جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317831
 موضوع ادب در تعالیم قرآن
نویسنده:
زینب مهدی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این رساله با عنوان «ادب در تعالیم قرآن» سعی بر آن شده که با استفاده و کمک از تفاسیر شریف و منابعی که در باب تدبر و تعقل در آیات نورانی الهی است جامعه عمل بپوشانیم. «ان شاءالله تعالی» این تحقیق در چهار فصل به بررسی«ادب در قرآن» پرداخته: در فصل اول می خوانیم، علمای اهل لغت برای«ادب» معانی مختلفی ذکر کردند همچون آداب دانی، سلوک، تربیت، آراستگی ظاهری، فروتنی، حیا و شکسته نفسی و غیره و در اصطلاح تلطیف روحی و شکوفایی فضایل اخلاقی انسان را می توان بر شمرد. با مطالعات و بررسی به نظر می رسد که اگر تربیت کردن توسط انسان و با برنامه نظام یافته ای تحقق یابد آن واژه را «تربیت» می نامند. اگر تحول از روزگار و حوادث تلخ و ناگوار ناشی باشد«ادب» می نامند. اخلاق هم در مورد صفاتی به کار می رود که به تدریج و در پی تکرار عملی حاصل شود به گونه ای که با استقرار آن حالت در نفس عمل به سهولت و بی درنگ انجام پذیرد. سؤال دیگر نسبی یا مطلق بودن ادب است، می دانیم که خوبی و بدی امری نسبی است یعنی معیار اساسی برای خوبی و بدی وجود ندارد برای شناختن خوبی و بدی باید در متن جامعه قرار گرفت تا بدانیم رفتار آن جامعه چه به ما می گوید، آداب و خاصیت تغییر پذیری دارد یعنی با خلق و خوها و نژادهای متفاوت تغییر می کند. نشست و برخاست و انس و معاشرت با افراد مؤدب خلق و خوی و رفتارمان را به زینت ادب می آراید. از لقمان حکیم در این باره پرسیدند: ادب از که آموختی؟ فرمود: از بی ادبان که هر چه از فعال ایشان در نظرم قبیح آمد از آن دوری کردم. در فصل دوم برخی از مصادیق ادب در رفتارهای فردی را به خواننده ارائه می دهند به طور مثال چگونگی و کیفیت راه رفتن و سخن گفتن. خداوند در قرآن فرموده: در راه رفتن و سخن گفتن اعتدال را رعایت نما و از صدای خود خواه که زشت ترین صداها صدای خران است. درست است که راه رفتن مسئله ساده ای است اما بیانگر حالات درونی و اخلاقی و احیاناً نشانه شخصیت انسان است. چرا که رو حیات در لابلای همه اعمال انسان منعکس می شود. خداوند می فرماید: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هوناً» البته باید دانست که تواضع در راه رفتن به این معنی نیست که بی رمق گام برداشت بلکه در عین تواضع گام هایی محکم و حاکی از جدیت و قدرت است. در باب سخن گفتن لقمان اندرزهایی پربار برای فرزند خویش دارد از جمله اینکه تا سخن گفتن ضرورتی نداشته باشد. سکوت بهتر است، البته باید فهمید که در مواردی که لازم است مؤمن سخن بگوید هرگز سکوت جایز نیست مانند جائیکه به کسی ظلم شده. قرآن که خود از جنس کلام است آداب سخن را کاملا رعایت می کند همچون فصاحت، بلاغت، لینت، سدید بودن کلام، میسور بودن کلام، حسن مطلع و ختام، عفت در کلام. از دیگر مصادیق آداب فردی آداب خوردن است که بارعایت آنها می توان به سلامت تن کمک کرد. دقت در شکل ظاهر و قیافه هم از دیگر دستورات اسلام است که به آن تأکید و سفارش فراوان شده مؤمن با ظاهر آراسته مردم را به سوی خود جذب می کند و سپس می تواند بر روی آنها تأثیر بگذارد. البته باید دانست که آراستگی ظاهری، نو پوشی، لباسهای متنوع و مد پرستی نیست. در فصل سوم مصادیق ادب در رفتارهای اجتماعی است چون خانواده، میهمانی، مجلس،آداب معاشرت با پیامبر و معصوم، با غیر مسلمان. مثلاً در خانواده اگر چه عواطف انسانی و مسئله حق شناسی به تنهایی برای رعایت احترام در برابر والدین کافی است، ولی اسلام در این مورد نیز کوتاهی نکرده و نیکی به والدین را پس از مسئله توحید قرار داده. یکی دیگر از مسایل مهم در اسلام صله رحم است که خود خدا در قرآن در داستان نوح و هلاکت پسرش تأکید کرده. یکی از عالی ترین درسهای انسانی و تربیتی که در مکتبهای الهی این است که پیوندهای مادی همیشه تحت الشعاع پیوندهای معنوی است. اسلام برای میهمانی هم شرایطی ذکر کرده که موجب نزدیکی دلهای مسلمانان است و حقوقی که بر گردن هر یک از میهمان و میزبان گذاشته است دلیل بر اهمیت موضوع است. در فصل آخر به ادب در پیشگاه حق تعالی اشاره دارد، آری هر بنده ای آغاز و افتتاح کار خود را با نام خدای خویش قرار می دهد خدا هم کلام خود را با نام خود شروع می کند تا مبارک باشد و درسی برای بندگان، کلمه«بسم» ادب وآموزشی است از خدا برای بشر. در باب قرائت قرآن هم آدابی است، چون طهارت، پاکیزگی دهان، نشستن با سکون و ادب، تکیه نزدن، پای خود را دراز نکردن، شمرده و با تأنی قرآن خواندن، گریستن، سجده، استعاذه، و اتمام نیکوی تلاوت قرآن که در هر موردی به تفسیر خواهیم گفت. اسلام انسانها را سفارش به نماز می کند آری یاد خدا آرامش دلهاست و بهترین وسیله یاد خدا، نماز است. نمازی که با حضور قلب باشد که عاشق را به یاد معشوق بیندازد و دل را جلا دهد. پاکی، هوشیاری، طهارت(وضو، غسل، تیمم) هم از شرایط قبول نماز است و دعا، به معنی طلب و خواستن و در اصطلاح اظهار نیاز و خواهش به درگاه خدا که این نیز باید با توجه قلبی و از ته دل خواستن باشد و زمان و مکان دعا نیز در استجابت آن اثردارد.
مسائل فقهی حیوانات در قرآن
نویسنده:
سمیه رویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این فصل برآنیم تا مسایل فقهی حیوانات را که در قرآن به آن اشاره شده است را مورد بررسی قرار دهیم. این تحقیق به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است و کتابهای فقهی و تفاسیر از جمله منابع مهم مورد استفاده می باشد. در این نوشتار ابتدا یک معرفی کوتاه راجع به حلال و حرام و مکروهات شده است. بعد از آن تحقیق را به پنج فصل تقسیم کرده ایم که هر فصل حاوی مواردی چند درباب موضوع مورد نظر می باشد و شرح آن به قرار زیر است: فصل اول: این فصل شامل چهار قسمت می باشد که هر قسمت خود عناوین جداگانه ای را به خود اختصاص داده است. در این فصل ابتدا نظر ادیان مختلف را راجع به خوراکیهای حیوانی و احکام آن بیان کرده ایم سپس به استثناءها اشاره ای می کنیم. فصل دوم: این فصل شامل یازده قسمت می باشد که در آن به شرایط و احکام صید و حیوانات صید شده و سپس مردار، پرداخته شده است. شرایط صید خود شامل شرایط شکارچی، حیوانات شکار شده، آلات شکار و.... می باشد که توضیح هر کدام در متن آورده شده و به آیات مربوط به آن نیز اشاره شده است. فصل سوم: در این فصل به انواع حقوق حیوانات که در قرآن به آن اشاره شده است، اشاره کرده ایم. حقوق حیوانات را در دوازده قسمت بیان کرده، سپس آیاتی از قرآن کریم که پیرامون این مباحث آمده است را ذکر کرده ایم. فصل چهارم: این فصل شامل سه قسمت می باشد، که هر قسمت خود موارد دیگری را شامل می شود. در این فصل برآنیم تا منافع گوناگون حیوانات را مورد بررسی قرار دهیم. مثلا برخی از حیوانات منافعی چون شیر، عسل و ...دارند که در آنجا به توضیحاتی پیرامون آن پرداخته ایم. در آخر هم به ویژگی یکی دیگر از نعمت های الهی یعنی ویژگی شتر اشاره ای داشته ایم. فصل پنجم: این فصل که در ادامه فصل چهارم می باشد به بررسی یکی دیگر از فواید حیوانات، یعنی به بیان بهره های جنگی حیوانات پرداخته ایم. این فصل شامل یک قسمت می باشد که این قسمت هم بخشهای دیگری را دارد که در آن توصیفی پیرامون ورزش با استفاده از حیوانات، و انواع شرط بندی ها داده شده. ضمنا آیاتی از قرآن کریم که در رابطه با بهره های جنگی از حیوانات می باشد. در این فصل گنجانده شده است.
مبانی قرآنی دعای کمیل
نویسنده:
کبری کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه ای را که در پیش رو دارید رساله ای است در زمینه بررسی مبانی دعای شریف کمیل. که در این مجموعه سعی شده است که کلام امام علی(ع) با قرآن مبین سنجیده شود تا ریزش مطالب قرآنی در سخنان ائمه اطهار به ویژه امام علی قرآن ناطق - به اثبات برسد. این مجموعه شامل9 فصل می باشد. که در فصل اول به بررسی مختصری از زندگی کمیل پرداخته شده است که شامل شأن دعای کمیل، آشنایی اجمالی با زندگی کمیل و سخنان بزرگان در مورد کمیل می باشد. در فصل 2، به مفاهیم و کلیات پرداخته می شود. که در این فصل سعی شده به بعضی از الفاظی که با خواندن دعا در ذهن تداعی می شود یا با آن در دعا برخورد می کنیم، پرداخته شود. که این فصل نیز شامل معنای لفظ دعا، حالات دعا، که خود شامل زبانهای دعا می شود مثل زبان ستایشی، زبان آموزش و ...، توبه آثار و ضرورت آن و بررسی کلمه رب می باشد. در فصل 3، در این فصل بحثی در مورد رحمت خداوند شده است که شامل رحمت در لغت و اصطلاح، مصادیق رحمت، رحمت عامه که شامل مظاهر رحمت عامه می باشد، قدرت خدا بر هر چیزی و.... می شود. در ادامه به بحث در مورد رحمت خاص پرداخته می شود که این نیز شامل، بخشیدن گناهانی می شود که انسان را از خدا دور می کند و امام خواستار بخشیده شدن این گناهان هستند. در فصل 4 به ویژگی خداوند که بسیار برجسته است اشاره می شود که شامل، قدرت لایزال الهی و چشم پوشی خدا از گناه است. در فصل 5 به مسأله ظلم به خویشتن می رسیم که در آن بنده اعتراف به گناه می کند و معتقد است این گناه، هیچ ضرری به کسی نمی زند بلکه فقط فرد گناهکار به خود ظلم می کند. و در ادامه به صفات خدا می رسیم که عبارتند از ستار العیوب و غفار الذنوب و پس از آن بنده به مواردی اشاره می کند که لطف خدا نسبت به اوست. که این نیز شامل، تبدیل کننده بدیها به خوبیها و دفع کننده بلا ها و منتشر کننده اوصاف خوب از زبان مردم می شود. در فصل 6 که به عنوان دلتنگی و دوری نسبت به خدا به خاطر اعمال بد است شامل بیان دلتنگی از اعمال، عدم قبولی دعا به خاطر گناه، نفاق عامل عدم استجابت دعا، دفع ضرر از جانب خدا، انسان و پیروی از هوای نفس، حتمی بودن قضای الهی، برگشت به سوی خدا در اوج دلشکستگی و توجه به کرم الهی، تربیت و خلق انسان، اعتراف به مقام ربو بیت خدا و... می شود. که زیباترین قسمت ارزشی است که خداوند برای انسان قایل است که در این فصل بحث شده است. در فصل 7 در این فصل بنده به عذاب الهی توجه می کند در عین حال از رحمت الهی نیز مأیوس نمی شود. که در اینجا به حالت سجده توجه شده که نزدیکترین حالت انسان به خدا است. در ادامه به آیات خلود در جهنم اشاره شده است بعد به شکایت بنده از امور دنیوی و اخروی نزد خدا، جدایی بین افراد در دنیا، عدم تحمل دوری از خداوند، دادخواهی فرد گنهکار در آتش، و نالیدن بنده و در عین حال به رخ کشیدن رحمت خدا و امید به این رحمت حتی در آتش جهنم و در ادامه نیز به جهنم و پر شدن آن و عمل کردن خدا به وعده اش اشاره شده است. در آخر باز در خواست بنده از خدا برای بخشیده شدن گناهان مد نظر قرار گرفته است. در فصل 8 که با عنوان یاری درست، بنده از خداوند طلب یاری برای روزی و افزایش خوبی می کند و در عین حال به این مطلب اشاره می کند که قدرت از آن تو است و ای خدای من تو آگاه از نیاز منی پس سر نوشت من در ید قدرت تو است. در فصل9 که به صورت کلی به در خواست قبولی طاعات از خدا اشاره شده است بنده که سنبل آن، امام علی(ع) است بعد از آن که خدا را به حقانیتش قسم می دهد، از او می خواهد که یاریش کند که تمام اوقاتش با یاد او باشد و در زندگی هدف واحدی داشته باشد پس به خدا توکل می کند و در ادامه در خواست تقرب به او را دارد که در این راه به سبقت و سرعت و خشیت اشاره می کند و در خواستهایی مانند، دفع شر توسط خدا را دارد، و از او می خواهد که دعایش را اجابت کند، دردهایش را درمان کند.
جلوه های ربوبیت الهی در دعای عرفه
نویسنده:
مریم رویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق، تلاش بر این بوده که آنچه درباره جنبه های ربوبیت الهی، از زبان امام حسین(ع) که در دعای عرفه آمده است را، با تطبیق بر آیات قرآن کریم بیان نماییم. در این راستا، پژوهش به صورت فصل ها و قسمتها ی مختلفی ارایه شده است که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم. ضمنا این تحقیق، به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است و کتابهای لغات، تفسیر و به خصوص المعجم المفهرس، از جمله منابع مهم مورد استفاده می باشد. این تحقیق شامل 20 فصل می باشد که هر فصل شامل: فصل اول شامل چهار قسمت است: در قسمت اول، تعریفی در رابطه با دعا آمده و خود به یک بخش دیگر تقسیم می شود که در آن توضیحی دررابطه با معنای لغوی و اصطلاحی دعا داده ایم. قسمت دوم، پیرامون فلسفه دعا بحث می شود، که اصولا چرا ما دعا می کنیم. قسمت سوم:در این قسمت به انگیزه های توجه به دعاهای معصومین اشاره شده است. و آن را در چند مورد توضیح داده ایم. در قسمت چهارم هم، پیرامون اهداف داعی در هنگام دعا کردن بحث کرده ایم. فصل دوم: در این فصل تمام صفاتی را که حضرت در رابطه با خدای تعالی به آن اشاره فرموده اند، به همراه اهداف ایشان از ذکر این صفات را بیان کرده ایم. سپس توضیحی در رابطه با این صفات و آیات مربوط به آن داده ایم. فصل سوم: در این فصل پیرامون آفرینش انسان و الطافی که خداوند در حق بندگانش کرده، بحث شده است، سپس آیات مربوط به هر مرحله از خلقت انسان نیز ذکر شده است. فصل چهارم: در این قسمت، در باره حقیقت ایمان و مواردی که حضرت، ایمان خود را نسبت به خداوند، بوسیله آنها بیان کرده است، بحث می کنیم و آن را به دو قسمت تقسیم کرده ایم. در هر مورد، آیاتی از قرآن کریم پیرامون آن مطالب، آورده شده است. فصل پنجم: در این فصل پیرامون مساله توحید به خدای تعالی، سخن به میان آمده است و توضیحی پیرامون اعتقاد امام حسین(ع) به بیگانه بودن خداوند و آیات مربوط به آن داده ایم. فصل ششم: به در خواستهایی که امام حسین(ع) از خداوند طلب می کند و اهداف ایشان اشاره کرده ایم. این فصل شامل شش قسمت می باشد که در هر قسمت، خواسته های امام حسین(ع) را به همراه آیات مربوط به آن بیان کرده و توضیح داده ایم. فصل هفتم: در این فصل، پیرامون نعمت هایی که خداوند پس از خلقت انسان، در اختیار او قرار داده است و در این دعای شریف، حضرت ذکر کرده اند، اشاره شده و آیاتی هم از قرآن کریم در رابطه با آن آمده است. فصل هشتم: درباره اینکه انسانها در مراحل سخت و دشوار زندگی و زمانی که مشکلات به آنها روی می آورد، تنها از خداوند یاری بخواهند و از او طلب استعانت کنند، بحث کرده ایم، بدین ترتیب که هر فراز از سخنان حضرت را، به همراه آیات مربوط به آن آورده و توضیحی پیرامون آن داده ایم. فصل نهم: در این فصل ابتدا به توضیحی درباره در خواستی که حضرت از خداوند پیرامون دوری از عقوبت الهی دارد، پرداخته ایم و هدف ایشان را از بیان چنین در خواستی، ذکر کرده و آیات مربوط به این بحث را آورده ایم. در ادامه، توضیحی در باره خانه کعبه، که حضرت آن را با لفظ بیت الحرام و بیت العتیق آورده، داده ایم. سپس قسمت های دیگر فراز را بیان کرده ایم و آیات مربوط به هر قسمت را آورده ایم. در آخر هم بحثی پیرامون حروف مقطعه داریم. فصل دهم: در این فصل در باره اینکه اگر انسان از رحمت خداوند دور شود، چه مصائب و مشکلاتی برای او پیش می آید، به همراه آیات مربوط به آن توضیح داده ایم. فصل یازدهم: در این قسمت، به نتایج توجه به صفات خدای تعالی اشاره شده و بیان کردیم که اگر انسان، این صفات را همیشه به یاد داشته باشد. چه نتایجی برایش دارد و در رفتارش چه تأثیری خواهد داشت. این فصل شامل چهار قسمت می باشد که در هر قسمت، صفات خداوند را به همراه آیات مربوط به آن، مورد بحث قرار داده ایم. فصل دوازدهم: این فصل پیرامون الطاف و نعمتهایی است که خداوند در اختیار انبیاء و اولیاء خود گذاشته و آنان را مشمول رحمت خود قرار داده است، می باشد. شامل پنج قسمت است که در هر قسمت نام پیامبری را که حضرت در دعای شریف خود به آن اشاره کرده اند را، مورد بررسی قرار داده وآیات مربوط به هر قسمت را ذکر کرده ایم. فصل سیزدهم: در این فصل، بیانات امام حسین(ع) را پیرامون آن دسته از نعمتهایی که خداوند در آفاق، در اختیار انسان قرار داده است را، مورد بحث قرار می دهیم و آیات مربوط به آن را بیان می کنیم. در فصل چهاردهم: در باره شئون کریم بودن خداوند و اینکه چگونه می توان به این صفت پی برد، بحث کرده ایم، این فصل شامل هفت قسمت می باشد که در هر بخش، علاوه بر توضیحی که پیرامون کرامتهای خداوند داده ایم، آیات مربوطه به آن را نیز ذکر کرده ایم. فصل پانزدهم: بیان کرده ایم که نعمتهایی را که خداوند در اختیار بشر قرار داده، بسیار زیاد و غیر قابل شمارش می باشد. اهداف حضرت را نیز ذکر کرده و به آیاتی از قرآن کریم که پیرامون این مباحث می باشد اشاره کرده ایم. فصل شانزدهم: این فصل درباره انابه و بازگشت از گناهان به سوی خداوند می باشد. شرایط انابه را نیز توضیح داده ایم. سپس آیاتی از قرآن که پیرامون آن می باشد را بیان کرده ایم. فصل هفدهم: در این فصل بیان می کنیم که جز خدای تعالی، ملجأ و پناهگاهی نیست و پس از ارتکاب به گناه، باید تنها به او رجوع کنیم و از او طلب استغفار نماییم. این فصل شامل پنج قسمت می باشد. که در هر قسمت به هر ذکر مواردی پرداخته ایم که حضرت از گناهان خود اعتراف می کند و پس از آنکه خود را معرفی کرد، از خداوند طلب استغفار دارد. در هر مورد به آیات مربوط به آن اشاره شده است. فصل هجدهم: این فصل پیرامون توجهی است که خداوند نسبت به بندگانش در همه حالات دارد، و اینکه انسانها را هیچ گاه به حال خود رها نمی کند. این فصل را در دو قسمت، به همراه آیاتی از قرآن کریم توضیح داده ایم. فصل نوزدهم: در این فصل بیان می کنیم که هر گاه انسان، از گناهان خود به سوی خدا توبه می کند، خداوند او را پذیراست، توبه او را قبول می کند و نزدیکترین کسی است که می تواند خواسته او را اجابت کند. پس از آن، فرق صفات رحمان و رحیم را بیان می کنیم و در هر مورد، آیات مربوط به آن را ذکر کرده ایم. فصل بیستم: در این فصل ابتدا به برکات روز عرفه اشاره شده است. بعد از آن، خواسته های حضرت را که از خداوند درخواست می کند. به دو قسمت درخواست معنوی و درخواست مادی، تقسیم کرده و آیات مربوط به آن را ذکر کرده ایم. حاصل آنکه، خداوند اصل و مبدأ هر چیز است و قضای او شامل همه مصالح و منافع خلق می باشد، و سیر در حکم و مصالح و اسرارآفرینش، باعث می شود که ابتدا خدا را بشناسیم، سپس به حکمت او پی ببریم. و خداوند، مقدر کرده است که بسیاری از مصالح و خیرات را بوسیله دعا عطا بفرماید.
مبانی و مسائل عرفان عملی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
زهرا خیراتی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق ارائه شده با عنوان «مبانی عرفان عملی از دیدگاه قرآن» می باشد. که به بررسی مبانی، موضوع، مسایل و روشهای مطرح شده در عرفان عملی از دیدگاه قرآن کریم پرداخته است، و به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده، که از جمله منابع مهم مورد استفاده کتابهای عرفانی، اخلاقی، تاریخی، کلامی، لغوی و تفسیری می باشد. این مجموعه در قالب 4 فصل تدوین گردیده که در ذیل به خلاصه ای از آن اشاره می شود. فصل اول: شامل کلیات و مفاهیم است. در این فصل سعی برآن شده که مفاهیمی چون عرفان، اقسام عرفان، موضوع علم عرفان و شخصیت عارف و رابطه آن با زاهد و عابد مشخص شود. و سپس منبع عرفان معرفی گردیده است. در ادامه تصوف و صوفی و پیدایش آن در جوامع اسلامی و در انتها با توجه به دلایل عقلی و آیات و روایت به این نتیجه رسیده ایم که تصوف و صوفی مورد رد و انکار واقع می شوند. فصل دوم: با عنوان معرفت شناسی عرفانی از دیدگاه قرآن ذکر شده است. این فصل به معرفی تجربه عرفانی که همان کشف و شهود عارفانه است پرداخته است و در ادامه به انواع این تجربه و سپس استناد به آیات و روایات در مورد این تجربه عرفانی پرداخته شده است. در انتها به علل راز داری و یا سخن گفتن عارفان از این تجارب اشاره شده است. فصل سوم، حالات و مقامات عارفان از دیدگاه قرآن را بیان می کند. در ابتدا تعریفی از حال و مقام را داریم و سپس به صورت مجزا حالات و مقامات که یک عارف در سیر و سلوک خویش می پیماید تا به همان مقصد خود که «لقاء الله» است برسد را شرح داده و آیات و روایات قرآنی را شاهد بر آن آورده ایم. فصل چهارم: روشهای کسب معرفت از دیدگاه قرآن است. در ابتدا تعریفی مختصر از معرفت شده است و سپس چند روش که از دیدگاه قرآن مورد قبول واقع شده، که یک عارف برای رسیدن به تجارب عرفانی می تواند کسب کند معرفی گردیده است. از جمله این روشها: فکر، ذکر، محبت، ولایت و تأویل می باشد. که هر یک را به اختصار شرح داده ایم.
 جنین در قرآن
نویسنده:
حمیده زارع مؤیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پروژه شامل دو فصل می باشد. فصل اول مراحل خلقت انسان طی 12 مرحله با آیات متناسب ذیل هر مرحله بیان گردیده و در فصل دوم مطالبی چند پیرامون جنبه علمی جنین بیان شده است با توجه به مطالب علمی و تفسیر آیات به این نتیجه می رسیم که هر کدام از مراحل خلقت انسان و انطباق آنها با یافته های علوم تجربی اعجاب انسان را بر می انگیزد و عظمت قرآن را نشان می دهد و همچنین ثابت می کند که قرآن سخن یک بشر نبوده و علم بعد از هزار و چهار صد سال بعضی از نکات علمی را که در قرآن به آن اشاره شده است کشف کرده است.
 فرهنگ واژگان قرآن کریم بر اساس تفسیر روض الجنان و روح الجنان(حروف الف و با)
نویسنده:
ربابه قیومی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف این تحقیق مشخص کردن معانی لغات قرآنی است که با حروف الف و با شروع می شوند از روی تفسیر روض الجنان و روح الجنان نوشته ابوالفتوح رازی است که به صورت یک لغت نامه قرآنی و به ترتیب حروف الفبا فارسی آورده شده است همراه با آیه شاهد برای هر لغت و ترجمه آن.
 آب و شگفتی های آن از دیدگاه قرآن
نویسنده:
صهبا کرمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نویسنده در این تحقیق تمامی آیات و روایاتی را که درباره آب در قرآن و کتب روایی یافته، گردآوری کرده و به شرح آنها پرداخته است. برخی از مهم ترین موضوعات آن به این قرار است: تعریف آب و جایگاه آن در طبیعت و بهداشت و فقه، آب در آیات و روایات، جایگاه آب در زندگی انبیا.
 عوامل و موانع یقین و ویژگی های اخلاقی و رفتاری اهل یقین
نویسنده:
مریم مولایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با عنوان «عوامل و موانع یقین» و ویژگی های اخلاقی رفتاری اهل یقین می باشد که شیوه کتابخانه ای ارایه شده است. «یقین»، دانستن چیزی پس از جستجو و آرامش خاطر و یک جهت شدن دل به امری پس از اضطراب و تردید است. «یقین» در اصطلاح اهل نظر اعتقاد جازم مطابق با واقع است یعنی آنچه در اثر تشکیک زایل نشود. فصل اول، مشتمل بر مفاهیم و کلیات است و شامل مباحثی چون معنای یقین، رابطه ایمان و یقین، انواع ایمان و یقین و مراتب یقین یعنی علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است: فهمیده شد که تحصیل یقین و دست یافتن به مراحل اعلای آن یعنی عین الیقین و حق الیقین پس از عبور از تمام مراحل اسلام و ایمان و تقوا بدست می آید و کسی که این مراحل عالی را بدست آورد و البته شاهد عنایات مهمی از خدای بزرگ شد. در فصل دوم، زمینه ها «متعلقات»، عوامل و موانع یقین بحث و بررسی شده است. در رابطه با بحث زمینه ها متعلقات یقین هر چیزی است که باید به آن اذعان نمود مثل خداوند متعال و صفت او و فرشتگانش، کتاب های او، پیامبرانش، روز رستاخیز، جمیع نشانه های او و تمام شرایعی که بر پیامبران نازل شده است که جمعاً در این تحقیق به هفده مورد آن اشاره شده است مثل: یقین به توحید صفات و افعالی، یقین به عدل، حکمت، رحمت و قدرت خداوند، یقین به میزان و صراط و.... اما عواملی که با وجود آنها می توان به یقین و مراتب یا درجات آن دست یافت به شش مورد آن اشاره شده است: 1 معرفت 2 ایمان 3 شهود قلبی 4 تزکیه 5 تهذیب نفس 6 عبادت. در قسمت سوم این فصل به موانع تحصیل یقین پرداخته شده است. این موانع عموماً آلودگیهای معاصی و گناهان می باشد که دل را تاریک کرده و از تابش نور یقین در دل جلو گیری می کند. در این تحقیق به ده مورد از این موانع: مثل اعتماد برظن و گمان، پیروی هوای نفس، حب دنیا، مراء و جدال، خیال پردازی و.... مورد بررسی قرار گرفته است. مطالب فصل سوم به نشانه ها یا ویژگی های اخلاقی رفتاری اهل یقین اختصاص داده شده است که عبارت از سی و پنج ویژگی می باشد: ویژگی هایی مثل: اخلاص، زهد، توکل، بصیرت، تواضع، صدق و راستی، خوف و رجا و...
 تسبیح موجودات از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
شهلا شاه حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله سعی نا چیزی است در شناساندن «تسبیح موجودات» و نحوه و چگونگی تسبیح از دیدگاه قرآن کریم و اسلام که از طریق تحقیق کتابخانه ای جمع آوری شده است، وطی چهار فصل ارایه می گردد. فصل اول تحت عنوان «مفاهیم و کلیات تسبیح» به مقدماتی نظیر معنی لغوی تسبیح، معنی اصطلاحی تسبیح و نظر مفسران و صاحب نظران در مورد آن می پردازد. فصل دوم که «مبانی تسبیح» نام دارد شامل توضیحاتی برای وارد شدن به بحث اصلی است که از نظر فلسفی-کلامی به شناساندن صفات و اسامی خداوند می پردازد .این مسایل برای بررسی کیفیت و چگونگی تسبیح لازم است. فصل سوم با عنوان«حقیقت تسبیح»به بحث اصلی تسبیح موجودات و کیفیت آن، چگونگی آن و اینکه شامل چه گروههایی می شود؟ مجازی است یا حقیقت- فعلی است یا قولی؟ به بررسی نظر کارشناسان و مفسرین می پردازد. فصل چهارم به نام«تسبیح و مسبح» شامل تسبیح انسان و رابطه آن با ذکر و حمد و... است.
 تحلیل و بررسی امید و یأس در قرآن
نویسنده:
مهدی زارع
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ما در این تحقیق به تحلیل و بررسی امید و یأس در قرآن می پردازیم و سعی بر این داریم که به کلیات و مفاهیم، عوامل امید و یأس و نتایج و پیامدهای و آسیب شناسی آن دو اشاره کنیم. این تحقیق در سه حوزه اخلاق، روان شناسی و تفسیر قابل بحث است ولی اساس کار ما در این تحقیق بر مبنای دین است و در آن متذکر می شویم که هر چه عوامل امید قوی تر باشد، امیدواری بیشتر و به نتایج مطلوب تری می انجامد و هر چه عوامل یأس قوی تری باشد یأس نیز شدت می یابد و به نتایج مخرب تری منتهی می شود. مثلا هر چه ایمان به خدا(که یکی از عوامل امید است) قوی تر باشد. بالطبع عمل صالح نیز بیشتر می شود و این فرد به مسایل زندگی با یک دید عمقی می نگرد در این حالت است که فرد دیگر متکی به اسباب نمی شود بلکه امید او فقط به خداست و این چنین به تقوا و پرهیزکاری رسیده و در همه حالت به قضا و قدر الهی خشنود می شود و دیگر در رویا رویی با سختی ها و مشکلات بی تابی نمی کند و نا امید نمی گردد، در این صورت است که فرد جان خود را در راه خدا فدا می کند و در اموالش انفاق. اما این امیدواری مبتنی بر عمل است، و افرادی که بدون اینکه عملی انجام دهند، منتظر نتیجه هستند و یا با اندک عملی که انجام می دهند، آن را کافی می دانند و منتظر نتیجه مطلوب هستند، امید کاذب دارند و این امیدواری د رقرآن و روایات با عنوان غرور و عجب، به شدت نکوهش شده است. نقطه مقابل ایمان به خدا، ضعف ایمان یا کفر به خداست که یکی از عوامل یأس و نا امیدی است. هر چه این صفت در فرد قوی تر باشد، یأس نیز شدت می یابد و نتایج مخرب تری را به بار می آورد. کسی که ضعف ایمان دارد و به خدا کفر می ورزد، این فرد عملش نیز مأیوسانه است (با رغبت و انگیزه خاصی نیست)، در....
  • تعداد رکورد ها : 317831