جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و سایر علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 42
عنوان :
شرح المنظومة المجلد 3 : قسم الحكمة غرر الفرائد و شرحها
نویسنده:
هادی بن مهدی سبزواری؛ مصحح: حسن حسن زاده آملی؛ محقق: مسعود طالبی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر ناب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
براهین خداشناسی
,
و سایر علوم انسانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه الهی
,
فلسفه اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
«شرح المنظومة» اثر فلسفی ملاهادی سبزواری است. مقصود حكیم سبزواری از این تألیف، ایجاد زمینه و دیدگاه عمومی، منطقی، فلسفی و عرفانی برای ورود و فهم به درس اسفار اربعه ملاصدرا بود. وی با زبردستی و مهارت خاص موفق به انجام این امر شد و در قالب شعرهای زیبا این كار را انجام داد. هیچ كتابی پس از تألیف شرح منظومه، تاكنون نتوانسته جایگزین آن از حیث روش و مبانی گردد. مطالب كتاب كه در هفت مقصد تدوین شده است بدین شرح می باشد: مقصد اوّل: در امور عامه. مقصد دوم: در جواهر و اعراض. مقصد سوم: در الهیات به معنی الاخص. مقصد چهارم: در طبیعیات. مقصد پنجم: در بنوات و منامات. مقصد ششم: در معاد. مقصد هفتم: در علم اخلاق. هر مقصد خود به چند فریده و هر فریده به چند غرر تقسیم می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح المنظومة المجلد 2 : قسم الحكمة غرر الفرائد و شرحها
نویسنده:
هادی بن مهدی سبزواری؛ مصحح: حسن حسن زاده آملی؛ محقق: مسعود طالبی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر ناب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
و سایر علوم انسانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
عرض
,
عدم
,
جوهر
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
«شرح المنظومة» اثر فلسفی ملاهادی سبزواری است. مقصود حكیم سبزواری از این تألیف، ایجاد زمینه و دیدگاه عمومی، منطقی، فلسفی و عرفانی برای ورود و فهم به درس اسفار اربعه ملاصدرا بود. وی با زبردستی و مهارت خاص موفق به انجام این امر شد و در قالب شعرهای زیبا این كار را انجام داد. هیچ كتابی پس از تألیف شرح منظومه، تاكنون نتوانسته جایگزین آن از حیث روش و مبانی گردد. مطالب كتاب كه در هفت مقصد تدوین شده است بدین شرح می باشد: مقصد اوّل: در امور عامه. مقصد دوم: در جواهر و اعراض. مقصد سوم: در الهیات به معنی الاخص. مقصد چهارم: در طبیعیات. مقصد پنجم: در بنوات و منامات. مقصد ششم: در معاد. مقصد هفتم: در علم اخلاق. هر مقصد خود به چند فریده و هر فریده به چند غرر تقسیم می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح المنظومة المجلد 1 : قسم المنطق المسمي باللئالي المنتظمة و شرحها
نویسنده:
هادی بن مهدی سبزواری؛ مصحح: حسن حسن زاده آملی؛ محقق: مسعود طالبی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: نشر ناب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مباحث الفاظ
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
و سایر علوم انسانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه منطق
,
کلیات خمس
,
تناقض موجهات
,
قضیه موجهه
,
صناعات خمس
,
قیاس
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب منطق
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
«شرح المنظومة» اثر فلسفی ملاهادی سبزواری است. مقصود حكیم سبزواری از این تألیف، ایجاد زمینه و دیدگاه عمومی، منطقی، فلسفی و عرفانی برای ورود و فهم به درس اسفار اربعه ملاصدرا بود. وی با زبردستی و مهارت خاص موفق به انجام این امر شد و در قالب شعرهای زیبا این كار را انجام داد. هیچ كتابی پس از تألیف شرح منظومه، تاكنون نتوانسته جایگزین آن از حیث روش و مبانی گردد. مطالب كتاب كه در هفت مقصد تدوین شده است بدین شرح می باشد: مقصد اوّل: در امور عامه. مقصد دوم: در جواهر و اعراض. مقصد سوم: در الهیات به معنی الاخص. مقصد چهارم: در طبیعیات. مقصد پنجم: در بنوات و منامات. مقصد ششم: در معاد. مقصد هفتم: در علم اخلاق. هر مقصد خود به چند فریده و هر فریده به چند غرر تقسیم می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحریر القواعد المنطقیة فی شرح الرسالة الشمسیة
نویسنده:
محمد بن محمد قطب الدین رازى؛ حاشیه نویس: علی بن محمد شریف جرجانی؛ مصحح: محسن بیدارفر
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بیدار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مفردات
,
احکام قضایا
,
موضوع منطق
,
و سایر علوم انسانی
,
اصطلاحنامه منطق
,
عکس مستوی ( قضیه )
,
عکس نقیض ( قضیه )
,
قیاس
,
13. علم کلام
,
کتب منطق
شابک (isbn):
964-7155-15-8
چکیده :
«تحرير القواعد المنطقية في شرح الرسالة الشمسية»، تأليف قطب الدين محمد بن محمد رازى، از جمله شروح عربى كتاب «الرسالة الشمسية» نجم الدين على كاتبى قزوينى است. اين كتاب به درخواست غياث الدين محمد وزير سلطان ابوسعيد بهادرخان در سال 728ق، نگارش شده است. در ذيل صفحات كتاب نيز حاشيه سيد شريف جرجانى ارائه شده است. كتاب به شيوه «قال - أقول» نگارش شده؛ بدين ترتيب كه نويسنده با لفظ «قال» بخشى از عبارت كاتبى را به طور كامل آورده و پس از آن با لفظ «أقول» به شرح و توضيح آن پرداخته است. اين كتاب، ثمره فعاليت علمى سه تن از معروف ترين حكما و علماى منطق (كه ابتداي اين نوشتار نام برده شد) بوده و لذا مورد توجه مدرسين و محققين اين فن قرار گرفته است. محقق در ابتداى كتاب، شرح حال، فعاليت هاى علمى و تأليفات هر يك از اين افراد را شرح داده و در آخر به معرفى رساله شمسيه و حواشى و تعليقات آن پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجرید المنطق
نویسنده:
محمد بن محمد نصیرالدین طوسی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
و سایر علوم انسانی
,
مقولات عشر
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضایا
,
قیاس
,
شعر
,
مغالطه (منطق)
,
خطابه
,
دلیل ( برهان )
,
جدال
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
کد کنگره:
BC50/ن6ت3 1367
چکیده :
«تجرید المنطق» کتابی است شامل تمامی بخش های منطق و بسیار مختصر که خواجه نصیرالدین طوسی آن را نوشته است. کتاب خواجه اگر چه اکنون به نام «تجرید المنطق» معروف است و در الذریعة نیز با همین نام و به عنوان عدل تجرید الاعتقاد مطرح است لیکن خواجه قصد داشته کتابی مشتمل بر قواعد منطقی بنویسد و از ابتدا نام آن را التجرید گذاشته بوده است و بعدا که تصمیم گرفته قسمت کلام را نیز به آن اضافه کند، برای تفکیک آن از قسمت منطق - همان طور که از مقدمه کتاب تجرید الاعتقاد روشن می شود - آن را تجرید الاعتقاد نامیده است. از این رو این مطلب مبین نیست که خواجه قسمت منطق را به عنوان مقدمه برای قسمت کلام نوشته است و احتمالا این استنباطی از اشتراک اسم این دو کتاب و مقدمه بودن منطق برای سائر علوم است. پس اسم این متن منطقی همان طور که استظهار کردیم التجرید بوده است. کتاب تجرید منطق با وجود اختصار، تمام ابواب منطق را حاوی است و زمینه بسط کلام و تعمیق در آن را فراهم نموده است لیکن علی رغم این مطلب آن چنان مورد توجه قرار نگرفته است و بر خلاف قسمت کلام یعنی تجرید الاعتقاد که شرح های بسیاری دارد تنها دو شرح بر آن نوشته شده است. هدف خواجه در نوشتن کتاب تجرید تبیین قواعد کلی منطق به صورت مختصر بوده است. از این رو در هر مبحث ابتدا تقسیمات کلی آن را ذکر می کند مثل تقسیم مقولات به ده قسم ولی از تقسیمات فرعی صرف نظر میکند و اقسام مختلف را نیز تعریف می کند و به تمثیل درباره آنها می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحاشیة علی تهذیب المنطق للتفتازانی
نویسنده:
عبدالله بن شهاب الدین حسین یزدی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
و سایر علوم انسانی
,
اصطلاحنامه منطق
,
حجت
,
تناقض
,
عکس ( قضیه )
,
تمثیل(منطق)
,
قیاس
,
13. علم کلام
,
کتب منطق
,
تهذیب المنطق: تفتازانی
کد کنگره:
BC 66 /ع4 ت7028
چکیده :
«الحاشیة علی تهذیب المنطق للتفتازانی»، تالیف عبدالله بن شهاب الدین یزدی (متوفی ۹۸۱ ق)، از حواشی عربی بر کتاب «تهذیب المنطق و الکلام» تفتازانی است. «تهذيب المنطق و الكلام»، رساله اى است مشهور از تفتازانى در منطق و كلام به زبان عربى كه تفتازانى آن را در 789ق، به پايان رسانده است. اين رساله با همه فشردگى و اختصار، از متون معتبر در حوزه هاى آموزشى قديم بوده و بر آن شرح ها و حواشى فراوان نوشته شده است. شرح ملا عبدالله نیز شرحی نسبتا مفصل و از مشهورترین حواشی تهذیب است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جوهر النضید فی شرح منطق التجرید
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ تحقیق وتعلیق: محسن بیدارفر
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: بیدار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
و سایر علوم انسانی
,
مقولات عشر
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضایا
,
قیاس
,
شعر
,
مغالطه (منطق)
,
خطابه
,
دلیل ( برهان )
,
جدال
,
13. علم کلام
,
کتب منطق
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
«تجرید منطق» کتابی است شامل تمامی بخش های منطق و بسیار مختصر که خواجه نصیرالدین طوسی آن را نوشته است و علامه حلی به شرح غیر مزجی آن اقدام نموده و آن را «الجوهر النضید فی شرح کتاب التجرید» نامیده است. کتاب خواجه اگر چه اکنون به نام «تجرید المنطق» معروف است و در الذریعة نیز با همین نام و به عنوان عدل تجرید الاعتقاد مطرح است لیکن از مقدمه علامه حلی در شرح خود که می گوید: «و تفت علی المختصر الموسوم بالتجرید فی المنطق» و نام گذاری شرح خود در همان مقدمه به الجوهر النضید فی شرح التجرید و مقدمه خود خواجه، روشن می شود که خواجه قصد داشته کتابی مشتمل بر قواعد منطقی بنویسد و از ابتدا نام آن را التجرید گذاشته بوده است و بعدا که تصمیم گرفته قسمت کلام را نیز به آن اضافه کند، برای تفکیک آن از قسمت منطق - همان طور که از مقدمه کتاب تجرید الاعتقاد روشن می شود - آن را به تجرید الاعتقاد نامیده است. از این رو این مطلب مبین نیست که خواجه قسمت منطق را به عنوان مقدمه برای قسمت کلام نوشته است و احتمالا این استنباطی از اشتراک اسم این دو کتاب و مقدمه بودن منطق برای سائر علوم است. پس اسم این متن منطقی همان طور که استظهار کردیم التجرید بوده است. اما در نام شرح علامه اختلافی در کار نیست و علامه خود آن را به الجوهر النضید نام گذاری کرده است. این کتاب همان طور که در مقدمه آن آمده و ترتیب فعلی نیز آن را تایيد می کند دارای نه فصل است. فصل اول: به مدخل علم منطق می پردازد و بحث های مقدمه ای مثل علم بودن منطق و بحث الفاظ و کلیات خمس و کلی و جزئی و ذاتی و عرضی را شامل می شود. فصل دوم: مقولات عشر را بیان می کند و به رابطه های چهارگانه در تقابل می پردازد. فصل سوم: بحث های مختلفی پیرامون قضیه و اقسام شرطی و حملی آن را در بر دارد و با ذکر مواد و جهات قضایا به بحث از قضایای موجهه و غیر موجهه و نسبت های آنها و عکس مستوی و نقیض می پردازد. فصل چهارم: با بحث از قیاس به انتاج آن پرداخته و شکل های مختلف آن و اقسام قیاس و استقراء و تمثیل را بیان کرده است. فصل پنجم: با مطرح کردن برهان و حد از اقسام برهان و اقسام علت و مقدمات آنها و رابطه علوم و چگونگی اکتساب حد و رابطه آن با برهان را بحث می کند. فصل ششم: به صناعت جدل می پردازد و از فائده و مقدمات و مبادی و موضوع و مواضع مختلف آن بحث می کند. فصل هفتم: با مطرح کردن صناعت مغالطه، مواد و اسباب لفظی و معنوی آن را مورد بحث قرار می دهد. فصل هشتم: به خطابه می پردازد و در رابطه با نفع و اجزاء و مبادی و ارکان خطابه بحث می کند. فصل نهم: آخرین صناعت منطقی یعنی شعر را همراه با نفع و مواد و تعریف آن مورد بحث قرار می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جواهر و صفاتها
نویسنده:
یحیى بن ماسویه؛ محقق: عماد عبدالسلام رؤوف؛ مقدمه نویس: محمدمهدی اصفهانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران : موسسه مطالعات تاریخ پزشکی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سنگ
,
و سایر علوم انسانی
,
معدن و تجارت
,
معدن
,
قیمت گذارى
,
جواهرات
,
سنگ شناسی
,
کتب متفرقه
کد کنگره:
TS 752 /ب9ج9
چکیده :
«الجواهر و صفاتها» تالیف یحیی بن ماسویه از اولین نگاشته ها در زمینه سنگ شناسی و جواهر شناسی به زبان عربی است. سال تالیف این اثر به درستی معلوم نیست. اهمیت این اثر علاوه بر قدمت آن، اطلاعاتی است که مؤلف از وصف سنگ های قیمتی، نحوه استخراج و محل های آن و نحوه تجارت و قیمت ها و اوزان مختلف آن در مشرق قدیم به دست داده است. این اثر در نگارش آثار بعدی مورد استناد قرار گرفته است؛ فیلسوف مشهور یعقوب بن اسحاق کندی در کتاب «الجواهر و الاشباه» اعتماد بسیاری بر تالیف ابن ماسویه دارد، به گونه ای که گاه عین عبارت ابن ماسویه را در اثر خویش نقل کرده است. البته کتاب کندی به دست ما نرسیده است، بلکه آنچه از کندی می دانیم نقل قول هایی است که ابوریحان بیرونی در کتاب «الجماهر فی المعرفة الجواهر» از او آورده است. با توجه به این که این نگاشته از اولین نگاشته ها در زمینه جواهر شناسی است، نقل قولی از دیگران و یا استناد به آثار دیگران در این اثر دیده نمی شود. با این حال چیزی از ارزش کتاب کم نمی شود، چرا که علاوه بر قدمت آن، مؤلف در این اثر نکاتی را متذکر می شود که از دریافت ها و مشاهدات منحصر به فرد اوست و در بسیاری از دیگر کتب مشاهده نمی شود. مؤلف در این اثر همانند دیگر نگاشته هایش بسیار گزیده و موجز سخن می گوید و چه بسا این گزیده گویی فهم عبارات او را برای خواننده مشکل می سازد. دیگر این که مؤلف در این اثر تنها به بیان مطالب کاربردی بسنده می کند و بر خلاف ابوریحان بیرونی در کتاب «الجماهر فی معرفة الجواهر» که گه گاه به اشعار شعراء و کلمات ادباء استشهاد می کند، از پرداختن به این امور پرهیز می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اربع اراجیز : الالفیهالنوریه - الدرالبهیه - ارجوزه کلامیه - ارجوزه منطقیه
نویسنده:
حسن عریضی خراسانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم فقه
,
علم اصول
,
علم اصول فقه
,
شعر عربی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
و سایر علوم انسانی
,
نثر عربی
,
اصطلاحنامه فقه
,
اصطلاحنامه منطق
,
علم منطق
,
13. علم کلام
,
کتب دائره المعارف
کد کنگره:
BP159/ع4الف4
چکیده :
كتاب «اربع اراجیز» نوشته سيد حسن عريضي خراساني مي باشد. كتاب، با نمونه هايی از شعر و نثر عربی، و به زبان عربی نگاشته شده متضمن مباحثی است در باب علم كلام، علم اصول، علم فقه و علم منطق. از آنجا كه شعر و كلام منظوم در تمدن اسلامي وسيله اي براي تبيين نكات علمي و عملي عنوان مي شده است، ناظمان و شاعران با مدد گرفتن از ذوق و قريحه شاعرانه، بسياري از موضوعات علمي را در قالب شعر و به صورت منظوم مطرح كرده اند. منظومات چهارگانه حاضر نيز در همين راستا مي باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فوائد الحائریة
نویسنده:
محمدباقر وحید بهبهانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مجمع الفكر الاسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اجماع
,
اصل برائت
,
علم اصول
,
حجیت خبر واحد
,
اصول فقه
,
علم اصول فقه
,
تقیه
,
حسن و قبح عقلی
,
تقلید
,
عمل به ظن
,
مباحث الفاظ
,
اصل استصحاب
,
اصل احتیاط
,
تعارض و مخالفت با اخبار
,
و سایر علوم انسانی
,
فقه استدلالی
,
حمل مطلق
,
اصطلاحنامه فقه
,
اجتهاد
,
قیاس
,
حقیقت و مجاز
,
13. علم کلام
,
اجماع
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کد کنگره:
BP 159 /ب9ف9
چکیده :
«الفوائد الحائرية»، تاليف محمدباقر بن محمد اكمل بهبهانى، مشهور به وحيد بهبهانى (متوفاى 1206 قمرى) به زبان عربی و در موضوع فقه استدلالی میباشد. در هر دوره از مراحل رشد علم اصول، بزرگانى از علما تحولى عظيم در آن ايجاد كرده اند. يكى از اين ستاره هاى درخشان وحيد بهبهانى قدس سره مى باشد. اگر چه او چكيده افكارش را در ساير تعليقه ها و شروحى كه بر كتاب هاى اصولى زده است؛ مثل شرح معالم، حاشيه بر مفاتيح، حاشيه بر مدارك و نظاير آن به رشته تحرير در آورده است؛ اما كتاب فوائد الحائريه مجموعه اى از ابتكارات و خلاقيت هاى او در ساير كتاب هاى اصوليش مى باشد كه به بعضى از آنها؛ مثل حاشيه بر مفاتيح، حاشيه بر مدارك و ذخيره، اثبات اجماع و رساله استصحاب در كتاب اشاره شده است. كتاب شامل دو قسمت است: قسمت اول الفوائد الحائرية العتيقة؛ شامل 36 فائده و خاتمه است و قسمت دوم، كتاب الفوائد الحائرية الجديدة؛ شامل 35 فائده مى باشد. در اين كتاب، تقسيم بندى خاصى به صورت كتب اصولى متداول وجود ندارد و مباحث الفاظ و مباحث عقلى از هم جدا نشده اند. در فوائد الحائريه قديمى مباحث حجيت خبر واحد، جواز تقليد، عمل به ظن، تعارض اخبار، اصل برائت، استصحاب، اقسام اجماع، علامت هاى حقيقت و مجاز، مشتق و قسمتى از مبحث اجتهاد مطرح شده و در فوائد الحائريه جديد مباحث تقيه، حسن و قبح عقلى، حمل مطلق بر مقيد، بحث قياس، اصل احتياط و مباحث تكميلى اجتهاد و تقليد و ساير مباحث مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 42
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید