جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
توحید (علم توحید)
>
راههای خداشناسی
>
راه شناخت حضوری خدا
>
راه کشف و شهود
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
عنوان :
مکاتب گنوسی: خاستگاه و اعتقادات
نویسنده:
محبوبه هادی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گنوس
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ثنویت گنوسی
,
ثنویت گنوسی
,
آیین گنوسی (ادیان خاموش)
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
گنوس ,
منجی ,
اسکندریه ,
راه کشف و شهود ,
انجیل ,
تورات ,
طومارهای بحرالمیت ,
یونانی گرایی ,
آدم و حواء ,
هرمس گرایی ,
صلیب ,
دوره آخرالزمان ,
عرفان اسلامی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شرّ در ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
مکاشفه یوحنا (کتاب) ,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان زنده) ,
عرفان مسیحی ,
عرفان یهودی ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
آباء کلیسا ,
جهان شناسی گنوسی ,
انسان شناسی گنوسی ,
آرخون ها ,
ادیان شرقی - رمزی یونانی ,
ادیان آرامی ,
سنت رمزی و باطنی ,
خاستگاه مکاتب گنوسی ,
نجع حمادی ,
الاهیات توحیدی ,
گنوسی ایرانی ,
فلسفه افلاطونی میانه ,
آیین های التقاطی شرقی ,
خداشناسی گنوسی ,
هستی شناسی گنوسی ,
پدر آسمانی ,
کیهان شناسی گنوسی ,
خاوس ,
فرجام شناسی گنوسی ,
نجات شناسی گنوسی ,
اخلاق گنوسی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
گنوس واژه ای است یونانی به معنی دانش و معرفت و گنوستیسیزم به معنی مذهب گنوسی، نامی است برای برخی مکاتب دینی و آیینی، که نجات انسان را در گرو دستیابی به نوعی معرفت پوشیده و سری می دانستند که تنها در اختیار برگزیدگان قرار داشت. این مکاتب از حوالی دو قرن پیش از میلاد تا قرن دوم میلادی در منطقه شامات، به ویژه اسکندریه در مصر، فعال بودند و آموزه هایشان به شدت بر الهیات یهودی، مسیحی تاثیر نهاد و توانست، در حدود هزار سال بعد، عرفان اسلامی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برجسته ترین ویژگی نظری مکاتب گنوسی، اعتقاد به نوعی ثنویت بود که سر تا سر هستی از قلمرو الوهیت تا وجود انسان و ارکان جهان را در بر می گرفت. از این رو عقیده به دو خدا و تقابل میان روح و جسم انسان که معمولا با تشبیهات نور و ظلمت، خیر و شر و روح و ماده تبیین می شد، اساس آموزه های خداشناسی، انسان شناسی و جهان شناسی گنوسی را پایه گذاری نموده است. به رغم مطالعات گسترده درباره تعیین خاستگاه مکاتب و عقاید گنوسی، این موضوع همچنان مبهم و مورد اختلاف محققان است. علت این امر حضور عقاید و فرهنگ های مختلف مانند ادیان شرقی-رمزی یونانی، آرامی، مصری، ایرانی و یهودی در آموزه های گنوسی است. اما بسیاری از محققان آموزه های ثنوی-اشراقی گنوسی را حاصل تاثیر پذیری این مکاتب از ادیان ایرانی دانسته اند، که قابل تامل است. هدف از این نوشتار بررسی نظریات مختلف درباره تعیین ریشه و خاستگاه مذهب گنوسی و اساس آموزه های نظری آن در باب خدا، انسان و جهان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «معرفت» در عرفان اسلامی و عرفان گنوسی
نویسنده:
علی محمد سجادی، احمد خاتمی، فرشته جعفری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گنوس
,
عرفان اسلامی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان گنوسی
,
معرفت شناسی عرفان گنوسی
,
معرفت شناسی عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
توحید عرفانی ,
اسکندریه ,
راه کشف و شهود ,
انجیل ,
بین النهرین ,
یونانی گرایی ,
الهیات عرفانی ,
معرفت اشراقی ,
هرمس گرایی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه نوافلاطونی ,
علم نفس ,
تجلی الهی ,
قرآن ,
حدیث کنز مخفی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
ثنویت گنوسی ,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
آباء کلیسا ,
مسیحیت اولیه ,
طباع تام ,
الهیات عرفانی مسیحی ,
فلسفه هلنی ,
نجات شناسی ایرانی ,
تضاد روح و ماده ,
ادریون ,
اصل الهی ,
گوهر انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
آیین گنوسی در حقیقت مذهبی است عرفانی که نحله های گوناگونی از جمله مانویت، صابئین ماندایی، طریقه شمعون، والنتین، بازیلیدیس، مرقیون و ... را شامل می شود. گنوسیان دارای دیدگاه های ثنوی بودند و جهان مادی را آفریده خدای شر می دانستند. پایه و اصل اساسی عقاید گنوسی این نکته است که روح انسان در این دنیا اسیر است و راه نجات و رهایی او دست یابی به گنوس یا همان معرفت نجات بخش است، که فرستادگان الهی و منجیان آسمانی برای انسان به ارمغان می آورند، و راه کسب این گونه معرفت قلب است نه عقل. این عقیده در عرفان اسلامی نیز یکی از مهم ترین و اساسی ترین نکات به شمار می رود، و مشابهت فراوانی در دیدگاه معرفت شناسانه گنوسی و اسلامی وجود دارد. این اهمیت و مشابهت از بررسی دو واژه «گنوس» و «عرفان» که هر دو به معنی معرفت است آشکارتر می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه طور اعظم یا طامه الکبری در اندیشه سهروردی
نویسنده:
فاطمه صمدی سروکلایی، رضا اسدپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
طور اعظم
,
عرفان سهروردی
کلیدواژههای فرعی :
حی بن یقظان ,
اقلیم هشتم ,
منظومه گلشن راز ,
عالم ملکوت ,
راه کشف و شهود ,
معراج پیامبر(ص) ,
جبرئیل(ع) ,
روح القدس ( روح ) ,
لقاء الله ,
قصه الغربه الغربیه ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
وحی الهی ,
فلسفه مشاء ,
عقل فعال ,
موت ارادی ,
موت طبیعی ,
واهب الصور (اسماء فعل) ,
قرآن ,
سکینه ,
رؤیت حق تعالی ,
فنا ,
عالَم ظاهر(مقابل عالَم باطن) ,
عالَم باطن(مقابل عالَم ظاهر) ,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی) ,
مقام سکینه ,
مقام وقت ,
مقام مکاشفه ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
عالم ناسوت ,
هستی شناسی سهروردی ,
رؤیت عقل فعال ,
رابطه اشراق و عرفان ,
مشاهده انوار ,
مقام کن ,
جهان شناسی سهروردی ,
موت امکانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
طامه الکبری به معنای واقعه ای است که عارف با عقل فعال که دهمین عقل از عقول مشایی و یا جبرییل در شریعت است، دیدار می کند. در واقع در مکتب سهروردی، که بر پایه فکر، ذکر و ریاضت می باشد، سالک با اجرای احکام و آداب طریقت و تبعیت از پیر هدایتگر، از طریق ریاضت های مادی و معنوی به تجربه ای عرفانی دست می یابد. در طی مسیر سلوک و کسب مقامات عرفانی، شخص سالک به مقام فنا نائل می شود. در این مقام او عقل فعال را رویت و مشاهده می نماید. عروج پیامبر اسلام به عنوان انسان کامل و کسی که به معراج رسید، می تواند گواهی باشد که دیگر انسان ها نیز می توانند همچون روح والای وی، جبرییل را ملاقات کنند و حتی از آن نیز گذر کرده و در ذات اقدس حق تعالی فانی شوند. این مقاله به بررسی چنین معنایی از طامه الکبری می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه سیروسلوک عرفانی با مفهوم اسقاط تدبیر در اندیشه های ابن عطاءاله اسکندرانی
نویسنده:
رضا الهی منش، نعیمه ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شاذلیه
,
ابن عطاءاله اسکندرانی
,
اسقاط تدبیر
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
ارزاق ,
اراده الهی ,
راه کشف و شهود ,
عبادت ,
قرآن ,
صلوات ,
انابه ,
توکل ,
رجا ,
زهد ,
شکر ,
عزت نفس ,
خوف ,
رضا ,
صبر ,
مجاهده ,
خداشناسی ,
آداب عزلت ,
پیر (عرفان) ,
فنا ,
اصطلاحنامه تصوف ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
مقام صبر ,
مقام انس ,
مقام محبت ,
مقام قبض ,
مقام بسط ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
ریاضت نفس ,
حسن تدبیر ,
قلب سالک ,
مقامات سالک ,
ذکر مطلق ,
ذکر مقید ,
آداب عملی سلوک ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
ابن عطاءالله اسکندرانی شاذلی به عنوان اولین نگارنده اندیشه های شاذلیه و گسترش دهنده این افکار شناخته شده است. اندیشه هایی که تماما بر مبنای اسقاط تدبیر مفهوم پیدا می کنند. ابن عطاء، سالک را در ابتدای سلوک از تدبیر کردن منع می کند؛ چون اراده انسان در برابر اراده خداوند هیچ است و انجام تدبیر، حجابی برای سلوک ایجاد می کند. مقامات نه گانه ابن عطاء- یعنی توبه، زهد، صبر، شکر، خوف، رجاء، رضا، توکل، و محبت- اگر با اصل اسقاط تدبیر همراه شوند، صحت پیدا می کنند و حتی آخرین مقام یعنی محبت در نزد او کامل ترین مقام نیست؛ به دلیل آن که در مقام پایین تر آن یعنی رضا، اصل اسقاط تدبیر چشم گیرتر است و سالک در آن هیچ اراده ای از خود ندارد. احوال پنج گانه مد نظر او انس، قبض، بسط، فنا و بقا هستند. ابن عطاء رابطه میان مقامات و احوال و اعمال را این گونه روشن می کند که عمل نیکو نتیجه حال نیک است و حال نیک به سبب تحقق کامل مقامات در وجود سالک رخ می دهد و در نهایت تمام این راه سیروسلوک به معرفه الله خواهد انجامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا، هرمنوتیک و فهم کلام الهی
نویسنده:
محمد خامنهای
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
کلام الهی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
تفسیر قرآن
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر ملاصدرا (فلسفى و عرفانى)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
تفسیر قرآن ملاصدرا ,
جهان بینی ,
جهان شناسی فلسفی ,
راه کشف و شهود ,
مراتب وحی ,
کشف و شهود رحمانی ,
عوالم (عرفان نظری) ,
مراتب انسان(عرفان نظری) ,
تفسیر باطنی ,
مراتب قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این کتاب ، کوشش شده که ۲ مقاله از استاد سیدمحمد خامنه ای که به ۲ مناسبت مختلف نوشته و در ۲ کنگره جداگانه ارائه شده ، برای استفاده علاقه مندان چاپ شود و در دسترس قرار گیرد. تفسیر کتاب مقدس قرآن تقریبا از همان سالهای نخستین نزول وحی به پیامبرص و نقل آن به مردم شهرهای مکه و مدینه آغاز شد. نخستین مفسر و شارح قرآن ، خود پیامبر (ص) سپس پسرعمو و داماد و جانشین منصوب وی امام علی بن ابیطالب (ع) و پس از آن دو سلسله فرزندان و نوادگان امام علی (ع) بودند ؛ فرزندان و نوادگانی که حتی نام و تولدشان پیش از تولدشان در طول ۲۰۰ سال از سوی پیامبرص ، پیشگویی شده بود و دارای منصب الهی «امامت» یعنی جانشینی معنوی و نیز سیاسی پیامبر بودند و در ضمن اجازه تفسیر قرآن مجید را نیز داشتند. مسلمانان پس از پیامبر ، طی چند قرن به شاخه های متعددی منشعب شدند ؛ این تقسیمات به ۲ تقسیم و ۲ فرقه بزرگ خلاصه می شد: شیعه که به خلافت انتصابی امام علی (ع) و فرزندانش (به صورت تعیین و انتصاب پیامبر در روز غدیر) معتقد بود و ارتدوکس اسلامی شمرده می شد و سنی که به نظام خلافت انتخابی و اریستوکراسی (انتخاب اشراف شهر) اعتقاد داشت و نخستین خلیفه را ابوبکر می دانست. روش برخورد این ۲ فرقه عمده ، در تفسیر قرآن یکسان نبود، زیرا سنی ها اغلب به تفسیر ظاهری قرآن دلبستگی داشتند و بشدت با تاویل مخالفت می کردند و اغلب شیعه که پیشوایان آنها (امام علی (ع) و امامهای دیگر آنها در هر زمان) علاوه بر تفسیر ظاهر الفاظ ، برای قرآن معانی دیگر با عمق بیشتری قائل بودند و فرقه ای از شیعه که از زمان امام ششم ، امام جعفر صادق (ع) ، به بعد بنام باطنیون معروف شدند به تفسیر باطنی قرآن تاکید بیشتری داشتند. این فرقه که خود به چندین فرقه دیگر تقسیم می شد ، بعدها مبارزه مخفی بر ضد خلفای اموی و عباسی را آغاز کرد و منشائ تاسیس حکومت هایی در ایران به نام اسماعیلیه و در شمال آفریقا و مصر (به نام فاطمیه) شد و سرانجام با آمدن مغول به ایران و سقوط خلافت عباسی ، تشکیلات این عده نیز از میان رفت. هرمنوتیک به معنای پذیرش تفسیر آزاد قرآن از سوی همین شیعه باطنیه ترویج شد و در میان دیگر مسلمین رواج پیدا کرد و حتی فرقه های عرفانی صوفیه که برخی سنی و برخی شیعه بودند، همگی از مکتب باطنیه و تاویل پیروی کردند و می توان گفت باطنیه در واقع همان نگهبانان علم هرمنوتیک قرآن در میان مسلمین بودند. باید دانست هر چند در میان شیعه نیز عده ای یافت می شدند که به پیروی از برخی مکاتب سنی (حنبلی) ، هر گونه تاویل را محکوم و هر مسلمان را مجبور به تقید به ظواهر الفاظ قرآن می کنند ، عده ای از اینان به عنوان حمایت از دین ، علیه صوفیه ، ردیه ها نوشتند و گاه آنها را محکوم به کفر و خروج از دین کردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى چیستى فلسفه اسلامى با رویکرد پاسخ به ایراد مخالفان آن
نویسنده:
محمد سربخشى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
مخالفت با فلسفه
,
فلسفه الهی
,
فلسفه اسلامی
,
حکم عقلی
,
حقایق خارجیه
کلیدواژههای فرعی :
نفس ناطقه ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
اتحاد عاقل و معقول ,
حرکت اشتدادی نفس ,
محدودیت شناخت ,
ادراک عقلی ,
راه کشف و شهود ,
کمال نفوس انسانی ,
موجودیت ,
باورهای تقلیدی ,
وجودی بودن علم ,
تعریف فلسفه ,
شناخت حقایق اشیاء ,
رابطه فلسفه و عمل ,
دامنه فلسفه ,
اقامه برهان در فلسفه ,
فصل حقیقی انسان ,
ادراک حضوری موجودات عقلی ,
مراتب حکم به موجودیت ,
معرفت برهانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
برداشتى که مخالفان فلسفه از حقیقت آن دارند با آنچه فیلسوفان از آن اراده کرده اند یکى نیست. برخى از ایشان حقیقت فلسفه را بازى با مفاهیم و توضیح آنها و حداکثر اقامه برهان مى دانند. حتى برخى در برهانى بودن فلسفه تردید روا مى دارند. این در حالى است که دقت در تعاریف خود فلاسفه و تصریحات ایشان نشان مى دهد فلسفه از دیدگاه آنان حقیقتى بس فراخ دارد و همه عرصه هاى دانش و عمل را دربر مى گیرد. این برداشت دست کم در میان فلاسفه اسلامى وجود دارد. بى توجهى به معناى حقیقى فلسفه موجب طرح اشکال هاى فراوانى نسبت به آن شده است. این اشکال گیرى به ویژه از سوى کسانى که داعیه تدین دارند و به گمان خود فلسفه را در تعارض با دین مى بینند نمود بیشترى دارد. مقاله حاضر مى کوشد نشان دهد فلسفه نه تنها دانشى برهانى است، بلکه عمل نیز جزو حقیقت آن است و فیلسوف حقیقى کسى است که علاوه بر تسلط بر قلمرو دانش، در عرصه عمل به دستورهاى اخلاقى نیز به کمال رسیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی عرفا
نویسنده:
یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
معرفت شناسی عرفا
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
تجلی الهی ,
راه کشف و شهود ,
علم الهی ,
کشف و شهود رحمانی ,
تجلی الهی ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
کشف (تعالیم اسلامی) ,
کشف عرافانی ,
کشف ,
نسبیت داوری ها ,
اختلاف اندیشمندان در قوانین اندیشه ,
ترجیح شهود بر عقل ,
چکیده :
چکیده در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 108 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناهج التفكير
نویسنده:
فلاح عابدي، سعد بخاتی؛ ناظر: ایمن مصری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة اکادیمیة الحکمة العقلیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تقدم شناخت شناسی بر هستی شناسی ,
شرایط شناخت عقلی ,
راههای فلسفی خداشناسی ,
راه کشف و شهود ,
شناخت شناسی ,
جهان شناسی فلسفی ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
روش عقلی شناخت دین ,
علم نفس ,
راه های معرفت ,
تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری) ,
امکان شناخت عقلی خداوند ,
شابک (isbn):
978-964-7262-75-0
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی ترابط احساس و شناخت در متن دین، عرفان، تجربه دینی و عرفانی از دیدگاه ویلیام جیمز و ویلیام هاکینگ
نویسنده:
احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
راه کشف و شهود
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفت بی واسطه
,
شهود عرفانی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
احساس (ر.ک به شاخه راه های معرفت)
کلیدواژههای فرعی :
احساس ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
توصیف ناپذیری ,
فلسفه عرفان (فرا عرفان) ,
گوهر احساس دینی ,
نظریه احساسی بودن دین ,
ارتباط ایده و احساس ,
ارتباط ایده و تجربه ,
چکیده :
احساس و شناخت نزد فیلسوفان دین و عرفان، همواره بهعنوان دو مؤلفه سازنده دین، عرفان، تجربه دینی و عرفانی شناخته شدهاند. در این میان دو تن از فیلسوفان دین غربی، جیمز و هاکینگ، بیش از دیگران در سازگارنمودن این دو عامل در متن دین و عرفان نقش داشتهاند. چگونگی این تلفیق از دیدگاه این دو تن، موضوع بحث این نوشتار است. از دیدگاه جیمز سرچشمه عمیقتر دین، احساس است. جیمز هم تجارب عرفانی را از مقوله احساسات و عواطف میشمرد و هم آنها را دارای حیث معرفتی میداند؛ اما معرفت مورد نظر وی که در متن تجربه حاضر است، معرفتی بدون وساطت مفاهیم است. هاکینگ ماهیت دین را تجربه دینی و این تجربه را آمیختهای از احساسات دینی و ایدههای دینی میداند. این ایدهها در خودِ مرحله تجربه حضور دارند و بهنحوی بارزتر، بهعنوان نتیجه تجربه ظاهر میشوند. تجربه، اصل ایده و استدلال را فرا مینهد و در مرحله بعد، ذهن با بهرهگیری از آن تجربه، به رقمزدن مفاهیم، نظریات و استدلالهای روشن میپردازد تا به آنها ثبات و جایگاهی مستحکم دهد. پس هاکینگ تجربه دینی را نه تنها احساسی و شناختی، بلکه مفهومی و تقریباً نظری میداند؛ بهگونهای که مفاهیم و نظریات در درون خود آن وجود دارند و البته به شکلی کاملتر و روشنتر از آن زاده میشوند. بدینسان هاکینگ در انتقاد به جیمز، نه فقط معرفت غیرمفهومی را در متن دین راه میدهد، بلکه شناختهای مفهومی، حتی استدلالی را ریشهدار در خود دین و تجربه دینی میبیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه بهمثابه مشی زندگی نزد شیخ اشراق
نویسنده:
نادیا مفتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه کشف و شهود
,
علم نظری
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
موت ارادی
,
بیماری نفس
,
فلسفه به مثابه مشی زندگی
چکیده :
فلسفه به مثابه مشی زندگی با الگوهای متفاوتی نزد معاصران مطرح است. تمرکز بر جنبه عملی فلسفه وجه مشترک این الگوهاست. برخی مولفههای فلسفه به منزله مشی زندگی در فلسفه شیخ اشراق به چشم میخورد. اولویت عقل عملی نسبت به عقل نظری، ابزارانگاری دانش بحثی نسبت به معارف ذوقی، فلسفه به مثابه تمرین مرگ و رسیدن به مرگ اختیاری، ارائه فرآیند درمان برای بیماری نفسانی، مولفههای اصلی فلسفه به مثابه روش زندگی نزد سهروردی بهشمار میآیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید