جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317830
مدارا در سیره انبیاء از دیدگاه قرآن
نویسنده:
علی صدیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است و از کتابها و مقالات مختلف استفاده شده است که مشتمل بر ده فصل می باشد که در این ده فصل به طور اجمالی موارد زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است: فصل اول: در این فصل بررسی واژه مدارا و خشونت و همچنین واژه های هم معنی با مدارا و آثار و پیامد های آن آمده است که یکی از آن پیامدها افزایش طول عمر و رزق و روزی است. فصل دوم: در این فصل به آیات مربوط به مدارا در قرآن پرداخته شده است که چگونه و چطور باید با دیگران رفتار نرم داشته باشیم. فصل سوم: مدارا در روایات می باشد. در این فصل به برگزیده ای از احادیثی که در این مورد آمده پرداخته شده است. فصل چهارم: مدارا در سیره تبلیغی پیامبر(ص) می باشد زیرا آن بزرگوار با برخوردهایی که با دیگران داشتند توانستند حتی بدترین دشمنان را به بهترین دوستان تبدیل کنند و این عالیترین درجه رأفت و مهربانی است. فصل پنجم: مدارا در سیره تبلیغی دیگر انبیاء (علیهم السلام) از جمله حضرت نوح(ع)، حضرت علی(ع) می باشد و به آیاتی که در قرآن خطاب به آنها شده اشاره شده است. فصل ششم: مدارا در جامعه اسلامی است که در این فصل به کاربردهایی که مدارا در جامعه اسلامی دارد و جاهایی که این اصل لازم است اشاره شده است. فصل هفتم: مدارا با پیروان مذاهب دیگر می باشد در این فصل به این مسأله پرداخته شده که همان طور که در میان شیعیان این اصل رعایت می شود باید با پیروان مذاهب دیگر، جدای از اعتقادات آنها نیز با همین روش برخورد کنیم تا وحدت بین ملتهای مسلمان حفظ شود. فصل هشتم: در این فصل به گزیده ای از سخنان گهربار چند تن از علما از جمله حضرت امام(ره) که در این زمینه بحث کرده اند پرداخته شده است. فصل نهم: این فصل مسأله تسامح مدنی در نظام اسلامی و نقد و بررسی این مسأله را بررسی کرده و همچنین چند سؤال در مورد مدارا و خشونت با پاسخ مطرح شده است. فصل دهم: در این فصل به تفاوت میان مدارا و مداهنه پرداخته ایم و اینکه چه جاهایی با دیگران مدارا و چه جاهایی مداهنه و یا عدم مداهنه باید کرد و در نهایت نیز نتیجه گیری آمده است
عوامل عروج و انحطاط انسان در قرآن
نویسنده:
ابوالفضل ناطقی جهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی عوامل عروج و انحطاط در قرآن موضوع این پروژه است که در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول کلیات می باشند که شامل تعریف سعادت وشقاوت ومقایسه سعادت و لذت و مطالبی در این خصوص. فصل دوم عوامل عروج انسان دربعد مادی و معنوی و فصل سوم عوامل سقوط و انحطاط انسان در بعد مادی و معنوی است. به طور خلاصه می توان گفت که انسان به قصد ماندن در این جهان به صورت دائمی و فقط و فقط پرداختن به خور و خواب، شهوت و امور دنیوی و اموری از این قبیل به این دنیا نیامده است. خلقت انسان هدفی والا تر را داراست. پروردگار می خواهد انسان از رهگذر این دنیا خود را بسازد، دنیا را وسیله ای برای پشت سر نهادن مرحله حیوانیت و کسب تمام کمالات و رسیدن به آن مقامی که شایسته اوست و جایی که فقط انسان و پروردگارش در آن باشند قرار داده است. این فقط در سایه اطاعت پروردگار و وسیله قرار دادن دنیاست. ولی اگر دنیا را هدف قرار داد و تمام هم و غم خود را دنیا قرار داد آن وقت است که او شبیه حیوان می شود و بویی از انسانیت و صفات انسانی را نخواهد داشت انسانی پیروز است که بعد معنوی بر بعد خاکی او چیره شود در این صورت است که دنیا در نظر او پوچ و بی معنی می شود. در این جهان همیشه نشانه ها، دلایل و فاکتورهایی از سوی پروردگار هم در قرآن و هم در کلام معصومین مشخص شده است که انسان می تواند با استفاده از آنها خود را تا سرحد کمال بالا بکشد ولی اگر دنیا را هدف گرفت و بعد خاکی اش براو مسلط گشت آن وقت است که تا پایین ترین درجه حیوانیت سقوط می کند.
