جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
>
احوال معاد
>
معاد(فلسفه)
>
معاد روحانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 46
عنوان :
بررسی ارتباط وجود ذهنی با معاد جسمانی و روحانی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
فاطمه اسدی تپه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
خلاقیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
معاد جسمانی از نظر ملاصدرا
,
هنر و علوم انسانی
,
تخیل(راه های معرفت)
,
تخیل(مراتب علم)
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
قدرت خدا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسأله نفس و اهمیت آن در باب معاد از دیر باز مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. به ویژه توجه صدرالمتألهین به این امر از زاویه وجود، صبغه نوینی به این موضوع در فضای فلسفه بخشیده است. وی با پذیرش وجود ذهنی در کنار وجود عینی، می خواهد وجودی را در فلسفه عرضه کند که مخلوق نفس انسانی و فاقد اثر و منشأ خارجی است؛ گرچه این نظریه پیش از وی محلّ جدی بحث اندیشمندان بوده اما ملاصدرا با نگرش وجودی و تفکری سیستمی با تأکید بر خلاّقیت نفس در عالم طبیعت به این مسأله پرداخته است. وی قیام صور ذهنی مخلوق را به نفس، قیام صدوری خوانده است. مسأله وجود ذهنی در فلسفه ملاصدرا کارکردهای متفاوتی دارد که یکی از جدی ترین آنها، پیوند آن با مسأله معاد است. وی با پذیرش دو نحوه معاد روحانی و جسمانی، تحقق آن را به عملکرد نفس در دنیا نسبت می دهد؛ به این بیان که متناسب با اعمال نفس، بدن اخروی و لذّات و آلام جسمانی و روحانی در آخرت با خلاّقیت نفس در ساحت قوه خیال صورت می گیرد. صدرالمتألهین با استناد به قدرت خارق العاده خیال بر این اعتقاد اصرار دارد که هر کس کیفیت قدرت الهی را در خیال خویش بپذیرد، باور می کند که ارواح، تجسد یافته و نیات صورت خارجی مییابند. حکیم یاد شده، پس از بیان احوالات نفس در آخرت، نحوه تأثیر کمال قوه علمی و عملی را در صقع نفس شرح داده و بیان می دارد که: نفوس سعادتمندان در آخرت بر حسب اعمال دنیایی و به کمک قوه مجرده خیال، منشأ صور لذیذ گشته و نفوس اشقیاء منشأ صور دردناک می شود. گر چه ملاصدرا با عدم بیان مسائل وجود ذهنی می تواند قائل به پذیرش خلاّقیت نفس شود اما کاربرجسته وی استفاده از راهکاری به نام تجرد خیال است که در پرتو آن قادر به حل معضلات وجود ذهنی، وجود برزخی و معاد جسمانی است و مهمتر از همه بیان اصول متمایز در معاد جسمانی کمک شایانی به اثبات ارتباط وجود ذهنی با معاد داشته. آنچه کار وی را از سایر فلاسفه چون بوعلی ممتاز می کند پذیرش تجرد خیال به معنی ارتقای صورت و خروج از نقص به سوی کمال است نه تقشیر صورت از ماده.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب قواعد المرام فی علم الکلام
نویسنده:
میثم بن علی ابن میثم
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
ویکی نور,
کلیدواژههای اصلی :
عقاب و ثواب
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
معاد(کلام)
,
وعد و وعید
,
تصدیق(افعال قلوب)
,
مباحث کلامی
,
13. علم کلام
,
حقائق (عرفان نظری)
,
حقائق بسیط(مقابل حقائق مرکب)
,
حقائق مرکب(مقابل حقائق بسیط)
,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت)
,
تصور(مقابل تصدیق)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
عصمت انبیاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در باره ى معاد جسمانى و روحانى چند نظريه وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سه نظريه در چگونگى بر پايى معاد مطرح است: 1. فقط جسمانى: برخى فقيهان و حديث نگاران (در دوره هاى پيشين) روح را داراى واقعيتى مادى مى دانستند كه مانند آتش در ذغال و يا آب در برگ گل ها، در بدن سريان و جريان دارد و با نابودى بدن پس از مرگ، نابود م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
