جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 51
حقوق، پلورالیسم دینی و شناخت تفاوت: خارج از ترازوی عدالت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Dorota Anna Gozdecka
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: حقوق بشر و اصول تفسیر آن پارادایم های حقوقی پیشرو در عصر ما هستند. آزادی مذهب جایگاهی محوری در گفتمان های حقوقی دارد و اصول حمایت کننده از تفسیر آن مورد توجه روزافزون دادگاه ها و نهادهای قانونگذاری قرار می گیرد. این کتاب پلورالیسم دینی را به‌عنوان یک اصل حقوقی نوظهور که از تلاش‌ها برای تعیین مرزهای آزادی مذهب ناشی می‌شود، به‌طور انتقادی ارزیابی می‌کند. این کثرت گرایی مذهبی را به عنوان جنبه اساسی رژیم های مختلف حقوق بشر و سنت های قانون اساسی بررسی می کند. با این حال، شکل ایستا و لیبرالی که پلورالیسم دینی فرض کرده است، در اینجا به طور انتقادی مطرح می شود. به منظور پرداختن به آسیب پذیری تفاوت نسبت به حذف، به جای شناسایی، این کتاب به اخلاقیات معاصر تغییر می پردازد. به‌طور کلی‌تر، و از طریق بازسازی دیدگاهی متفاوت‌تر از پلورالیسم دینی، به مشکل نقش حقوق در عصر روایت‌های متنوع رهایی می‌پردازد.
عدالت بی ایمان: درک نقش سیستم قضایی در تسهیل سوء استفاده از قوانین توهین به مقدسات در پاکستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Faryal Zahra Jafri (فریال زهرا جعفری)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ماساچوست،آمریکا: Tufts University (دانشگاه تافتس),
چکیده :
ترجمه ماشینی: در حالی که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان ظاهراً برای حمایت از دین بود احساسات، آنها در سال های اخیر به ابزار خشونت تبدیل شده اند. از دهه 1980، تعداد موارد توهین به مقدسات و اتهامات به شدت افزایش یافته است. در این مقاله، من استدلال می کنم که این دراماتیک افزایش پرونده ها به دلیل افزایش سوء استفاده از این قوانین است که با نقص در سیستم قضایی تسهیل می شود. باز میکنم با بحث در مورد ریشه یابی قوانین، از دوران استعمار تا اواخر دهه 1970 مقاصد قوانین و افزایش مداوم محافظه کاری مذهبی در این مورد برجسته شده است بخش. فصل دوم اصلاحات انجام شده در زمان رژیم ژنرال ضیاءالحق را به عنوان اصلاحات مشخص می کند منشا چندین نقص مداوم در سیستم قضایی است. مناظره‌هایی را که در آن برگزار می‌شود بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد اصلاحات قوی فصل سوم از داده های موجود برای نشان دادن افزایش موارد از زمان استفاده می کند دهه 1980 و برای نشان دادن اینکه چه کسانی در درجه اول هدف قرار می گیرند. از مثال هایی برای نشان دادن ایرادات چند مورد استفاده می کند سطوح نظام عدالت کیفری همچنین واکنش های بین المللی به این قوانین و آنها را در نظر می گیرد پیامدها و اینکه چگونه دولت پاکستان ادامه حیات آنها را توجیه کرده است. چهارمین این فصل بر دهه گذشته تمرکز دارد و عمدتاً بر دوره پس از استاندار سلمان تمرکز دارد مرگ تاسیر این نشان می دهد که چگونه گفتمان پیرامون قوانین توهین به مقدسات تغییر کرده است و چگونه این بر جنبش های اصلاحی تأثیر گذاشته است. همچنین به چگونگی ارتباط این قوانین با سایر پاکستانی ها می پردازد مقررات قانونی مانند آزادی بیان و بیان. در نهایت، من به ادبیات در قوانین توهین به مقدسات در پاکستان با اشاره به سیستم های اجرایی آنها به عنوان مسئول برای سوء استفاده از آنها من بیشتر نشان می‌دهم که چگونه نقص‌های این سیستم باعث ایجاد عدالت غیررسمی شده است سیستمی که منجر به کاهش عمومی امنیت برای بسیاری از شهروندان پاکستانی شده است.
اخلاق حقوقی و کرامت انسانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Luban
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دیوید لوبان یکی از دانشمندان برجسته اخلاق حقوقی در جهان است. او در این مجموعه از مهم‌ترین مقالات خود به موضوعاتی چون روان‌شناسی اخلاقی شر سازمانی، نقاط قوت و ضعف سیستم دشمن و فقه از دیدگاه حقوقدان می‌پردازد. بحث او استدلال های فلسفی، تحلیل های حقوقی و بسیاری از موارد برگرفته از رویه حقوقی واقعی را ترکیب می کند و او از نظریه ای درباره اخلاق حقوقی دفاع می کند که بر نقش وکلا در ارتقای کرامت انسانی و حقوق بشر متمرکز است. علاوه بر یک مقدمه تحلیلی، این جلد شامل دو مقاله اصلی است که قبلاً منتشر نشده بود، از جمله نقد مفصلی از وکلای دولت ایالات متحده که "یادداشت های شکنجه" بدنام را تهیه کردند. برای طیف وسیعی از خوانندگان هم در فلسفه و هم در حقوق جالب خواهد بود.
اسلام و ذهن سکولار [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sayyid Abu'l A'la Mawdudi; Tarik Jan
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Islamic Research Academy,
چکیده :
ترجمه ماشینی: "گزیده ای از "تنقیحات" و "تفهیمات" به زبان اردو" «اسلام و ذهن سکولار مجموعه ای از مقالات مولانا سید ابوالاعلا مودودی است که در دهه های 1930 و 1940 نوشته است».
تاریخچه جدید مددکاری اجتماعی: ارزش ها و عملکرد در مبارزه برای عدالت اجتماعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John H. Pierson
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب مروری بر تحولات اصلی مددکاری اجتماعی در طول تاریخ 200 ساله آن دارد. از آغاز خود در اوایل قرن نوزدهم تا به امروز، این کتاب تلاش‌ها برای ایجاد جامعه‌ای عادلانه‌تر و از نظر اجتماعی عادلانه‌تر را از طریق کار با افراد و خانواده‌ها بازگو می‌کند. در سرتاسر این کتاب، با تمرکز بر موارد فردی و همچنین ایده‌های اصلی در پشت تمرین، خواننده را دعوت می‌کند تا به دنیای تمرین‌کننده که در حال گسترش است قدم بگذارد. این کتاب با ارائه تاریخچه ای تازه و انتقادی از مددکاری اجتماعی در بریتانیا، کمک های عملی برای خانواده ها و افراد فقیر در قرن نوزدهم را پوشش می دهد. مددکاری اجتماعی زنان با مادران و کودکان بی بضاعت؛ پاسخ مددکاری اجتماعی به نیازهای زمان جنگ؛ توسعه حوزه های خاص مددکاری اجتماعی مانند مددکاری اجتماعی بیمارستانی، مددکاران اجتماعی روانپزشکی، رفاه اخلاقی و کودکان تحت مراقبت؛ مقابله با نژادپرستی؛ و کار اجتماعی در جامعه بازار خواننده با جامعه‌ای مواجه می‌شود که مددکاران اجتماعی و کاربرانشان درباره‌اش نوشته‌اند، درباره‌اش فکر کرده‌اند و به دنبال ایجاد آن بوده‌اند. این کتاب با پوشش نکات مهم اختلاف همراه با دیدگاه‌های کلی که حرفه - و جامعه را به جلو می‌برد، ایدئولوژی‌ها، ساختارهای اخلاقی و نیروهای اجتماعی را بررسی می‌کند که کار اجتماعی روزمره را شکل می‌دهند. تاریخچه جدید مددکاری اجتماعی برای همه محققان و دانشجویان مددکاری اجتماعی جالب خواهد بود و به ویژه برای ماژول‌های مقدمه‌ای بر مددکاری اجتماعی و مبانی مددکاری اجتماعی مرتبط خواهد بود.
تاریخ مختصر عدالت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Johnston (دیوید جانستون)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
John Wiley & Sons,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تاریخچه مختصر عدالت با توجه ویژه به پیدایش ایده مدرن عدالت اجتماعی، توسعه اندیشه عدالت را از دنیای باستان تا به امروز دنبال می کند. مقدمه ای قابل دسترس برای تاریخچه ایده های مربوط به عدالت نشان می دهد که چگونه ایده های پیچیده در شهودهای معمولی در مورد عدالت لنگر انداخته اند. چندین شخصیت برجسته و مکتب فکری در تاریخ فلسفه
مختصر تاريخ العدالة
نویسنده:
ديفيد جونستون؛ ترجمه: مصطفی ناصر
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسبت نظریه عدالت جان رالز با فلسفه اخلاق کانت و فلسفه حق هگل
نویسنده:
عسکر دیرباز، هژیر مهری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
چکیده :
پس از کتاب معروف کارل پوپر در زمینه فلسفه سیاسی و در حمایت از آموزه های لیبرال با عنوان «جامعه باز و دشمنانش»، مشهورترین نظریه از جان رالز، استاد فلسفه سیاسی دانشگاه‌ هاروارد است که در کتابی با عنوان «نظریه ‌ای در باب عدالت» در سال 1971 منتشر شد. این کتاب دربر گیرنده مقالات چندی است که نهایتا به شکل یک کتاب عرضه شده و مخاطبان پرشماری در دانشگاه و مجلات تخصصی، به ویژه در کشورهای انگلیسی زبان یافته است. کتاب رالز، بر اساس رهیافت اخلاقی - سیاسی به چالش با مباحث رایج، از جمله دیدگاه سودگرایان پرداخت. رالز از نظریات جان استوارت میل، دیوید هیوم و بحث اخلاقی سیجویک که مباحثی کاملا رایج و جا افتاده محسوب می ‌شد، فراتر رفت و بر اساس سنت اخلاقی قرار دادگرایی، نظریه وظیفه گرایی کانت و فلسفه حق هگل به طراحی نظریه خود پرداخت و مجددا مفاهیم هنجاری را در سنت فلسفه سیاسی غرب احیا نمود. کتاب «نظریه عدالت» به واسطه استناد وسیع به علوم مختلف اجتماعی، مخاطب ‌های بسیاری را به خود جلب کرد. این نظریه خوانندگان وسیعی از رشته ‌های مختلف، از روانشناسی گرفته تا اقتصاد و مباحث اخلاقی پیدا کرد. مبحث انتخاب شده از آن جهت است که رالز بارها در کتابش نظریه خود را کانتی خوانده و نامی از هگل نیاورده است، در این مقاله بر زوایای پنهان تاثیر فلسفه حق هگل در نظریه او و همچنین بر نظرهای برخی مفسران رالز درباره این تاثیرپذیری، متمرکز خواهیم شد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
روح القوانین
نویسنده:
منتسکیو؛ ترجمه و نگارش: علی اکبر مهتدی؛ مقدمه: رضازاده شفق
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: امیرکبیر,
چکیده :
کتاب روح‌القوانین (به فرانسوی: L'esprit des lois) رساله‌ای دربارهٔ نظریه سیاسی نوشته بارون منتسکیو است. مفهوم جدایی سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه، یکی از انگاره‌های پایه‌ای قوانین اساسی همه حکومت‌های پارلمانی اروپا و جهان، نخستین بار در کتاب روح‌القوانین تدوین و تنظیم شد. روح‌القوانین تأثیری ژرف بر جمهوری فرانسه و دیگر جنبش‌های دموکراتیک و لیبرال جهان آن روزگار گذاشت و به مهم‌ترین منبع تدوین قانون اساسی آمریکا و اغلب مردم‌سالاری‌های اروپایی بدل شد. در کتاب روح القوانین شارل منتسکیو نقش اقلیم را بر ویژگی های ملت ها برشمرد. وی معتقد بود ملتهای گرمسیر مستعد تنبلی و دیکتاتوری و استبداد و ملتهای سردسیر جاه طلب و خشن و ملتهای با اب و هوای معتدل ازادی خواه و دموکراسی خواه هستند. وی معتقد است بالای 90 درصد جنگها شمالی ها جنوبی ها را مغلوب کردند. شمال نیرو ساز و جنوب از بین برنده نیرو است. تفکیک قوا در نظام جمهوری از یادگارهای این فیلسوف است. کتابهای منتسکیو در کشور خودش فرانسه مورد استقبال قرار نگرفت ولی برعکس وی در بین انگلیسی ها محبوبیت فراوان پیدا کرد منتسکیو این کتاب را نخست بی‌نام‌ونشان به چاپ رساند زیرا نوشته‌های او در معرض سانسور قرار داشتند. روح‌القوانین که در سال ۱۷۴۸ در پاریس انتشار یافت، در مدت چهارده سال، بیست و دو بار به چاپ رسید. ترجمه فارسی: این کتاب نخستین بار با ترجمه سرهنگ علی اکبر مهتدی رئیس دفتر سرلشکر حاج‌علی رزم‌آرا در ۱۳۲۲ شمسی در ایران منتشر شد. پیش از آن بخشهایی از این کتاب را محمدعلی فروغی ترجمه و در روزنامه تربیت منتشر کرده بود. چند فصل این کتاب را هم علی‌اکبر دهخدا ترجمه کرده بود که منتشر نشده است. سید محمد محیط طباطبایی در مقاله ای به نام "دکتر مصدق و دهخدا" بیان می دارد که مصدق قصد داشت دهخدا را به چاپ روح القوانین تشویق کند، اما دهخدا راضی به برعهده گرفتن ترجمه این کتاب نشده بود، و کسان دیگری هم که در زبان فرانسه تخصص داشتند، به احترام دهخدا از ترجمه روح القوانین خودداری کرده بودند تا در نهایت، علی اکبر محمدی، احتمالاً با کمک ذبیح الله منصوری ترجمه نسبتاً ضعیفی را از این کتاب ارائه کرد.
کتاب روح القوانین منتسکیو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
by Montesquieu, Charles de Secondat, baron de, 1689-1755; Nugent, Thomas, 1700?-1772; Alembert, Jean Le Rond d', 1717-1783
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: The Colonial Press,
چکیده :
روح‌القوانین (به فرانسوی: L'esprit des lois) رساله‌ای دربارهٔ نظریه سیاسی نوشته بارون منتسکیو است. مفهوم جدایی سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه، یکی از انگاره‌های پایه‌ای قوانین اساسی همه حکومت‌های پارلمانی اروپا و جهان، نخستین بار در کتاب روح‌القوانین تدوین و تنظیم شد. روح‌القوانین تأثیری ژرف بر جمهوری فرانسه و دیگر جنبش‌های دموکراتیک و لیبرال جهان آن روزگار گذاشت و به مهم‌ترین منبع تدوین قانون اساسی آمریکا و اغلب مردم‌سالاری‌های اروپایی بدل شد. در کتاب روح القوانین شارل منتسکیو نقش اقلیم را بر ویژگی های ملت ها برشمرد. وی معتقد بود ملتهای گرمسیر مستعد تنبلی و دیکتاتوری و استبداد و ملتهای سردسیر جاه طلب و خشن و ملتهای با اب و هوای معتدل ازادی خواه و دموکراسی خواه هستند. وی معتقد است بالای 90 درصد جنگها شمالی ها جنوبی ها را مغلوب کردند. شمال نیرو ساز و جنوب از بین برنده نیرو است. تفکیک قوا در نظام جمهوری از یادگارهای این فیلسوف است. کتابهای منتسکیو در کشور خودش فرانسه مورد استقبال قرار نگرفت ولی برعکس وی در بین انگلیسی ها محبوبیت فراوان پیدا کرد منتسکیو این کتاب را نخست بی‌نام‌ونشان به چاپ رساند زیرا نوشته‌های او در معرض سانسور قرار داشتند. روح‌القوانین که در سال ۱۷۴۸ در پاریس انتشار یافت، در مدت چهارده سال، بیست و دو بار به چاپ رسید. این کتاب نخستین بار با ترجمه سرهنگ علی اکبر مهتدی رئیس دفتر سرلشکر حاج‌علی رزم‌آرا در ۱۳۲۲ شمسی در ایران منتشر شد. پیش از آن بخشهایی از این کتاب را محمدعلی فروغی ترجمه و در روزنامه تربیت منتشر کرده بود. چند فصل این کتاب را هم علی‌اکبر دهخدا ترجمه کرده بود که منتشر نشده است. سید محمد محیط طباطبایی در مقاله ای به نام "دکتر مصدق و دهخدا" بیان می دارد که مصدق قصد داشت دهخدا را به چاپ روح القوانین تشویق کند، اما دهخدا راضی به برعهده گرفتن ترجمه این کتاب نشده بود، و کسان دیگری هم که در زبان فرانسه تخصص داشتند، به احترام دهخدا از ترجمه روح القوانین خودداری کرده بودند تا در نهایت، علی اکبر محمدی، احتمالاً با کمک ذبیح الله منصوری ترجمه نسبتاً ضعیفی را از این کتاب ارائه کرد.(ویکی پدیای فارسی)
  • تعداد رکورد ها : 51