جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 163
أبو عبدالله الحارث بن أسد المحاسبيّ البغدادي (/ت 243 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متصوف و متکلم . از متوصفه و زهاد بزرگ. اولین کسی است که در اثبات صفات سخن رانده است. روش او دفاع از عقاید سلف با حجج و براهین بود و از مخالفین معتزله بود. التفات او به علم کلام موجب بیزاری احمد حنبل از وی شد. خود را از ارث پدرش محروم کرد چرا که قدری و معتزلی بود.کتب بسیاری در زهد و دیانت و رد معتزله دارد.
أبو یحیی أحمد بن داوود بن سعید الفزاريّ الجُرجانيّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم . ابتدا از اهل سنت بود و سپس به مذهب شیعه گروید. بعد از تحول خود در بسیاری از نوشته هایش به حشویه حمله می کرد.
أبو عبدالله الحسین بن حاتم الأزديّ (/ق 5 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اصولی و متکلم اشعری. از شاگردان ابوبکر باقلانی . باقلانی او را به دعوت ابوالحسن علی بن داوود الدارانی به دمشق برای مقابله با حشویه فرستاد و او در آنجا مجلسی منعقد کرد و سخنانی در عدل و توحید گفت که بدین سان ضربه ای سخت به حشویه وارد آورد.
أبو سعید الحسن بن عبد الله بن المرزبان السیرافيّ النحويّ (290 هـ/368 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
واژه شناس، محدث، فقیه و متکلم معتزلی از اصحاب ابوهاشم جبّائی. گرچه هیچ گاه به صراحت از مذهب کلامی خود سخن نگفته است.
أبو عبدالله الحسین بن محمّد أبيّ الطیّب بن محمّد العلويّ الکوفيّ (/ق 4 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم نظّار. امامی. پدرش از شیوخ طالبیون در بصره بود. صاحب کتاب المجدي او را از امامی های اهل مناظره می شمارد.
أبوالعلاء «ثابت قطنة» ثابت بن کعب بن جابر العتکيّ الأزديّ (/110 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از شعرای دولت اموی و نیز از اصحاب یزید بن المهلّب. مایل به ارجاء و در اشعارش از مرجئه دفاع می کرد.در ایام هشام بن عبدالملک در جنگ بلاد ترک شرکت کرد و به قتل رسید.
أبوجعفر أحمد بن محمّد بن الحسین بن دُول القمّيّ (/ت 350 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مولف در حدیث و فقه و کلام. امامی. صاحب کتاب " الحدائق" و هو کتاب الاعتقاد الی ابنه محمد بن احمد فی التوحید"
أبوالحسین إسحاق بن الحسن بن بکران العقرانيّ التمّار (/ق 5 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
چکیده :
محدث که دستی نیز در کلام دارد. نجاشی او را به غلو متهم می کند و احتمالا سبب این نسبت تالیف کتابی در عدم سهو نبی از جانب اوست. او صاحب سه کتاب است "نفی السهو عن النبّی"، "رساله فی الردّ علی الغلاة" و "عدد الائمة". برخی معتقد اند که اینکه نجاشی کتابی در رد غلاة به او نسبت می دهد نشان از عدم انسجام در سخنان اوست و تسری در قاموس الرجال بر این رای انتقاد می کند.
أبو سعید «ابن التاجر» جعفر بن أحمد بن أیّوب التاجر السمرقنديّ (/ق 4 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم امامی. شیخ طوسی او را از محدثانی می داند که مستقیما از ائمه نقل کرده اند . از مشایخ محمد بن مسعود العیاشی در روایت بوده است. کتابی دارد با عنوان " الرد علی من زعم أنّ النبی کان علی دین قومه قبل النبّوة".
أبو محمّد جعفر بن مبشّر بن أحمد الثقفيّ البغداديّ (/234 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه و متکلم معتزلی. از معتزله بغداد. ابتدا نزد ابوالهذیل علاف درس خواند و سپس نزد عیسی مردار رفت. در بسیاری از مباحث کلامی با جعفر بن حرب اتفاق نظر داشت. جعفر بن مبشر معتقد بود آنچه از قران میخوانیم حکایت از قرآنی است که در لوح محفوظ است .آنچه در مصاحف است کلام خداوند نیست مگر به مجاز. همچنین معتقد بود که " أنّ العقل یوجب معرفة الله تعالی بجمیع احکامه و صفاته قبل ورود الشرع و علیه أن یعلم أنه ان قصر و لم یعرفه و لم یشکره عاقبه عقوبة دائمة". برخی آراء فقهی جدل آمیز نیز به او نسبت داده اند که خیاط بسیار کوشیده است که او را از آنها تبرئه کند.
  • تعداد رکورد ها : 163