جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
>
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
>
حس(قوه حاسه)
>
حواس باطن(مقابل ظاهر)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
مراقبه در چشمانداز ملاصدرا و اِولین آندرهیل
نویسنده:
هنگامه بیادار، مهدی امامی جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
عرفان عملی
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان نظری
,
حضرت مراقبه
,
مقام مراقبت
,
عرفان غربی
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
اتحاد با عقل فعال ,
ساحات وجود آدمی ,
رؤیت خدا ,
علم نفس ,
اتحاد ,
کمال نفس ,
سعه وجودی الهی ,
لقاء الله ,
آگاهی عرفانی ,
شهودات عرفانی ,
افعال نفس ,
عقل فعال ,
تهذیب ,
ریاضت ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
مقام ریاضت ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
امر متعالی ,
مراتب زندگی ,
زندگی عرفانی ,
حرکت استکمالی نفس ,
مراحل آگاهی ,
نگریستن در ابدیت ,
تجمیع قوای نفس ,
ساحت گرایش طبیعی ,
شروط مراقبه ,
زندگی فعال ,
زندگی بر اساس تاملات خوب ,
مصائب مسیح (ع) ,
غایت مراقبه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
یکی از مسائل مشترکی که در حوزهی عرفان غربی و اسلامی وجود دارد، سلوک عرفانی عارف، مراقبه، شرایط و لوازم آن است که متأله و عرفانپژوه انگلیسیتبار، خانم اولین آندر هیل نیز بهطور تخصصی به تبیین و بررسی آن پرداخته است. ملاصدرای شیرازی نیز از این مهم غفلت نورزیده است. آثار وی مشحون است از مواردی که بهطور خاص به مسألهی مراقبه پرداخته است؛ چنانچه میتوان گفت ویژگی خاص عرفان صدرایی مبتنی بر مراقبه است. آندرهیل و ملاصدرا هر دو به شیوهی خاص خودشان به این مهم پرداختهاند. هر دو با رویکرد مشترک به سهساحتی بودن نفس انسان، به تقدم و تفوق یکی بر دیگری توجه داشتهاند. آندر هیل با مقدم دانستن احساس بر عقل و اراده، مراقبه را مبتنی بر پرورش حس عمیقی میداند که عارف را دمبهدم به مراحل عمیقتر آگاهی سوق داده تا به مرحلهی نهایی آن که «نگریستن در ابدیت» و «اتحاد با حقیقت متعالی» است، نایل شود. ملاصدرا نیز با مقدمداشتن معرفت و بینش بر دو ساحت دیگر، به ذومرتبهبودن و تدریجی بودن مراقبه تأکید داشته و غایت مراقبه را تجمیع قوای نفس برای اتحاد با عقل فعال میپندارد. وجه شباهتهایی میان این دو متفکر وجود دارد؛ ازجمله اهمیت به کشف مخلوقات در طبیعت، تمرکز نفس، تدریجیبودن مراقبه، ذکر در مراقبه. همچنین اختلاف دو رأی، در ساحات نفس، توجه به جایگاه عقل نظری نزد ملاصدرا و بیاعتباردانستن آن نزد آندر هیل و نحوهی ورود به مراقبه را نیز جزء وجه اختلافها میتوان عنوان کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمود انسانشناسی اشراقی سهروردی در رسالههای آواز پر جبرئیل، عقل سرخ و مونس العشاق
نویسنده:
فروغ رحیمپور، مجید طاوسی ینگابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
علم نفس
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
انسان شناسی سهروردی
,
انسان شناسی اشراقی
,
نفس شناسی اشراقی
کلیدواژههای فرعی :
واقعیت غائی ,
نظریه تذکار ,
نور اسفهبدیه ,
حدوث انسان ,
عالم ماده ,
عالم برزخ ,
عالم عقول ,
حبه القلب ,
لغت موران ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
عقل سرخ ,
علم طبیعی ,
امور عامه ,
فعل غاذیه ,
عقل فعال ,
بدن مادی ,
قرآن ,
خود شناسی ,
رساله آواز پر جبرئیل ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
پیر (عرفان) ,
سالک ,
هورقلیا ,
جام جهان نما ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
حیات پیشین ,
فی حقیقه العشق ,
طباع تام ,
دوام آگاهی ,
وجه شناخت حق ,
وجه شناخت خود ,
حدوث و قدم نفس ,
حجره زنان ,
نفث روح ,
رسالا الابراج ,
الواردات و التقدیسات ,
لوح نفس ,
وعاء دیدار با پیر ,
دل پیر ,
انسان آسمانی ,
انسان زمینی ,
نور مدبر نفس ,
مرگ و رهایی ,
هیکل کلمه صغری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
انسان در نظر شهاب الدین سهرودی حقیقتی نورانی است که در عوالم مختلف و از جمله در عالمِ برازخ، ظهورهای گوناگون دارد و از این روی، حیثیت و گاه حتی نامِ این حقیقت نورانی در این عوالم یکسان نیست. اما انسان سالک در عالم برازخ، با چشم بستن بر امور محسوس، رو سوی عالم مثال مینهد و در آنجا با طباع تام (یا خویشتنِ ازلیِ) خویش به مثابه راهنما و نیز غایت کمال خویش رو به رو میشود و زین پس همراهی مربیگونه و معرفتبخش او را با خویش- چنان که از آغاز نیز چنین بودهاست- ادراک میکند. رسالههای تمثیلی– عرفانی شیخ اشراق در چنین زمینهای، تصویرگر نحوه امکان حیات انسان در عوالم مختلف، نحوه ارتباط نفس (نور اسفهبد) و بدن (صیصیه) و نحوه رهایی از ظلمات برای وصول به انوار و بقا یافتن به مدد نور علم هستند. این پژوهش مستند به اصل آرا، به نمود نگاه حکمی شیخ اشراق در سه رساله تمثیلی- عرفانی ایشان: آواز پر جبرئیل، عقل سرخ و مونس العشاق خواهد پرداخت؛ نگاهی که ناظر است به حقیقت انسان، جایگاه او در عوالم گوناگون، ماهیت نفس انسانی و طباع تام و نحوه دوام آگاهی در وصول به حقیقت غائی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با مولوی در گذار از جلوه هزار نقش آفرینش
نویسنده:
حجت اله همتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
فیه ما فیه
,
مولانا
,
عرفان اسلامی
,
حواس
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
عالَم معنی(مقابل عالَم صُوَر)
,
عالَم صُوَر(مقابل عالَم معنی)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی عرفانی ,
صورت و معنی ,
آثار مولوی ,
عرفان مولوی ,
سالک ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حس دینی ,
چکیده :
عرفان به ما می آموزد که هدف آدمی عبارت است از درک حقیقی عالم معنی. آفرینش جلوه ای است هزار رنگ و هزار نقش از نوری بی رنگ و درخشان؛ یعنی حضرت احدیت و خلقت چیزی جز رنگارنگی این بی رنگی ازلی نیست که «صور» را پدید آورده است و هرچه تفرد و تشخص، تفرقه و تعین و تمایز و تخالف وجود دارد، از همین جا است. کل پیام مولوی، با استفاده از رمزی که خود او در تمایز میان صورت و معنی بیان کرده، قابل تشریح و تفسیر است. در این جستار به تبیین مفهوم «صورت» و «معنی» در اندیشه مولوی بر پایه کتاب فیه مافیه پرداخته شده است؛ دو مفهومی که مولانا دامنه آن را در تمامی عالم هستی، ساری و جاری می داند و از این رهگذر، رفیع ترین آموزه های عرفانی و هستی شناسی خویش را تبیین می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بایسته ها و طرق فهم قرآن از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی
نویسنده:
ناصر محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
تفسیر قرآن ملاصدرا
,
قرآن
,
ترجمه و تفسیر قرآن
,
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
حواس باطنی ,
مکاشفه ,
تخصیص ,
بطن قرآن ,
خودشناسی ,
تصفیه نفس ,
نور الهی قلب ,
اهل بیت(ع) ,
شناخت نفس ,
عالم صغیر ,
عالم کبیر ,
طرق فهم ,
موانع و درجات فهم ,
اثم ,
شناخت نفس ,
درگیری مذاهب ,
رابطه عقل و تجربه ,
تفسیر باطن قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
خود سازی ,
خود شناسی ,
تخصیص ,
رساله متشابهات القرآن ,
مراتب فهم انسان ,
تجربه سخن گفتن با خدا ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
مقام مکاشفه ,
گناه ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
فهم تشکیکی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ارتقای فهم ,
حجاب درونی فهم ,
حجاب بیرونی فهم ,
فهم جاری ,
تحول باطنی ,
مسّ باطن قرآن ,
موانست با قرآن ,
طهارت و تقوی ,
مقام حکایت ,
مقام اتصاف ,
تبری از خود ,
موت از نشآت ,
مرتبه آخرتی قرآن ,
حواس باطنی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
موضوع فهم قرآن را از زوایای مختلف می توان بررسی کرد: اما قطعا یکی از مباحث مهم آن پرسش از ویژگی های فهم کننده یا فاعل فهم و بحث از موانع، اسباب و شرایط زمینه ساز فهم است. به راستی آیا همه فهم کنندگان قرآن به یک درجه از فهم نایل می شوند؟ عوامل ارتقای سطح فهم و رسیدن به معانی باطنی قرآن کدامند؟ لذا در بخش نخست این مقاله، ابتدا موانع و حجاب های فهم را بر می شماریم و در بخش دوم و طی 16 اصل از شرایط و راه های تعمیق فهم قرآن سخن می گوییم. ترقی فهم و تدرج در آن، به ترقی و برشدن تدریجی انسان از نشات حس و عقل و رسیدن به مقام مکاشفه و مکالمه حقیقی با خدا است که در این حالت عین فهم جاری است. انسان به هر اندازه که در تحول باطنی است به همان اندازه به مس یکی از بواطن قرآن نایل می شود. فهم تشکیکی و ذو مراتب قرآن به دلیل ذو مراتب بودن انسان ها یا همان فهم کنندگان قرآن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرامت از دیدگاه عرفان اسلامی و نظریه روان شناختی یونگ
نویسنده:
علی محمد پشت دار ,محمدرضا عباس پور خرمالو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
خودآگاه و ناخودآگاه
,
عرفان اسلامی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
راه های معرفت
,
عرفان نظری
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
خودآگاه ,
کمال پذیری ,
شفابخشی ,
آیه 85 اسراء ,
کرامت عرفا ,
آیه 54 مائده ,
مقام فناء ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
کرامت اولیاء ,
خواب و رویا در عرفان ,
چکیده :
این که آدمی نیروهای فراحسی دارد، از گذشته های دور در نزد نحله ها و ادیان گوناگون امری پذیرفته، اما راه رسیدن به این نیروها و دستیابی به آن عوالم نیز متعدد و متفرق بوده است. به طور کلی، صوفیه و به طور خاص لاهیجی، شارح گلشن راز، راهی کوتاه اما دشوار برای رسیدن به عالم فراحس پیشنهاد کرده اند که آن تصفیه باطن از غیرحق است؛ چون زمینه آماده شد، حقایق برای فرد کشف می شود. از میان متاخرین، گوستاو یونگ ـ که روان شناسی مسیحی است ـ نیز با مطالعه ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در انسان، کوشیده با زبان خود امکان رسیدن به این عرصه را برای روح و روان آدمی تشریح کند؛ پس از آن که سالک (فرد) به این جهان رسید، در آنجا مقام می کند و در ظاهر و باطن رفتارش (ظاهری ـ معنوی) تحولاتی رخ می دهد که صوفیه از آن با عنوان «کرامت» یاد می کنند. کرامت نزد عرفا به فنای فی اله ختم می شود، به گونه ای که فرد در ظاهر و باطن خدایی می شود.موضوع این پژوهش راه رسیدن به این مرحله از نگاه عرفا و روان شناسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیال و صور خیالی در مکتب سینوی و اشراقی
نویسنده:
سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
ادراک انسان
,
تجرد خیال
,
علم نفس
,
تخیل(راه های معرفت)
کلیدواژههای فرعی :
نور اسفهبدیه ,
مادی بودن خیال ,
افعال نفس ,
بقاء نفس ,
مُثُل ,
وحدت قوای نفس ,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
وهم(معرفت شناسی) ,
کیفیت حصول ادراک خیالی ,
قاعده الواحد در علم النفس ,
کثرت قوای نفس ,
وابستگی وهم و تخیل ,
تجرید تام ,
تجرید خیالی ,
قیام حلولی صور ادراکی ,
بقای نفوس بسیط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
وجود ادراکات خیالی و تخیل در نظام معرفتی انسان،مورد وفاق همه حکما است،اما فلاسفه در تبیین چگونگی حصول صور خیالی برای فرد و نیز ماهیت خیال و مدرکات خیالی با یکدیگر اختلاف دارند.ابن سینا نفس انسانی را دارای قوای متعدد دانسته و قوه خیال را به عنوان واسطهای در تحقق و حصول صور ادراکی تلقی کرده است. وی در کتب مختلف خود استدلالهایی را بر مادی بودن خیال و به تبع آن صور خیالی اقامه میکند،اما ظاهرا چنین استدلالهایی براساس اصول و قواعد قوم میباشد زیرا وی نهایتا تغییر موضع داده و در کتاب المباحثات خود استدلال مفصلی مبنی بر تجرد خیال و ادراکات خیالی ارائه میکند گر چه توجیه چنین تصویری را براساس مبانی مشایی مشکل میداند.قول به وجود مراتب مختلف برای عقل،بقای نفوس بسیط، نفوس اطفال و نفوس باقی در مرتبه عقل هیولانی،با اعتقاد به تجرد خیال و صور خیالی قابل توجیه است. سهروردی تعدد قوای باطنی سینوی را نپذیرفته و همه قوا را به یک قوه که آن نور مدبر است،ارجاع میدهد و قوا را سایهای از آنچه در نور اسفهبد است،تلقی میکند.وی برای تبیین و توجیه چگونگی حصول ادراکات خیالی به عالم مثال و مثل معلقه متوسل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وحی و نبوت نزد فارابی و ابن سینا
نویسنده:
نادیا مفتونی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
وحی الهی
,
وحی الهی
,
فلسفه بوعلی
,
عقل فعال
,
تخیل(راه های معرفت)
,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته)
,
تبیین فلسفی وحی
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
ادراک انسان ,
مقام ابلاغ وحی ,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
حکمت عملی ,
علم نفس ,
افعال نفس ,
قوه قدسیه(اصطلاح وابسته) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
حس مشترک ,
وهم(معرفت شناسی) ,
معرفت شناسی وحی ,
تفکیک خیال از متخیله ,
نقش خیال در ابلاغ وحی ,
محاکات معقول در خیال نبی ,
تاثیر نبی در ماده خارجی ,
تفاوت فیلسوف و نبی ,
فیلسوف بودن نبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تبیین وحی و نبوت نزد حکمای مسلمان از جایگاه ویژهای برخوردار است.فارابی به عنوان نخستین فیلسوف مسلمانی که به مسأله نبوت پرداخته و ابن سینا از حیث مفهومسازیهای دقیق و بدیع پیرامون نبوت و مبادی آن درخور تحقیقاند و همواره متعلق تفاسیر مختلف بودهاند.برخی به فارابی اشکال کردهاند که با وارد کردن خیال در فرآیند وحی جایگاه نبی را نسبت به فیلسوف تنزل داده و برخی به ابن سینا اعتراض نمودهاند که با داخل کردن حدس در فرآیند وحی از تبیین معلومات جزیی وحی عاجز مانده و تنها معارف کلی وحی در نظریه وی تبیین پذیرند،درحالیکه فارابی قوه ناطقه نبی را مدرک تمامی معقولات و مفارقات میداند و ابن سینا هم به نقش قوای خیالی در وحی و نبوت توجه کرده و از عهده تبیین جزئیات برآمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراکات باطنی سینوی در رسانه های رمزی سهروردی : شماره 41 : حکمت سینوی (مشکوة النور)
نویسنده:
نادیا مفتونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
علم نفس
,
فلسفه مشاء
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
حواس باطنی اخروی
,
قوای ادراک ظاهری
کلیدواژههای فرعی :
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
تاویل آثار رمزی سهروردی ,
نبوت ,
هرمنوتیک ,
انواع ادراک ,
افعال نفس ,
عقل ( جوهر ) ,
عقل(منطق) ,
تفسیر عرفانی ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حافظه ,
وهم(معرفت شناسی) ,
نظریه ابصار سهروردی ,
رمز ده موکل ,
رمز ده برج ,
رمز ده گور ,
تبیین فلسفی وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
سهروردی احاطه به تعاليم مشايی را شرط لازم برای ورود به حکمت اشراقی می داند و در همه آثار خود غير از حکمه الاشراق به نحو عمده معطوف به آموزه های سينوی است. وی در نفس شناسی نيز از همين روی آورد برخوردار است. به عنوان نمونه، او در مساله ادراکات باطنی، پنج قوه ای را که ابن سينا مفهوم سازی نموده است. در حکمت الاشراق مورد نقادی قرار می دهد، اما در داستان های رمزی خود که همگی تلاش و جهاد سالک برای رهايی از زندان درون را حکايت می کند، در همه مواردی که از ادراک باطنی سخن می گويد، نمادهايی برای پنج حس سينوی به کار برده است. از آنجا که حواس ظاهری هم پيش يا پس از حواس باطنی مطرح می شوند، همه اين رمزها ده گانه اند: ده پرنده، ده موکل، ده گور، ده برج، پنج حجره و پنج دروازه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا علم حضوری و حالات درونی با واسطه حواس به دست میآیند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احوال
,
علم حضوری
,
حواس
کلیدواژههای فرعی :
حواس ظاهری ,
ادراک محسوسات ,
محسوسات ظاهره ,
محسوسات باطنه ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید