جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
>
فلسفه علم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 274
عنوان :
فلسفة الدين والعلم لدى شبلي شميل
نویسنده:
إيفون فريد متري المصري
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
فلسفه علم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملاتی در تبیین وجود و ماهیت اقتصاد اسلامی
نویسنده:
محمد شیخسفلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
وجود و ماهیت
,
عرضه و تقاضا
,
ماهیت علم
,
اقتصاد اسلامی
,
فلسفه علم
,
اصطلاحنامه عرفان
,
فلسفه علم –تاریخ علم– اقتصاد اسلامی
چکیده :
پایان نامه حاضر به روش اسنادی و کتابخانه ای و با استفاده از منطق تحلیلی سعی در تبیین وجود و ماهیت اقتصاد اسلامی دارد. جهت دستیابی به این هدف سه گام پژوهشی به ترتیب زیر انجام پذیرفته است.گام اول : چگونگی تبیین وجود و ماهیت علوم در فلسفه علمگام دوم : تاریخ و ادبیات توصیفی اقتصاد اسلامیگام سوم : تجزیه و تحلیل و نتیجه گیریدر نهایت آنچه به عنوان تعریفی کامل برای بیان ماهیت اقتصاد اسلامی ارائه می شود شامل مباحث وجود شناسی اقتصاد اسلامی نیز می شود و به صورت زیر است : « اقتصاد اسلامی مجموعه ای از دانش ها درباره هر موضوع حقیقی یا اعتباری است که نسبتی با اقتصاد و اسلام داشته باشد، به طوری که اگر جنس برخی از موضوعات در اقتصاد اسلامی حوزه ای از علوم اسلامی مانند فقه در نظر گرفته شود فصل قریب آن، اقتصاد است و اگر جنس برخی موضوعات در اقتصاد اسلامی حوزه ای از علوم اقتصادی در نظر گرفته شود، فصل قریب آن استفاده از مبانی معرفتی و روش شناسی و اهداف مبتنی به مکتب اسلام یا جغرافیای انسانی اسلام است. قسمت اعظم ادبیات توصیفی اقتصاد اسلامی در حال حاضر اعتباری است. روش بررسی در موضوعات مختلف اقتصاد اسلامی بستگی به موضوع دارد و اعم از روش عقلی، اجتهاد دینی، تاریخی، تجربی و روش تحلیل عددی و ریاضی می باشد. اقتصاد اسلامی مبتنی بر مکتب مبناگرایی کلاسیک در فلسفه علم است و مبادی آن یافته های علوم اسلامی و علوم اقتصادی متعارف می باشد و منطقا با این علوم نسبت اشتراک یا تساوی موضوعی دارد، اما به علت استفاده از مبانی معرفتشناسی و روش و هدف متمایز، از آنها استقلال یافته است. علاوه بر استقلال یاد شده، علت فلسفی حدوث اقتصاد اسلامی را می توان مسئله زایی ناشی از درک روابط اقتصاد و اسلام در همه ابعاد ممکن آن دانست. هدف نهایی و کاربردی اقتصاد اسلامی تحقق نظام اقتصادی مورد نظر اسلام در جامعه است. پیگیری این هدف به علت نیازهای مکتبی و فکری مسلمانان، موجبات عرضه و تقاضای موضوعات مختلف در اقتصاد اسلامی را در جوامع اسلامی فراهم کرده است.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت بین اندیشه های مارتین هایدگر و تامس کوهن در خصوص علم تجربی و روش آن
نویسنده:
حسین نوروزی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
فناوری
,
الگوی نظری
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه علم
,
علوم تجربی(معرفت شناسی)
,
قیاس
,
هنر و علوم انسانی
,
هایدگر، مارتین
,
کوهن، تامس اس.
,
درباره هایدگر
چکیده :
هستهی پایان نامهی حاضر بررسی دیدگاه هایدگر و کوهن در خصوص علم تجربی و سپس بیان وجوه قرابت و غرابت آنهاست. هایدگر و کوهن دو متفکر هستند که دیدگاههای ویژهای در مورد علم ابراز میکنند. هایدگر از نقطه نظری هرمنوتیکی به نقد تز بی پیش فرض بودن تجربه پرداخت. او الگوی رایج در مورد فهم و تعریف علم را نشأت گرفته از دیدگاهی مدرن که مبتنی بر تفکیک ابژه از سابژه و تحلیل متهمتیکال از جهان است، می دانست. در هایدگر متقدم هستی شناسی بنیادین بر هر علمی مقدم است و علم فهم فرادستی موجودات است، که با گشت از فهم عملی به نظری (تماتیزه کردن) حاصل میگردد.اما در هایدگر متأخر بر فهم تاریخی تأکید میشود و علم به جای پژوهش، پدیداری مدرن شناخته میشود که به دنبال "تصویر کردن جهان"است. علم متهمتیکال درگیری عملی با موجودات را شدت میبخشد و علم با تکنولوژی خویشاوندی پیدا میکند.کوهن با دیدگاهی تاریخی طرح خویش را دنبال میکند. او پارادایم را ملاک علمیت میداند. پارادایم یک کل مشتمل بر مفروضات نظری، روشها و رهنمونهاست که علم عادی را شکل میدهد. اعوجاج شکل گرفته در هر علم عادی، اگر با اکتشاف پایان نیافت به بحران میانجامد. در دوران بحران پارادایم در کانون اتهامات قرار میگیرد و در صورت ادامه، با انقلاب علمی جای خود را به پارادایم جدید میدهد. قیاس ناپذیری پارادایم ها و تکّون اجتماعی علم رهاورد این رهیافت است. در بخش آخر به تطبیق دیدگاههای این دو متفکر میپردازیم. در تحقیق، بین فهم تاریخی و انسانی از علم که در هر دو موجود است، و همچنین بین طرح افکنش و پارادایم، و علم عادی و هنجارمندسازی قرابتی قابل توجه یافتیم. اما در مورد نقش فلسفه در علم و نقد علم و دیدگاههای کل گرایانه، واقع گرایانه و نسبی گرایانه تفاوتهای زیادی دیده شد.در نهایت پرسشهایی در مورد ابهامات و اشکالات موجود در مورد مفاهیمی مثل انقلاب، ابزارگرایی، متهمتیکال و... مطرح و مختصری در مورد ارتباط بین علوم انسانی و علوم تجربی یا فیزیک و متافیزیک با نگاهی سنجشی به این دو فیلسوف خواهیم داشت.کلیدواژهها: هستیشناسی بنیادین، طرحافکنش، هرمنوتیک، پارادایم، قیاسناپذیری، جامعه علمی?
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الکساندر کویره و تاریخنگاری علم
نویسنده:
علیرضا شمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کیهان شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علم (فضیلت اخلاقی)
,
تاریخ نگاری
,
فلسفه علم
,
علوم پایه
,
کویره، الکساندر
چکیده :
رساله حاضر از دو بخشتشکیل شده است . بخشاول مقدمهای درباره تاریخنگاری علم استکه در آن، با بازگشتی به سرگذشتتاریخی فنون تاریخنگاری، سه شیوه عام بازشناسی میشود: -1 تاریخنگاری درونی. -2 تاریخنگاری بیرونی (دلیلی) -3 تاریخنگاری بیرونی (علتی). آنگاه به شرح و نقد روششناختی هر یکپرداخته و پی آیندی تاریخی آنها تحلیل میشود. با تبیین روشهرمنوتیکی فهم، الکساندر کویره مورخ و فیلسوفعلم روسی - فرانسوی، بسان پیشگام روشتاریخنگاری هرمنوتیکی بیرونی دلیلی معرفی شده و به تاثیر دو جریان فکری معاصر وی یعنی پدیدارشناسی هوسرل و جامعهشناسی لوی برول بر اندیشه وی پرداخته میشود. همخوانی رای و روشکویره و برتمولفکتابپر ارج "مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین" و نیز شباهتشیوهاشبا اندیشه ویتگنشتاین در فهم قاعده بازی نیز مورد بررسی قرار میگیرد. در بخشدوم به مهمترین نوشته کویره در تاریخ علم که از آثار کلاسیکاین فن و از نوادر مکتوباتی استکه دوشادوشکتاببرتبر علیه نهضتپوزیتیویسم قد برافراشتهاند، پرداخته میشود: "گذار از جهان بسته به کیهان بیکران". رای کلی کویره در پیوند علم و مابعدالطبیعه، در این کتابمصداقهای خویشرا باز مییابد و خواننده به روشنی تاثیر این دو پاره از معرفترا در اندیشه نیکولاسکوزایی، جوردانو برونو، کپرنیک ، کپلر، نیوتن، گالیله، لایبنیتسو هنری مور و ... باز مییابد. در آخرین بخشاین اثر که بسان موخره گفتار بایدشدانست ، میتوان رای نهایی کویره درباره تصویر مابعدالطبیعی جهان از منظر علم نوین را یافت .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه معرفتشناسی فایرابند و نقد دلالتهای روششناختی آن برای پژوهشهای تربیتی بر اساس رئالیسم انتقادی پوپر
نویسنده:
فاتح محمدینیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی
,
پوپر
,
روششناسی(فلسفی)
,
فلسفه علم
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
واقعگرایی انتقادی
,
فویرابند، پل کارل
چکیده :
معرفتشناسی بخشی از فلسفه است که از امکان و روشهای اکتساب معرفت و ماهیت و حدود و ثغور دانش بحث میکند. این پژوهش با عنوان "تبیین دیدگاه معرفتشناسی فایرابند و نقد دلالتهای روش شناختی آن برای پژوهشهای تربیتی بر اساس رئالیسم انتقادی پوپر" در پنج فصل سامان یافته است، این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی در آثار فایرابند به دنبال پاسخ به سوالات زیر بوده است، الف:ویژگیها و مختصات معرفتشناسی فایرابند کدامند؟ ب: دلالتهای رویکرد معرفتشناسی فایرابند برای روششناسی پژوهش تربیتی کدامند؟ ج: بر اساس رئالیسم انتقادی پوپر چه نقدهایی بر دلالتهای روش شناختی معرفتشناسی فایرابند وارد است؟ و در پایان پژوهش، پیرامون پاسخ سوالات فوق به بحث و نتیجه گیری پرداخته شده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی ویژگی های تجربه و استقراء در فلسفه ابن سینا و پوپر
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق سینوی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه علم
,
مجربات
,
استقراء (اصطلاح وابسته)
,
تجربه (اصطلاح وابسته)
,
ابطال پذیری(اصطلاح وابسته)
,
فلسفه تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
اصل علیت ,
قاعده اتفاقی ,
ابطال پذیری پوپر ,
الاتفاقی لایکون دائمیاً و لا اکثریاً (اصطلاح وابسته) ,
برهان خفی در استقراء ,
کاربرد استقرا ,
تفاوت تجربه و استقرا ,
ابطال پذیری تجربی ,
الاتفاق لایکون دائمیا و لا اکثریا ,
اصل شباهت ,
یقیین تجربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
استقراء و تجربه از مسائل مهم فلسفه علم در جهان معاصر است که در فلسفه ابن سینا و پوپر همواره مورد توجه بوده است. ابن سینا با استناد به مواردی چون اخذ ذاتی، قاعده اتفاقی و قیاس خفی، تلاش نمود تا تجربه را از استقراء جدا کند و برای آن یقین و کلیت مشروط خاصی را لحاظ کند؛ ضمن اینکه تقسیم او از استقراء به تام و ناقص نیز اهمیت خاص خود را دارد. پوپر با نظر به مشکل عدم امکان استنباطات کلی در استقراء، تلاش نمود با طرح اصل انتقال و نشان دادن همسانی نگرش منطقی و روانشناسی گری، مشکل استقراء را حل کند و سپس با معرفی معیار ابطال پذیری، معیاری کلی و تجربی برای تأیید نظریات علمی ارائه دهد. شباهت دیدگاه ابن سینا و پوپر، مواجهه نقادانه با مسئلۀ استقراء و تجربه و تلاش برای تبیین ابعاد معرفتی آنها در علم و زندگی عملی بشر است، اما در نهایت ضمن اینکه هر دو، روش علمی را در تجربه و استقراء محدود نمی کنند، پوپر درحالی تجربه را بعنوان یکی از معیارهای تفکیک علم از غیر علم می داند که برای تجربه هیچ مبنای محکمی درنظر نمی گیرد، ولی ابن سینا تأکید دارد که تجربه از بدیهیات اولیه است و بنابراین در شکل گیری مجموعه معرفت بشری نقش مهمی دارد. در نوشتار حاضر، با تبیین و تحلیل تطبیقی دیدگاههای ابن سینا و پوپر در باب تجربه و استقراء، تلاش می شود توانمندهای رویکرد ابن سینا نشان داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فلسفی مقوله جهل از دیدگاه رابرت پراکتور و نتایج این بررسی برای نظریه های ترویج علم
نویسنده:
آرش موسوی ، سارا نعمت زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترویج علم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
جهل(اصطلاح وابسته)
,
جهل شناسی
,
مشارکت عمومی در علم
,
رابرت پراکتور
کلیدواژههای فرعی :
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
اخلاق ,
رسانه ,
فناوری ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
استقرا ,
معرفت ,
فلسفه علم ,
تجارت ,
الگوی نقض ,
جهل استراتژیک ,
چکیده :
معرفتشناسی در فلسفه مبحث شناختهشدهای است ولی جهلشناسی که نقطهى مقابل معرفتشناسی میباشد، موضوعی نوپا و نیازمند پژوهش است. هر چند در طول تاریخ در مورد جهل جسته و گریخته تفکر و بحث شده است و گاه تعاریفی از سوی فلاسفه و منطق دانان برای آن ارائه شده است ولی هیچگاه مانند معرفتشناسی به صورت یک حوزه مطالعاتی مستقل به آن نگاه نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است. رابرت پراکتور اولین کسی است که مطالعه پیرامون جهل را به عنوان حوزهای مستقل آغاز کرده و عنوان جهلشناسی را برای این حوزه پیشنهاد داده است. مقوله ترویج علم نیز در چند دههى اخیر به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته است و تحت عنوان مشارکت عمومی در علم بصیرتهای خوبی در این زمینه بوجود آمده است. در این مقاله سعی شده است الگوهای مشارکت عمومی در علم با دیدی جهلشناسانه بررسی شود تا اصلاحات مثبتی در جهت بهبود این الگوها صورت گیرد. لازم به ذکر است بررسی جهلشناسانهى مشارکت عمومی در علم موضوعی است که تا کنون مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 218
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذهن و فرضیه ماژولاریتی گسترده
نویسنده:
مريم راستى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فودور
,
فلسفه علم
,
ماژولایتی گسترده ذهن
,
ماژول
,
کپسوله بودن
,
سایمون
,
سیستم پیچیده
کلیدواژههای فرعی :
زیستشناسی تکاملی ,
انتخاب طبیعی ,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته) ,
برهان زیستی ,
برهان طرح ,
مکانیسم ادراکی ,
بازنمایی ذهنی ,
چکیده :
هرچند ماژولاریتی گسترده ذهن فرضیه محبوبی در علوم شناختی است، اقبالی در فلسفه ندارد. در این مقاله با پرداختن به خاستگاه نادرست ماژولاریتی گسترده یعنی خاستگاه فودوری آن، به معرفی خاستگاهی دیگر، یعنى آرای سایمون، برای فرضیه ماژولاریتی گسترده پرداخته مىشود. همچنین استدلالهایی در پذیرش ماژولاریتی گسترده ذهن بیان مىگردد. در نهایت نیز با پاسخ به دو نقد مهم درباره دو ویژگی مهم ماژولاریتی گسترده، ویژگی کپسوله بودن و قلمرو-ویژگی، تلاش مىشود راه پذیرش ماژولاریتی بهسان فرضیهای درست درباره ذهن فراهم آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد راهحل براون برای مسأله دسترسی پذیری
نویسنده:
حسین بیات
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه علم
,
استنتاج از راه بهترین تبیین(اصطلاح وابسته)
,
منطق استقرایی
,
نظریه عِلّی معرفت
,
قوه شناخت
,
دسترسی پذیری معرفتی
,
آزمایش EPR
,