بررسی جنگهای صدر اسلام در قرآن
نویسنده:
علی سرحدی درودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق به بررسی جنگهای صدر اسلام در قرآن پرداخته است که شامل سه بخش می گردد که هر بخش نیز شامل چندین زیر فصل است: که در ابتدا به ذکر مقدمه و اهمیت و هدف و روش و پیشینه آن پرداخته است. بخش اول شامل کلیات است که در فصل اول یک تعریف مختصر لغوی و اصطلاحی از جنگ و دیدگاه اسلام در مورد جنگ بیان گردیده است. در فصل دوم: به مهمترین دستورات و آداب جنگ از نظر اسلام پرداخته شده است، که شامل موارد زیر می شوند: آمادگی رزمی، فرماندهی، دعوت به اسلام پیش از جنگ، عدم شروع جنگ، حرمت قتل زنان و کودکان در جنگ، حرمت جنگ در ماههای حرام، حرمت جنگ در حرم، دعا و نیایش، حرمت تخلف و فرار از جنگ. در فصل سوم روش های اسلام در گسترش فرهنگ دینی ملاحظه می گردند که عبارتند از: تبلیغ، سلم، حسن روابط اجتماعی، رفع هر گونه تبعیض، گذشت و ایثار، هدایت فکری و جنگ. بخش دوم که شامل جنگهای رسول خدا در قرآن است و به بررسی برخی از این جنگها پرداخته می شود. فصل اول پیرامون جنگ بدر است و به بررسی آن و وسوسه های شیطانی در ابتداو نقش منافقان و امدادهای غیبی می پردازیم. فصل دوم از بخش دوم نیز شامل موارد زیر می گردد: سرچشمه وقوع جنگ احد، بررسی علل شکست جنگ احد. در فصل سوم از این بخش نیز به بررسی علل وقوع جنگ احزاب و روحیه مؤمنان و منافقان و اقدامات نظامی و سیاسی پیامبر پرداخته شده است. در فصل چهارم به بررسی برخی دیگر از جنگهای صدر اسلام پرداخته شده است، که عبارتند از: جنگ بنی قریظه، غزوه بنی المصطلق، جنگ خیبر، جنگ موته، فتح مکه، غزوه حنین، جنگ طایف، جنگ تبوک، سریه اسامه بن زید. فصل پنجم به بررسی صلح حدیبیه، ماجرای صلح، پیمان و فلسفه آن پرداخته شده است. در بخش سوم به ذکر پیامدهای جنگهای صدر اسلام پرداخته شده است. از آنجا که نمی توانستیم به ذکر پیامدهای تمامی این جنگها بپردازیم برخی از آنها را گلچین کرده ایم، که عبارتند از: نتایج و پیامدهای جنگ بدر، احد، خیبر، تبوک، سریه اسامه بن زید و صلح حدیبیه.
 ذکر خدا و آثار آن در قرآن مجید
نویسنده:
زهرا خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا که ذکر و یاد خدا، از اصول مهم اخلاقی و پایه اصلی دین اسلام و هدف نهایی دعوت انبیاء الهی است. در این تحقیق برآن شده ایم تا به بررسی مسئله ذکر خدا و آثاری که یاد خدا دارد با توجه به رد آیات قرآن مجید بپردازیم. این تحقیق و مطالب پیرامون موضوع در پنج بخش تنظیم شده و هر بخش شامل فصولی است. در بخش اول که تحت عنوان مفاهیم و کلیات است. تعریفی از واژه ذکر (معنی لغوی و اصطلاحی) و اقسام ذکر حکمت و کمیت و مقدار ذکر شده است. فصل دوم شامل ابزار و مواردی است که زمینه ساز ایجاد بیداری و تذکر در وجود انسان است که شامل عقل و مسئله خلقت انسان و سایر آفریده ها، عبادات شامل نماز، دعا، پند و اندرزها ی آسمانی که شامل کتابهای الهی (قرآن و تورات)، و پیامبر، قصه و سرگذشت گذشتگان است. بخش سوم مبتنی بر عوامل و موانع ذکر است. عوامل ذکر یعنی مواردی که ذکر حقیقی قرین و همراه با این عوامل است شامل خوف از پرور دگار، تفکر، دلبستگی به خدا، فزونی ایمان و سجده و تسبیح است. هم چنین ذکر که شامل کسالت و ریا، غفلت، گناه، وابستگی دنیوی، شیطان و برخورداری از نعمت است.
مبانی اخلاق انتفاعی در آیینه آیات و روایات
نویسنده:
مریم مهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پروژه تحقیقاتی با عنوان مبانی اخلاق انتفاعی در آیینه آیات و روایات با روش کتابخانه ای نگارش شده است. مباحث آن به 3 بخش و یا 6 فصل تقسیم بندی شده که به ترتیب زیر می باشد: در بخش اول که مربوط به مفاهیم است، سعی شده با بهره گیری از کتابهای اخلاق و فلسفه اخلاق و... در فصل اول به تعریف و شرح لغوی و اصطلاحی واژگانی که نیاز به بررسی داشته اند، بپردازیم و در فصل دوم مکاتب اخلاقی، که نزدیک به این بحث بودند را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در بخش دوم به شرح مکتب انتفاعی پرداخته شده به گونه ای که در فصل اول پس از توضیحی درباره این مکتب، دیدگاه فلاسفه ای که قأیل به این نظریه اند بیان گردیده و پس از آن دسته بندی سودگروی آورده شده و در فصل دوم اشکالات اساسی این دیدگاه از نظر دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم به عنوان بخش اصلی پروژه پس از بیان مکتب اخلاقی اسلام و ذکر تفاوت ها و شباهت های این مکتب با مکتب انتفاعی در فصل اول: به بیان آیات و روایاتی که به نحوی سود و زیان دنیوی و یا آخروی را در خود نهفته دارند، در فصل دوم، پرداخته و در واقع به این نتیجه رسیدیم که معارف دینی ما نیز بر طبق فطرت انسان تنظیم شده اند و برای همه اقشار جامعه و همه مراتب ایمان یا کفر مطالبی را عرضه کرده اند. پس طبق انگیزه های گوناگون برای انجام کارها انسانها به دنبال جلب سود و دفع ضرر هستند.
 سیره پیامبر اسلام در قرآن
نویسنده:
داراب امیری سرشت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است و مشتمل بر پنج فصل می باشد که در این پنج فصل به طور اجمالی موارد زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فصل اول: در این فصل سعی شده تا اشاره ای شود به «سیره شناسی» و مطالبی در زمینه اهمیت بحث در سیره، معنا و مفهوم واژه سیره، سیره یا منطق عملی، اسلام مکتب منطق عملی، سیره ثابت است یا متغیر؟ مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم: در این قسمت سعی شده به تاریخ زندگی پیامبر اسلام(ص) قبل از بعثت اشاره ای شود. و مطالبی در زمینه تولد و نامگذاری و حوادث هنگام تولد، سرپرستی، کودکی، حلف الفضول و... مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم: در این فصل سعی شده تا اشاره ای گردد به شیوه رسالتی پیامبر(ص) و مطالبی در زمینه عبادت و آمادگی برای رسالت، سرآغاز بعثت پیامبر اکرم(ص). کیفیت نزول وحی بر پیامبر، مراحل دعوت، شیوه های دعوت و ترتیب در آن مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم: دراین فصل سعی شده به برخی از سیره های فردی پیامبر اشاره ای شود و مطالبی در زمینه عظمت اخلاقی رسول خدا، اخلاق و آداب پیامبر در آیینه روایات، حفظ حدود الهی، استخدام وسیله، تعادل، زهد، ساده زیستی، حریت، تفکر و تدبر، استقلال و.... مورد بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم: در این فصل سعی شده به برخی از سیره های اجتماعی پیامبر اشاره ای شود و مطالبی در زمینه رفق و مدارای پیامبر، تکریم، مهربانی رسول خدا، مساوات، عدالت اجتماعی، برقراری پیمان اخوت، مشورت با اصحاب، عدم مذاهنه، نفی استرحام، عدم انظلام، دستور جهاد با کفار و.... مورد بررسی قرار گرفته است.
سیمای حضرت ابراهیم در قرآن
نویسنده:
منیژه عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
داستان زندگی پر برکت و آموزنده حضرت ابراهیم(ع) را در پنج بخش بررسی خواهیم نمود: بخش اول: کلیات خود شامل: نام ابراهیم(ع)، نسبت ابراهیم(ع)، تولد ابراهیم(ع)، اوصاف ابراهیم(ع)، و اوضاع حاکم برزادگاه ابراهیم(ع) می باشد. بخش دوم برخورد ابراهیم(ع) با مخالفان که شامل: ابراهیم(ع) وآزر، ابراهیم(ع) و نمرود، ابراهیم(ع) و ستاره پرستان، ماه پرستان و خورشید پرستان، ابراهیم(ع) و بت پرستان می باشد. بخش سوم ارتباط متقابل ابراهیم(ع) با خدا که شامل: دعاهای ابراهیم(ع)، آمدن ماموران الهی پیش ابراهیم(ع) می باشد. بخش چهارم ابراهیم(ع) و خانواده که ابراهیم(ع) وساره، ابراهیم(ع) و هاجر، ابراهیم(ع) و اسماعیل، ابراهیم(ع) و اسحاق را در بر می گیرد. بخش پنجم که در بر گیرنده آزمایشهای ابراهیم(ع) و مقام امامت ابراهیم(ع) می باشد.
 بررسی اولی الامر در فرقه های اسلامی
نویسنده:
سکینه دهقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این تحقیق، روشن نمودن جوانب آیه اولی الامر می باشد. زیرا نگرش های متفاوت به این آیه عملکردهای متفاوت در جهان اسلام به همراه داشته است. از آن جا که قرآن خود مبین خویش است. کلمه ولی و ولایت را به خوبی معنا نموده است و البته پیامبر(ص) نیز همواره به این موضوع مهم پرداخته اند. فصل اول که اولی الامر در قرآن نام دارد، شامل یازده مبحث پیرامون آیه اولی الامراست که از دیدگاه شیعه و اهل سنت مورد ارزیابی قرار گرفته است. در فصل دوم که عصمت اولی الامر را مورد بررسی قرار داده ایم، شامل سه مبحث می باشد که عبارتند از: عصمت اولی الامر و ضرورت آن و اینکه چرا عصمت برای رهبر و امام لازم است؟ و مبحث دیگری نیز در زمینه عصمت اولی در قرآن مورد بررسی قرار داده ایم و همچنین عصمت اولی الامر در روایات نیز مورد ارزیابی قرار داده ایم. فصل سوم علم امام است که در مورد دانش و علم امامت بحث شده و اینکه این علم از کجا سر چشمه می گیرد. فصل چهارم نیز در مورد انتصابی یا انتخابی بودن امام است که به دلایل انتصابی بودن امام پرداخته ایم که شامل هفت مبحث است که انتصاب و یا انتخاب امام از دیدگاه شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار داده ایم و اینکه انتخاباتی که در سقیفه مورد ادعای اهل سنت است آیا حقیقت داشته یا افسانه بوده؟ و در نهایت به افضلیت امام علی(ع) در تمامی فضایل پرداخته ایم. فصل پنجم که شامل اولی الامر در روایات می باشد، شامل 7 مبحث می باشد که احادیث معروف مانند: حدیث غدیر، حدیث ثقلین، حدیث منزلت، حدیث یوم الانذار، حدیث سفینه و دیگر روایات متواتر از پیامبر(ص) را بررسی نموده ایم و نظریه قندوزی دانشمند اهل سنت در مورد اهل بیت را مطرح کرده ایم.
 بررسی قرآنهای خط کوفی ایران از آغاز تا نیمه قرن ششم هجری
نویسنده:
قدیر افروند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله شامل مباحث ذیل است: - پیشینه خط عربی - آغاز کتابت قرآن، پیدایش خط کوفی و روند آن در جزیره العرب - نفوذ خط کوفی در ایران و تحولات آن - خط کوفی مورد استفاده در نگارش قرآن - قرآن های خط کوفی اولیه - قرآن های خط کوفی شیوه ایرانی - مشاهیر کاتبان خط کوفی ایران - خط کوفی ایرانی تزئین بخش سایر آثار هنری - گزیده ای از قرآنهای خط کوفی ایرانی در مجموعه های نسخ خطی ایران و جهان - فهرست قرآنها و نسخ علمی تاریخ دار خط کوفی ایران
وحدت از دیدگاه قرآن، نهج البلاغه و روایات
نویسنده:
حسین جمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
وحدت امت اسلامی یکی از مهمترین مسایلی است که قرآن کریم و معصومین (علیهم السلام) بدان توجه خاصی داشتند. قرآن کریم در موارد گوناگونی به این مسأله مهم پرداخته است و دعوت کرده است که همگی چنگ در ریسمان الهی بزنند و به این طریق از تفرقه و جدایی منع کرده است. و همچنین علی(ع) و دیگر معصومین(ع) نیز از این نکته مهم غافل نبودند و رمز موفقیت و سعادت جامعه اسلامی را همان وحدت و دوری از تفرقه و اختلاف می دانند. در این تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شد است. این تحقیق شامل چهار فصل می باشد. فصل اول: اهمیت و ضرورت و وحدت اسلامی: در این فصل تلاش شده است که درباره اهمیت وحدت امت اسلامی بحث شود و وجود این وحدت چه تأثیراتی بر امت خواهد داشت و همچنین از نظر اسلام درباره اجتماع بحث شده است. و همچنین نقش ایران در این زمانه چگونه بوده است. فصل دوم: وحدت اسلامی و چگونگی ایجاد آن. در این فصل سعی شده است که مشترکات انسانی، مشترکات ادیان، وحدت مسلمین و مواردی که بر وحدت انسانها تأثیر گذار است مورد بررسی قرار گیرد و همچنین از چگونگی به وجود آمدن این وحدت سخن به میان آمده است. فصل سوم: وحدت از دیدگاه علی(ع) و دیگر معصومین(علیهم السلام) : در این فصل سعی شده که وحدت از دیدگاه معصومین(ع) بحث شود و همچنین روایات و گفته های ایشان تا آنجا که مقدور بوده، آورده شود و همچنین از مشقتهای علی(ع) که برای وحدت امت اسلامی کشیده اند بحث شود. فصل چهارم: تفرقه و تأثیر آن بر انسانها و گروها: در این فصل سعی برآن شده است که در رابطه با تفرقه و عوامل آن و چگونگی ایجاد آن و همچنین تأثیر آن بر افراد و گروها بحث شود. همچنین به اهمیت اینکه همان گونه که وحدت باعث انسجام و قوت می گردد تفرقه باعث از هم پاشیدگی و ضعف و ناتوانی خواهد شد.
 تحلیلی بر معانی و مصادیق فتنه در قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
مرضیه روستا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
واژه فتنه چنان که اهل فن در کتب خویش ذکر کرده اند دارای وجوه و معنایی متعددی است. معانی چون: آزمایش، عبرت، عذاب، شکنجه، شرک، فریفتن و... که آن را تحت دو عنوان آزمایش و آشوب خلاصه نموده ایم. آزمایش به معنای آشکار ساختن حقیقت چیزی و خالص نمودن گوهری از آمیزه های پنهان آن است. خداوند بشر را به منظور تربیت و تکامل او در طول زندگی به وسیله ابزار گوناگون از جمله: سختی ها و نعمت ها، تکلیف ها و نافرمانی ها می آزماید. اما بعد دیگر فتنه معنای آشوب است. آشوبها را می توان به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم نمود فتنه ها هنگامی که در جامعه به وجود می آیند. آثار ناپسندی از خود به جای می گذارند. چنان که ریختن خون ها، شک در اعتقادات و ... امری عادی تلقی می شود. البته فتنه آثار مثبتی نیز دارد از جمله: شناخت جامعه آشوب زده، بروز محتویات درونی انسان ها و به فعلیت رسیدن تشخیص حق و باطل. که البته این آثار در مقابل آثار منفی بسیار ناچیز است چرا که عبرت گیری مردم معمولی در برابر این گونه مسایل بسیار اندک است بنابراین بر تمامی عالمان و مسئولان جامعه است که با عوامل به وجود آورنده آن از جمله: پیروی از هوای نفس، ایجاد بدعت در احکام و زمینه های مناسب فتنه به هر طریق مبارزه کنند.
  • تعداد رکورد ها : 317830