جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 321799
حدیث منزلت در چه درجه از اعتبار قرار دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اسناد متعدّد و گزارش هاى فراوان این حدیث، جاى تردیدى در صدور قطعى آن نمى نهد و گستردگى نقل و فراوانى طریق هاى آن بدان جا رسیده است که عالمان و محدّثان بزرگ اهل سنّت به تواترِ آن و فراوانى طرق و منابع گوناگون آن تصریح کنند و بر این نکته تأکید ورزند که بیشتر ...
در زیارت امیرالمؤمنین(ع) می خوانیم: السلام علی الاصل القدیم و الفرع الکریم. (المزار الکبیر: ص 215 ح 5) مراد از «اصل قدیم» و «فرع کریم» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ظاهرا مراد از «اصل» در «اصل قدیم» نقطه ی آغاز امامان(ع) است و مراد از قدیم بودن این اصل، قدمت حقیقی یعنی ازلی بودن آن نیست بلکه قدمت نسبت به سایر خلایق است؛ زیرا اولین نور، نور پیامبر اکرم(ص) بود که آفریده شد و پس از آن، نور امیر مؤمنان(ع) که از همان بیشتر ...
پی جویی عوامل مؤثر درپدیده دین گریزی با نگرشی به سوره هود
نویسنده:
ابراهیم اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه طی سه فصل عوامل دین گریزی با تکیه بر آیات سوره هود بررسی شده است. در فصل اول با عنوان عوامل جامعه شناختی دین گریزی از عوامل زمینه ساز مثل خانواده، دوستان و اطرافیان و ابزار و راهکارهایی مثل تبلیغات، تهدید و تطمیع سخن رفته است. در فصل دوم با عنوان عوامل روان شناختی دین گریزی عوامل شناختی مثل جهل و عدم تعقل، عدم بصیرت و شک و عوامل انگیزیشی مانند استکبار، ثروت طلبی، تعصبات جاهلی و راحت طلبی بحث شده است. در فصل سوم با نام بازشناسی عوامل دین گریزی در سده اخیر ایران به بررسی نظام آموزش و پرورش وابسته به غرب، روشنفکران و دگراندیشان، رسانه های جمعی و شرایط سیاسی حاکم بر جامعه پرداخته شده است
منظور از این جمله که پیامبر به علی(ع) فرمود: «تو دربِ بهشت هستی» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
یعنی رسیدن به بهشت بدون طریق و راه علی(ع) و پذیرفتن ولایت او ممکن نیست. بیشتر ...
حدیث رد شمس چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این حدیث در منابع شیعه و سنی و با عبارت های مختلف نقل شده است. ما به نقل یک مورد بس می کنیم: الإمام الصادق(ع): صَلّى رَسولُ اللّهِ(ص) العَصرَ، فَجاءَ عَلِيٌّ(ع) ولَم يَکن صَلّاها، فَأَوحَى اللّهُ إلى رَسولِهِ(ص) عِندَ ذلِک، فَوَضَعَ رَأسَهُ في حِجرِ بیشتر ...
پژوهشی پیرامون غلاه شیعه و موضع ائمه دراین باب
نویسنده:
اسکندر اسفندیاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این سوال است که آیا غلاه را می توان شیعه و حتی مسلمان دانست؟ ؤ یا اینکه غلاه جزء شیعه محسوب نمی شوند و آنان یا خود را به این طایفه بسته و یا دشمنان شیعه ایشان را در عداد فرقه مزبور درآورده اند. درصورت شیعه بودن آنها، تفاوت میان امامت و الوهیت چیست؟ روش تحقیق در این رساله روش کتابخانه ای است و مباحث آن در چهار فصل تنظیم شده است: فصل اول، اختصاص به تعاریف عملیاتی مفاهیم و واژه های تحقیق دارد . در فصل دوم، اوضاع عقیدتی، اجتماعی و سیاسی حکومت اسلامی از ابتدا تا غیبت صغری امام زمان (عج) مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل سوم، به سه نکته اصلی توجه می شود و هرکدام از آنها در یک قسمت مجزا مورد بررسی قرار می گیرد. قسمت اول، به ذکر غلاتی که خود را منسوب به شیعه می کردند و دردوران اسلامی تا پایان غیبت صغری فعالیت داشتند، می پردازد. درقسمت دوم، اندیشه های غالیگرانه ای که در فرق غیر شیعه امامیه وجود داشت مورد مطالعه قرار می گیرد تامعلوم شود شیعه امامیه مبدع این اقاویل نیست. نهایتا" قسمت سوم، به تاثیرات اندیشه های غالیگرانه در فرق قرون بعدی می پردازد تا مشخص گردد، چنین اندیشیه ای باگذشت قرنهای متمادی هنوز مستمسک عده ای است. در فصل چهارم، رجال غالی که تاثیر زیادی در صحت و سقم احادیث شیعه دارند، مورد بررسی قرار می گیرد. این فصل نیز دارای سه قسمت است. در قسمت اول، از رجال غالی مشهوری که شواهد دال بر غلو آنان وجود دارد یا رجال غالی خاصی که علماء رجال آنان را فاسد العقیده دانسته اند و شواهدی از طرز تفکر یا گفتارشان موجود نمی باشد، بحث می شود. قسمت دوم، پیرامون رجال غالی اختلافی بحث می کند تا صحت و سقم نسبت غلوی که به آنها داده اند، مشخص گردد. نهایتا" قسمت سوم، موضعگیری ائمه(ع) را پیرامون عده ای از رجال غالی به طور اخص و غلو و غلاه به طور اعم بیان می کند، تامشخص شودائمه(ع) نظرات دقیقی در این زمینه داشته اند.
امام علی(ع) در خطبه ی 228 نهج البلاغه از عمر بسیار ستایش کرده است. این خطبه چگونه با دیگر سخنان امام و دیگر امامان سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عبارت خطبه چنین است: لِلَّهِ بَلَاءُ فُلَانٍ فَلَقَدْ قَوَّمَ الْأَوَدَ وَ دَاوَی الْعَمَدَ وَ أَقَامَ السُّنَّةَ وَ خَلَّفَ الْفِتْنَةَ ذَهَبَ نَقِی الثَّوْبِ قَلِیلَ الْعَیبِ أَصَابَ خَیرَهَا وَ سَبَقَ شَرَّهَا أَدَّی إِلَی اللَّهِ طَاعَتَهُ وَ ات بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مدرک حدیث زیر چیست؟ «علی قسیم النار و الجنة»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این حدیث با لفظ های گوناگون، از زبان پیامبر و امام علی آمده است. بنگرید: رسول اللّه(ص): إنَّ عَلِیا قَسیمُ النّارِ.[۱] پیامبر خدا(ص): علی، تقسیم کننده جهنّم است. رسول اللّه(ص) لِعَلِی(ع): إنَّک قَسیمُ النّارِ، وإنَّک تَقرَعُ بابَ الجَنَّةِ وتُدخِل بیشتر ...
علی(ع) می فرماید: من یمت یرنی؛ هر که بمیرد، مرا می بیند. فاسق و کافر چطور؟ اینها در چه حالتی حضرت را مشاهده می کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از روایات استفاده می شود که همه ی انسان ها با هر مرام و مسلک و دین او را می بینند. به چند حدیث توجه کنید: رسولُ اللّهِ(ص): انظُروا مَن تُحادِثونَ؟ فإنّهُ لیسَ مِن أحَدٍ ینزِلُ بهِ المَوتُ إلّا مُثِّلَ لَهُ أصحابُهُ إلَی اللّهِ إن کانوا خِیارا فخِیار بیشتر ...
حدیث منزلت در غزوه تبوک گفته شده آن هم هنگامی که علی(ع) از ماندن در مدینه در میان زنان و کودکان ناراحت بود و پیامبر(ص) برای دلداری او این جمله را بیان کرد و منظور این بوده که: تنها تو بر این گروه زنان و کودکان حکومت و رهبری داری. بنا بر این چگونه بر خلافت و جانشینی امام علی(ع) دلالت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
متن حدیث چنین است: أنتَ مِنِّي بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى، إلَّا أنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي. تو براى من، به منزله هارون براى موسى هستى، جز آن كه پس از من، پيامبرى نيست‏. حدیث منزلت تنها در واقعه تبوک[۱] صادر نشده بلکه در موارد متعدد به عنوان یک قانو بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 321799