به چه دليل معاد، جسمانى - روحانى است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. تصريح قرآن مجيد، كه به ذكر چند نمونه بسنده مى شود: (مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِيها نُعِيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى)؛[1]شما را از زمين آفريده ايم و به آن برمى گردانيم و بار ديگر از آن بيرون مى آوريم. (فَإِذا هُمْ مِنَ الاَْجْد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر مشروح قرآن درباره ى معاد جسمانى - روحانى چيست؟ آيا در قرآن براى معاد جسمانى - روحانى مصداق و نمونه اى ذكر شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين كه قرآن مجيد معاد را، جسمانى - روحانى مى داند جاى ترديد نيست، چنان كه چند نمونه از آيات نورانى در اين زمينه ذكر شد. برخورد قرآن با منكران معاد جسمانى - روحانى بسيار جالب و حكيمانه است. ابتدا امكان اين واقعيت و بعد وقوع آن را گوشزد مى كند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
آیات معاد جسمانی
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات معاد
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر روايات اسلامى راجع به معاد جسمانى - روحانى چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : روايات اسلامى كه مُفسِّر قرآن مجيدند، به پيروى از آن، به بيان و تشريح معاد جسمانى - روحانى پرداخته اند.[1] در اين جا به چند نمونه از اين روايات اشاره مى شود: پيامبر اكرم (عليه السلام) مى فرمايند: هر بنده اى كه وارد بهشت شود، كنار سر و پاهايش د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
انکار عقلی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وقتى مرديم بدن ما خاك و جذب ميوه و سبزى و... و در نهايت با خوردن، آن جزء بدن ديگران مى شود؛ اگر معاد جسمانى - روحانى باشد، دو مشكل پيش مى آيد؟ 1. بدن شخص خورده شده كه از طريق گياه به غذا تبديل شده بود، ناقص محشور مى شود! 2. مخالفت با عدل الهى مى شود؛ زيرا آن جا كه بدن مؤمن و نيكوكار جزء بدن كافر و بدكار و يا بالعكس، بدن كافر جذب بدن نيكوكارشود، لازم مى آيد بخشى از بدن مؤمن، عذاب و بخشى از بدن كافر، از ثواب بهره مند شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين همان شبهه ى معروف به «آكل و مأكول» است كه دانشمندان اسلامى پاسخ هاى فراوانى به آن داده اند كه در اينجا فقط به ذكر يك پاسخ بسنده مى شود. پيش از بيان پاسخ، ذكر دو مقدمه مناسب است: الف) هر يك از ذرات (سلول هاى) بدن انسان تمام مشخصات جسمى او
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدان
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
آکل و مأکول ,
معاد جسمانی و روحانی ,
شبهه آکل و مأکول ,
معاد روحانی جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد جسمانى - روحانى، همان مشكل تناسخ را دارد، پس محال و باطل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : وقتى اجزاى پراكنده ى بدن جمع شدند و تركيب و هيئت مناسب خود را يافتند روح از مبدأ فيّاض افاضه مى شود؛ از سوى ديگر، قرار است روح اوليه اش برگردد، تا معاد محقق شود، در نتيجه، دو روح در يك بدن جمع مى شود كه طبق دلايل قطعى اين امر محال و نشدنى است.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امتناع
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
تناسخ
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
تناسخ ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راجع به معاد جسماني و روحاني چند تئوري و انديشه در اسلام وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از مسايل مهم در بحث معاد، چگونگي تحقق آن است. آيا حيات بعد از مرگ تنها جنبة "روحاني" دارد؟ يعني روح انسان بعد از مردن براي هميشه از بدن جدا مي گردد، بدن مي پوسد و متلاشي ميشود؟ زندگي جاويدان سراي ديگر تنها مربوط به روح است؟ يا اين كه زندگي بع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
آیات معاد جسمانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر جسم ما محدود، مادي و تا اندازه محدودي درك و فهم دارد، چگونه در قيامت حاضر شده و با وجود محدوديت ميتواند جوابگوي اعمال باشد؟ به طور خلاصه آيا در معاد و روز قيامت جسم ما وجود دارد يا نه و اگر به صورت دنيا وجود ندارد، پس چگونه و به چه شكل حاضر ميشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معاد، هم جسماني است و هم روحاني. روحاني است، چون: هدف از محشور شدن بدن، دريافت جزا و پاداش است و پاداش و كيفر در مورد جسمِ بدون روح بيمعناست و آنكه عذاب را درك ميكند، روح است. همچنين علاوه بر پاداشها و كيفرهاي حسّي و دردها و لذّتها
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 46
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید