جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
ترك ‏اولي
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عمل موسى(ع) در كشتن مرد قبطى، مانند كار حضرت آدم(ع)، ترك اولايى بيش نبود. اثر وضعى هر دو عمل دامن آن دو را گرفت. در نتيجه آدم را از راحتى به زحمت افكند و موسى را از خانه و زندگى در ميان اقوام به غربت و رنج شبانى در مدين كشانيد. جالب اين جا است كه هر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت پيامبر(ص) در نگاه قران
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

عصمت به معناى پيراسته بودن از خطا و گناه و نسيان است. البته عصمت داراى مراتبى است واولين مرتبه آن كه به اجماع شيعه و سني همه انبيا بايد دارا باشند در چهار بعد است: الف) عصمت در اخذ وحى (يعنى آن را همان گونه كه هست دريافت داشتن)، ب ) عصمت در حفظ و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيه تطهير و عصمت اهل بيت(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پرسش آميختگي و مغالعات فراواني وجود دارد که به ترتيب به آن ها مي پردازيم
الف- «پس نامگذاري اين قسمت از آيه به آيه تطهير فريب و دورغ است ...»
توجه داشته باشيد در غالب موارد اسم سوره يا آيه از يک کلمه يا يک حادثه انتخاب مي کنند و معناي آن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جبر در عصمت پيامبران(ع) و  امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

عصمت ملكه نفسانى است كه انسان را از اينكه در خطاء واقع شود و مرتكب گناه گردد، باز مى‏دارد. بنابر اين عصمت از طرفي مستند به اختيار آدمى است ، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و تمام انسانها مى توانند به آن برسند و از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دلائل عصمت انبيا(ع) و امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انديشمندان شيعه در اثبات عصمت امامان عليهم السلام دلايل گوناگونى ارائه نموده‏اند.
(18) كه تبيين آنها نيازمند فرصتى بيشتر و كتابى پرحجم و مستقل است چنان كه علامه حلى با شرح و بسط اين دلايل بيش از هزار نكته در اين باره بيان كرده است. (19)
1- بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت جبری ائمه(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولا، بايد دانست كه عصمت دو جنبه دارد: جنبه اختياري و جنبه موهبتي.
ثانيا، بايد اين واقعيت را بپذيريم که خداوند به جهت مسئوليت نبوت و امامت به تعدادي از انسانها علم و عصمت موهبتي داده است. چنان که به همه انسانها عقل و فطرت اوليه را عطا کرده است با بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مقام عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه از آموزه های دینی و آموزه های فلسفه و عرفان اسلامی بر می آید این است که هر انسانی با استعدادهای وجودی خاصّی خلق شده و می تواند با عمل به شریعت الهی ، همه ی آن استعدادها را بالفعل نموده به مقام انسان کامل نائل گردد. لکن باید توجّه داشت که انسان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت يوسف(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

انسانها از لحاظ گستره و ظرفیّت وجودی ، در یک سطح نیستند. لذا انتظار خداوند متعال از آنها نیز یکسان نیست. خداوند متعال آن انتظاری را که از چهارده معصوم دارد از انبیاء و اولیای دیگر ندارد. همچنین آن انتظاری را که از انبیای اولوالعزم دارد از غیر اول بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علت بينش عميق پيامبران نسبت به گناهان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بینش عمیق معصومین (پیامبران و ائمه) که همان علم و دانش و آگاهی است به دو قسم تقسیم می شود . یک قسم علم و دانش پیشینی است این علم و دانش قبل از عصمت می باشد.اصل این علم در معصوم و غیر معصوم مشترک می باشد. و خداوند آن را به همه عطا نموده است البته به ج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ترك ‏اولي از يوسف(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
باید توجّه داشت که ترک اولی بسته به افراد و مراتب یقین آنها متفاوت است. در برخی افراد ترک اولی را می توان به معنی ترک مستحبّ یا ارتکاب مکروه دانست ؛ امّا در برخی دیگر ، به معنی ترک امر مستحبّ یا ارتکاب امر مکروه نیست ؛ بلکه به معناى ترك مستحبّ برتر و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315