جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 95
ما نمی توانیم بگوییم که چون ما نبوت را اثبات کردیم پس اگر بخواهیم اختیار انسان را زیر سوال ببریم پس نبوت هم زیر سوال می رود . ما بعنوان یک مخلوق می توانیم این سوال را بپرسیم که لزوم خلقت انسان چیست؟ خدا چه لزومی داشت که یک انسان ناقص را خلق کند که به کمال برسد که آیا برسد یا نرسد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به اختیار انسان پاسخ های مختلفی داده شده است. من پاسخی را دادم که خودم را قانع کرده است. من احساس کردم که لوازم اصول دین یک از اصولش اختیار است. ممکن است که شما با لسان دیگری قانع بشوید. بزرگی گفته است که هیچ کدام از ادله ای که برای اثبات خدا بیشتر ...
آیا انسان قبل از اینکه وارد این دنیا شود مختار است که نسبت به دین خود تصمیم بگیرد یا اینکه طبق مشیت الهی است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر بحث را اینگونه مطرح کنیم به جبر می رسیم که ما اعتقادی به جبر نداریم. اینکه پیامبران برای دعوت انسان ها آمده اند نشان دهنده ی این است که انسان می تواند وضعیت خود را تغییر دهد. اگر از قبل تعیین شده باشد فرستادن پیامبر بعدی موضوعیتی ندارد. یع بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر خداوند به سرنوشت انسان از روز ازل تا ابد آگاه است، با اختیار انسان چگونه سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این پرسش از بنیادین ترین پرسش ها درباره اختیار انسان است. نخست به مسئله «تقدیر» خدا و رابطه آن با اختیار انسان مى پردازیم. «تقدیر» داراى دو معنا و دو نوع است: 1. تقدیر علمى یعنى سنجش و اندازه گیرى یا اندازه شناسى و مقصود این است که خداوند مى د بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
لطفاً بیان کنید چگونه اراده قویتری در باب مقابله با گناه و در زندگی روزمره داشته باشیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای روشن شدن پاسخ، نخست بهتر است شخص با اراده و فرد بی ثبات و فاقد اراده را توصیف کنیم. شخص با اراده کسی است که وقتی در مورد کاری، به خوبی تأمل کرد، و انجام آن را برای خود ضروری دانست، تصمیم به انجام آن می گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا بیشتر ...
آیة شریفة «لا اکراه فی الدین» ناظر به چه امری است؟ آیا طبق این آیه هر کسی می‌تواند ادّعای دین بکند و در امور دینی خود آزاد باشد و به تبلیغ بپردازد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جواب: اين آية مباركه را بايد با توجّه به جملة بعد معنا كرد. يعني جملة «قد تبين الرشد» معناي جملة اوّل و دوّم اين است: تبليغ و ترويج دين نياز به اجبار و فشار ندارد، چرا كه راه از چاه به وضوح مشخّص شده است و هر كس اندك توجّهي به خود و دنياي اطراف خود ب بیشتر ...
الف) آیا حکم ارتداد با آزادی انسانها منافات ندارد؟ ب) چرا حجاب با آزادی منافات ندارد؟ ج) چرا قصاص با آزادی انسان منافات ندارد؟ د) تعدد زوج برای زن چرا جایز نیست و آیا با آزادی او مخالفت ندارد؟ و چرا تعدد زوج بدون محدودیت برای مرد جایز نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه اسلام انسان موجود خردمندي است که از آزادي و اختيار بهره مند است. خداوند در سوره جاثيه آيه 15 مي فرمايد: «من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعليها ثم الى ربکم ترجعون» يعني هرکس کار شايسته اي بکند به سود خود اوست و هرکس کار بدي مرتکب شود به زيان بیشتر ...
در مباحث گفته اید که جمله (بحول لله و قوته اقوم و اقعد) بحث جبر و اختیار را حل می کند و نشان میدهد تمام کارهایی که انسان انجام می دهد پنجاه درصد از اختیار و پنجاه درصد از جبر نشآت می گیرد لطفا توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اصلا معناي عبارت اين نيست كه ما بگوئيم (لا جبر ولا تفويض بل امر بين الامرين ) نه صد درصد جبراست و نه صد درصد اختيار بلكه پنجاه درصد جبر و پنجاه درصد اختيار است . معناي عبارت اين است كه : آب را خداوند در وجود قرارداده است يا من اين آب را مي خورم يا ن بیشتر ...
مطالعه‌ تطبیقی مدل تربیت دینی از دیدگاه صدرالمتالهین و اریک فروم
نویسنده:
قاسم پورحسن , خدیجه هاشمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تربیت دینی»، تربیتی جامع و منشوری کامل در جهت ارتقای انسان به سوی کمال است. و مقاله‌ حاضر نیز در این راستا و با توجه به این ضرورت، به بررسی مبادی، مبانی و ره ‌آوردهای دو مدل تربیتی در خور استنتاج از آرای دو متفکر بزرگ در دو حیطه‌ تاثیرگذار بر زندگی انسان می ‌پردازد. دیدگاه یک روان ‌شناس به نام اریک فروم (1980-1900) و یک فیلسوف اسلامی به نام ملاصدرا که هر دو مساله‌ دین و کارکردهای خداباوری را در کانون توجه خود قرار داده‌ اند. اریک فروم که از طرفداران روان ‌شناسی اجتماعی است و روان ‌شناسی فردی را مردود می شمرد، به شدت از تاثیر اجتماعی دین دفاع می ‌کند و از این منظر، به تبیین روان ‌شناختی دین می ‌پردازد و صدرا نیز فیلسوفی است که معتقد است هر موجودی از شوق و عطشی فطری نسبت به کمال ویژه‌ خود برخوردار است. او حس کمال‌ جویی و سعادت ‌طلبی را در نهاد همه‌ موجودات، اعم از محسوس، طبیعی و نفوس و حتی عقول، متمرکز می ‌داند. مقاله‌ حاضر با مقایسه‌ مفاهیم بنیادین دین، تربیت و تاثیرات متقابل این دو بر یکدیگر از دیدگاه این دو اندیشمند، به مقایسه‌ مدل تربیت دینی در ساحت فکری ایشان پرداخته و با اشاره به نقاط هم ‌سو و در عین حال، جهات افتراق دیدگاه آنها و بیان وجوه مختلفی هم ‌چون حرکت و شدن، عشق ‌ورزی، اخلاق، آزادی، دست ‌یابی به سعادت و ... در نهایت برتری نگرش صدرایی را آشکار خواهد نمود.
صفحات :
از صفحه 21 تا 42
آیا روایات طینت نافی اختیار انسان نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اصل مسأله طینت امروزه از مسلمات روایات است. از نظر عقلی هم از مسلمات است که تمام حوادث و امورات این عالم معلول حقائق عالم بالاست و از آنجا نشأت می‌گیرد. ولی این مسأله با اختیار انسان منافات ندارد چون اختیار معلول اموری است که طینت از آن امور است. و بیشتر ...
چرا ما انسان ها با این که خوبی ها و زیبایی ها را دوست داریم دست به کارهای ناپسند می زنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما انسان ها به صورت فطري و خدادادي خوبي ها و زيبائي ها را دوست داريم؛ اين موضوع گرچه نشان از لطافت و پاكي روح و نقطه قوت بسيار خوبي براي رشد و تعالي ما است؛ اما دو نكته مهم را نبايد فراموش كنيم: نكته اول: گاهي در تشخيص چيزهاي خوب و زيبا به اشتباه مي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 95