جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 33
مقایسه تطبیقی آرای اعتقادی‌ عمر خیام و ابوالعلای‌ معری‌‌
نویسنده:
عزت ملاابراهیمی، تغرید زعیمیان
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شاعران و نویسندگان در هر گوشه ای از جهان و در هر دورانی، پیوسته از آراء، افکار و اندیشه های یکدیگر تاثیر می پذیرند. این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی و بر پایه اصول مکتب آمریکایی تدوین شده، مقایسه ای تطبیقی میان مبانی فکری و زیرساختهای اعتقادی دو شاعر نامور ایرانی و عرب است. نگارندگان در این مقاله نخست به بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی و فکری این دو اندیشمند برجسته پرداخته اند. چه اینها در شکل گیری شخصیت فردی و ادبی آن دو نقش به سزایی داشتند. تا بدانجا که آرا و افکار دو شاعر متاثر از اوضاع و احوال زمانه شان بوده است. بی شک میان اندیشه های آن دو تشابه ای نزدیک وجود دارد، به طوری که در بیشتر موارد شبح سخنان ابوالعلاء در آرای خیام جان می گیرد. دو شاعر با وجود دیدگاه های فلسفی مشابه غالبا هم صدا، هم سخن و هم عقیده با یکدیگر بوده اند؛ البته گاهی نگرش آن دو با یکدیگر تفاوت داشته که بیان این تشابه ها و اختلافها از دستاوردهای اصلی این پژوهش است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 112
انسان و ساحات وجودی او بر مدار آموزه‌های رشدشناخت قرآنی - اوصیایی(ع)
نویسنده:
احمد آکوچکیان، رضوانه دستجانی فراهانی، زهرا صفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
انسان، پدیداری خودآگاه و خواهان تغییر است که نیاز به تغییر از سر انتخاب، اصل ماهیت انسانی او را توضیح می‌دهد. اندیشه تغییر، خاستگاه مبنای انسان‌شناخت اندیشه پیشرفت است و قابلیت پیشرفت انسانی، نشان‌دهنده ماهیت، وجوه، ابعاد، سطوح و ژرفای وجودی او است. بر اساس عقل و وحی و در برآیند آنها، سنت اهل ‌بیت(ع)، گستره و ژرفای امکانی و وقوعی انسان تفسیر و تدبیر می‌شود. بدین‌سان ماهیت وجودی آدمی، همان ساحت و ژرفای امکانی و وقوعی پیشرفت آدمی است و ابعاد رشد انسان، ابعاد وجودی او است. به مدد کاربرد منظومه‌ای از روش‌شناسی‌های استنتاجی، روش‌شناسی استنباطی و نیز روش‌شناسی علوم رفتاری، ساحات انسان‌نگر آموزه‌های دین در این چشم‌انداز دانسته‌تر می‌شود و بر همین اساس دریافته می‌شود که تفقه در دین، منظومه دانشی مدیریت انسان‌نگر رشد و ولایت‌مند تغییر است. لذا سامانه علوم انسانی رشدنگر، مستند به همین مبانی انسان‌شناخت پیشرفت شکل می‌گیرد و عرصه‌ها و وجوه دکترین انسان‌نگر نظام مدنیت اسلامی، در این راستا منقح می‌شود و در نهایت نظام انسان‌شناخت ولایت فقیه، این‌گونه به روشنی می‌گراید.
صفحات :
از صفحه 77 تا 107
حیات معنوی
عنوان :
نویسنده:
-
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان «حیات معنوی» حیات صحیح الهی و اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. حیات دارای دو قسم مادی و معنوی است. حیات مادی را می توان به حیات حیوانی، نباتی و گیاهی تقسیم کرد؛ اما بالاترین مرتبه حیات معنوی، تقرب به درگاه الهی است و برای اثبات این مدعا، آیات فراوانی از قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(علیه السلام) ارائه شده است. پس از اثبات وجود حیات معنوی، راه های رسیدن به آن نیز بیان شده است. هر چیزی در این عالم، جلوه ها و نمودهایی دارد که با استفاده از خطبه غرای حضرت زهرا÷ گوشه ای از جلوه های حیات معنوی روشن می شود. همچنین راه های دست یابی به حیات معنوی مانند:( توجه به حقیقت حیات، توجه به فلسفه خلقت انسان و مراقبت از سجایای اخلاقی و دینی) مورد بررسی قرار گرفته است. شناخت موانع حیات معنوی نیز گام مهمّی در جهت حفظ حیات معنوی است که در این رساله به آن ها اشاره شده است.
يك برنامه زندگي خوب شامل چه فاكتور هايي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آفرينش براي انسان خطّ سيری ترسیم كرده است كه با مرگ هم پايان نمي گيرد. زندگي اين جهان هدف نهايي نيست بلكه جنبة مقدّماتي دارد و دوران سازندگي براي جهان ديگر است. در زندگي انسان بيراهه ها فراوان است امّا خط مستقيم كه به سر منزل مقصود به پيش رود يكي بي بیشتر ...
خیلی دوست دارم و سعی می کنم که آدم خوبی بشوم، ولی فکر می کنم بدی در ذات من است، ایمانم ضعیف است یا فکر می کنم که خدا مرا دوست ندارد. و امام زمان هم از من متنفر است نمی‌خواهم این طور باشم. لطفاً مرا راهنمایی کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در جواب به سؤال شما، به چند مطلب مهم اشاره كنیم: 1. همة انسان ها بر فطرت پاك آفريده شده‌اند: چنان چه خداوند در قرآن مي فرمايد «پس روي خود را متوجه آيين خالص پرودگار كن، اين فطرتي است كه خداوند، انسان ها را بر آن آفريده، دگرگوني در آفرينش الهي نيست»[1 بیشتر ...
آثار روان شناختى زیارت در سلامت روانى و زندگى انسان
نویسنده:
اسرافیل سبحانى, رحیم میردریکوندى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
از جمله مناسک دینى مسلمانان، از زمان بناى خانه کعبه، زیارت است. از آنجاکه اسلام مکتبى جامع و واقع گرا بوده و به همه جوانب نیازهاى انسان، اعم از دنیایى و آخرتى، جسمى و روحى، عقلى و فکرى، احساسى و عاطفى، فردى و اجتماعى توجه کرده است، برخى از اندیشمندان بر این باورند که زیارت تأثیر انکارناپذیرى بر سلامت روح و جسم زائر دارد. سازوکار این تأثیر را مى توان این گونه تبیین کرد: چون زیارت ترکیبى از گرایش و شناخت بوده و خاستگاه اصلى آن در قلب انسان است، از این طریق شوق و اراده انسان را جهت داده، تأثیراتى بر رفتار انسان مى گذارد. در پژوهش حاضر، ضمن تعریف «زیارت»، اماکن زیارتى و اشاره به الگوهاى روان شناسى، با تجزیه و تحلیل مبانى روان شناختى زیارت و تأثیرات شناختى، عاطفى و رفتارى آن، به آثار محیط هاى مذهبى در رشد روحى و روانى، آرامش، تقویت امید، کاهش اضطراب، زمینه سازى براى توبه، کاهش جرم و انحراف، حمایت اجتماعى و الگوپذیرى در انسان اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 13 تا 30
آیا در قرآن کریم آیه‌ای بر دخالت در امور دنیوی، اجتماعی دیده می‌شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به سؤال بايد به سه مقدمه توجّه كرد: يك: قرآن كتابي است كه هدف و غايت خود را كمال و سعادت انساني قرار داده و مدعي است كه تنها راه كمال و سعادت بشر در گرو عمل به دستورات اين كتاب آسماني است لذا در سورة انفال، آية 22،‌ مي‌فرمايد: «يا أَيُّهَا بیشتر ...
س1ـ فرق میان ما انسان های امروزی با انسان های زمان پیغمبر و امامان ـ علیهم السلام ـ چیست؟ (یعنی فرق میان زمان حضور ائمه ـ علیهم السلام ـ و زمان غیبت چیست؟) س2ـ چرا خیلی از احکام را نمی دانیم، چرا نسبت به اکثر چیزها نادان بوده و از صحت کاری که می کنیم مطمئن نیستیم؟ س3ـ چه فرقی میان انتخاب خلفا بعد از پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ و اقتدا و تقلید از مجتهدان و مراجع معظم تقلید است؟ س4ـ چرا ما از دیدن امام خود محروم هستیم، و چرا ما آدم های امروزی بدبختیم؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ج 1ـ سنّت و اراده حکیمانه و تغییر ناپذیر الهی که لطف عیان و منّت بی کران او بر بندگانش است این بوده که همیشه و تا پایان عمر انسان و بشریت، هادیانی را برای راهنمایی بشر و رهایی او از گمراهی و شقاوت، قرار بدهد که بر اساس روایات نبوی مجموع راهنمایانی که بیشتر ...
تولد آسمانی با مرگ نفسانی (مرگ اختیاری) به روایت مثنوی معنوی
نویسنده:
محمد محمدپور , محمدنوید بازرگان, امیرحسین ماحوزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
چکیده :
صاحبان معرفت برای انسان دو نوع تولد قائلند: یکی تولد صوری و دیگری تولد معنوی یا تولد ثانی که از آن به عنوان «عروسی ابد» یا «تولد آسمانی» یاد می کنند. مرگ نفسانی از مبانی عمیق عرفان و ادب تعلیمی مولانا است. مولانا همچون سایر عرفای اهل بسط و سکر پدیده مرگ دوستی در آثارش تجلی خاصی دارد و مرگ و مرگ نفسانی را در مسیر چرخه تکامل می داند و از آن به عنوان انتقال از عالم کثرت و طبیعت به عالم وحدت و ماوراءالطبیعه تعبیر می کند. این بررسی نشان می دهد مولانا تولد آسمانی را در مرگ نفسانی تحت تاثیر عوامل موثری همچون ایمان، ابوت معنوی و عشق می داند، بنابراین با استناد به حکایات مثنوی، در یک مقدمه و هفت محور انواع ولادت، عوامل موثر در تولد آسمانی، مرگ ها و زایش ها، چگونگی مرگ ارادی و انواع آن، راه های رسیدن به مرگ نفسانی، ویژگی راه یافتگان به مرگ نفسانی (ارادی) و فواید مرگ نفسانی (مرگ اختیاری) بررسی شده است.
صفحات :
از صفحه 263 تا 301
الله و النفس البشرية
نویسنده:
محمد متولى شعراوى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 33