جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و سایر علوم انسانی
>
ادبیات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 388
عنوان :
شکل شناسی سه داستان از گرشاسب نامه بر بنیاد نظریه پراپ
نویسنده:
فاطمه کوپا,نوشین رفیعی سخایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گرشاسپ نامه
,
قصه های عامیانه
,
ریخت شناسی
,
نظریه پراپ
,
ریخت شناسی پراپ
,
قصه اسطوره ای
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
حکایت ,
گرشاسپ ,
ادبیات عامیانه ,
ولادیمیر پراپ ,
نمادشناسی اسطوره ,
یمه ,
نبرد گرشاسب با اژدها ,
جمشید و ضحاک ,
چکیده :
این نوشتار، تحلیل حکایاتی از گرشاسب نامه با به کارگیری روش ریخت شناسی پراپ است. کاربرد این روش، آزمونی برای نظریه ریخت شناسی در نوع ادبی «اسطوره» به شمار می رود. بسیاری از اجزا و کنش های بررسی شده در روایات گرشاسب نامه با روایت شناسی پراپ یکسان است. همچنین با بررسی تطبیقی ساختار حکایات، همگونی هایی در زیر ظاهر آشفته و گوناگون آنها نمایان می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه سبک حماسه سرایی ایلیاد و شاهنامه از منظر تعهد ادبی
نویسنده:
حسینعلی قبادی ,سعید بزرگ بیگدلی ,حجت عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردوسی
,
شاهنامه
,
قهرمان
,
شخصیت پردازی
,
رسالت ادبی
,
اثر خودگو و تعلیمی
,
ادبیات حماسی
,
ضد قهرمان
,
ایلیاد
,
حماسی و تعلیمی
,
ادبیات
,
دلیل سرودن شاهنامه
,
رسالت هنر و ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
نمادپردازی ,
ادبیات تعلیمی ,
اسطوره های ایرانی ,
فرهنگ ایرانی ,
حماسه سرایی ,
سروده های حماسی ,
شعر حماسی ,
ایران بعد از اسلام ,
اسطوره و حماسه ,
اساطیر یونان ,
مکاتب ادبی ,
اطناب ,
منظومه های حماسی ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
فرهنگ یونانی ,
حماسه های جهان ,
تشبیه گسترده ,
قهرمان حماسی ,
عصر هومر ,
عصر فردوسی ,
چکیده :
ایلیاد هومر به عنوان اثری که تاثیری کلان بر جامعه خویش نهاده است، از اولین آثاری است که از منظر «رسالت و تعهد» به آزمون نهاده شد. شاهنامه فردوسی نیز محصول ضرورت و رسالتی است که تاریخ بر دوش شاعر نهاده است. پژوهشِ پیش رو در پی آن است که نشان دهد داوری یک اثر ادبی از نظر رسالت و تعهد، مستلزم در نظر داشتن دو عامل اساسی است: «شرایط عصر» و «بینش ادیب» که البته خواه ناخواه از اوضاع زمانه خود متاثر است. از این رهگذر درمی یابیم «یک اثر ادبی بنا بر ضرورت های تاریخ و مقتضیات اجتماع وقت» چیزی غیر از آنچه هست، نمی تواند باشد. تبیین تاثیر و کارکرد رویکردهایی که دو شاعر از منظر تعهد ادبی در سبک داستان سرایی خود در پیش گرفته اند، مقصد دیگر این پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کهن الگوی انسان نخستین و نمودهای آن در بخش پیشدادی شاهنامه فردوسی بر مبنای اسطوره شناسی تحلیلی
نویسنده:
فرزاد قائمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
پیشدادیان
,
فریدون
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
کیومرث
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
هوشنگ
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
نخستین انسان
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادبیات
,
یمه
,
آفرینش در اساطیر
,
آفرینش انسان در اساطیر
,
کهن الگوی آفرینش
,
طهمورث
,
منوچهر
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
شاهنامه ,
آنیما ,
اسطوره های ایرانی ,
آنیموس ,
اعتقادات زرتشتی ,
قهرمان فرهنگی ,
جهان بینی اساطیری ,
جمشید در شاهنامه ,
اساطیر ملل ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
پارینه سنگی ,
مشی و مشیانه ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
فریدون در شاهنامه ,
جمشید در اوستا ,
فریدون در اوستا ,
اساطیر زرتشتی ,
جمشید در اساطیر ,
منوچهر در شاهنامه ,
منوچهر در اوستا ,
چکیده :
آفرینش نخستین نمونه انسانی - انسان مثالی نخستین - از مهمترین مراحل کهن الگوی آفرینش در فرهنگ های مختلف بشری است. نمونه بنیادین انسان نخستین، الگویی کهن است که در شکل انسان غول آسا یا خداگونه یا جفت اولیه پدیدار می شود. هدف این جستار، تشریح نمودها و کیفیت های اسطوره شناختی کهن الگوی انسان نخستین در فرهنگ های اساطیری و اساطیر ایران باستان، به ویژه در بخش پیشدادی شاهنامه فردوسی است. روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل ها، اسطوره شناسی تحلیلی است. از این دیدگاه سه شاخصه اصلی کهن الگوی انسان نخستین، ابتدا خاستگاه لاهوتی، سپس داشتن نمونه همزاد و بالاخره خویشکاری تمدن سازی و ایفای نقش قهرمان فرهنگی در تاریخ نمادین یک قوم است. در شاهنامه، این خویشکاری های سه گانه بین مجموعه ای از شاهان پیشدادی که هر کدام می توانند نمونه ای از نخستین انسان به شمار آیند، توزیع شده است که در این جستار، با رویکردی تحلیلی و تطبیقی، نمودهای هر یک از این خویشکاری ها در مورد کیومرث، هوشنگ، تهمورث، جمشید، فریدون و منوچهر بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصاویر بلاغی خورشید در شاهنامه و بازتاب اسطوره مهر در آن
نویسنده:
سیدرسول موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
شاهنامه
,
اسطوره های ایرانی
,
مهر (میترا)
,
اسطوره مهر
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان)
,
ادبیات
,
خورشید در اساطیر
,
خورشید در شاهنامه
کلیدواژههای فرعی :
سیمرغ ,
جهان بینی اساطیری ,
اسطوره و ادبیات ,
کوه البرز ,
اسطوره سیمرغ ,
کوه های اسطوره ای ,
ایزدان ایرانی ,
خورشید در اشعار ,
گاو در اساطیر ,
اسطوره پژوه ,
کوه در اساطیر ,
اسطوره در شعر ,
پرندگان در اساطیر ,
چکیده :
این مقاله نشان می دهد که اسطوره مهر به عنوان یکی از عناصر مهم خیال شاعرانه می تواند زمینه های ساخت تصاویر بلاغی، استعاری و تشبیهی را برای شاعر فراهم نماید. نویسنده کوشیده است روایت های اساطیری مهر را با مصادیق هنری آن در شاهنامه تطبیق دهد. مهر در شاهنامه صورت خیال شاعرانه و رنگ ادبی و اعتلای هنری و زیباشناختی یافته است. سایه روشن های سنت پرستش و ستایش مهر و آیین میتراییسم و آراسته شدن مهر به اوصاف انسانی در تصاویر استعاری و بلاغی، به ویژه در ترسیم طلوع و غروب، در شاهنامه مشهود است. پرندگان اساطیری نیز در ساخت تصاویر بلاغی نقش موثری دارند. در این مقاله سعی شده است خلاقیت هنری فردوسی در حوزه تصویرسازی بر مبنای اسطوره مهر بررسی و تحلیل قرار شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمری شاعری در سنگر تقیه
نویسنده:
علی اکبر نرگسیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
تشیع
,
شعر شیعی
,
مدح ائمه اطهار (ع)
,
بنی عباس
,
اندیشه سیاسی شیعه
,
اهل بیت(ع)
,
تقیه
,
ادب سیاسی
,
منصور نمری
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
عباسیان
,
تاریخ تشیع
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
خوارج ,
ولایت حضرت علی ,
شیعه امامیه ,
بنی امیه ,
قوم بنی اسرائیل ,
خلافت امام علی (ع) ,
زیارت قبر امام حسین ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
صفریه (خوارج) ,
خلافت امام علی(ع) ,
ولایت امام علی(ع) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
امویان ,
تاریخ صدر اسلام ,
محبان ائمه (ع) ,
شعر دوره عباسی ,
خون امام حسین (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
چکیده :
سده دوم هجری در جو اختناق دوران سیاه استبداد هارون الرشید در شهر بغداد، شاعری به نام منصور بن زبر قان بن سلمه زندگی می کرد. وی در دوران سرکوب علویان و ستم به ساحت اهل بیت (ع) با زبان شعر خود فریادگر مصیب و ستمی بود که از ناحیه عباسیان بر اهل بیت (ع) وارد می شد و از طرفی با مرثیه سرایی و مدیحه گویی توانست فضایل و مناقب آنان را در اشعار خود به طور صادقانه و با صراحت لهجه بیان کند و به همگان برساند. منصور نمری با تکیه بر اصل تقیه خود را به دربار هارون نزدیک کرده ولی دیری نپایید که تشیع وی توسط استادش عتابی برای هارون آشکار شد و به دنبال آن هارون به کارگزارش دستور داد هر جا نمری را یافتند دست و زبانش را قطع کنند و سپس گردنش بزنند. بعد از مرگ منصور نمری و سوزاندن دیوان اشعارش هیچگونه کوششی در جمع آوری و نگهداری اشعار وی بخاطر ترس از حکومت وقت صورت نگرفت. از همین رو تعدا اشعار و قصاید بجا مانده وی اندک است. لذا ضرورت دارد شخصیت این شاعر شیعی متعهد بررسی و به ادبیات سیاسی جهان اسلام معرفی گردد. این مقاله با مراجعه به امهات کتب ادبی، تراجم، امالی و معاجم و... به معرفی گوشه ای از شخصیت وی می پردازد و امیدوار است گامی هر چند کوچک در امر احیاء ادبیات متعهد و سیاسی شیعی بردارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از سمبلیسم تا اسطوره در اشعار فروغ فرخ زاد
نویسنده:
مهدی ممتحن ,مهدی رضا کمالی بانیانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نمادگرایی
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
فروغ فرخزاد
,
شعر فروغ فرخزاد
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
پری در ادبیات فارسی
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
درخت در اساطیر
,
مار در اساطیر
,
حیوانات در اساطیر
,
اسطوره در شعر
,
ابلیس در اساطیر
,
آینه در ادبیات فارسی
,
پرندگان در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
پری ,
سمبل (نماد) ,
باغ ,
کبوتر ,
گرگ ,
آموزه های یونگ و فروید ,
پساساختارگرایی ,
شیطان در دین زردشتی ,
شعر سمبولیک ,
اساطیر زرتشتی ,
خاستگاه نماد ,
اسطوره های مذهبی ,
آهو ,
جغد ,
پرستو ,
عقاب در اساطیر ,
گل نرگس ,
گل لاله ,
درخت کاج ,
چکیده :
واحدهای ساختاری اسطوره (Myth) از واحدهای ساختاری سازنده زبان به همان شیوه متفاوت است که واحدهای ساختاری زبان از یکدیگر. اساطیر، پویایی انسان برای معنادار کردن یک مفهوم از میان اطلاعات بی نظمی است که طبیعت و دیگر نمادهای اسطوره ارائه می هند. آنان ایماژهای تجسم یافته نیروهای کیهانی و نمودگار تجربه ای در عالم قداست اند که در آفرینش کیهانی، امور پهلوانی، آیین ها و توتم پرستی و ... نمایان هستند.فروغ فرخزاد از شاعران معاصر ادب پارسی است که اشعارش، با یاری گرفتن از اساطیر، سیری را از ایستایی به سوی دو معنایی یا چند معنایی پشت سر گذاشته اند و در نتیه این زبان شعری، باعث جایگزین کردن اجزا عینی با اجزا ذهنی اسطوره گردیده است. در این مقاله به بررسی اسطوره و ابعاد آن در اشعار فروغ فرخزاد پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 248
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره در شعر ادونیس و شاملو
نویسنده:
سیدبابک فرزانه ,علی علی محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
ادونیس
,
شعر معاصر عرب
,
شعر معاصر فارسی
,
شعر شاملو
,
ادبیات
,
اسطوره در ادبیات معاصر
,
شعر آدونیس
,
اسطوره در شعر
,
آدونیس (شاعر)
,
اسطوره در اشعار شاملو
کلیدواژههای فرعی :
احمد شاملو ,
اوزیریس ,
شاعران معاصر عرب ,
تموز ,
اسطوره و ادبیات ,
اساطیر ملل ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
جایگاه اسطوره در ادبیات ,
شاعران معاصر ایران ,
چکیده :
زبان نمادین و اسطوره ای، در شعر معاصر جایگاهی درخور یافته است. اسطوره ها در هر سرزمینی بخشی از هویت، تمدن و فرهنگ آن سرزمین به شمار می روند و شاعران با بهره گیری از آنها، افزون بر اینکه شعر خود را هنرمندانه تر می سرایند، می توانند دغدغه ها، دل مشغولی ها و خواسته های خود را از طریق آنها با زبانی غیرمستقیم به جامعه منتقل کنند. شاعران معاصر ایرانی و جهان عرب نیز از به کارگیری اسطوره ها غافل نبوده و کوشیده اند از این طریق اهداف خود را بیان کنند. از میان این شاعران، ادونیس و احمد شاملو در شعر خود به اساطیر و افسانه ها توجهی ویژه داشته اند. در این مقاله با بررسی اسطوره در شعر این دو شاعر، به این نتیجه می رسیم که افزون بر گرایش این دو به بهره گیری از اسطوره، اونیس به بازآفرینی اسطوره ها می پردازد و شاملو خود به خلق اسطوره دست می زند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی
نویسنده:
پروانه دلاور ,محمدعلی گذشتی ,علیرضا صالحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
احمد شاملو
,
آنیما
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
زبان شناسی
,
ادبیات
,
اسطوره و دین
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
انواع کهن الگوها
,
کهن الگو در شعر شاملو
,
نظریه گرایس
,
رنگ در اسطوره
,
اعداد در اسطوره
کلیدواژههای فرعی :
آنیمای منفی ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
رنگ سیاه ,
فرهنگ عامه ,
عناصر اربعه ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
شعر شاملو ,
دیو و پری ,
عدد سه ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
کهن الگوی سایه ,
خورشید در اشعار ,
آب در اساطیر ,
ضحاک در اوستا ,
پری در ادبیات فارسی ,
کهن الگوی سفر ,
آیین های اساطیری ,
کهن الگوی خورشید ,
درخت در اساطیر ,
درخت در ادبیات ,
زمین در اساطیر ,
آیه 20 اعراف ,
کهن الگوی عشق ,
کهن الگوی مار ,
کهن الگوی مرگ ,
کهن الگوی تولد دوباره ,
عدد هفت ,
عدد چهار ,
چکیده :
کهن الگو تمایل ساختاری نهفته ای است که بیانگر محتویات و فرایندهای پویای ناخودآگاه جمعی در سیمای تصاویر ابتدایی است و در همه دوران ها و نژادها مشترک است. کهن الگوها در اشکال نمادین در رویا و اساطیر و دین و ادبیات، موضوع مطالعه اند. معنای کاربردشناختی، بخشی از معنا است که فوق العاده متغیر است و در بافت کلامی مشخص می شود و به عوامل زیادی وابسته است. در این مقاله، برجسته ترین کهن الگوها در شعر شاملو بارویکردی کاربردشناسانه، یعنی درنظر قراردادن لایه ایدئولوژیک شعر به عنوان عاملی برون بافتی بررسی می شوند. برجسته ترین کهن الگوها در شعر وی، آنیما، زمین، شهر/ وطن، آب و... هستند و چنین جلوه ای در معنای کاربردشناختی، لایه اسطوره ای- حماسی شعرهای او را تقویت می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازیابی تکه های کهن الگوی مام مهین در شعر حافظ
نویسنده:
پریسا حبیبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زن
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
آنیما
,
حافظ شیرازی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
ایزدبانو
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
زن در شعر فارسی
,
اشعار حافظ شیرازی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آنیمای حافظ
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
مام مهین
,
زن در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
قضا و قدر ,
اسطوره های ایرانی ,
پری ,
سپندارمذ ,
اشی ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
اساطیر ملل ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
اسطوره پیرایی ,
پری در ادبیات فارسی ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
انواع کهن الگوها ,
کهن الگو و اسطوره ,
کهن الگو در شعر ,
اساطیر زرتشتی ,
زمین در اساطیر ,
زن در عرفان ,
چکیده :
در این نوشتار سعی بر آن است که نمودهای تغییریافته کهن الگوی مام مهین در شعر حافظ ردیابی شود. نمودهایی که بعد از متلاشی شدن شخصیت یگانه این عنصر مادینه قدرتمند، ابتدا در قالب خدابانوها به زندگی خود ادامه داد و سپس به ضمیر ناخودآگاه انسان منتقل شد و دوباره از طریق هنر بر ذهن و زبان نوع بشر جاری گشت. این جست وجو می تواند پاسخی برای این پرسش ها بیابد که آیا می توان گفت حافظ جزو آن دسته از شاعران نابغه ای است که فواصل تاریخی و جغرافیایی مانع بروز و ظهور آرکی تایپ ها در شعر او نشده است؟ مام مهین در ضمیر ناخودآگاه جمعی ایرانیان با توجه به پیشینه اساطیری زن سالارانه این سرزمین با چه کیفیتی می زید؟ آیا در یک نگاه کلی این تصویر به سمت قطب منفی تمایل دارد یا قطب مثبت؟ بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که شعر حافظ شعری است که بستر ظهور و تجلی تصاویر ناب و شفافی را از مام مهین فراهم آورده است و این موضوع از وسعت مشرب و شفافیت و در دسترس بودن ناخودآگاه حافظ سرچشمه می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحول و تعالی اندیشه دنیای آرمانی در شعر فروغ فرخزاد
نویسنده:
رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فروغ فرخزاد
,
جاودانگی روح
,
عالم محسوسات
,
شعر فروغ فرخزاد
,
جهان آرمانی
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
نمادگرایی ,
شاعر ,
سمبولیسم والا ,
شعر سمبولیک ,
چکیده :
اندیشه دنیای آرمانی و آرزوی دستیابی به زندگی جاوید و سرشار از آرامش و کامیابی، اندیشه ای بسیار دیرین بوده که ذهن بشر را از دیرباز به خود مشغول داشته است و در پی چنین باوری، بسیاری از نویسندگان و شاعران، به شیوه های گوناگون، در آثار خویش بدان پرداخته اند.این مقاله به بررسی چگونگی نمود اندیشه دنیای آرمانی در شعر فروغ فرخزاد می پردازد و نشان می دهد که شاعر در اشعار خود به سبب ناخرسندی و نفرت از دنیای واقعیت و درشتناکی ها و ناکامی های آن و در آرزوی رهایی از این همه ناگواری، به آفرینش دنیایی سراسر شکوه و آرامش و کامرانی، در فراسوی واقعیت پرداخته است. همچنین نگارنده بر این باور است که اندیشه یاد شده، همواره در اشعار فروغ به یکسان بازتاب نیافته و همگام با تحوّل و پختگی اندیشه و شعرش، او در اندیشه دنیای آرمانی هم به نوعی تعالی دست یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 388
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید