جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کتب فقه شیعه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 194
عنوان :
منهج جدید لدراسة الفقه المقارن : توثيق فقه الامامية من الصحاح و السنن العامية
نویسنده:
علی شهرستانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فقه مقارن
,
صحاح سته
,
مناظرات
,
فقه شیعه
,
روایات فقهی
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
,
فقه اهل سنت
,
کتب فقه شیعه
شماره ديويي:
297/417
چکیده :
در این نوشتار که مناظره ای بین نویسنده با یکی از علمای اهل سنت است، روش جدیدی برای توثیق «فقه امامیه» با استفاده از «صحاح سته» و سنن روایی اهل سنت ارائه شده است. نویسنده بر این باور است در بسیاری از روایت های نقل شده در منابع روایی معتبر اهل سنت، توثیقاتی در مورد فقه شیعه امامیه است که علمای اهل سنت هم به همان ادله فقهی استناد می نمودند. وی معتقد است برخی از صحابه پیامبر نیز از فقه ائمه اطهار استفاده کرده و برخی از ائمه مذاهب اربعه اهل سنت نیز موافق فقهای امامیه سخن گفتند و از سخنان ائمه شیعه و دیدگاه ها و سخنان آنان استفاده زیادی کرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وضوء عبدالله بن عباس و دور السیاسة فی اختلاف النقل عنه
نویسنده:
علی شهرستانی؛ محقق: قیس عطار
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مسح پا
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
مسأله مسح پا در وضو
,
فقه شیعه
,
شستن پا
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
سیره پیامبر اکرم(ص)
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
,
فقه اهل سنت
,
کتب فقه شیعه
,
کتب رد شبهات
شابک (isbn):
964-7635-78-8
چکیده :
کتاب «وضوء عبدالله بن عباس و دور السياسة في اختلاف النقل عنه»، اثر جناب مستطاب آقاى سید علی شهرستانی است كه در تحقيق اختلاف نظر ميان شیعه و سنى در مورد كيفيت وضو مى باشد و با تحقيق روايت وضوى پیامبر صلی الله علیه و آله كه ابن عباس ناقل آن است توأم مى باشد. اين كتاب به زبان عربی نوشته شده است. مؤلف، مقدمه اى كوتاه بر كتاب دارد كه پس از آن روايات وضو را كه در آنها سخن از شستن پا به ميان آمده، به لحاظ سندى مورد بررسى قرار داده، سپس روايت هايى را كه دلالت بر مسح پا دارند بررسى كرده است. نسبت روايات به ابن عباس، بخش بعدى كتاب است كه با بررسى اختلافات موجود ميان نقل هاى صحابه همراه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
النزاع على الدستور بين علماء الشيعة - المشروطة و المستبدة
نویسنده:
رشيد الخيون
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دبی - الامارات العربیة المتحدة: دار مدارک للنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب فقه شیعه
,
کتب فلسفه سیاسی اسلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جمل العلم و العمل
نویسنده:
علی بن حسین علم الهدی؛ محقق: احمد حسینی
نوع منبع :
کتاب , آثار منسوب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی
وضعیت نشر :
نجف: مطبعة الآداب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام امامیه
,
حج
,
مسائل فقهی
,
روزه
,
19. مسایل کلامی
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
عدل الهی
,
اعتکاف
,
فقه شیعه
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
کتب فقه شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
کد کنگره:
BP 209/7 /ع8ج8
چکیده :
«جمل العلم و العمل»، کتابی فقهی و کلامی تاليف سيد ابوالقاسم على بن حسين موسوى بغدادى، معروف به شريف مرتضى، علم الهدى است. بنا بر گفته برخی، نام ديگر كتاب «جمل العقائد» بوده و از مشهورترين تأليفات فقهى و كلامى سيد مرتضى مى باشد. اين كتاب با همه اختصار و ايجازش در بر دارنده مهمترين مسائل فقهى است و از منابعى است كه ما را با علم كلام و فقه در عصر مؤلف آشنا مى سازد. از مهم ترین ویژگی های کتاب این است که به طرح استدلالی مباحث فقهی نپرداخته، بلکه کتاب فتوایی سید مرتضی است. وی در این کتاب، نظریات جدید فقهی خویش را نیز ذکر می کند که تا قبل از آن کسی فتوا نداده است. اين كتاب از زمان تأليفش مورد توجه فقهاى عظام واقع شده تا جايى كه شيخ طوسى از شاگردان ممتاز وى قسمت كلامى آن را در كتابى به نام «تمهيد الأصول» شرح زده است و عبدالعزيز بن براج از ديگر شاگردان مبرز او در كتابى به نام «شرح الجمل» قسمت فقهى آن را شرح زده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل العلمي في اصول الفقه : جذوره الكلامية و الفلسفية
نویسنده:
ميثاق عسر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مركز الحضارة لتنمية الفكر الاسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب فقه شیعه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
جنبه معرفت شناختی عقل عملی ,
مفهوم سازی از علم اصول ,
رابطه فلسفه و کلام ,
مقولات عقل عملی ,
هماهنگی علم و دین ,
تعارض ظاهری علم و دین ,
فلسفه اصول ,
مراتب عقل عملی ,
عقل عملی((مدرک جزئیات مربوط به عمل)، اصطلاح وابسته) ,
علم اصول و حجیت صدور ,
نظریه فلسفی ,
تأثیر عقل عملی در عقل نظری ,
نقد عقل عملی ,
مکتب اصولی ,
شابک (isbn):
978-614-427-014-1
چکیده :
.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهات و ردود حول الزواج المؤقت : زواج المتعة
نویسنده:
عادل كاظم عبدالله
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار وادی السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب رد شبهات
کلیدواژههای فرعی :
افعال حضرت محمد (ص) ,
مطاعن عمر ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
تحریم متعه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
نکاح موقت ,
تاریخ موضوعی (اسلام) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
بدعت های اهل سنت ,
تهمت شرک به شیعه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حول المتعة
نویسنده:
عبيد كلباني عماني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بحرین/ سنابس: دار العصمة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب رد شبهات
کلیدواژههای فرعی :
مطاعن عمر ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
تحریم متعه حج ,
تحریم متعه نساء ,
مسأله ازدواج موقت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
آیه تمتع ,
فقه جعفری ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
بدعت های اهل سنت ,
تهمت شرک به شیعه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أسس العقلية المجلد 1 و 2 : دراسة في المنطلقات العقلية للبحث في علم الأصول
نویسنده:
عمار أبورغیف
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار الفقه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
حجت باطنی ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
القطع ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
علم اصول و حجیت صدور ,
چند معنایی در اصول فقه ,
معناشناسی در اصول فقه ,
مباحث اصول فقه ,
مکتب اصولی ,
شابک (isbn):
964-8220-86-7
چکیده :
کتاب الأسس العقلية تالیف عمار أبورغیف درباره علم اصول فقه به زبان عربی است كه در دو جزء تنظیم یافته است. جزء اول درباره تعریف علم اصول، موضوع آن، حجیت قطع، حجیت عقل و موافقتها و برابریهای عقل عملی در اصول فقه است. جزء دوم نیز مشتمل است بر: عقل عملی و جایگاه آن در زنجیره فكر قاضی، حسن و قبح و قاعده لطف، دیدگاه امامیه و معتزلی درباره وعده و "وعید" بررسی عقل از منظر دیگر و بررسی اشكال هیوم و دیدگاه "ایمانوئل كانت" در خصوص عقل، و سرانجام بررسی عقل كلامی در ادامه بحث عقل از دیدگاههای مختلف.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایة الالهیة و ولایة الفقیه
نویسنده:
محسن اراکی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مجمع الفکر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت فقیه
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
توحید عملی ,
توحید نظری ,
حکومت الهی ( افعال الهی ) ,
خلافت الهی ,
دلایل امامت ,
ولایت الهی ,
دین اسلام ,
احادیث امامت امام علی(ع) ,
حدیث ثقلین ,
حدیث منزلت ,
حقیت امامت علی علیه السلام ,
حدیث غدیر ,
امامت امام علی(ع) ,
امامت الهی ,
امامت اهل بیت (ع) ,
حکومت اسلامی ,
اثبات ولایت فقیه ,
ولایت فقیه در احادیث ,
الهی بودن امامت ,
دلایل عقلی ولایت فقیه ,
دلیل نقلی ولایت فقیه ,
چکیده :
الولایة الإلهیة و ولایة الفقیه کتابی است به زبان عربی که به بررسی موضوع ولایت فقیه میپردازد. این کتاب اثر محسن اراکی است و انتشارات مجمع الفکر الاسلامی انتشار آن را به عهده داشته است. در معرفی این کتاب آمده است: «نویسنده مطالب را در پنج فصل تبیین فرمودهاند که ابتداء در فصل نخست با بکارگیری آیات فراوان به روشنسازی مفاهیم کلیدی اسلام و حکومت همت گماشتهاند. در فصل دوم که «عقیدة التوحید و نظام الحکم الالهی» عنوان گذاری شده است کلام در اثبات این مطلب است که حکومت اسلامی ارتباط مستقیم با مسأله توحید دارد، سپس ایشان به تقسیمبندی توحید نظری و عملی میپردازند و در فصل سوم ضمن تعریف معنای توحید به چگونگی انطباق اسلام حقیقی که همان توحید عملی میباشد در زندگی بشر سخن به میان میآید. و در چهارمین فصل که با عنوان «استمرار خط الولایة الالهیه فی امامة اهل البیت » نگارش شده نویسنده به تبیین مسأله امتداد خلافت الهی اهتمام نموده و با استناد به حدیث غدیر، حدیث منزلت و حدیث ثقلین از منابع اهل سنت به اثبات ولایت امیر المؤمنین علی میپردازد. و در آخرین فصل که با عنوان «استمرار ولایة اهل البیت فی ولایة الفقهاء العدول» مؤلف با بیان دلیل عقلی و دلیل نقلی به اثبات این مهم میپردازد و در نهایت حدود ولایت فقیه را مورد بحث و بررسی قرار میدهد». محتویات کتاب عبارتند از: فصل اول: اسلام و حکومت فصل دوم: اعتقاد به توحید و نظام حکومت الهی •
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فوائد المدنية و بذیله الشواهد المكية
نویسنده:
محمد امين استرابادي، نور الدين موسوي عاملي؛ محقق: رحمت الله رحمتی اراکی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
عقاید اشاعره ,
مجتهد مطلق ,
روایات فقهی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اصطلاحنامه فقه ,
تقلید ,
اجتهاد ,
مظنونات ,
فقه جعفری ,
فقه شافعی ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
عدلیه (معتزله) ,
فقه در حدیث ,
مکتب اصولی ,
استنتاج ظنی ,
شابک (isbn):
964-470-511-4
چکیده :
الفوائد المدنية الشواهد المكية تأليف محمد امين استرآبادى رئيس و بنيانگذار اخبارىگرى، مشتمل بر مطالبى راجع به فقه و فقاهت و فقيه مىباشد كه به زبان عربى و در قرن يازدهم هجرى تأليف گرديده است. مقدمه: مقدمه كتاب داراى چندين فايده مىباشد كه مسائل گوناگونى در آن مطرح گرديده است. اولين فايده اعلام نظر برخى از اصوليون متأخر مىباشد كه رعيت را در زمان غيبت به مجتهد و مقلد تقسيم كردهاند و گفتهاند: بر مقلد واجب است كه در مسائل غير ضرورى بر طبق نظر و ظن مجتهد عمل كند. مجتهد مطلق نيز به معنى كسى است كه توانا بر استنباط مسائل شرعيه فرعيه نظريه باشد. ايشان به علومى كه يك مجتهد بايد دارا باشد از قبيل كلام، اصول، صرف، نحو لغت و... اشاره كرده و به كلام شهيد ثانى در بعضى از كتب فقهيهاش در بيان شرايط قاضى استناد مىنمايد. مؤلف ريشه اين تقسيم را كه اصوليون بيان كردهاند، در ديدگاه عامه مىداند كه آنها نيز به چنين تقسيمى پرداختهاند. ديدگاه شافعيه در مورد مجتهد مطلق و نگرش عامه در مورد اجتهاد مجتهدهاى چهارگانه، ديگر مطالب اين بخش مىباشند؛ به اين معنا كه اجماعى در ميان عامه منعقد شده مبنى بر اينكه تا روز قيامت به غير از اجتهاد مجتهدهاى چهارگانه نمىتوان عمل نمود. مؤلف در فايده بعدى به يك عقيده ديگر از عامه پرداخته كه البته در مورد بعضى از آنها بوده و به اين صورت است كه خداوند براى هر زمانى معصومى را خليفه پيامبر(ص) قرار داده است به طورى كه آن شخص در هر زمان تا روز قيامت با وحى مرتبط مىباشد. وى بعد از نقل هر يك از اقوال مذكور به پاسخ آنها نيز پرداخته است. يكى از فوايدى كه ايشان نقل كرده، مربوط به عقيده اخباريون است مبنى بر اينكه احكام شرعيه ما هيچ مدركى به غير از احاديث عترت طاهره عليهمالسلام ندارد. وى اين نظريه را به صدوقين و كلينى نسبت داده است. وى در ضمن اين فايده، اشارهاى نيز به نظريه شيخ طوسى دارد كه اجماع را دليل بر پذيرش خبر واحد گرفته است. عقيده مخطئه و مصوبه و طرفداران هر يك از اين دو نظريه نيز در ذيل همين فايده ذكر شدهاند. تحقق مجتهد كل در نزد عامه ضمن فايده ديگرى محل اختلاف معرفى شده و از بزرگانى چون آمدى و صدر الشريعه عدم تحقق مجتهد كل نقل شده است. ايشان در اواخر فوايد، به نظر هر يك از اخبارىها و اصوليون در مورد خبر واحد، اشاره كرده و از صاحب معالم جملهاى را در اين زمينه نقل كرده و به توضيحش پرداخته است. آخرين فايده، در مورد قرائنى است كه با تكيه بر آنها احتمال سهو و افترا در خصوص الفاظ بعضى از اخبار برطرف مىشود. فصل اول فصل اول درباره ابطال تمسك به استنباطات ظنيه در نفس احكام الهى مىباشد كه در ضمن دوازده وجه مورد بررسى قرار گرفته است: وجه اول عدم ظهور دلالت قطعيه بر جواز اعتماد بر ظن است. وجه دوم آياتى است كه ظن را مغنى از حق نمىدانند، مانند آيه 28 سوره نجم كه مىفرمايد: «إن الظن لا يغني من الحق شيئا». وجه سوم استدلالى است كه اماميه بر عصمت امام(ع) كردهاند و آن اين است كه اگر چنين نبود لازم مىآمد امر خداوند به تبعيت از خطا كه عقلا قبيح مىباشد. وجه چهارم اين است كه صلاح نيست خداوند مناط احكامش را چيزى قرار بدهد كه نفس بدان مطمئن نمىگردد. وجه پنجم اين است كه مناط احكام نبايد چيزى باشد كه با اختلاف اذهان، احوال و اشخاص مختلف مىگردد. وجه ششم اين است كه شريعت سهله سمحه نمىتواند مبنى بر استنباطات دشوار اضطرارى گردد. وجه هفتم اين است كه مفاسد مبتنى شدن احكام الهى بر استنباطات ظنيه بيش از آن است كه قابل شمارش باشد. وجه هشتم اين است كه ظن معتبر نيز نزد مجتهد و فقيه امرى مخفى و غير منضبط است. وجه نهم اين است كه ظن از باب شبهات است و وجوب توقف عند الشبهات چيزى است كه در روايات ما به اثبات رسيده است. وجه دهم اين است كه روايات صريحه هر طريقى را كه به اختلاف فتاوى منجر شود مردود دانسته است مگر اينكه تقيهاى در كار باشد. وجه يازدهم اين است كه عامه نظريهاى درباره ظن دارند كه علامه با بخشى از آن موافقت نموده است و حاحصلش اين است كه عمل به ظن يا خارج از شريعت است يا قاطع استمرار آن. وجه دوازدهم اين است كه اجتهاد تنها در غير ضروريات دينى معنا دارد، از طرفى ما ثابت كرديم خداوند داراى احكامى است كه اثباتشان نيازمند ادله قطعيه است. فصل دوم فصل دوم در اين باره است كه مدرك مسائل غير ضرورى دين خواه اصلى باشد خواه فرعى، منحصر در مىگويد من براى اين مدعا ادلهاى دارم كه در ذيل آورده است. فصل سوم: فصل بعدى در اثبات تعذر مجتهد مطلق مىباشد. در ذيل اين فصل إن قلت و قلت مطرح شده مبنى بر اينكه حال كه چنين است چرا عدهاى با ثبوت مجتهد مطلق مخالفت كردهاند كه مؤلف پاسخ داده است. فصل چهارم نيز مربوط به همين مسئله مطرح شده در فصل سوم مىباشد و در واقع مناقشهاى است راجع به ادله بيان شده در فصل سوم. فصل پنجم: در فصل پنجم گفته شده كه در بسيارى از مواضع ظن بنابر مذهب عامه حاصل مىشود بر خلاف خاصه. اين كلام مبتنى بر نظريهاى از عامه است در مورد بيانات پيامبر(ص) كه مؤلف آن را ذكر كرده است. فصل ششم: در بسته بودن ابوابى كه عامه آنها را براى استنباطات ظنيه استحسانيه به وجوه تفصيليه گشودهاند مىباشد. مؤلف در اين فصل تك تك ؟؟؟ عامه از اجماع، قياس و غيرهما را آورده و به نقد و بررسى آنها پرداخته است. فصل هفتم: در تبيين كسانى است كه مراجعه مردم در قضا و افتاء بدانها واجب است مؤلف در اين فصل به توقيع مشهور امام زمان(ع) اشاره كرده كه حضرت فرمودهاند: «و أما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى رواة حديثنا فإنهم حجتي عليكم و أنا حجة الله عليهم» فصل هشتم: اين فصل در سدد پاسخگويى به بيست و يك سؤالى است كه همگى راجع به محدوده اجتهاد و توابع آن مىباشند براى مثال سؤال اول مربوط به رواياتى هست كه از ائمه عليهالسلام وارد شده و مضمونشان اين است كه «إنما علينا أن نلقي عليكم الأصول و عليكم أن تفرعوا» فصل نهم: در تصحيح رواياتى است كه در كتب اربعه حديثى ما يعنى كافى، من لايحضره الفقيه، تهذيب و استبصار مىباشد مؤلف در اينجا نيز به دوازده وجه تمسك كرده است. فصل دهم: اين فصل در بيان عدهاى از اصطلاحات عام البلوى مىباشد مانند نفس الامر، اعتبار ذهنى و... فصل يازدهم: اين فصل در بيان خطاهايى است كه معتزله و اشاعره در تعيين اول واجبات مرتكب شدهاند مىباشد. فصل دوازدهم: در اين فصل نيز به پارهاى از اشتباهات فلاسفه و حكماء پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 194
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید