جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 89
چرا امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ بعد از آن که به خلافت رسیدند بدعت هایی که سه خلیفه قبلی گذاشته بودند را باطل اعلام نکردند و مخالفت نکردند؟ لطفاً طوری جواب دهید که بنده بتوانم به وهابی هایی که از من سوال کرده با مدارک خودشان جواب دهم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پس از رسيدن امام به خلافت مهمترين مشکلي که بر سر راه امام قرار داشت، انحرافات ديني و بدعتهايي بودند که از طرف خلفاء سه گانه و برخي از اصحاب برجاي مانده بود افزون بر آن، مشکل ديگر آن بود که عده اي از مردم آگاهي درستي از دين نداشتند. امام در عهد نامه ا بیشتر ...
شما می گویید اهل سنت شیعه می شوند، اما شیعیان هم سنی شده اند مثل آیت الله برقعی که هدایت شده، پس معلومه این برگشت ها دو طرفه است و شما هم حق نیستید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين که حق چيست و باطل کدام است، با معيارهاي خاص خودش قابل تشخيص مي باشد. و ترديدي دراين نيست که از ميان فرقه هاي متعدد اسلامي فقط يکي مي تواند حق باشد و دين و مذهب حق را بايد بر طبق موازين و ملاک هاي عقل از آموزه هاي معجزه آساي قرآن کريم و روايات وحي بیشتر ...
شیعه می گویند که هزاران صحابه در غدیر خم حضور داشتند، و همه شنیدند که پیامبر ـ ‌صلی الله علیه و آله و سلم ـ علی را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ اگر چنین است پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و به خاطر غصب شدن حق علی اعتراض نکرد، حتی عمار بن یاسر و مقداد بن اسود و سلمان فارسی ـ رضی الله عنهم ـ چیزی نگفتند و یکی از اینها نیامد و نگفت: ای ابوبکر! چرا ـ خلافت را از علی غصب می کنی و حال آن که می دانی که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در غدیر خم چه گفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از آن كه به پاسخ سئوال مورد نظر بپردازيم لازم است اشاره كوتاهي به اين نكته مهم نمائيم كه اصل واقعه غدير توسط صدو ده نفر صحابي و هشتاد و چهار نفر تابعي در كتب معتبر روايئي شيعه و سني نقل شده است به گونه اي كه جاي ترديد در تحقق اين واقعه مهم و سرنو بیشتر ...
یکی از قواعد شیعه این است که هر کسی از اهل بیت ادعای امامت کند و چیزهای خارق العاده‌ای که نشانگر صدق و راستی او هستند ارائه دهد امامت او ثابت مى شود، اما با آن که زید بن علی ادّعای امامت کرد شیعیان امامت او را نپذیرفتند، و در مقابل امامت را برای مهدی غایب خود که ادعای امامت نکرده و آن را اظهار ننموده چون طبق عقیدة آنها در کودکی غایب و پنهان شده است، ثابت کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سئوال مورد نظر را ضمن تبيين دو نکته به طور اختصار تقديم مي کنيم: الف: مسأله اساسي امامت در نزد شيعه به چيزي فراتر از آنچه در سئوال به آن اشاره شده است نياز دارد و اصولا امامت به ادعا نبوده و همانند رياست و پست هاي سياسي فعلي نيست که کسي خود را ک بیشتر ...
دین در دوران پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کامل گردید؛ زیرا خداوند می ‌فرماید: (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ؛ امروز، دین شما را کامل کردم). (مائده / 3) و مذهب شیعه بعد از وفات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پدید آمده است؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آغاز پيدايش شيعه را که براي اوّلين بار به شيعه علي ـ عليه السلام ـ معروف شدند، همان زمان حيات پيغمبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بايد دانست و جريان ظهور و پيشرفت دعوت اسلامي در 23 سال زمان بعثت موجبات زيادي را در برداشت که طبعا پيدايش چنين جم بیشتر ...
اگر دین طبق آیه 3 سوره مائده در زمان پیامبر کامل شد پس چگونه مذهب شیعه بعد از زمان ایشان شکل گرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه در لغت به معناي پيروان و ياران است و بر مفرد و تثنيه و جمع و نيز بر مذكر و مؤنث به طور يكسان اطلاق مي شود.[1] در اصطلاح، شيعه به پيروان علي ـ عليه السلام ـ گفته مي شود كه معتقد به امامت و خلافت بلافصل او از طريق نصب و نص پيامبر اكرم هستند.[2] عن بیشتر ...
اگر کسی بخواهد شیعه شود باید از میان مذاهب مختلف و زیاد شیعه کدام را انتخاب کند؟! امامیه و اسماعیلیه و نصیریه و زیدیه و دروزیه... الخ همه مدعی هستند که مذهب شان، مذهب اهل بیت است، و همه (به جز زیدیه) با صحابه دشمن هستند، و همه به امامت علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ معتقدند و بر این باورند که او خلیفه بلافصل پیامبر است، پس کدام یک را باید انتخاب کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همه افراد بشر به حکم عقل مکلف اند که از فکر و عقل خود کمک گرفته و در حوزه اعتقادات راه حق و صواب را به دست آورده و به آن گرايش پيدا کرده و ايمان بياورد و سپس بر مقتضاي آن عمل نموده و براي زندگي خود برنامه ريزي نمايد، و تا حد امکان خرافات و اباطيل را بیشتر ...
مستور بودن امامان اسماعیلیه با غایب بودن امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ چه تفاوتی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسأله غيبت در اعتقادات شيعه اماميه و مستور بودن امام در معتقدات اسماعيليه امري است كه به حسب ظاهر مشترك به نظر مي‌رسد، يعني همان‌طور كه آنان به غيبت امامشان اعتقاد دارند اين اعتقاد مانند اعتقاد شيعه اماميه به غيبت حضرت ولي عصر ـ عجل الله تعالي فرجه بیشتر ...
علماء شيعه «تقيه» را از واجبات دين دانسته و بخش عمده اي دين را زير چتر تقيه قرار مي دهد. و در تعريف «تقيه» گفته اند: انسان با عمل و قول خود امري را اظهار كند كه با درون و قلبش سازگار نباشد. طبق نظر اهل سنّت اين امر از مصاديق نفاق و صفات منافقين است و در نتيجه غضب خداوند نسبت به آنها را به دنبال دارد، به دليل آية: «و اذا لقوالذين آمنوا قالوا امنّا و اذا خلوا الي شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون» (بقره/14)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن مطلب، در پنج قسمت به توضيح ادعاي فوق و پاسخ آن پرداخته مي شود: 1ـ معناي تقيّه: تقيه از ريشه «وقي»[1] و مصدر باب اتّقي يتّقي، به معناي پرهيز و حفظ كردن نفس از خطرات است ومعاني و تعاريفي كه در كتب فريقين بيان شده مآل و بازگشتشان به همين بیشتر ...
اگر حق با شیعیان باشد چرا اعراب همه سنی هستند با این که پیامبر از آنان بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جواب سوال با بيان مطالب زير روشن مي شود: الف) حقانيت مطلبي نيست كه به قبول يا رد قومي بستگي داشته باشد. چه بسيار چيزهاي باطلي كه مورد قبول بسياري از اقوام قرار گرفته اند و چه بسيار مسائل حقه اي كه مورد قبول واقع نشده است بلكه تلاش هاي بسياري مي شود ك بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 89