جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
>
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
تعداد رکورد ها : 297
عنوان :
صفات القاضی
نویسنده:
- الحضرمی ون
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
اصول دین
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
امامت
,
شفاعت
,
کلام
,
معاد(کلام)
,
تقیه
,
علی (اسماء ذات الهی)
,
قضا و قدر
,
زبان اردو
,
معاد(فلسفه)
,
حقوق اسلامی
,
قضاوت
,
کلام
,
judgment
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
رسیدگی کیفری
,
criminal proceedings
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
رسیدگی کیفری
,
criminal proceedings
,
رسیدگی کیفری
,
آیین دادرسی قانونی
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
رسیدگی کیفری
,
criminal proceedings
,
رسیدگی کیفری
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
legal procedure
,
criminal proceedings
چکیده :
در این پژوهش، ضمن بیان تاریخچهای از قضاوت در اسلام و اهمیت منصب قضا در فقه اسلامی، به بررسی اوصاف قاضی و بایستههای قضاوت در فقه امامیه پرداخته شده و شرایط لازم برای احراز مسند قضاوت تبیین گردیده است. نویسنده در سه فصل شرایط قضاوت و قاضی را در فقه امامیه بررسی نموده است. در فصل اول، ابتدا به تعریف لغوی و اصطلاحی و فقهی قضا پرداخته و فرق بین قضا و فتوا را بیان نموده است. آن گاه تاریخچهای از قضاوت در اسلام ارائه نموده و تاریخ قضا را قبل از اسلام، در یونان باستان، روم، دوران جاهلیت و تاریخ آن از صدر اسلام تا عصر کنونی و از دوران بنیامیه، بنیعباس، دوران حکومت عثمانیها، فاطمیها و ایوبیها شرح و بررسی کرده است و در خصوص فراز و نشیبهای قضاوت در این دوران، تحقیقی تاریخی انجام داده است. در فصل دوم، به تفسیر و اثبات دلایل مشروعیت قضاوت در فقه اسلامی پرداخته شده و مستندات قرآنی، روایی، اجماع، دلیل عقلی، سیره و بنای عقلا در این زمینه مطرح شده است. در فصل سوم ابتدا شرایط قاضی و دلایل مربوط به این شرایط بیان شده و ویژگی های لازم برای قضاوت، مانند بلوغ، عقل، ذکوریت (مرد بودن)، اسلام، ایمان، طهارت مولد (حلالزاده بودن)، عدالت، ضبط (حافظه خوب داشتن)، علم استقلال در فتوا، کتابت (خواندن و نوشتن دانستن)، حریت (آزاد بودن) و سایر شرایط فردی عنوان گردیده است. اصناف قضاوت، مانند قاضی تحکیم و قاضی منصوب و شرایط و ویژگیهای هر یک از این قضات مباحث دیگر این فصل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر تطبیقی روایی 45 آیهی اول سورهی مبارکهی یونس در مهمترین تفاسیر فریقین
نویسنده:
محسن رضیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
تفسیر روایی
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
سوره¬ی یونس
,
گونه¬های روایات تفسیری
,
آسیب¬ شناسی سندی روایات¬
چکیده :
چکیده این پژوهش به بررسی تطبیقی روایی 45 آیهی اول سورهی مبارکهی یونس با محوریّت تفاسیر نور الثقلین والدرّ المنثور میپردازد که تا به حال چنین کاری در تفسیر این 45 آیه انجام نگرفته است.آنچه در این پژوهش دنبال میگردد بیان نقاط مشترک و همچنین مورد اختلاف بین روایات موجود در ذیل 45 آیهی مذکور از این دو تفسیر میباشد برای این کار، مفاد ظاهری روایات، براساس کتب معتبر لغت و تفاسیر اجتهادی مهم امامیه مورد بررسی قرار گرفت و سپس با مفاد روایات مرتبط با آن، از دو تفسیر مذکور مقایسه گردیده و اشتراکات و اختلافات آنها بدست آمد. این پژوهش همچنین به بیان گونههای مختلف روایات هر یک از این دو تفسیر که ذیل این 45 آیه آمده است می-پردازد که در این بررسی، روایات نور الثقلین بیشتر از نوع تفسیر مصداقی و باطنی است ولی روایات الدرّ المنثور علاوه بر تفسیر مصداقی، بخش زیادی از آن، از نوع تفسیر لفظی میباشند.اسناد این روایات نیز از نگاه دانشمندان شیعه ـ در تفسیر نور الثقلین ـ و اهل سنّت ـ برای تفسیر الدرّ المنثور ـ مورد بررسی قرار گرفت تا میزان اعتبار و یا برخورداری آنها از آسیبهای سندی آشکار گردد که بر این اساس بیشتر روایات مذکور از نظر سند، ضعیف می-باشند که باید مورد توجه مفسّرین قرار گیرد. رسالت دیگر این پژوهش گرد آوری آموزهها و پیامهای هدایتی موجود در 45 آیهی مذکور و نیز روایات ذیل آنها، از دو تفسیر نام برده میباشد که بیشترین حجم پیامها مربوط به آموزههای اعتقادی و اخلاقی تربیتی است، و آموزههای اجتماعی در رتبهی بعد قرار دارند. کلید واژهها: سورهی یونس، تفسیر روایی، شیعه، اهل سنّت، گونههای روایات تفسیری، آسیب شناسی سندی روایات-، آموزههای اخلاقی و تربیتی 45 آیهی اول سورهی مبارکه-ی یونس.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسم آرامگاه سازی در جوامع اسلامی (مطالعه موردی: آرامگاههای سدههای 4 تا 6 هجری قمری در ایران)
نویسنده:
یاسر صادقی نقدعلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
معماری اسلامی
,
رسم
,
نماد آرامگاه در عرفان
,
جامعه اسلامی
,
زردشتیان
,
ایران
,
باستان شناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
قرن ششم هجری قمری
,
قرن چهارم هجری قمری
,
هنر و علوم انسانی
,
قرن چهارم هجری قمری
,
قرن چهارم هجری قمری
,
هنر و علوم انسانی
,
ایران
,
قرن ششم هجری قمری
,
ایران
,
قرن چهارم هجری قمری
چکیده :
رسم آرامگاه سازی در جوامع اسلامی همواره در هاله ای از ابهام قرار داشته است. در حقیقت هدف از ارائه چنین موضوعی به عنوان موضوع پایان نامه بررسی دلایل رشد سنت آرامگاه سازی در جوامع اسلامیو میزان تاثیر پذیری آرامگاه های اسلامی قرن 4 تا 6 هجری قمریایران از آداب و رسوم زرتشتی است. با توجه به مطالعات انجام شده در زمینه دلایل رشد سنت آرامگاه سازی در جوامع اسلامی مشخص شد که اولین گروه مسلمانانکه حضرت محمد را سرمشق خود می دانستند به شدت با هر گونه تظاهر در سوگواری، مرگ و میر و تدفین مخالف بودند. بتدریج و به مرور زمان عوامل متعددی از جمله رشد آئین شیعه باعث رشد و گسترش آرامگاه ها در سرزمینهای اسلامی شد و بزودی این آرامگاه ها به عنوان سمبل تمایلات سیاسی و مذهبی شیعه بکار افتاد.آرامگاه های اسلامی تحت تأثیر معماری، سنتها و باورهای مناطق مفتوحه از قبیل ایران و بیزانس بود و هر منطقه تاثیرات خاص خود را بر آرامگاهای اسلامی آن منطقه و کل جهان اسلام گذاشته است. با مطالعهآرامگاه های قرن 4 تا 6هجری قمری ایرانو تطبیق معماری و هنر به کار رفته در بناو شیوه تدفین در این آرامگاه ها با اداب و رسوم و عقاید زرتشتی مشخص شد که حدود 73 درصد از آرامگاهای مطالعه شده تحت تاثیر آداب و رسوم و اعقادات زرتشتی بوده است. بنابراین سنت آرامگاه سازی در جوامع اسلامی با تأسی و تأثیرپذیری از فرهنگ آرامگاه سازی جوامع غیر اسلامی در سرزمین های مفتوحه، مرسوم گردید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تاریخی تحولات سیاسی و اجتماعی ارزگان (از برآمدن امیر عبدالرحمان تا بر افتادن طالبان)
نویسنده:
خان علی عظیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شیعه
,
حکومت
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
جامعه شناسی سیاسی
,
افغانستان
,
تهاجم
,
عبدالرحمن
,
HISTORY
,
government
,
تاریخ
,
ارزگان
,
طالبان (افغانستان)
,
خان امیر افغانستان
,
social change
,
جامعهشناسی سیاسی
,
Political Sociology
,
afghanistan
,
social change
,
تاریخ
,
Afghanistan
,
ارزگان
,
طالبان (افغانستان)
,
خان امیر افغانستان
,
Political Sociology
چکیده :
ولسوالی (شهرستان) ارزگان یکی از نقاط مهم، حاصلخیز، استراتژیک و دارای سابقه درخشان تاریخی در کشور افغانستان است. تا قبل از حاکمیت عبدالرحمان مرکز قدرت و اقتدار هزارستان (منطقه شیعه نشین) شمرده می شد و ساکنان آن را مردم هزاره تشکیل می دادند. پس از به قدرت رسیدن عبدالرحمان، وی به خاطر یک سلسله عوامل داخلی و خارجی، سرستیز با شیعیان گرفت. نیروی فراوان را جهت تسخیر ارزگان تهیه نموده و آنگاه تهاجم گسترده را به آن سمت آغاز نمود و بی سابقه ترین نسل کشی قومی را انجام داد، طوری که بر اثر آن قتل عام و نسل کشی، بسیاری از اقوام ساکن ارزگان به انقراض دچار گردیدند. پس از آن جنایت بی نظیر تمام زمین های ارزگان را به پشتون های فرامرزی (پاکستان) واگذار کرد. بعد از عبدالرحمان، در دوران حبیب الله و امان الله، اگر چه چند گام مثبت در مورد هزاره ها برداشته شد، حبیب الله خرید و فروش برده و کنیز را که مصداق اصلی آن در آن روز مردم هزاره بودند، ممنوع کرد، عده از مردم ارزگان را در سمت شمال افغانستان بجای زمین ارزگان، زمین داد. امان الله نیز قانون جواز بردگی را که در زمان جدش به تصویب رسیده بود لغو کرد و تا حدودی آزادی های فردی و مذهبی به وجود آورد، اما آن هردو، در مورد ارزگان همان سیاست سلف شان را دنبال نمودند و هیچ اقدامی جهت جبران خسارت هزاره ها و استرداد زمین ارزگان نکردند. در دوره طولانی حاکمیت ظاهرخان؛ تا اواسط حاکمیت وی، هزاره ها تحت فشار سیاست های تبعیض آمیز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار داشتند و از حدود سال (1324 شمسی)به بعد اعتراض ها و قیام ها بر ضد سیاست های تبعیض آمیز حکومت اوج گرفتند و حاکمان کابل را تا حدی وادار به بازنگری، در مورد بعضی سیاست های تبعیض آمیز آنها هنگام قیام بر ضد رژیم کمونیستی، برای اولین بار روابط نسبتا مناسب بین دو قوم پشتون و هزاره بر قرار شد، در حالیکه قبل از آن، پشتون های مهاجر هیچ ارزش و اهمیتی برای هزاره ها نمی دادند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاسیر شیعه و زیبایی شناسی استفهام های قرآنی (جزچهارم،پنجم و ششم)
نویسنده:
حکیمه صادقی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی
,
تفسیر
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
قرآن
,
معنی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
پرس و جو
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
یکی از رایجترین شیوههای بیان در قرآن کریم، اسلوب استفهام است. این اسلوب در بیان عواطف و حالات درونی انسان و رساندن معنای بسیار با لفظی اندک و دعوت مخاطب به راه صحیح با لطیفترین حالت، از سایر اسالیب انشا قویتر میباشد. در سراسر قرآن حدود 1260 مورد استفهام آمده است و در اغلب این موارد استفهام در معنای حقیقی خود به کار رفته است، اما دستهای از این استفهامها در معنای دیگری آورده شدهاند کهاندیشمندان مسلمان به ویژه مفسران در پی کشف اغراض نهفته در ورای استفهامهای قرآن بودهاند.از این رو این پژوهش سعی دارد استفهامات سه جزء دوم قرآن از دیدگاه مفسران شیعی را مورد بررسی قرار دهد. بدین گونه که در ابتدا به معرفی تفاسیر مهم علمای شیعه و ذکر ویژگیهای آنها پرداخته و سپس اغراض بلاغی و زیباییهای استفهام را در سه جزء دوم قرآن کریم از دیدگاه مفسران شیعه مطرح مینماید.نتیجه این که این استفهام ها اغلب در معنای یکسانی نیامده است وبیشتردر معانی انکار،تقریع،توبیخ وتعجب به کار رفته است .همچنین مفسران با هم در برداشت خودازمعانی استفهام اتفاق نظر ندارند و این امر به ذوق ادبی ایشان مربوط است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الخبر الضعیف واقسامه
نویسنده:
هیثم قطرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
سنی
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
شفاعت
,
قرآن
,
حدیث
,
قرآن
چکیده :
پایان نامه حاضر ضمن تعریف خبر ضعیف و اقسام آن، راهکارهای جبران ضعیف بودن این قبیل احادیث را بیان کرده و دیدگاه شیعه امامیه و علمای اهل سنت را در این زمینه منعکس میسازد. نویسنده سنت را یکی از مصادر مهم تشریع و فقه اسلامی قلمداد کرده و ادله حجیت آن را از منظر شیعه و اهل سنت بررسی مینماید. وی در سه فصل به ابعاد مختلف حدیث ضعیف میپردازد. نگارنده در فصل اول ابتدا منظور از خبر و حدیث و علم حدیث را شرح داده و رابطه علم حدیث با علم رجال را بیان میکند. آنگاه با اشاره به اهمیت علم حدیث و نیاز به آن در فقه و سایر علوم اسلامی، تاریخچه حدیث از صدر اسلام را ارائه میدهد. او در این زمینه به جریان منع تدوین حدیث توسط خلیفه اول و دوم اشاره کرده و حجیت خبر واحد و اصل اولیه در حجیت خبر مشکوک را بررسی میکند. در ادامه با اشاره به ادوار مختلف تدوین حدیث، تألیف جوامع روایی توسط شیعه و اهل سنت را گزارش کرده است. نویسنده در فصل دوم اقسام خبر نزد شیعه امامیه و اهل سنت را بررسیده و ضمن بیان تعریف خبر ضعیف از دیدگاه شیعه و اهل سنت به نقد برخی تعاریف آن میپردازد و میزان ضعف خبر را از منظر آنان وصف میکند. در فصل سوم از این نوشتار اقسام خبر ضعیف نزد اشیعه و اهل سنت بیان گردیده و خبرهایی همچون: خبر معلق، خبر معضل، خبر مدلس، خبر مضمر، خبر موقوف، خبر منقطع، خبر مرسل، خبر معلل، خیر مضطرب، خبر مقلوب، خبر مجهول و خبر موضوع (وضع شده و جعلی)، و حکم این قبیل احادیث و ادله حجیت یا عدم حجیت آنها ذکر گردیده و راههای علاج ضعف هر یک از منظر آنان بررسی شده است. در همین زمینه نویسنده با اشاره به خبر جعلی (موضوع) و عوامل و انگیزههای جعل حدیث، انواع وضع کنندگان حدیث را معرفی مینماید
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی اجتماعی عزاداریهای شیعیان (موردمطالعه: جوانان شهر اصفهان)
نویسنده:
امیر پرچمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
شیعه
,
سوگواری
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
کنترل اجتماعی
,
معارف اسلامی
,
جوان
,
آسیب شناسی اجتماعی
,
آسیبشناسی اجتماعی
,
اصفهان (شهر)
,
جامعهشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اصفهان (شهر)
چکیده :
هدف این تحقیق، شناسایی آسیبهای شکل گرفته در عزاداری و میزان آن دربین جوانان شهراصفهان و بررسی رابطه متغیرهای اجتماعی نظیر: سن، تحصیلات، میزان دینداری و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با میزان آسیبپذیری در عزاداری است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده و تکنیک گرداوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق کلیه جوانان ساکن شهراصفهان درسنین 18الی 30 سال بودهاند که تعدادآنها براساس سرشماری سال 1385،455352 نفر بوده است. و براساس فرمول کوکران 275 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده وجهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری سهمیهای استفاده شده است. از جمله نتایج این تحقیق میتوان به این موارد اشاره کرد: میانگین آسیبپذیری در عزاداری در بین جوانان شهر اصفهان متوسط به پایین میباشد. میانگین نمره آسیبپذیری در عزاداری در بعد محتوایی آن بیشتر از بعد شکلی آن میباشد و بیشترین نمره آسیبپذیری در عزاداری مربوط به شاخص عدم پرداختن به مسائل سیاسی، اجتماعی روز در راستای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، و کمترین نمره آسیبپذیری در عزاداری مربوط به شاخص دروغ و نقل مطالب فاقد مدرک و دلیل معتبرمیباشد، که هر دو شاخص مربوط به بعد محتوایی آسیبپذیری در عزاداری میباشند. همچنین میانگین آسیبپذیری در عزاداری در گروه سنی 18الی 24 سال بیشتر از گروه سنی 25 الی 30 سال بوده است و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار و معکوس بوده است. از دیگر نتایج این تحقیق میتوان به اختلاف میانگین و معنادار بودنرابطه متغیر تحصیلات با میزان آسیبپذیری در عزاداری اشاره کرد، ضمن اینکه رابطه متغیر دینداری و آسیبپذیری در عزاداری معکوس و معنیدار بوده است. و این در حالی است که رابطه متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی و میزان آسیبپذیری در عزاداری معنادار نبوده است. از مجموع متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون، میزان دینداری، سن و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده به ترتیب بیشترین تاثیر را بر متغیر آسیبپذیری در عزاداری داشتهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حدیث اثنا عشر در منابع اهل سنت
نویسنده:
ظفر غفور اف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
خلافت
,
نسخه شناسی
,
اثنی عشر
,
احادیث اهل سنت
,
اثنیعشر
,
اثنیعشر
,
اثنیعشر
چکیده :
•
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهیافتگان به تشیع توسط ائمه علیهمالسلام (از عصر امام صادق علیهالسلام تا پایان غیبت صغری)
نویسنده:
خیرالله نطاقزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
علوم انسانی
,
غیبت صغری
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
امام معصوم
,
صراط مستقیم
,
گرایش ها
,
غیبت صغری
,
حدیث
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
HISTORY
,
عصر غیبت
,
تاریخ
,
تاریخ
,
جعفربن محمد(ع)
,
امام ششم
,
80-148 ق.
,
گرایشها
,
80-148 ق.
چکیده :
این رساله پژوهشی است پیرامون قصه و شرححال راهیافتگان به تشیع توسط ائمه از عصر امام صادق تا پایان غیبت صغری که از منابع معتبر حدیثی و تاریخی مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته. نویسنده پس از تحقیق و پژوهش فراوان در شرححال راهیافتگان به این مطلب دست یافته که افراد و اشخاص فراوان- که دارای گرایشهای مختلف غیراسلامی و غیرشیعی بودند-توسط ائمه اطهار از ضلالت و گمراهی، بیدینی، شرک و بتپرستی، یهودیت و نصرانیت و مخالفان و معاندان ائمه، نجاتیافته، و در برخورد و ملاقات و گفتگو با ائمه اطهار به اسلام و صراط مستقیم هدایت شده و بعضا در زمره یاران و اصحاب خاص ائمه قرار گرفتهاند و بعضا به شهادت رسیدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی محتوای نامه امام صادق (ع) در جواب مفضل بن عمر در خصوص مبانی فکری فرقه باطنیه
نویسنده:
علی شیر سلیم فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
باطنیه
,
فرقه (مذهبی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
اثیرالدین ابهری، مفضلبن عمر
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
اثیرالدین ابهری، مفضلبن عمر
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
,
اثیرالدین ابهری، مفضلبن عمر
چکیده :
اهمیت مسألهی ولایت و اعتقادات درست بر کسی پوشیده نیست و بخاطر اهمیت فراوان همین مسأله، خداوند پیامبران را برای هدایت و اصلاح انسان فرستاد و این امر همواره مورد بحث و گفتگو بوده است چرا که همیشه در اثر انحرافات فکری، افراط، بدفهمی و عدم شناخت صحیح اختلافاتی پیش میآمد و در نتیجه فرقهای انحرافی را تشکیل میدادند یکی از این فرقهها؛ فرقهی باطنیه بود که با تقطیعهای نادرست از احادیثِ ائمه علیهم السلام، و قائل به باطن بودن برای هر چیز، و افراط در این زمینه و تعدی و تجاوز از حدود الهی به فرقهای مشرک، کافر، دروغگو، متکاسل، متعدی از حدود الهی و گمراه تبدیل شدند بنابراین با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی و فناوری در عصر ارتباطات و تهاجمهای فرهنگی که برای مردم امروزی جامعهی اسلامی و خصوصاً نسل جوان با توجه به اینکه پایههای اعتقادی سست شده و جوانان به راحتی به هر طرفی گرایش پیدا میکنند؛ احساس میشد که در این زمینه باید طی تحقیقی به بررسیِ محتوای متن نامهی امام صادق علیه السلام که در جواب مفضل بن عمر در خصوص مبانی فکری فرقهی باطنیه نوشته است؛ پرداخته شود تا هم نقش بنیادین رئیس مذهب تشیع حضرت امام صادق (ع) در آن زمان، برای نگهداری شیعیان در برابر گروههای الحادی که در مسیر تخریب عقاید شیعیان کوشش میکردند، روشنتر شود و هم علاوه بر معرفی معیارهای صحیح و دفاع از موضع ولایت؛ دلایل انحرافباطنیه و بطلان عقاید این فرقهی ضاله؛ توسط امام (ع) آشکارتر شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
تعداد رکورد ها : 297
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید