جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 319
معرفت شناسی تطبیقی ناملتزم‌به‌باور-عملی تجربه دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark Owen Webb (auth.)
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به یک کار نظری در فلسفه دین مسیحی پرداخته و آن را در آیین بودا به کار می‌برد، بنابراین از بودیسم دفاع می‌کند و آن را در مقایسه با آن به خوبی ارائه می‌کند. فصل‌ها به بررسی این موضوع می‌پردازند که چگونه ادعاهای مسیحیت و بودیسم تراوادا بر تجربیات مردم استوار است، بنابراین این سؤال که حق با کدام مدعیان دانش دینی است، بر ارزش اثباتی آن تجربیات استوار است. این کتاب به بررسی عرفان و راه‌هایی برای درک آنچه در تجارب دینی می‌گذرد، می‌پردازد و به ما کمک می‌کند تا دریابیم که آیا آن زمینه‌های خوبی برای باور دینی است یا خیر. نویسنده استدلال می کند که زبان دینی هم در سنت مسیحی و هم در سنت بودایی به عنوان گفتمان واقعی قابل فهم است و بنابراین گزارش های تجربه عرفانی درست یا نادرست است. این کتاب ادعا می‌کند که آن تجربیات را می‌توان به شکلی ثمربخش به‌عنوان ادراکی در نظر گرفت و بنابراین، در غیاب شرایط شکست‌دهنده، زمینه‌های اولیه خوبی برای باور دینی هستند. این کار به بررسی شهادت مسیحی و بودایی می‌پردازد و اینکه چگونه احتمال خودفریبی، خودفریبی، تفصیل تخیلی و مواردی از این دست یک شرط شکست‌دهنده است. نشان داده شده است که این شکست‌دهنده در مورد بودایی نسبت به مورد مسیحی فضای کمتری برای عملیات دارد و بنابراین بودیسم تراوادا بهتر است. این اثر برای دانشجویان و دانش پژوهان فلسفه و فلسفه دین و علاقه مندان به مطالعه تجربیات دینی جذاب خواهد بود.
انواع تجربه دینی: مطالعه ای در طبیعت انسان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William James
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تنوع تجربه دینی از آثار برجسته ویلیام جیمز است. این کتاب شامل سخنرانی‌های ویرایش‌شده او در دانشگاه ادینبورا در اسکاتلند در سال‌های ۱۹۰۱ و ۱۹۰۲ است. همپوشی‌هایی بین این کتاب و کتاب پراگماتیسم (۱۹۰۷) وجود دارد.
ویلیام جیمز و نقش عرفان در دین [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
RODRIGO BENEVIDES B. G
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ویلیام جیمز در کتاب: «انواع تجربه دینی: مطالعه ای در طبیعت انسان (1902)» به بررسی نقش عرفان در توسعه دین می پردازد. جیمز استدلال می کند که ریشه همه ادیان دقیقاً تجربه حالات عرفانی آگاهی است. همانطور که خواهیم دید، اگرچه جیمز خود اعتراف می‌کند که ساختار روان‌شناختی‌اش او را از این تجربیات باز می‌دارد، تصدیق پیشرفت‌های عملی عرفان در ادیان نهادینه‌شده، واقعیت این حالت‌های آگاهی را نشان می‌دهد، موضعی که توسط پراگماتیسم جیمز پشتیبانی می‌شود. بنابراین، این مقاله نه تنها به بررسی ماهیت عرفان می پردازد، بلکه دیدگاه عمل گرایانه جیمز از دین را ارائه می دهد.
به سوی الهیات مهاجرت: عدالت اجتماعی و تجربه دینی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Gemma Tulud Cruz (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan US,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کروز با ارائه الهیات مهاجرت، دیدگاه مسیحی "یک نان، یک بدن، یک مردم" را با توجه به مواهب و چالش‌های مهاجرت معاصر به معنویت، رسالت و فرهنگ مسیحی و نیاز به اصلاح سیاست‌های مهاجرتی مبتنی بر تفکر می‌کند. در مورد تجربه پناهندگان، زنان مهاجر و دیگران.
واکاوی سوگیری‌های شناختی در تفاسیر تجربة دینی مدرن بر اساس تئوری صورت حیات ویتگنشتاین
نویسنده:
سیّد امیر سیدجعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئلة پژوهش حاضر این است که راهکار حلّ مشکل سوگیری‌های شناختی در تجربة دینی مدرن چیست؟ با روش توصیفی‌ـ تحلیلی و با تحلیل اندیشه‌های نظریه‌پردازان حوزه‌های مرتبط با مسئله، به‌ویژه ویتگنشتاین، برای پاسخ به این سؤال از یک سو باید دانست که بین باور کلّی برآمده از متافیزیک دینی و باور شخصی ناشی از تجربة دینی رابطة تعاملی برقرار است و از سوی دیگر میان متافیزیک دینی و صورت حیات دینی رابطة تعاملی در کار است. در نتیجه، اگر تجربة دینی بر اساس صورت حیات خاص شخصِ تجربه‌گر و شخصِ مفسّر واکاوی نشود، می‌تواند موجب سوگیری‌های شناختی شود. بنابراین تفاسیر تجربة دینی مغایر صورت حیات می‌تواند برای خود تجربه‌گر از نظر اول شخص غیرشفاف و بی‌معنا باشد. همچنین، برای شخص مفسّر از نظر سوم شخص به نحوی بدعت‌آمیز شناخته شود.
صفحات :
از صفحه 43 تا 53
ویلیام جیمز و علم ادیان در حال تجربه مجدد انواع تجربه دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William James, Wayne Proudfoot
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : "لعنت شده برای جلال خدا": ویلیام جیمز و اثبات علمی فرهنگ پروتستان / دیوید ا. هالینگر -- عمل گرایی و "نظم غیبی" در واریته ها / وین پرادفوت -- تکه تکه شدن آگاهی و انواع تجربه دینی: ویلیام سهم جیمز در نظریه دین / آن تاوز -- انواع جیمز و سازه گرایی "جدید" / جروم برونر -- برخی ناسازگاری ها در انواع جیمز / ریچارد رورتی -- پیشرفت یک عمل گرا: انواع استراتژی های جیمز برای دفاع از دین / فیلیپ کیچر «علم دین» عنصر مهمی در تفسیر آثار ویلیام جیمز و در روش شناسی مطالعه دین است. وین پرودفوت، یک مرجع در پراگماتیسم و فلسفه دین و گروهی از همکاران از رشته‌های مختلف از جمله دین، فلسفه، روان‌شناسی و تاریخ، دیدگاه‌های نوآورانه‌ای را به کار جیمز می‌آورند.
نقد و بررسی تجربه گرایی افراطی در نفی و اثبات گزارهای دینی
نویسنده:
هادی وحدانی فر ، حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پوزیتیویسم یا تجربه‌گرایی افراطی، نظام فلسفی و معرفت‌شناسی حسی است‌ که با ورود به گزاره‌های‌دینی و مابعدالطبیعی، آن­ها را فاقد واقعیت عینی و خارجی می‌داند. از نظر تجربه‌گرایان افراطی، انتظار معرفت‌بخشی، حقانیّت و اثبات گزاره­های دینی کاری بیهوده است. چنین برداشتی، بسیاری از حقایق عالم هستی همچون خدا، معاد، وحی، معجزه و روح را افسانه می‌پندارد. مقالۀ پیش‌رو، تفکر تجربه‌گرایی را با دلایل درون­دینی و برون­دینی و با رویکرد «توصیفی، تحلیلی و انتقادی»، بررسی و نقد نموده، بر این باور است‌ کسب حقایق علمی و معرفت­بخش تنها در حوزۀ رویکرد تجربی صِرف نیست، بلکه این رویکرد در محدودۀ حقایق طبیعی و مادّی ارزیابی و سنجش می‌گردد. از سوی دیگر، گزاره­های دینی و ماورایی از یک اتقان علمی به معنای عام و معرفت‌بخش برخوردار است ‌که حتی به طور قطعی می‌توان ادعا کرد حقانیت امور مادی و طبیعی، بهرۀ وجودی و معنایی خود را از حققیتی ماورایی به نام حقیقت هستی­بخش (خدا) کسب نموده است‌. قرآن‌کریم و روایات‌اسلامی نیز از طریق تعدیل روش‌تجربی به اثبات برخی گزاره­های ماورایی و در قالب روش تجربه‌گرایی اعتدالی یا تجربه‌گرایی شبه‌فلسفی یا شبه‌علمی می­پردازند.
صفحات :
از صفحه 135 تا 158
ویلیام جیمز و علم ادیان: تجربه مجدد "انواع تجربیات دینی" [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Wayne Proudfoot
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : «علم دین» عنصر مهمی در تفسیر آثار ویلیام جیمز و در روش شناسی مطالعه دین است. وین پرودفوت، یک مرجع در پراگماتیسم و فلسفه دین و گروهی از همکاران از رشته‌های مختلف از جمله دین، فلسفه، روان‌شناسی و تاریخ، دیدگاه‌های نوآورانه‌ای را به کار جیمز می‌آورند. هر مشارکت کننده بر موضوع خاصی در انواع تجربیات دینی تمرکز می کند و پیشنهاد می کند که چگونه برخورد جیمز با آن موضوع می تواند مثمر ثمر واقع شود، گاهی اوقات با تجدید نظر یا بسط، در بحث های جاری درباره تجربه دینی.
مرز جدید دین و علم: تجربه دینی، علوم اعصاب و امر متعالی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Hick
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: PALGRAVE MACMILLAN,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این اولین پاسخ عمده به چالش جدید علوم اعصاب به دین است. پاسخ‌های محدودی از دیدگاه صرفاً مسیحی وجود داشته است، اما این امر اشکال شرقی و غربی تجربه دینی را در نظر می‌گیرد. این فرض طبیعی غالب فرهنگ ما را به چالش می کشد، از جمله این ایده که ذهن یا با فعالیت مغز یکسان است یا محصول جانبی موقت آن است. همچنین دین را به عنوان نهادها و دین را به عنوان تجربه درونی متعالی مورد بحث قرار می دهد و شکلی از معنویت را برای امروز پیشنهاد می کند.
پدیدارشناسی تجربی راهی برای فهم تجربه های دینی
نویسنده:
یوسفی علی, تابعی ملیحه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فهم ما از واقعیت تابع روش دانستن ماست و با تغییر روش دانستن، شناخت ما نیز متحول می شود. در شرایط رویا رویی با واقعیت های چندلایه و پیچیده معنوی، برای فهم واقعیت، ناگزیر از اتخاذ روش های پدیدارشناختی هستیم که مدعای اصلی آن ها، کشف معانی نهفته و پی بردن به کنه واقعیت است. در مورد فهم تجربه های دینی و عرفانی که بسیار آمیخته به تقدس اند و به تعبیر عرفای اسلام، «اقبال به خدا و اعراض از غیر» هستند، تقلیل پدیده به واقعیت های اجتماعی یا روان شناختی، مانع فهمیدن می شود و این امر بهره گیری از پدیدارشناسی تجربی برای فهم تجربه های دینی را گریز ناپذیر می کند. در این نوشتار با مرور دستاوردهای پژوهش پدیدارشناسی و معرفی اصول و عناصر این نوع تحقیقات، با ارائه مثالی واقعی، پدیدارشناسی تجربی به عنوان سرمشقی برای فهم تجربه های دینی و عرفانی معرفی می شود.
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
  • تعداد رکورد ها : 319