جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
دليل عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

آنچه از اين سؤال بدست مي آيد اين است كه ما ديني به نام دين اسلام را قبول داريم و اين هم مورد قبول است كه اين دين، آخرين دين و دستوري است كه از طرف خداوند براي انسان فرستاده شده است و يكي از مهمترين آموزه ها و ادعاهايي اين دين نيز اين است كه پس از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از خطور ذهني چيست ؟
الف. اگر مراد صرف تصور ذهني و به تعبير ديگر درک مفاهيم گناهان باشد آنان مسلما درک و تصور اين مفاهيم را داشته و بر اساس آن توانسته اند احکام آنها را بيان کنند.
ب. اگر مراد خطور ذهني ارتکاب گناه تو سط خودشان باشد ،قطعا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مباني اثبات معصوميت امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معصومين(ع) به جهت علم خدادادى و اراده محكم و قوى به مقام مصونيت كامل از گناه يعنى عصمت رسيده‏اند؛ اما اين موهبت خدادادى، ناشى از قابليت و شايستگى ارادى آنان است، يعنى، خداوند مى‏دانست كه عده‏اى از بندگانش - هر چند با استعداد معمولى و در سطح ساير افرا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ترک اولي
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ترک اولى، آن است كه انجام آن از ترك آن بهتر باشد هر چند انجام ندادن آن گناه شمرده نمى‏شود، البته ممكن است بعضى اولى را به معنى مستحب هم بدانند. مثل اين كه فرموده‏اند اخلاق نيكو و مداراى با مردم موجب عزت شخص مى‏شود اگر كسى اخلاق نيكو نداشته باشد و يا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دلیل عصمت انبيا(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بهتر است در مورد لزوم عصمت پيامبران كمي سخن بگوييم تا مطلب روشن گردد.
دلايل عقلي عصمت انبياء :
1- `پيامبر بايد معصوم باشد زيرا اگر پيامبران- كه از عالم غيب و ماوراى طبيعت كه در دسترس حواس انسان نيست، خبر مى‏دهند- مصون از دروغ عمدى و س بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
راز استغفارمعصومین (ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ چند نكته قابل توجه است:<BR/>  يكم. هميشه توبه به معناى بازگشت از گناه نيست بلكه به طور كلى شامل بازگشت به خداوند مى‏باشد. از اين رو توبه به خودى خود، يكى از عبادت‏هاى بزرگ است. <BR/> خداوند در قرآن مجيد، مؤمنان راستين را چنين بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معصوميت ذاتي است يا اکتسابي؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«عصمت» هم امرى موهبتى است و هم ارادى و اكتسابى. درك اين مسئله در گرو شناخت چند نكته است:
يكم. پيامبران و امامان‏عليهم السلام داراى اراده بشرى‏اند؛ مانند ديگر مردم زندگى مى‏كنند؛ براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى مى‏كوشند و اهل صبر، جهاد، زهد و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شأن نزول  آيه 1 سوره تحريم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
[كامل از كد166027]

در پاسخ به نکاتی توجه کنید :
1- در مورد شان نزول آیات اول سوره مبارکه تحریم نقل های مختلفی است که در این مورد به بیان ذیل توجه کنید :
وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلى‏ بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِيثاً فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت انبيا(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حضرت ابراهيم در اين قضيه هيچ اشتباهي مرتکب نشد. در اين باره به چند نکته اشاره مي شود:
1. آيه شريفه 260 سوره بقره «إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبّ‏ِ أَرِني كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏» دلالت مي کند اين بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت امام و ترس از عدالت خدا در روز قیامت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خدايي كه ما را آفريد همان خدايي است كه همه چيز ما از اوست و حتي وجودمان را نيز او افاضه كرده است و اندامي كه با آن عصيان يا طاعت مي كنيم را نيز او داده است و از آن اوست، در واقع او خدايي است كه ما را با لطف و عنايت خود از عدم به سرزمين وجود در آورد و بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 315