جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 58
معاثر المنهج الديكارتيّ؛ من البداهة والوضوح إلى التلفيق بين العقليّ واللاّهوتي
نویسنده:
غيضان السيد علي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 178 تا 198
ديكارت أسيراً؛ المراوحة بين العقلانيّة المفرطة والميتافيزيقا المدرسيّة
نویسنده:
محمد محمود مرتضى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 215 تا 236
العالم او كتاب النور
نویسنده:
رنه ديكارت مترجم: إميل خوري
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
دکارت در باب مسئله اذهان دیگر
نویسنده:
Kailashkanta Naik: کایلاشکانتا نایک
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این مقاله، سومین مقاله مجله حاضر (lokāyata) از صفحه 19 تا 32 می باشد.
ديكارت
عنوان :
نویسنده:
نجيب بلدي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فلسفة ديكارت و منهجه
نویسنده:
مهدي فضل الله
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
ديكارت (عقول عظيمة)
نویسنده:
أندريه جومبي، بدوی عبدالفتاح
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
ثلاثة دروس في ديكارت
نویسنده:
ألكسندر كواريه، یوسف کرم
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
معرفت شناسی در نظام فلسفی دکارت و سهروردی
نویسنده:
سعید رحیمیان, حسن رهبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دکارت در رأس فیلسوفانی است که مسأله شناخت را با روشی نظام مند دنبال می کند و تمام سعی خود را به کار می بندد تا از روشهای پیشنهادیش تمام شناخت ها را استنتاج نموده و بدینوسیله به معرفت یقینی دست یابد. او مقدماتی را برای رسیدن به معرفت، ضروری می داند، اول اصول معرفت، دوم روش و سوم شک، البته شکی که ابزاری برای یقین است. از سویی سهروردی فلسفه صرفاً استدلالی و عقلی مشائیان را مورد انتقاد قرار می دهد و مبنای معرفت را در حکمت خویش متحول می کند. وی با طرح مسأله علم حضوری و شهود عرفانی که توسط نفس صورت می گیرد، معرفت اصیل را تنها از این راه قابل وصول می داند، لذا باید در معرفت نفس و تهذیب آن، نه تنها از تعلقات دنیوی بلکه از حواس ظاهر و باطن و هر امر مادی بهره برد تا فرد مهیای کسب معرفت شود. از وجوه تشابه دو فیلسوف می توان به تأکیدشان بر معرفت و شناخت نفس به عنوان مبنای معارف دیگر اشاره کرد. و از وجوه اختلافشان این است که دکارت معرفت را فقط از طریق عقل قابل حصول می داند در حالی که سهروردی تلفیق عقل و شهود را به عنوان راه وصول به معرفت می پذیرد.
  • تعداد رکورد ها : 58