چشم ذهن
کلیدواژههای فرعی :
علیت ,
چکیده :
طبق نظریه علّی معرفت، باید بین معلوم (مُدرَک) و فاعل شناسا (مُدرِک) یک رابطهى علّی برقرار باشد. از سوی دیگر، افلاطو نگرایی مستلزم قبول هستیمندهایی است که فاقد قدرت علّی اند و بنابراین نمی توانند مدرَک و معلوم ما باشند. این تعارض را اصطلاحاً «مسأله دسترسیپذیری معرفتی» می نامند. جیمز رابرت براون، فیلسوف معاصر آمریکایی، مدعی است که این مسأله را حل کرده است. او نخست با توسّل به مثال نقض EPR استدلال میکند که نظریه علّی معرفت معتبر نیست و بنابراین لازم بودن شرط قدرت علّی برای حصول معرفت منتفی است (دلیل نقضی). سپس با فرض وجود یک قوه ادراکی به نام «چشمِ ذهن» تلاش میکند تا دسترسی غیرعلّی به هستیمندهای ریاضیاتی را معقول جلوه دهد (دلیل حلّی). اما هیچکدام از دو استدلالِ براون قابل دفاع نیستند و مشکل دسترسی پذیری همچنان باقی است. زیرا این مدعا که «نتایج آزمایش EPR را نمی توان بر اساس رابطه علّی بین مدرِک و مدرَک تبیین کرد»، مستلزم اِفراز دامنه مصادیق معرفت علمی به دو زیر مجموعه معرفت علّی و کوانتومی است، نه بی اعتباری نظریه علّی معرفت. یعنی دسترسی به نتایج EPR را شاید با رابطه علّی و فیزیک نسبیت نتوان تبیین کرد اما به هر حال یک پشتوانه علمی دیگر دارد: نظریه کوانتوم. در حالیکه نظریه علمی مشابهی وجود ندارد که هستیمندهای ریاضیاتی را در دسترس علمی ما قرار دهد. از سوی دیگر، استعارهى چشم ذهن صرفاً ارزش تبیینی دارد نه توجیهی. روشن است که مشکل دسترسی را نمی توان با توسّل به وجود ناموجه یک قوهى شناختی حل کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی امکان تقلیل تبیینهای زیستشناسی به تبیینهای فیزیک و شیمی از منظر کلر و دوپره
نویسنده:
محمود مژده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه علم
,
کلر
,
تبیین زیست شناسی
,
تبیین فیزیک
,
دوپره
,
علیت نزولی
,
زیست شناسی سیستم ها
کلیدواژههای فرعی :
ارگانیسم ,
فیزیک ,
زیست شناسی ,
شیمی ,
ژنتیک مولکولی ,
ژن ,
سیستم بیولوژیکال ,
چکیده :
از سال 1953 میلادی با کشف ساختار دی ان ای توسط واتسون و کریک گروهی از فیلسوفان علم و زیستشناسی را به رویکردی تقلیلگرایانه امیدوار کرد تا در نتیجه آن بتوانند اصول، نظریهها، ویژگیها، کارکردها، واژگان، مفاهیم و نهایتاً تبیینهای زیستشناسی را با معادلهای آنها در شیمی و فیزیک تقلیل دهند، چراکه معتقد بودند قدرت تبیینی و پیشبینی فیزیک به همراه شفافیت در تبیینهای آن، امکان معرفت ما را افزایش میدهد. خانم اِولین فاکس کلر از جمله مدافعان تقلیلگرایی است و معتقد است تقلیل تبیینهای زیستشناسی به تبیینهای شیمی و فیزیک در آینده علیالاصول ممکن است. اساس استدلال وی بر اتخاذ قرائتی تکاملی از مفهوم کارکرد استوار است. در مقابل جان دوپره معتقد است که پیچیدگیهای حاکم بر سیستمهای زیستی و نامتعین بودن کارکرد هستومندهای زیستی، تقلیلگرایی را ناممکن میسازد. او در دفاع از دعوی خود بر وجود ویژگیهای نوخاسته در هستومندهای زیستی و علیت نزولی بر سیستمهای زیستشناسی تأکید میکند و تقلیل در سطح تبیینها را حتی در آینده هم ناممکن میداند. با نقد استدلال طرفین میتوان نشان داد که زیستشناسی سیستمها چگونه آنها را به هم نزدیک میکند. بهنظر میرسد با اتخاذ روش تقلیلگرایی موضعی بتوان راهکاری یافت که به رشد معرفت یاری رساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 234
مشخصات اثر
ثبت نظر
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 274
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید