جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنر و علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1283
عنوان :
علل بررسی محورهای اصلی احتجاج امیرالمومنین(ع)با مهاجرین و انصاردر کتاب احتجاج طبرسی
نویسنده:
اسماعیل یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انصار
,
روایت
,
ولایت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
احتجاج
,
حدیث
,
آیات
,
هنر و علوم انسانی
,
طبرسی، فضلبن حسن
چکیده :
احتجاج کردن در لغت به مفهوم حجت آوردن، استدلال کردن، اقامه دلیل و خصومت کردن می باشد. کتاب احتجاج طبرسی شامل احتجاجات فراوان از اهل بیت با مخالفین خود می باشد. احتجاج انتخاب شده ما بررسی محورهای اصلی احتجاج امام علی ? با مهاجرین وانصار می باشد. با توجه به مظلومیت امام علی?و غصب خلافت ایشان و سکوت مهاجرین و انصار، امام ? برای احیای دین و حقانیت اسلام و زحماتی که پیامبر ? متحمل شده بود سکوت 25 ساله ای اختیار کردند. اما با این وجود در این متن حقانیت خود را با دلایل مختلف و با احتجاج به آیات و روایات که پایان نامه حاضر در مقام بیان چگونگی این احتجاج و استدلالات امیرمومنان می باشد که آنرا برای طایفه مهاجرین و انصار بیان کرده است. با بررسی بعمل آمده در مورد آیات دریافتیم که بسیاری از آیات در وصف امام علی?می باشد. تبلیغ ولایت بعنوان مهمترین اصل دین در کنار دیگر واجبات می باشد ، طرح حدیث منزلت و طرح حدیث ثقلین از دیگر مطالب موجود در این متن احتجاج استدر ضمن این احتجاج شریف حاوی بسیاری از فضایل ایشان می باشد که به آنها اشاره خواهد شد. امام علی? در خصوص ولایتو انحرافاتی که درباره مسئله خلافت رخ داده است سکوت کرد تا دین اسلام از بین نرود . انشاءالله روزی فرا رسد که انسانها قبل از قضاوت و تعصب ورزی ابتدا اطلاعات لازم و کافی را کسب کنند و این پژوهش برآن است که به واکاوی دلایل این موضوع و نقد و بررسی آن بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه و الگوی قرآن شناخت معناداری زندگی در گذار تفسیری از سورههای حمد، انشراح، مسد، عصر، فلق و ناس
نویسنده:
زهرا افتخاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
خداباوری (دئیسم)
,
تفسیر
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
,
سوره الفاتحه
,
سوره الناس
,
معنیشناسی
,
سوره الفلق
,
سوره العصر
,
سوره المسد
چکیده :
معناداری زندگی، نسبتیابی اختیار خلاق آدمی با جهت اصیل حیات، یعنی خدای سبحان و به طور معیّن، اسماء فعل به مثاب? اوصاف مطلوب و خواستنیِ زیستِ از سرِ اختیار، است که در شخصیّتهای الگویی یعنی حضرات اولیایالهی تبلور مییابد. در فصل مشترک تحلیل، انسان با رسیدن به الگوی رشد و هدفدارسازی تمامیّت زندگی خویش به چراییها و مبتنی بر این چراییها، به چگونگیهای آن خودآگاه شده و تمامی عرصهها و از جمله دشوارترین برهههای زندگی را در متن این هدفداری و جهتداریِ هماهنگ هستی و زندگی، راهبری میکند. معنادرمانی دارای دو سطح است:1-در سطح آسیبشناختی، طبیعت و درمان «رواننژندیها» مورد توجّه است. 2ـ و در سطح کمالگرایی، عبور از سطح «هنجاریِ» متعارف به سوی زندگیِ برتر و آرمان رشد است. به درستی چگونه میتوان از سطح رواننژندی حیات به سطح برینِ آن راه سپرد؟ پژوهش حاضر در راستای نظریهپردازی معنای زندگی بر مدار اصل جهتداری به سوی جهت برترین حیات، یعنی اصل«عبودیّت» در ادب تفسیریِ سوره حمد و به مدد سورههای منتخبی از قرآنکریم، به تبیین تفسیری این دو لای? تحلیلی نظریه معناداری زندگی، پرداخته است. در سطح آسیبشناسی یعنی تحلیل بحران معنا، فراز آغازین سوره عصر و سور? مسد و در سطح کمالنگری فرازی از سوره حمد و نیز فراز پایانی سوره عصر و سورههای انشراح و معوّذتین، مستند تحلیل بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیبایی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی پرویزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی
,
زیبایی شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت متعالیه
,
تجلی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مکاشفه برین
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالمتالهین
,
ادراک زیبایی
چکیده :
مبانی فلسفی نقش زیرساختی در علوم ایفاء میکنند، و آموزههای خاصِ هر مکتب فلسفی، مایهی تشخص علوم، به هویتی خاص و ممتاز، نسبت به علومِ نشأت گرفته از اصول سایر مکاتب فلسفی، میگردد. زیباییشناسی نیز از این امر مستثنی نبوده و (هرچند که تا کنون در فرهنگ اسلامی و مکاتب فلسفی آن، به صورت مدون، تالیف و به رشتهی تحریر در نیامده اما) میتواند در دستگاه فلسفی حکمت متعالیه به صورتی کاملا (متمایز، از آنچه اکنون با همین عنوان، در دیگر فرهنگها و مکاتب بشری رایج است) نظاممند، سامان یافته و سربرآرد. در همین راستا، تبیین چیستی زیبایی و حقیقتش، نیازمند تمسک به کلیدیترین نظریههای حکمت متعالیه پیرامون وجود، همچون اصالت، وحدت، تشکیک، بساطت و ... است. از این رهگذر واقعیت زیبایی تنزل هر حقیقت، وظهور و نمود عینی آن میگردد. این ظهور منحصر در عالم ماده و مجرد امور ذهنی (مانند خیالات) نیست بلکه هرآنچه عین هستی یا بهرهمند از واقعیت یگانهی آن باشد به دلیل موجودیت، بر ذات خویش و یا غیر، نمودی عینی که موجب ابتهاج است، دارد. دیدگاه خاص حکیم شیراز در توضیح کیفیت ادراک و مراتب این تجلی، باعث میشود (برخلاف ایدههای رایج در توجیه ادراک زیبایی) ادراک زیبایی محدود به حس (استتیک) و صرفا در نتیجهی رویارویی با امور مادی ظلمانی نبوده و بهواسطهی تمایز بین موجوداتِ مراتبِ مختلفِ وجود، و کیفیت برقراری ارتباط با آنها و حضورشان نزد مدرِک، انحاء ادراک زیبایی؛ با کیفیات خاصهای صورت گیرد که در تمام مراتب و نحوههای مختلف ادراک زیبایی، زیبایی؛ خود یا صورتش نزد مدرِک حاضر و به درک حضوری، شهود میشود. از آنجا که برای هر واقعیت، تجلیات و آثاری به عنوان لوازم وجودی، رخ مینماید؛ زیبایی و ادراکش نیز (با توجه به قرائت جدیدی که از آنان ارائه میگردد) مصاحب با لوازمی از قبیل سعادت و ابتهاج، ادراک امر زیبا، حرکت جوهری در مدرِک و وصول و اتحادش با زیبایی و نهایتاً زیبا شدن مدرِک، خواهند بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی انسان آرمانی، در جنبش های نوپدید معنویتگرا
نویسنده:
حمید مریدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
معارف اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
آرمانگرایی
,
انسانگرایی
,
اوشو
,
کوئیلو، پائولو
,
جنبشهای معنوی نوپدید
چکیده :
امروزه جنبشهایی نوپدید در غرب و شرق با عنوان معنوی به صحنه آمدهاند و سعی در ارائه تصویر آرمانی از انسان دارند، تا بدینوسیله به نیازهای معنوی انسان مدرن پاسخ بدهند. از جمله مهمترین این جنبشها که تاکنون آثار فراوانی از خود به جای گذاشتهاند، دو جریان اثرگذار و مشهور اوشو و پائولو است، که انسان ایدهآل از منظر هر دو در حالی که دارای اشتراکات فراوانی است، از ویژگیهای متفاوتی نیز برخوردار است. اوشو تصویر خویش از انسان ایدهآل امروزی را زوربای بودا مینامد که یکی سمبل زیادهخواهی، شهوت و شادمانگی است و دیگری اسوه زهد و ریاضت است. او رهایی از ذهن، سرور و شادمانگی، نفی دعا و عبادت را از ویژگیهای انسان ایدهآل میداند که از راه مراقبه به دست میآید. در مقابل انسان آرمانی کوئیلو که به عنوان قهرمانهای داستانی در رمانهایش جلوه میکند، دارای ویژگی هایی است مانند: اباحیگری و بیبند و باری، گوش سپردن به ندای درون که به واسطه پیشگویی و جادوگری، اتصال به روح کیهانی و پیروی از افسانه شخصی حاصل میشود. با بررسی و بیان نقد هر دو جریان، در یک نگاه کلی خاستگاه مشترک اینگونه جنبشهای نوپدید معنویتگرا را میتوان در معنویت پستمدرن ارزیابی کرد که باعث رویش انواع متنوع از این جنبشها بوده است و اصول مشترک هر دو جنبش را در تفکر انسان محوری دانست که تکثرگرایی، آزادیخواهی و فردگرایی از مولفههای اصلی و اساسی آن به حساب میآید. در انتهاء انسان آرمانی از نگاه اسلام بازگو میشود که جانشین و امانتدار الهی است و با پیروی از فطرت الهی و ایمان و عمل صالح، هر لحظه در حال شکوفا شدن و پیمودن مسیر رشد و کمال است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم،شرایط و آثار اکراه در قراردادها با مطالعه تطبیقی
نویسنده:
محبوبه مینا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اراده
,
رضایت
,
معارف اسلامی
,
قانون مدنی
,
قراردادها
,
اکراه
,
قصد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابطال (فقه)
چکیده :
اکراه فشار غیرعادی و نامشروعی از طرف انسانی با قصد از بین بردن رضا است به گونهای که تهدید شونده با اعتقاد به ورود ضرر، حاضر به انجام عمل حقوقی می شو د. بر طبق نظر مشهور، اکراه رضا را از بین میبرد. این رضای معدوم، رضای به معنایطیب نفس و نه رضای معاملی است. به همین علت قانونگذار در ماده 199 قانون مدنی با وجود اکراه، رضا را نیز موجود فرض کرده است. در حقوق فرانسه، اکراه همجنبه جرمی دارد و هم عیب رضا محسوب میشود.امروزه اکراه تنها در قالب سنتی خود باقی نمانده است و چهره های دیگری هم دارد . در مورد اندازهی ترس سه معیار شخصی، نوعی و مختلط مطرح گردیده است. قانون مدنی ایران و فرانسه دو نظر شخصی و نوعی را با هم تلفیق کرده اند؛ اما رویه قضایی فرانسه متمایل به نظر شخصی است. قانون مدنی کنونی مصر تنها معیار شخصی را پذیرفته است . مشهور فقها اتفاق بر عدم نفوذ و نیازمندی عقد مکره بر اجازه دارد. ماهیت اجازه را برخیناقل و برخی کاشف از صحت عقد میدانند . قانونگذار ضرورت را بر منطق ترجیح داده است؛ و به ارادهی اشخاص نیز چنین توانی را دادهاست که اثر اجازه را تنها نسبت به منافع، به گذشته سرایت دهند (مادهی 258 قانون مدنی). اکثر نویسندگان فرانسوی معتقدند در اکراه معنوی، اراده معیوب است و اثر اکراه، بطلان نسبی قرارداد میباشد. آنچه که مادهی 1111 قانون مدنی فرانسه ازآن سخن میگوید، همین نوع از اکراه است. اما اکراه مادی، موجب بطلان مطلق قرارداد است.به نظر می رسد اختصاص بطلان نسبی به اکراه معنویمنطقی نیست و در حقوق ایرانچنین طرز تفکری وجود ندارد .نویسندگان حقوقی مصریبیان داشتهاند تفاوتی میان این دو نوع اکراه نیست؛ بدین معنا که هر دو نوعاکراه، بر حسب شرایط میتواند اراده را معیوب کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل اخبار طینت
نویسنده:
سعید عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
سعادت و شقاوت
,
روایت
,
سرشت
,
شقاوت
,
جبر و اختیار(کلام)
,
فطرت(کلام)
,
اخبار طینت
,
نقد حدیث
,
معارف اسلامی
,
فقه الحَدیث
,
حدیث
,
هنر و علوم انسانی
,
اقتضاء
چکیده :
میراث حدیثی شیعه مشتمل بر یک سلسله اخباری است که بر دوگانگی آدمیان در آفرینش دلالت دارند و از پیوند ایمان و کفر با طینت انسان سخن میگویند. این اخبار در جوامع روایی شیعه بابی را به خود اختصاص دادهاند. قدمت و سابقه بحث پیرامون طینت به زمان تالیف جوامع روایی شیعه باز میگردد. محدثینی همچون مرحوم برقی(م247ق)، صفار(م290ق)، کلینی(م329ق) و مفسرینی همچون فرات کوفی(م307ق) و عیاشی (م320ق) اخبار این باب را نقل کردهاند. از آنجا که شیعه از یک سو قائل به حسن و قبح عقلی است و بر اراده و اختیار انسان پافشاری میکند و از سوی دیگر با احادیث طینت که به ظاهر حکایت از جبر دارد مواجه میباشد؛ لذا محدثین، متکلمان و فلاسفه این احادیث را به چالش کشیدهاند. برخی از آنها معتقدند این احادیث از اساس مردودند؛ زیرا دارای ضعف سندی و محتوایی هستند. عدهای دیگر معتقدند احادیث طینت را باید حمل بر تقیه کرد. دستهای دیگر قائلند که این احادیث هیچگونه ضعف سندی و محتوایی ندارند و در صدد توجیه و تفسیر این احادیث برآمدهاند. با بررسی و تحلیل دیدگاههای مذکور به این نتیجه میرسیم که احادیث طینت نه تنها اخبار واحدی نیستند، بلکه مستفیض یا در حد متواتر معنویاند. این احادیث دلالت بر جبر و تبعیض ندارند، بلکه حاکی از این هستند که از یک سو اختلاف در ماده آفرینش امری طبیعی و لازمه نظام خلقت است و از سوی دیگر اختلاف در طینت به نحوی نیست که اختیار را از انسان سلب کند، بلکه تاثیر آن در حد اقتضاء است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشترکات و مفترقات ولایت ائمه معصومین و ولایت فقیه
نویسنده:
زهرا هنرمند رحیمآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقیهان
,
امام معصوم
,
همانندی
,
معارف اسلامی
,
ولایت فقیه
,
تفاوت
,
ولایت فقیه
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت شرعیه
چکیده :
موضوعي كه در اين رساله مورد بحث و بررسي قرار گرفته، پژوهشي پيرامون شناخت اشتراکات و افتراقات ولایت ائمه معصومین (ع) و ولایت فقیه است.با توجه به اينكه قرائت مذاهب اسلام از ولایت فقیه متفاوت است، نویسنده در اين پژوهش به بررسي آن از منظر مذهب شيعه اثني عشري می پردازد و اهدافي چون تعریف و تبيين مراتب ،ویژگی ها و اثباتولایت ائمه معصومین (ع)و ولایت فقیه را مورد بررسی قرار می دهد . در پایان نیز آراء و نظرات علماء و اندیشمندان را درباره ی ماهیت و محدوده ی ولایت فقیه و تطبیق اشتراک و افتراق ان با ولایت ائمه معصومین (ع) مورد بررسي قرار خواهد داد. به علت اهميت و جايگاه عظيم ولایت و وجود شبهات و شاخه های مختلف فکری ، مبحث ماهیتولایت از منظر قائلین به انتخاب ، مشروعیت دوگانه و انتصابتحلیل خواهد شد و مبحث مهم محدود ه ی ولایت فقیه از منظر معتقدین به ولایت مطلقه فقیه و ولایت مقیده آن بررسی خواهد شد.در اين تحقيق سعي شده با مراجعه به منابع متقدم و متاخر در زمينهولایت فقیه ، به جنبه هاي مختلف اين موضوع پرداخته شود كه اين امر از طريق روش كتابخانه اي محقق گرديده است.در پايان مي توان نتيجه گرفت كه فرقی بینولایت ائمه (ع)و ولایت فقیه نیست، چه در ماهیت و چه در محدوده ی ولایت، یعنی انتصابشان از جانب خداوند است و ولایت مطلقه دارند.مگر تفاوتهایی در عصمت،مقاماتو ولایت تکوینی، با اینگونه نگاه و تبعیت مطلقه از ولایت فقیه منصوب از جانب خدا، مي توان در جامعه از بركات بي پايان اين نعمتبهره فراهم نمود جست و زمينه را براي ظهور مصلح حقيقي امام زمان.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت محوری در نظام اخلاقی قرآن
نویسنده:
علیاصغر محمدزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
شقاوت
,
دوزخ
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
بهشت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
هنر و علوم انسانی
,
سعادتمند
,
سعادتمحوری
چکیده :
در ابتدای این رساله به توضیح مفهوم سعادت و شقاوت در قرآن پرداخته شده است یعنی حالات و شرایطی جستجو میشود که در آیات قرآن، آن شرایط سعادت فرد را به دنبال دارند از جمله رفتن به بهشت، دوری از جهنم، دخول در رحمت خدا، رضایت فرد از خدا و رضایت خدا از فرد و... در مورد شقاوت نیز رفتن به جهنم و دوری از بهشت مصادیق شقاوت در قرآن میباشند. در ادامه به خصوصیات فرد سعید و شقی پرداخته شده است یعنی خصوصیاتی که به موجب آن شخص به سعادت یا شقاوت رسیده است. در مورد فرد سعید میتوان به مطیع خدا و پیامبر بودن، راستگو، مجاهد، صبور، ترس از خدا، با ایمان، آمر به معروف و ناهی از منکر اشاره کرد و برای فرد شقی میتوان به تکذیب کننده آیات الهی، کسی که به خدا دروغ میبندد، کافر، مجرم و ظالم اشاره نمود. در ادامه پایان نامه به بحث اصلی یعنی سعادت محوری در قرآن پرداخته خواهد شد. در این مورد تمام آیاتی که لفظ سعادت در آنها بوده مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله بعد آیاتی که به بهشت مربوط میشده با توجه به اینکه بهشت رفتن به سعادت رسیدن میباشد، مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال این بودیم که آیا میتوان از آیات قرآن چنین برداشت کرد که باید برای رسیدن به سعادت ملتزم به امور اخلاقی بود؟ در نهایت چنین نتیجه گرفته شد که سعادت محوری در قرآن اثبات نمیشود چون در آیات تنها ذکر شده که اگر کار خیر انجام گیرد، سعادت حاصل میشود یعنی بین کار خیر کردن و به سعادت رسیدن رابطه علت و معلولی برقرار است ولی هیچ اشارهای نشده که باید برای رسیدن به سعادت ملتزم به افعال خیر بود.و صرف معلول بودن سعادت برای عمل خیر کافی نیست که بگوییم سعادت محوری وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان و چگونگی دانش دینی در حوزهی علوم انسانی
نویسنده:
فائزه شیرازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
علم دینی
,
متافیزیک
,
پیش فرض های متافیزیکی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
دَیِّن
,
علم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
پژوهش حاضر به مبانی معرفتشناختی دانش دینی در حوزهی علوم انسانی ميپردازد. بدین منظور کلیات دین و علم، تعاریف، ویژگیها و قلمرو هریک بررسی گردیده و همچنین از ارتباط علم و دین سخن به میان آمده است. سرانجام پژوهش در پی آن است تا از میان فروض متعددی که برایدانش دینی متصور است، تحقق آن را به وسیلهی رویکرد تاسیسی به اثبات برساند. این رویکرد با تکيه بر علمشناسي معاصر بیان میدارد که علم پدیدهای فرهنگی و انسانی بوده و در فرآیند تولید و بقای خود مبتنی بر پیشفرضهای متافیزیکی است و در واقع بدون زیربنای فلسفی هویت خود را از دست خواهد داد. بنابراین دین از آن جهت که از یک موجود متعالی و فارغ از سوگیریها و محدودیتهای بشری صادر شده است، میتواند بهترین پشتوانه برای علم باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم استدلال در منطق غیرصوری
نویسنده:
سیاوش تفضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق صوری
,
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها)
,
استدلال
,
منطق گرایی
,
پراگماتیسم
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
هنر و علوم انسانی
,
عملگرایی
,
جنبه فلسفی
,
منطق غیرصوری
,
رالف جانسون
,
داگلاس والتون
,
جانسون، رالف اچ.
,
والتون، داگلاس ان.
چکیده :
"منطق غيرصوري" يكي از زمينههاي پژوهشي علم منطق است. منطقدانان غيرصوري که اغلب مشي پراگماتيک دارند، با رهيافتي غيرصوري و خلاف جريان عمده و رايج پژوهشهاي منطقي معاصر به مطالعه منطق ميپردازند. هدف منطق غيرصوري، تدوين استانداردها، معيارهاو فرآيندهايي براي تحليل، تفسير، سنجش، نقدو ايجاداستدلالها در زبان است. پاياننامه حاضر مشتمل بر چهار فصل است. فصل اول به معرفي منطق غيرصوري و تاريخ اجمالي شکلگيري آن اختصاص دارد. فصلهاي دوم و سوم به ترتيب ديدگاههايرالف جانسون و داگلاس والتون درباره منطق غيرصوري و استدلال بهعنوان موضوع اين شاخه را معرفيو بررسي ميکنند.اين دو تنشناختهشدهترين فيلسوفان و منطقدانان غيرصوري و از بانيان دو جريان عمده مطالعاتي در اين حوزه هستند.فصل دوم با محوريت ديدگاه جانسون درباره استدلال به بحث درباره فرانظريه و نظريه استدلال وي و نقد او به قياس و استقرا پرداخته است. فصل سوم به ديدگاه والتون درباره منطق غيرصوري، استدلال، بررسي پراگماتيک استدلال و شاکلههاي استدلالورزي اختصاص دارد.فصل چهارم به جمعبندي مطالب ارايهشده و نسبت ميان نظرگاه جانسون و والتون و در نهايت، انتقادات نگارنده بر منظر ايشان اختصاص يافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1283
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید