخلاق ,
قرآن ,
تعاون ,
سخاوت ,
مسئولیت پذیری ,
مسئولیت پذیرى ,
اخلاق مدیر ,
تعامل کاری ,
مشروعیت سازمان ,
مدیریت بهینه ,
انظباط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
0
چکیده :
امروزه، سازمانها درگیر مسئلهای به نام معمای اخلاقیاند و باید کارهای خلاف و درست را مجدداً تعریف کنند. انسانها در بُعد فردی و شخصیتی دارای ویژگیهای خاص اخلاقیاند که پندار، گفتار و رفتارشان راشکل میدهد. اما ممکن است در سازمان، عواملی موجب شود که پندار، گفتار و رفتار متفاوتی نشان دهند و این ویژگیها بر کارایی و اثربخشی سازمان تأثیر بگذارد. اخلاقی بودن یانبودن رفتارها و عملکرد موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سازمان میگردد. مدیر باید از نظر اخلاقی جوی سالم برای کارکنان در سازمان به وجود آورد، تا آنان بتوانند با تمام توان و بهرهوری هر چه بیشتر کار کنند. این امر، نیازمند وجود رهبری باهوش اخلاقی بالاست. هوش اخلاقی، توانایی درک درست از خلاف، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنهاست تا کار درست را درست انجام داده و اعمالش با ارزشها و عقایدش هماهنگ باشد و افزایش کارایی با رعایت اصول اخلاقی همراه شود. در این مقاله ابتدا در مورد اخلاق که تأثیر بسزایی در رفتار کارکنان دارد بحث گردیده، سپس وجدان کاری و اصول هوش اخلاقی در مدیریت و سازمان بررسی و در نهایت مراحل آموزش هوش اخلاقی و ارتباط و نحوه بهره گیری از آن در سازمانها پیشنهاد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثربخشی آموزش معنویت درمانی از دیدگاه اسلام بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر : سال 4، شماره 16 : اخلاق
نویسنده:
کاظم برزگر بفرویی، فاطمه پاک سرشت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
اخلاق دینی
,
بهزیستی روانی
,
سلامت روان
,
بهزیستی روان شناختی
,
معنویت درمانی
,
بهزیستی مدرسه
,
اخلاق دینی
کلیدواژههای فرعی :
بحران معنویت ,
انسان معاصر ,
بیماری روحی ,
خودشناسی ,
توکل ,
سوره فتح ,
قرآن ,
ارتباط اجتماعی ,
رضایت ,
یزد ,
وفاق ,
احساس امنیت ,
روش آلفای کرونباخ ,
عملکرد تحصیلی ,
امنیت ,
آثار دعا ,
قرآن ,
سوره فتح ,
توکل ,
مدارا ,
دعا ,
احساس رضایت از زندگی ,
زندگی ائمه (ع) ,
تحمل حوادث ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش معنویت درمانی از دیدگاه اسلام بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان یزد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه دوم علوم انسانی مقطع متوسطه در نیم سال دوم سال تحصیلی 92-1391 بود. به منظور انجام این پژوهش 50 دانش آموز دختر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با طرح پژوهش شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون به گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (25 دانش آموز در گروه آزمایشی و 25 دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آموزش معنویت درمانی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ گونه آموزشی ارائه نشد. هر دو گروه یک بار پیش از انجام آزمایش و یک بار بلافاصله پس از اتمام آزمایش مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف را تکمیل کردند. داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادند آموزش معنویت درمانی در افزایش بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش تأثیر معناداری داشت. در حقیقت از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که می توان از معنویت درمانی در ارتقاء بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بهره برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 126 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهجالبلاغه
نویسنده:
رسول ربانی، حبیب رضا ارزانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
صبر
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اخلاق دینی
,
صبر
کلیدواژههای فرعی :
تقوا ,
ایمان ,
یقین ,
صبر ,
صبر بر معصیت ,
صبر ممدوح ,
مصیبت ,
گناه ,
حالت نفسانی ,
طاعت ,
اثم ,
ضلال ,
حالت اضطراب ,
هدایت ,
استقامت ,
تقوا ,
صبر ,
طاعت ,
صبر نفسی ,
صبر بدنی ,
صبر بر طاعت ,
صبر بر معصیت ,
صبر در مصیبت ,
یقین ,
اضطراب ,
ایمان ,
فضیلت صبر ,
صبر فکری ,
صبر مذموم ,
مصداق صبر ,
حدیث صبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
پایداری و شکیبایی در مقابل سختیها را «صبر» گویند و اگر برای رضای خداوند متعال و تسلیم امر او باشد، در جهت پیشبرد تقوای الهی موثر بوده و فضیلت محسوب میشود. حضرت امیرالمومنین علیبنابیطالب (ع) در نهجالبلاغه از «فضیلت صبر» بهعنوان مدیر، رئیس و مرکز کنترل ایمان نام میبرند: «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ»؛ صبر برای ایمان مانند سر است برای بدن (سیدرضی، 1379: حکمت82 ،640). علمای علم اخلاق «صبر» را سکان و هدایتگر همه فضائل اخلاقی دانستهاند؛ ولی ظهور و پهنای معنایی این واژه در عرف، محدود به «تحمل سختیها و قانعشدن در برابر وضع موجود» شده است. این مقاله به لحاظ معنای وضعی، مفهوم اخلاقی و معنای عرفی متداول از زمان امیرالمومنین (ع) تا عصر حاضر، با نگرشی فراگیر و با دو دامنه روایی و کتابشناسی به بررسی و تحلیل فضیلت صبر در چهار شرح نهجالبلاغه پرداخته است. واژه «صبر» در نهجالبلاغه با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، با بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی ارتباط معنوی دارد. بر ایناساس در این تحقیق به تبیین و تحلیل روایی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر نظیر ایمان، تقوا، یقین و... با توجه به آرای شارحان، توجه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین سعادت قصوی از منظر مسکویه
نویسنده:
عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
ابن مسکویه
,
کمال نهایی انسان
,
سعادت عظمی
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
سعادت اخروی ,
تقرب به خدا ,
بهشت ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
اقسام سعادت ,
استکمال علمی ,
کمال عقلی (نظری) ,
کمال عملی (اخلاقی ,
لذات حسی جسمانی ,
قرآن ,
قرب به خدا ,
کمال نهایی ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
سعادت نفسانی ,
شقاوت انسان ,
دیدگاه سلبی اخلاق ,
دیدگاه ثبوتی اخلاق ,
ساکنان ملأ اعلی ,
حرکت شوقی به طرف خدا ,
حرکت عشقی به طرف خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسکویه، علاوه بر بیان دیدگاه خودش درباره سعادت قصوی، دیدگاه حکیمان سلف را درباره این مسئله گزارش میکند و دیدگاههای فیثاغورث، سقراط، افلاطون و ارسطو را برمیرسد. برای تبیین دیدگاه مسکویه درباره سعادت قصوی، میتوان بیان او را به دو قسمت سلبی و ثبوتی تقسیم کرد: بر اساس بیان سلبی او، حصول سعادت قصوی در تمتع از لذات حسی نیست. بر اساس بیان ثبوتی او شش ملاک (رسیدن به افق فرشتگان، دریافت حکمت از ساکنان ملأ اعلی، حرکت شوقی و عشقی به سوی خدا، دستیابی به کمال نهایی در دو بعد نظری و عملی، رسیدن به نعم بیحد و حصر بهشت، و تقرب به خدا) وجود دارد. نگارنده بر این باور است که این ملاکها مانعة الجمع نیستند، بلکه امکان جمع این ملاکها وجود دارد. گرچه برخی از این ملاکها قابل نقد هستند، اما در مجموع این ملاکها، مبین تأثر شدید مسکویه از دین مقدس اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسعه کوثری در چهارچوب اخلاق الاهی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
پیشرفت اقتصادی
,
اخلاق دینی
,
دین و اقتصاد
,
توسعه کوثری
,
توسعه تکاثری
,
اقتصاد اسلامی
,
اخلاق الهی
,
اخلاق اقتصاد اسلامی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اخلاق دینی ,
حی متأله ,
قرآن ,
نظام اخلاقی ,
اخلاق قرآنی ,
الگوی پیشرفت ,
جامعه اسلامی ,
نظام سرمایه داری ,
اخلاق مصرف ,
توزیع درآمد ,
مصرفگرایی ,
واردات و صادرات ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
توزیع ثروت ,
اخلاق دینی ,
جوامع غربی معاصر ,
نظام اخلاقی اسلام ,
قرآن ,
قناعت ,
نعمت های الهی ,
سرمایهداری ,
مصرف ,
ارزش های الهی ,
اخلاق طبیعی ,
جامعه نبوی (ص) ,
عقل نیمه تجریدی ,
هدف تولید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«توسعه اقتصادی» یکی از جنبه های توسعه به مفهوم وسیع آن است که در دوره جدید، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، عالیترین هدف و آرمان اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان بوده است. توسعه اقتصادی از کشورهای غربی آغاز گردید و بر مبانی اعتقادی، انسانشناختی و اخلاقی خاصی استوار است، از این رو، برای بسیاری از اندیشمندان مسلمان، این سؤال مطرح گردید که آیا اصولاً توسعه اقتصادی امری ممدوح است؟ اگر چنین باشد، آیا چنین چیزی با عقاید و اخلاق اسلامی، سازگاری دارد؟ هدف این مقاله، بررسی این مسأله از دیدگاه حکیم متأله آیت الله جوادی آملی است. یافتههای مقاله، نشان میدهد که از دیدگاه ایشان، دو نوع توسعه اقتصادی وجود دارد که یکی ممدوح است (توسعه کوثری) و دیگری، مذموم (توسعه تکاثری). توسعه کوثری توسعهای است که در درون خود، متضمن رشد مستمر تولید، پیشرفت فنی، شکوفایی علمی و فراوانی امکانات رفاهی است؛ اما در عین حال، بر اخلاق و ارزشهای الاهی نیز مبتنی است. از این رو، نه تنها امری مجاز، که واجب است. ایشان برخی مختصات نظری چنین توسعهای را در حوزههای مختلف، از جمله در تولید، توزیع و مصرف، بیان نموده، معتقدند با تلاش علمی بیشتر در گزارههای ارزشی و دانشی اسلام، میتوان الگوی کاملی از چنین توسعهای را طراحی و اجرا کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق محبت در آرا و اندیشههای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد رضا حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق محبت
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عرفان عملی ,
انسان شناسی ,
قرب نوافل ,
قرب فرائض ,
غایت آدمی ,
غایت خلقت ,
اطاعت و بندگی خدا ,
صحیفه کامله سجادیه ,
اخلاص ,
03. انسان شناسی Human nature ,
اهل بیت(ع) ,
اطاعت انسان ,
خلق آدم (ع) ,
نظام اخلاقی ,
سلوک ,
تبعیت ,
محبوب ,
محبوب ازل ,
معرفت و محبت ,
نظریه جذب و دفع ,
نظام اخلاقی اسلام ,
محبت و عشق در اخلاق ,
حب به خدا ,
اخلاص ,
حب اهل بیت (ع) ,
حب به خدا ,
قرب فرایض ,
قرب نوافل ,
بینش شهودی (معرفت شناسی) ,
انسان شناسی اخلاقی ,
کمال اخلاقی ,
عرفان عملی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
عرفان نظری ,
محبت اهل بیت(ع) ,
انسان شناسی اخلاق ,
عرفان نظری ,
برهان محبت ,
جذبه ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهم قرآن کریم ,
معرفت شناسی محبت ,
پیروی از راهنما ,
مبدأشناسی نظام اخلاقی ,
اثر تکوینی محبت ,
محبت توحیدی ,
توحید محبتی ,
محبت موحدانه ,
محبت مشرکانه ,
غایت شناختی نظام اخلاقی ,
حبیب خدا ,
جد و جهد در عبادت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محبت و عشق از عناصر کلیدی و زیربنایی در عرصه های معرفتی، اخلاقی و عرفانی است. از این رو پژوهش درباره آن در همه ساحتهای یادشده، میتواند بخشی اصلی از مباحث زیربنایی یا روبنایی شمرده شود. جایگاه محبت در عرصه اخلاق و رابطه عمیق و تنگاتنگ آن با بخشهای مختلف اخلاق و عرفان عملی، باعث میشود پیوندی ناگسستنی میان اخلاق و عرفان از یک سو، و اخلاق و محبت و عشق از دیگر سو، پدید آید. عمق این درهمتنیدگی تا جایی است که محبت و عشق به شکوفایی و شکلگیری یک نظام اخلاقی مبتنی بر محبت، منتهی شده است. این نظام اخلاقی مبتنی بر محبت و عشق که «اخلاق محبت» خوانده میشود، از یک جهت، مبانی کلامی و فلسفی خود را با عنصر محبت (محبت خدا) مرتبط میداند؛ و از جهت دیگر، در پرتو اصل محبت و عشق، به مسائل فرعی و موضوعات متنوع اخلاقی میپردازد. در این پژوهش بر آنیم که با تکیه بر آرا و اندیشه های استاد فرزانه، آیت الله جوادی آملی، اصول و مبانی «اخلاق محبت» را بررسی و احصا نموده، جایگاه آنها را در شاخصه دهی به یک ساختار نظام مند اخلاقی در مقایسه با سایر نظام های رایج و تعریف شده اخلاقی ترسیم کنیم. در نهایت شاخصه مبنایی برای تمایز «اخلاق محبت» و دیگر نظامهای اخلاقی، به دست خواهیم داد. اهم این اصول و مبانی، در چهار گروه کلی «معرفتی و معرفتشناختی»، «مبدأشناختی»، «انسانشناختی»، و «عملی و غایتشناختی» قرار میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق تبلیغ دین در عصر حاضر؛ ارزشها و معضلها (بایستههای اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
تبلیغ دین
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اخلاق تبلیغ دین
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
,
بایسته های تبلیغ دینی
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
هدایت خلق ,
فطرت انسان ,
فطرت(کلام) ,
قرآن ,
اخلاق کاربردی ,
ساده زیستی ,
منش اخلاقی ,
احساس ,
سخنوری ,
سکولاریسم ,
رابطه عقل و تجربه ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
تبشیر و انذار ,
احساس (معرفت شناسی) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
پیام دین ,
مراعات اعتدال ,
عقلانیت آموزه های دینی ,
حد نصاب علمیت ,
مطابقت عمل با گفتار ,
مریدپروری ,
چشمداشت مالی ,
تبلیغ جهانی دین ,
حق گویی ,
جذب حداکثری ,
ترویج عقلانیت ,
ترویج روح تعبد ,
دین باوری جامعه ,
اخلاق کاربردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محور اصلی این پژوهش، ارزشها و اصول اخلاقی در تبلیغ دینی است. این پژوهش با روش کتابخانهای بهانجام رسیده است و تلاش شده از آثار آیت الله جوادی آملی به مسائل اصلی پژوهش، پاسخ داده شود. مسائل اصلی این پژوهش، در دو محور پیگیری شده است: نخست، با توجه به آسیبهای عینی و عصری تبلیغ دینی، بر چه ارزشهای اخلاقیای باید تأکید کرد؟ دوم، راه برونرفت از تعارضهای اخلاقی در عرصه تبلیغ دینی چیست؟ در پاسخ به محور نخست، بر اصولی همچون «تلاش برای ابلاغ پیام دین نه هدایت مردم»، «امانتداری در ابلاغ پیام»، «مطابقت عمل با گفتار» و «پرهیز از خود محوری در دعوت» تأکید شده است. در پاسخ به محور دوم، به اخلاق تبلیغ همچون یکی از شاخههای بومی اخلاق کاربردی، توجه شده است. تلاش بر این بوده است که پارهای تعارضهای موجود در عرصه تبلیغ معرفی شود. آنگاه با توجه به دیدگاههای آیت الله جوادی آملی راهحلهایی برای این معضلات بهدست داده شود. در این محور، مسائلی همچون «تبلیغ دینی در آوردگاهی به وسعت جهان»، «عقل یا احساسات» و «ترویج عقلانیت یا روح تعبد» محل توجه بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه درباره حسن و قبح عقلی
نویسنده:
حسین موسوی راد، جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
ادراک حسن و قبح
,
معرفت حسن و قبح
,
معرفت حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح عقلی
,
معیار حسن و قبح عقلی
,
بداهت حسن و قبح عقلی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
اخلاق دینی ,
الله ,
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
عدلیه ,
عقل نظری ,
عقل عملی ,
القسط ,
وجوب معرفت ,
صدق و کذب ,
اعتباریات ,
بدیهیات عقل عملی ,
عدلیه ( شیعه ) ,
خاتمیت ,
اخلاق ,
اولیات ,
اخلاق دینی ,
صفات فعلیه ,
امور اعتباریه صرف ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
توحید ذاتی ,
علم اخلاق ,
عدالت(فقه) ,
اصل اخلاقی ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
بدیهیات اولیه ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عدلیه (معتزله) ,
استحاله اجتماع نقیضین ,
قضایای ذاتی ,
ثبوت اصل اخلاقی ,
مشهور به معنای اعم ,
ملاک صدق و کذب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در میان فلاسفه، مشهور است که اصل حسن و قبح عقلی، امری مشهور و از آرای محموده است و اعتباری جز بنای عقلا ندارد؛ و از این رو، در جدل قابل استفاده است. اما به نظر میرسد این اصل، یکی از یقینیات است و در برهان قابل استفاده میباشد. در این مقاله ابتدا دیدگاه مشهور فلاسفه نقد شده و نیز توجیهات مربوط به این دیدگاه ناصواب ذکر شده است. در مرحله بعد، دو دیدگاه معاصر درباره معیار حسن و قبح عقلی، بررسی شده و در نهایت، دیدگاه «بدیهی بودن حسن و قبح قضایای ذاتی عقل عملی» برگزیده و تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت علل انحراف و گروههای منحرف در پنج سوره نخست قرآن کریم
نویسنده:
اعظم خطیبی، کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی دینی
,
سبک زندگی دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انحراف در قرآن
,
دینداری اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
اخلاق دینی ,
زندیق ,
مؤمن ,
منافق ,
انحراف ,
مؤمن (اسماء ذات الهی) ,
آسیب اجتماعی ,
مشرک ,
اخلاق دینی ,
فاسق ,
سوره آل عمران ,
سوره بقره ,
کافر ,
سوره آل عمران ,
سوره بقره ,
مفسد ,
سوره النساء ,
سوره المائده ,
باور به توحید ,
باور به نبوت ,
فاسق ,
زیانکار ,
ستمکار ,
خیانتکار ,
مغضوبین ,
ضالین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
این پژوهش به توصیف علل انحراف و گروههای منحرف از دیدگاه قرآن کریم با رویکرد جامعهشناختی میپردازد تا از این طریق، راهکارهای کاربردی را در پیشگیری از رفتارهای منحرف بیابد. روش پژوهش توصیفی و نوع آن کاربردی است. نمونه پنج سوره نخست قرآن است و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای است. نتایج نشان داد در سورههای بررسیشده، 78/27% آیات به منحرفان اختصاص یافته است و قرآن کریم اعتقادات غیرتوحیدی و گزینش راههای زندگی غیرالهی را عامل انحرافات برمیشمارد. شناخت و کسب آگاهی از علل ریشهای انحرافات و تلاش برای داخلکردن دین در همه ابعاد زندگی اجتماعی در سطوح خرد و متوسط و کلان، میتواند از کجرفتاریها جلوگیری کند، زیرا پیامدهای رفتار منحرفان از منظر قرآن، شباهت بسیاری به پیامدهای رفتار منحرفان در عصر مدرن دارد که ضرورت رجوع به قرآن را توجیه مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید