جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 315822
شرایط و ضوابط مقاصد شریعت در استنباط حکم شرعی از منظر مذاهب خمسه
نویسنده:
نویسنده:بهادر نوری؛ استاد راهنما:هدایت‌حسین محصلی؛ استاد مشاور :ایجاد حسین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
امروزه یکی از دغدغه‌ها و پرسش‌های اصلی و بنیادین عصر ما، پرسش از روش استنباط حکم شرعی با رویکرد مقاصدی است. سخن و پرسش بنیادین این است: آیا شارع در فرامین و احکام خود از اغراض و مقاصدی که برای عقل و خرد انسانی قابل فهم باشد، پیروی می‌کند؟ شرایط و ضوابط کشف مقاصد چیست؟ و کشف مقاصد بر چی مکانیزم استوار است؟ در این پایان‌نامه، به «شرایط و ضوابط مقاصد شریعت در استنباط حکم شرعی» با روی‌کرد اصولی و روش توصیفی -تحلیلی در سه محور: ماهیت و چیستی مقاصد شریعت و اقسام آن؛ شرایط و ضوابط مقاصد شریعت و تطبیقات مقاصد شریعت، از دیدگاه مذاهب خمسه پرداخته شده است، که مبنای دانش مقاصد شریعت بر این است که خداوند به چیزی فرمان یا از چیزی باز نداشته، مگر اینکه مقصدی در ورای آن وجود دارد. منظور از مقاصد شریعت، مقصد شارع از تشریع احکام اعتباری و عملی است. شریعت اسلام هدفمند و احکام آن دارای مقاصد و علل است. اصطلاح مقاصد شریعت در میان اندیشمندان اهل سنت رایج و کتاب‌های از گذشته تاکنون، در مورد آن دانش نوشته شده‌است. ولی در میان اندیشمندان شیعه به دلیل نوع منابع و ساختار اجتهاد و نیز شرایط تاریخی کم‌تر دیده می‌شود و بیش‌تر اصطلاح حکمت و علل بکار رفته است. مقاصد شریعت و نصوص مبین آن در فقه امامیه نمی‌تواند به عنوان یک منبع مستقل حکم شرعی قرار گیرد و بیش‌تر نقش تفسیر نصوص شرعی را دارد. اما علمای اهل سنت (به جز ظاهریه) مقاصد شریعت و مصلحت را در قالب قیاس، مصالح مرسله، استحسان و سد درائع به عنوان منبع مستقل حکم شرعی به کار می‌گیرند. مقاصد شریعت، پاسخ‌گو به حس کنجکاوی که در سرشت بشر به ودیعه گذاشته شده است، می‌باشد؛ زیرا دیدگاه مقاصدی توجه انسان‌ها را به دین جلب می‌کند و خواهان جلب مصلحت و دفع مفسده است و چنین اصلی در نهاد هر انسانی قرار دارد و انسان با خرد، کسی است، که جلب کننده‌ی مصلحت و دفع کننده‌ی مضّرت باشد. هدف اصلی در این پایان نامه بیان شرایط و ضوابط مقاصد شریعت و نقش آن در استنباط احکام است. این تحقیق، با روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته، که یافته‌های بنیادین در حوزه مقاصد را از آثار پرشمار و متنوع آنان، مانند کتاب، پایان‌نامه، مقاله و نرم افزارها استخراج و به صورت تطبیقی از منظر اندیشمندان اهل سنت و امامیه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، که حاصل یافته‌های این پایان‌نامه عبارتنداز: 1. مقاصد شریعت با عناوین گوناگون، مانند حکمت، تشریع، علل الشرایع...کانون توجه عالمان و امامان مذاهب اسلامی بوده است. 2. امروزه بدلیل ناتوانی مکانیزم فهم سنتی شریعت در رفع نیازمندی‌های جدید زمانه، مصلحان را بر انگیخت تا به جستجوی راه‌های خروج از این مشکل بیاندیشند، ازاین‌رو، به رهیافت مقاصدی در شریعت به استنباط حکم شرعی روی آوردند. 3. با بیان شرایط و ضوابط مقاصد شریعت، از بی نظمی در استنباط حکم شرعی جلوگیری کرده و آن را سامان مند نموده است. 4. سرانجام به تطبیق مقاصد شریعت در آموزهای فقهی مذاهب اسلامی در حوزه‌های مختلف آن، مثل عبادات، معاملات، عقوبات، سیاست شرعی و ... پرداخته است.
Religions in practice: an approach to the anthropology of religion‫‭‭‭
نویسنده:
‎John R. Bowen‬.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‏‫‭‭‭‎Boston, Mass‬‏‫‭‭‭: ‎Allyn and Bacon‬‏‫‬‭,
به همین سادگی
نویسنده:
به قلم محبوبه حمیدی ؛ [برای] کنگره سرداران و پانزده هزار شهید استان فارس.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
شیراز: سرداران شهید فارس,
ک‍رام‍ات‌ رض‍وی‍ه‌
نویسنده:
م‍ول‍ف‌ ع‍ل‍ی‌ س‍ری‌پ‍ور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: ت‍ه‍ران‌ ه‍ن‍رن‍م‍ا,
ارب‍ع‍ه‌ ک‍ت‍ب‌ اس‍م‍اع‍ی‍ل‍ی‍ه‌: م‍ن‍ق‍ول‍ه‌ ع‍ن‌ ال‍ن‍س‍خ‍ه‌ ال‍خ‍طی‍ه‌ ه‍ ۷۵ ال‍م‍ح‍ف‍وظه‌ ف‍ی‌ م‍ک‍ت‍ب‍ه‌ ام‍ب‍روس‍ی‍ان‍ه‌ م‍ی‍لان‍و
نویسنده:
ع‍ن‍ی‌ ب‍ت‍ص‍ح‍ی‍ح‍ه‍ا ر. ش‍ت‍روطم‍ان‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ب‍غ‍داد: ال‍م‍ث‍ن‍ی‌,
کلیدواژه‌های اصلی :
مسأله حضانت در فقه اسلامي
نویسنده:
‫سيدمحمد صميمي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫سرپرستي و نگهداري از کودکان و تعليم و تربيت آنان، يکي از مهم‌ترين مباحث فقهي و حقوقي است که در بخش حقوق خانواده مطرح مي‌باشد. پژوهش حاضر مي‌کوشد تا با استفاده از آيات، روايات و آراي فقهي، زواياي گوناگون اين مسأله را بررسي نموده، و نشان دهد که حضانت مورد نظر اسلام نه بي‌توجهي به مادر بوده و نه امتياز دادن به پدر است؛ بلکه با توجه به جوانب مختلف نظام خانواده، و با در نظرگرفتن مصالح و حقوق کودک، سازمان‌يافته است. حضانت در اصطلاح عبارت است از سلطه و اقتدار بر کودک، براي تربيت و مصالحي که مربوط به آن است. از نظر آموزه‌هاي اسلامي، کسي که متولي امر حضانت کودک مي‌شود بايد مسلمان باشد، از سلامت عقل و صلاحيت اخلاقي برخوردار باشد، و به بيماري‌هاي مسري و خطرناک مبتلا نباشد. همچنين حضانت کودک از سوي مادر، منوط به مقيم بودن و عدم ازدواج وي مي‌باشد. البته ملازمه‌اي ميان حق حضانت و مباشرت و رسيدگي مستقيم به کارهاي کودرک وجود ندارد، و متولي حضانت مي‌تواند شخص صالحي را براي انجام کارهاي کودک اجير نمايد. تعيين متولي حضانت در صورت جدايي والدين، از مسايل مورد اختلاف فقها مي‌باشد، اما ديدگاه مشهور آن است که مادر تا دوسالگي نسبت به حضانت پسر، و تا هفت سالگي نسبت به حضانت دختر، اولويت دارد. اگر يکي از والدين کودک فوت نمايد، حق حضانت با ديگري خواهد بود و در اين صورت، ازدواج مادر نمي‌تواند مانع اجراي حق حضانت وي باشد، زيرا شرط عدم ازدواج مادر در صورتي معتبر بود که پدر کودک در قيد حيات باشد. چنان‌چه والدين هر دو فوت نمايند، حضانت به‌عهده جد پدري، وصي پدر، و اقارب کودک به‌ترتيب ارث خواهد بود. و در نبود هيچ يک، نوبت به حاکم شرع مي‌رسد. پايان حضانت زماني است که کودک به سن بلوغ برسد، و پس از آن هيچ‌کس حق حضانت او را ندارد.
مشتاقی ومهجوری: برداشتی آزاد از داستان تشرف شیخ حسن کاظمینی به خدمت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه
نویسنده:
/ نگارش سید محمد هادی گرامی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
شروعی بر پایان صهیونیست
نویسنده:
نویسنده سیدآیت حیات‌الغیب، علی‌رضا سلیمانی‌کیا.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
خرم‌آباد: قلم اعظم,
نظم‌ الغرر و نضد الدرر. برگزیده‌,بقا‌ و زوال‌ دولت‌ در کلما‌ت‌ سیا‌سی‌ امیرمومنا‌ن‌ ]&نظم‌ الغرر و نضد الدرر[
نویسنده:
عبدالکریم‌بن‌ محمدیحیی‌ قزوینی‌. به‌ ضمیمه‌ رسا‌له‌ آئینه‌ شا‌هی‌/ از فیض‌ کا‌شا‌نی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
شریعت، طریقت و حقیقت از دیدگاه صوفیان عارف‌نما
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بسیاری از صوفیان پرآوازه شریعت و طریقت را نردبانی بیش نمی‌دانند؛ به‌ گونه‌ای که پس از رسیدن به بام حقیقت، نیازی به نردبان شریعت و طریقت باقی نمی‌ماند.بخش اولچکیدهبسیاری از اهل تصوّف و عرفان، واژة «شریعت» را در برابر «طریقت» و «حقیقت» نهاده و تفاسیر گ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
لحن بهشتی در مذاکرات معقول و سیاستمدارانه بوده است
نویسنده:
علی اکبر معین فر,علی ملیحی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
  • تعداد رکورد ها : 315822