جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 47
حکمت افعال
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حکمت در فعل به دو معني به کار مي رود. 1. به معني استحکام واتقان فعل. لذا فعلي را که محکم و استوار و نظام مند و خلل ناپذير و بي عيب باشد، فعل حکيمانه مي گويند. 2. به معني غايت عقلايي داشتن فعل و عبث نبودن آن . لذا فعلي را که عاقلانه و هدفمند باشد و بیشتر ...
آيا شخصيت و موقعيت افراد ، در كيفر و پاداش آنها مؤثر است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن به زنان پيامبر مي فرمايد : شما با سايرين فرق داريد و كار خلاف شما دو برابر حساب مي شود : ( يا نساء النبي مَن يَأتِ منكٌن بفاحشهٍ مٌبينهٍ يٌضاعف له العذابٌ ضِعفَين ) (1) همان گونه كه پاداش عمل شايسته شما ، دو برابر ديگران است . ( و مَن يَق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
پرونده عمل انسان، چه زماني بسته مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شخصي برق سالن و تالار عروسي را خاموش و فرار مي كند. اگر او را براي مجازات دستگير كنند، كيفر عادلانه زماني است كه تمام حوادثِ پيش آمده را به حساب آورند. مثلاً : به خاطر تاريكي ظرف هايي شكسته شد. دو نفر از پله ها افتادند. سر چند نفر به ستون خورد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رابطة تقدیر و قضای الهی با افعال انسان در مدرسة کلامی قم
نویسنده:
ابوذر نوروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسألة تقدیر و قضای الهی از مسائل بسیار برجسته در منظومة معرفتی شیعه است. این نوشتار به روش تحلیل گزاره ای رابطة تقدیر و قضای الهی را از نگاه دو عالم برجستة مدرسة کلامی قم؛ شیخ کلینی و شیخ صدوق بررسی می کند. حاصل این پژوهش این است که تقدیر و قضای تشریعی همة افعال اختیاری انسان را فرا می گیرد، اما شمول تقدیر و قضای تکوینی الهی نسبت به افعال انسان به گونه ای است که افعال انسان مخلوق تقدیری پروردگار و مخلوق تکوینی انسان اند؛ یعنی خداوند حدود و اندازة افعال را رقم می زند، ولی این انسان است که آن ها را در مرحله عمل به منصة ظهور می رساند. گناهان انسان به علم، تقدیر و نیروی الهی انجام می شود. خداوند انسان را از انجام آن ها نهی کرده است، ولی باز انسان به اختیار خدا مرتکب گناه می شود. این نظریه مجبور بودن انسان (جبر) و واگذاری او به خودش (تفویض) نیست، چرا که این ارتباط دوسویه است: در یک سو اختیار، تکلیف و مسئولیت انسان قرار دارد و در سوی دیگر حضور مؤثّر خداوند در اعمال انسان مشاهده می شود.
علم پیشین الهی و افعال انسان از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه
نویسنده:
حمیدرضا سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
معتزله علم پیشین الهی را ثابتات ازلیه می‌دانند و با اثبات شیئیت و ثبوت برای ممکنات معدوم، متعلق علم حق تعالی را همین ثابتات ازلیه دانستند چون قائلند خداوند علم ازلی دارد و علم بدون ثبوت معلوم محال عقلانی است. اشاعره علم پیشین الهی را صفت زائد بر ذات و قدیم می‌دانند. و مکتب امامیه در علم پیشین الهی به علم اجمالی در عین کشف تفصیلی قائل شده‌اند. معتزله در افعال انسان به تفویض گرویده و اشاعره در این باب به نظریه کسب قائل شده‌اند و امامیه در افعال انسان نظریه امر بین الامرین راحق دانسته‌اند و با استدلال‌های محکم و استوار ثابت می‌کند که علم ازلی خداوند و افعال انسان با وصف اختیار تعلق می‌گیرد؛ یعنی متعلق علم ازلی الهی افعال اختیاری انسان است، و علم پیشین الهی هیچ منافاتی با اختیار انسان ندارد و سبب جبری شدن افعال آدمی نمی‌گردد؛ و سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان تنها بر اساس نظریه امر بین الامرین قابل تبیین است.
اعمال انسان چگونه براي او ذخيره مي شوند و انسان در آخرت چگونه از آنها بهره مند مي شود ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حضرت امام (ره) دراين رابطه مي فرمايند:" آنچه ازافعال واعمال از انسان سر زده وازلوازم وجودي اوست ، دروجود نفس جمع است ودر" لوح نفس " ثبت مي باشد ووقتي انسان ازطبيعت بيرون رفت وبه خود متوجه گشت ، خواهد ديد كه همه اعمالش درلوح نفس محفوظ است ولذا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
معتزلة بین الحقیقة و الوهم
نویسنده:
احمد فرج الله
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب معتزله بین الحقیقه و الوهم کتابی است که به بررسی فرقه معتزله از لحاظ تاریخی و کلامی می پردازد و در این کتاب موقف ایمانی و سیاسی معتزله مورد بررسی قرار می گیرد، آراء برخی از بزرگان را در مورد معتزله ذکر و مورد کنکاش قرار می دهد و اساسا مصنف در این کتاب با مطرح کردن مسائل کلامی اسلامی و اختصاصی معتزله به دنبال اثبات این حقیقت است که معتزله وهم و خیال و ساختگی نیست بلکه حقیقت و واقعیت است و جزء مذاهب دقیق و عقلی اسلامی با اصول عقائد مشخص است.
ارتباط فعل انسان با خداوند از نظر حاج ملاهادی سبزواری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
برخی معتقدند چون حُسن اعمال نیک و قبح اعمال ناپسند بدیهی است، پس در حوزه اخلاق نیازی به دین نمی‎باشد این ادعا چگونه قابل بررسی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا معناي حسن و قبح يا همان «خوب و بد» را ذكر مي‎كنيم، سپس ملاك و معيار خوبي و بدي اعمال را مطرح مي‎كنيم و در انتها ثابت مي‎كنيم كه عقل انسان توانايي درك خوبي و بدي همة كارها و تكاليف آدمي را ندارد. معناي حسن و قبح (خوب و بد) در كتابهاي كلامي و اصو بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 47