جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کارکردگرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
عنوان :
عملیاتهای شهادتطلبانه از دیدگاه اسلام
نویسنده:
عباس احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
قرآن
,
کارکردگرایی
,
تروریسم
,
تضاد
,
koran
,
الهیات و معارف اسلامی
,
Terrorism
,
functionalism
,
contradictions
,
جامعهشناسی تفسیری
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اصول روش شناختی کلام اجتماعی و جامعه شناسی دین با تأکید بر کارکردگرایی : اندیشه نوین دینی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مرضیه عبدلی مسینان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشکده الهیات و معارف اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی جامعه شناختی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
جامعه شناسی دین
,
کلام اجتماعی (الهیات اجتماعی)
,
الهیات اجتماعی اسلام
کلیدواژههای فرعی :
حجیت عقل ,
روش شناسی علم کلام ,
کارکردگرایی ,
الاهیات اجتماعی ,
مکتب سود گرایی ,
پوزیتیویسم اگوست کنت ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
خبر متواتر ,
خبر واحد ,
اجتهاد ,
روش شناسی کلام اجتماعی ,
واقع گرایی کلامی ,
تبیین کارکردی از دین ,
اصل اصالت کل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
کلام اجتماعی از حوزه های مطالعاتی اندیشه اجتماعی اسلام و شاخه ای از الهیات اجتماعی اسلامی است که به تبیین و دفاع از آموزه های ایمانی و دیدگاه های دینی درباب مسائل اجتماعی می پردازد. مهم ترین اصول روش شناختیِ کلام اجتماعی عبارتند از: سنجش اعتبار تاریخی، واقع گرایی و معناداری، اعتبار هرمنوتیکی، روشمندی اجتهاد و استنباط معارف. در مقابل، اصول روش شناختی جامعه شناسی دین در فهم موضوع و دستیابی به غایت در تقسیم پارادیمی به سه دسته اثباتی، تفسیری و انتقادی قابل تفکیک است. تبیین کارکردی، نمونه ای از سنخ تبیین های روش اثباتی است که مبتنی بر دو اصل: اصالت کل و اصالت سودمندی با ویژگی هایی چون تأکید بر سودمندی اشیا، نفی معیارهای ماوراءطبیعی و نسبی گرایی می باشد. در مقابل، منطق کارکردی کلام اجتماعی، یک منطق کارکردی جدید با محوریت آموزه های دینی و فاقد ویژگی های توجیه کارکردی جامعه شناسی دین و پیامدهای عرفی کننده آن است. عدم توجه استقلالی به کارکردهای دنیوی دین و تقدم حقانیت بر کارکرد ازجمله مهم ترین اسباب تمایز منطق کارکردی متکلمان از توجیه کارکردی جامعه شناسان دین هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی استدلال های ویلیام جیمز در جستار «خواست باور» : دوره 4، شماره 1 : جستارهای فلسفه دین
نویسنده:
مهدی اخوان , امین موسوی زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
اخلاق باور
کلیدواژههای فرعی :
کارکردگرایی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه ایمان به خدا (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
روان شناسی باور ,
ریشه های عاطفی اعتقاد ,
انتخاب اصیل ,
باور به حقیقت ,
قانون اجتناب از خطا ,
عناصر فرضیه دینی ,
رابطه شخص وار با جهان ,
قرینهگرایی حداکثری ,
گریزناپذیری انتخاب دینی ,
زنده بودن امر دینی ,
خطیر بودن انتخاب دینی ,
چکیده :
ویلیام کلیفُرد در جستار «اخلاق باور» مدعی شد که باور بر بنیاد شواهد نابسنده، در هر کجا و هر زمان و برای هر کس خطاست. ویلیام جیمز در جستار «خواست باور» درصدد پاسخ به او برآمد و ادعا کرد که باور دینی یک تصمیم اصیل است و در این گونه تصمیمات توجیه ایمان، خواستِ باور است. اصل ادعای جیمز در «خواستِ باور» تعریف انتخاب اصیل و انتساب ایمان توحیدی به آن است. باور داشتن به خدا اگر تصمیمی اصیل باشد باید سه ویژگی را احراز کند: الف) گریزناپذیری؛ ب) زنده بودن؛ و ت) خطیر بودن. ما در این جستار پس از بررسی مجمل آرای جیمز و نقدهای مهم بر او، روایی انتساب این سه ویژگی بر ایمان دینی را وارسی کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی رویکرد تفسیری در مطالعه دین: نقد نظریات کلیفورد گیرتز درباب دین با تکیه بر آرای مرتضی مطهری
نویسنده:
حسین مهربانیفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
کلیفورد گیرتز
,
هرمنوتیک نسبی گرایانه
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
رویکرد تفسیری در دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
هدایت خلق ,
سعادت بشر ,
نگرش توحیدی ,
مناسک دینی ,
قانون گرایی ,
خلافت الهی ,
معاد(کلام) ,
اراده الهی ,
کارکردگرایی ,
ساختارگرایی ,
علل گرایش به دین ,
نظم اجتماعی ,
نماد دینی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
مسایل جدید هستی شناسی ,
وحی الهی ,
نسبی گرایی تفسیری ,
دین و جامعه ,
هرمنوتیک نسبی گرایانه ,
هستی شناسی فهم ,
فلسفه الهی ,
قرآن ,
تطورگرایی ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
منشأ وحیانی دین ,
گرایش فرهنگ گرا - نمادگرا ,
منشأ فطری دین ,
ارزش گرایی ,
دین به مثابه نظام فرهنگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
دین بهمنزله یکی از ارکان زندگی انسان، موردمطالعه رویکردهای مختلف علوم انسانی و اجتماعی ازمنظر دروندینی و بروندینی قرار گرفته است. تفسیرگرایی با جهتگیری بروندینی، ازجمله فراگیرترین این رویکردهاست که کلیفورد گیرتز را میتوان یکی ازاندیشمندان برجسته آن بهشمار آورد؛ وی انسانشناسی است که با رویکرد تفسیرگرایانه و گرایش نمادگرا به مطالعهی دین در جوامع مختلف پرداخته است. از دیگرسو، مرتضی مطهری بهمنزله اندیشمند الهی و اجتماعی معاصر، زوایای این مهم را با نگرش توحیدی و دروندینی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. در این پژوهش، تلاش شده تا ضمن مقایسه آراء این اندیشمند توحیدگرا با نظرات کلیفورد گیرتز در باب دین، با بهرهگیری از دستگاه نظری مطهری، رویکرد تفسیرگرایی گیرتز مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. واکاوی و مقایسه نظرات این دو اندیشمند، ما را به این نتیجه رساند که «نسبیگرایی»، «فروکاستن تعریف دین به مجموعهای از نمادها»، «بیتوجهی به منشأ وحیانی دین» و... ازجمله مهمترین نقدهایی است که میتوان از منظر مطهری به رویکرد تفسیرگرایی گیرتز وارد نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه کارکرد گرایی آلستون و معناداری اوصاف الهی
نویسنده:
امیر عباس علیزمانی, حسین نقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوصاف الهی
,
کارکردگرایی
,
روانشناسی فلسفی
,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
چکیده :
توجیه اطلاق مفاهیم و اوصاف بشری بر خدای نامحدود، مسألهای است که از دیرباز ذهن دانشمندان و فیلسوفان دینی را به خود مشغول کرده است. ویلیام آلستون یکی از برجستهترین فیلسوفان دین در آمریکا، نظریه «کارکردگرایی» در روانشناسی فلسفی را برای توجیه این مسأله، مطرح کرده و تلاش وافری کرده تا آن را در مقالات مختلف به اثبات برساند. در این نوشتار تلاش شده است که تمام مقالات آلستون در این زمینه بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهى به تئوریهاى انقلاب
نویسنده:
محمد فولادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فروپاشی شوروی
,
انقلاب اسلامی
,
فلسفه سیاست
,
مارکسیسم
کلیدواژههای فرعی :
از خود بیگانگی ,
قرون وسطی ,
کارکردگرایی ,
کمونیسم ,
جامعه شناسی سیاسی ,
محافظه کاری ,
ماتریالیسم ,
قرن بیستم ,
نظم سیاسی لیبرالیسم ,
مالکیت اشتراکی ,
انقلاب طبقاتی ,
شروط انقلاب ,
تئوری سیاسی جانسون ,
چکیده :
ضرورت بحث از تئوریهای انقلاب، از آن جهت، رخ مینماید که در چند دهه اخیر، تحولاتی در سطح جهان، خصوصا در کشورهای جهان سوم، به وقوع پیوسته است؛ نظیر وضعیتی که در دو دهه 50 و 60 میلادی، در اروپا به وجود آمد و زمینهای مناسب، برای طرح مباحث مربوط به انقلاب و ارزیابی محدد تئوریهای انقلاب را فراهم آورد. ظهور انقلاب اسلامی، در ایران و فروپاشی امپراتوری عظیم کمونیسم، دو واقعه مهم قرن حاضر، تئوریهای موجود، درباره انقلاب را در هالهای از ابهام فرو برد. از سویی، پیشگویی مارکس و تئوری وی، نه تنها محقق نشد، بلکه عملا، خلاف آن نیز، به اثبات رسید و از سوی دیگر، انقلابی در ایران به منصه ظهور رسید که معیارها و تئوریهای ارائه شده در زمینه انقلاب را زیر سؤال برد؛ چرا که متغیرهایی در این انقلاب، کارگر افتاد و عواملی در پیروزی آن دخالت داشت که از نظر اغلب تئوریسینها مغفول مانده بود و بالاخره، این وقایع، به مثابه برگ بازندهای برای لیبرالیسم و محافظهکاران محسوب میشود که مخالف هر نوع انقلاب و تغییراتی در سطح جامعهاند؛ زیرا اینان، همیشه حافظ وضع موجودند. مقاله حاضر با بحث پیرامون مارکسیسم و مبانی آن، سعی در تبیین انقلاب های حاضر دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تربیت در اندیشه فارابی و دورکیم
نویسنده:
مهدی قادری,حسن غریبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
مدینه فاضله
,
تعلیم و تربیت
,
کارکردگرایی
,
همبستگی
,
نظم اجتماعی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
توافق
,
مقاله درباره فارابی
چکیده :
تعلیم و تربیت یکی از مسائل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته. این پژوهش در پی بررسی اندیشه فارابی و دورکیم درباره تعلیم و تربیت است. هدف اصلی تحلیل دلالتهای تربیتی تفکر این دو اندیشمند و نتایج حاصل از آن بر روی جوامع بشری است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، روش «اسنادی» است که ابتدا بر اساس مطالعه اسنادی به بررسی آراء و نظریات این دو متفکر در زمینه تعلیم و تربیت پرداخته، سپس بر اساس روش «تطبیقی و مقایسهای» وجوه اشتراک و تفاوت آراء این دو اندیشمند مورد مداقّه و بررسی علمی واقع شده است. آنچه به عنوان نتایج این پژوهش میتوان مطرح ساخت این است که هر دو متفکر از لحاظ شیوه تفکر در مکتب کارکردگرایی قرار میگیرند و به انسان به عنوان موجودی اجتماعی مینگرند. هدف فارابی از طرح اندیشه تعلیم و تربیت حصول سعادت و خوشبختی است که جز از طریق «مدینه فاضله» میسر نخواهد شد. اما هدف دورکیم از طرح این مسائل، چگونگی دسترسی به حفظ نظم، ثبات و همبستگی افراد در جامعه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قصه های قرآنی و رویکردهای زبان دینی در تحلیل آنها (با تأکید بر قصه خلقت حضرت آدم علیه السلام)
نویسنده:
محمد جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
داستان
,
تفسیر
,
کارکردگرایی
,
معرفت بخشی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تمثیل(معرفت شناسی)
چکیده :
سازوکار گفتاری قرآن و دلالت های زبانی آن همواره از بحث های پرجاذبه و چالش برانگیز در میان مفسّران از یک سو، و متکلمان و سایر دین پژوهان از سوی دیگر بوده است. این بحث واجد مباحث مهمی است؛ از جمله اینکه آیا جملات و گزاره های قرآن همه ناظر به حقیقت است؟ اگر برخی تعابیر قرآنی مجازگونه، نمادین و تمثیلی است، آیا این مجازها تحویل پذیر به واقع و حقیقت است، یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش ها، به ویژه در حوزه داستان های قرآنی، دو رویکرد عمده وجود دارد: دسته اول دیدگاه های غیرواقع گراست که تفاسیر و برداشت هایی را از قصه های قرآنی ارائه می نماید مبنی بر اینکه این داستان ها را از محتوای واقعی، که مدلول ظاهری الفاظ و کلمات آنهاست، تهی می نماید. دسته دوم شامل آرائی است که مضامین داستان های قرآن را حاکی از حوادث و رویدادهای رخ داده می داند. در این نوشتار با روش تحلیلی توصیفی، در ذیلِ دسته اول، پنج دیدگاه و در ذیل دسته دوم، دو دیدگاه بررسی و نقد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه یگانه انگاری غیرتحویلی
نویسنده:
سید اباذر نبویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه رفتارگرایی
,
کارکردگرایی
,
این همانی (منطق)
,
حذف گرایی
,
یگانه انگاری غیرتحویلی
چکیده :
یکی از سؤالات مطرح در فلسفه ذهن، چگونگی تبیین وجودشناختی حالات ذهن است. در تبیین این مسئله نظریات جدیدی در فلسفه غرب مطرح شده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به رفتارگرایی، این همانی بین ذهن و بدن، کارکردگرایی، و حذف گرایی اشاره کرد. در این میان، جان سرل و دیویدسن قایل به یگانه انگاری غیرتحویلی شده و ذهن را از ویژگی های غیرفیزیکی نفس به شمار آورده اند. هدف از این نوشتار، تبیین نظریه یگانه انگاری غیرتحویلی و نقد آن است که به روش عقلی انجام می گیرد. در پایان مقاله چنین نتیجه گیری شده است که نمی توان اوصاف ذهنی نفس را مادی پنداشت؛ زیرا ادله قایلان به نظریه مزبور تمام نبوده و ادعای آنها را اثبات نمی کند و ازاین رو، فروکاستن حقایق مجرد به اجسام مادی معقول نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش فرد در ساختارهای اجتماعی از دیدگاه قرآن (با تاکید بر تفسیر المیزان و تسنیم)
نویسنده:
زهرا میرتاجالدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
اصالت
,
جامعه شناسی
,
روشنگری
,
فطرت(کلام)
,
معاد(کلام)
,
انسان
,
قرآن
,
کارکردگرایی
,
فردگرایی
,
ساختار اجتماعی
,
معاد(فلسفه)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
چکیده :
يکي از اساسيترين موضوعاتي که در شناخت جامعه نقش تعيين کنندهاي دارد، اصالت فرد يا جامعه و رابطه متقابل آنهاست. در پاسخ به اين پرسش كه «جامعه چيست؟»، ميتوان به سه رويكرد اشاره کرد: رويكرد اول جامعه را کليتي ماوراي افراد در نظر گرفته و آنرا فراتر از حاصل جمع افراد ميداند، بنابراين جامعه ماهيتي ويژه دارد که نميتوان آن را با خصوصيات تک تک افراد جامعه مرتبط ساخت. مکاتب ساختگرايي، کارکردگرايي و ستیزگرایی عمدتا در ذيل چنين برداشتي از جامعه قابل فهمند. رويكرد دوم برآنست که جامعه چيزي جز برآيند افراد تشکيلدهنده آن نيست لذا هر پديده اجتماعي در تحليل نهايي پديده فردي است. اين رويكرد، جامعه را حاصل جمع کمي افراد ميداند و حداکثر به مطالعه پديدههاي اجتماعي در قالب روانشناسي اجتماعي ميپردازد. مکاتبي همچون مبادله و رفتارگرايي به اين برداشت از جامعه نزديکند. رويكرد سوم، نه جامعه را واقعيتي ثابت و شيشده در خارج و نه آنرا حاصل جمع وجود تک تک افراد، بلكه حاصل يک فرآيند و ناشي از تداوم تعامل ميان افراد و گروههاي اجتماعي میداندو لذا هر پديده اجتماعي، نتيجه يک مجموعه روابط متقابل ميان کنشگران است. جامعه در اين حال واقعيتي سيال و هر لحظه در حال آفرينش است. ديدگاههای کنش متقابل نمادين، پديدارشناسي و عامليت ساختار در اين نحله قرار ميگيرند. ديدگاه قرآن به دليل داشتن مباني هستيشناسي، معرفتشناسي و انسانشناسي متفاوت با اين رويكردها متفاوت بوده و اصالت را از آن فرد و جامعه هردو ميداند، انسان در بینش قران دارای فطرت الهی،آگاه، آزاد، مختار، مسئول و مكلف بوده و عليرغم وجود ساختارهاي اجتماعي، تصميم گيرنده نهايي، خود فرد است و حتی مامور به تغيير ساختارهای موجود میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید