جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
philosophy
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
عنوان :
زمینه های نظری و عملی لازم در تربیت دینی بر مبنای فلسفه دین ویلیام جیمز
نویسنده:
کیوان بلندهمتان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
آموزش دینی
,
فلسفه اجتماعی
,
عقل باوری
,
Religion
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
social philosophy
,
PHILOSOPHY
,
تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
,
pragmatism
,
تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
,
pragmatism
,
social philosophy
,
Religious Education
,
باور دینی
,
عملگرایی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فلسفه دین کرکگور از دیدگاه لویی پویمن
نویسنده:
حسین محمودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
عینیت
,
دین
,
علوم انسانی
,
بنیادگرایی دینی
,
subjectivity
,
objectivity
,
فلسفه دین
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
philosophy
,
philosophy
,
Existence
,
وجود (معرفت شناسی)
,
Religions
,
Existence
,
religious beliefs
,
Religious beliefs
,
Christianity
,
religious fundamentalism
,
religious fundamentalism
,
Christianity
,
religious beliefs
,
Existence
,
religions
,
Christianity
,
باور دینی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه اقبال در باره وحی و تجربه دینی
نویسنده:
علیشاه حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
نگرش دینی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
philosophy
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
هدف اصلی در این تحقیق یافتن پاسخ برای این پرسشاست که چه نسبتی میان وحی الهی و تجربه دینی که اقبال آن را به مثابه منبع و منشا دین میداند، وجود دارد و آیا میتوان وحی الهی را تجربه دینی پیامبر تلقی کرد؟ برای یافتن پاسخ سوال فوق ، نیازمند آن بودیم که وحی الهی و حقیقت و ویژگیهای آن را در فرهنگ قرآنی بشناسیم، تجربه دینی را با توجه به خاستگاه آن مورد بازکاوی قرار دهیم و نیز دیدگاه اقبال را در باره وحی، تجربه دینی و نسبت آنها تبیین نموده ، زمینهها و علل نگرش تجربی وی به دین و وحی را دقیقا شناسایی کنیم. لذا این بحث را طی پنج فصل پی گرفتهایم. در فصل اول، مفهوم شناسی مساله، پیشینه، ضرورت، اهداف و فرضیههای تحقیق بیان شده اند. در فصل دوم به تبیین حقیقت وحی از دیدگاه قران کریم و روایات پرداختهایم. در فصل سوم بحث تجربه دینی را در فرهنگ غرب و در دامان زادگاه و خاستگاه آن مورد مطالعه قرار دادهایم. در این فصل مباحثی چون عوامل پیدایش تجربه دینی، مباحث، نظریات و ابعاد مساله با استفاده از منابع موجود در این زمینه بازگو شدهاند. فصل چهارم به تبیین و تحلیل دیدگاهها و نظرات اقبال لاهوری در باره وحی، تجربه دینی و نسبت میان آنها با استفاده اثر وی با عنوان (احیای فکر دینی در اسلام) پرداخته است. در نهایت فصل پنجم به تحلیل و نقد و بررسی دیدگاههای اقبال طی سه بخش جداگانه مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند. در بخش اول مبانی معرفت شناسی اقبال نقد و بررسی شدهاند. در بخش دوم معرفت شناسی تجربه دینی مورد ارزشیابی قرار گرفته است و بالاخره در بخش آخر ، نگرش تجربی اقبال به وحی و دین نقد و نقض شده است. در نتیجه این تحقیق فرضیه های زیر به اثبات رسیدهاند: 1- وحی منشاء الهی و آسمانی دارد وقابل تقلیل و تحلیل به تجربه دینی صرف نمیباشد. 2- نگرش تجربی به دین در مسیحیت بر اساس ضرورتها و مسایلی پدید آمد که در عالم اسلام جایگاهی ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره عقلانیت در پرتو وحیانیت
نویسنده:
محمدعلی موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
کلام
,
هدایت الهی
,
وحی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
کلام
,
rationality
,
Religion
,
philosophy
,
تخیل(راه های معرفت)
,
وحی
,
ایمان
,
تخیل(مراتب علم)
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
چکیده :
عقل اگرچه در قلمرو روابط انسان با خود، خدا، مردم و طبیعت، نیازی حیاتی و لازم بهشمار میآید، و قلمرو شناخت و کارآیی آن نیز از حس فراتر میرود، اما نسبت به شهود قلبی و دادههای وحیانی نارسا بوده، و با فقر ذاتی که دارد برای هدایت انسان کافی نیست. البته عقل و خرد در هماهنگی همهجانبه با وحی میتواند انسان را به سعادت و امنیت برساند. انسانها در اصل برخورداری از عقل یکسان هستند، اما تعقل و خردورزی آنها متفاوت است. معرفت، عمل نیک، درخواست از خدا و تجربه میتواند عقل انسانی را افزایش دهد. همچنین در اندیشه اسلامی به کسی خردمند گفته میشود که عقل را در تمام ابعادش بهکار اندازد و پرورش دهد. بر این اساس، آنان که نسبت میان وحی و عقل را انکار میکنند، در حقیقت از معرفت وحی و عقل و ابعاد متنوع آن دو بیبهره هستند. عقل گاهی نقش زیربنایی را نسبت به دین ایفا میکند، و گاهی وسیله شناخت و ارتباط با خدا محسوب میشود. عقل در برخی موارد، نقش ملاک را عهدهدار میشود، و در مواردی دیگر، جوهر و اصل دین شمرده میشود. اما در هر زمانی تلازم میان عقل و دین ثابت است. میزان بهرهوری عقل از وحی، کشف و صدور حکم شرعی، و صدور فتوای محض عقلی و نسبتسنجی قضایای نقلی و شرعی میباشد. حجیت عقل ذاتی بوده، و فقهای شیعه برای استنباط حکم شرعی، در کنار کتاب و سنت همواره بر عقل تکیه کردهاند. بر اساس آموزههای اسلامی، ملازمه حکمی وسیعی میان عقل و نقل وجود دارد، تا جایی که صدور حکم یکی از آن دو، عین فتوای دیگر دانسته شده است. البته در حوزه ملاک احکام، توقیفی بودن احکام عبادات و مانند آن، عقل از توانایی کافی و لازم برخوردار نیست، و در این موارد، تنها اطاعت و فرمانبرداری از شرع میتواند موجب نجات و راهنمایی عقل باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انواع معقولات و نقش آنها در شناختشناسی
نویسنده:
رجب علی فهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
معقولات
,
علوم انسانی
,
تصدیق(افعال قلوب)
,
قضیه
,
شناخت شناسی
,
تصورات
,
مفهوم
,
epistemology
,
philosophy
,
philosophy
چکیده :
موضوع رساله حاضر اقسام سه گانه معقولات و جایگاه و ایفاء نقش آنها در منظومه فکری و معرفتی بشر است. معقولات نوع ویژهای از مفاهیم است که با وصف کلیت در مرتبه خاصی از ذهن انسان تحقق میبابد. نقش پر اهمیت آنها در رشته فکر و نظام اندیشه انسان تا بدان جا است که بدون آنها میتوان گفت حلقه بزرگی از مفاهیم تصوری را که عبارت است از تمام مفاهیم کلی و همچنین تمام تصورات نظری را که از ترکیب و تالیف مفاهیم کلی بدیهی به شیوه مخصوص پیدا میشود. نیز دست کم بخش بیشتری از تصدیقات و کاربردی ترین قضایا را نداشتیم. به علاوه اینکه در شناخت حقیقی از خود معرفت به بن بست رسیده و یقین به حقیقت بودن آن و برقرار بودن رابطه واقعی بین ذهن و عالم خارج را نمیتوان با اطمینان اثبات کرد زیرا برگرداندن شناخت معرفت از طریق مفاهیم نامبردهاست که به علم حضوری که تا به این زمان مطمئن ترین مسیر شناخته شده است امکان پذیر میباشد. در صورت فقدان مفاهیم کلی پیامد دیگرش نیز این بود که تعریف حقیقی از هر امری و اقامه دلیل بر هر چیزی امکان ناپذیر میگردید، بلکه بیشتر از آن میتوان گفت اگر مفاهیم کلی را نداشتیم فکرکردن هرگز ممکن نبود به تعبیر از استاد شهید مطهری در صورت نداشتن معقولات، انسان در شناخت خودش در حد حیوان تنزل میکرد تنها با داشتن شناخت علمی و عمقی است که انسان، انسان گفته میشود. شناخت علمی نیز مساوی با کلیت است یعنی معقول بودن است که مساوی با کلی بودن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی از دیدگاه علامه سید محمد حسین طباطبایی (رضوان الله علیه)
نویسنده:
مراد آیدوغدو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
حکمت الهی
,
کمال انسانی
,
ابتلاء
,
علامه محمدحسین طباطبایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت الهی
,
Anthropology
,
philosophy
,
anthropology
,
philosophy
,
anthropology
,
philosophy
,
محمد حسین
,
1281- 1360
,
PHILOSOPHY
,
محمد حسین
,
1281- 1360
,
محمدحسین
,
مکتب آفرینش موجودات
,
1281- 1360
,
1281- 1360
,
مکتب آفرینش موجودات
,
مکتب آفرینش موجودات
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
همه موجودات مشهود ظاهر عالم باطن است. و ناظرین را به ماورای خود یعنی به علت شان که همان باطن است سوق می دهند. از این جهت همه آنها از ویژگی کلمات برخوردارند. زیرا ویژگی اصلی کلمات این است که مخاطب را به ما واری خود سوق می دهند. پس می توان هم موجودات را به عنوان کلمه خدا تلقی کرد. انسان هم از آن جهت که موجودی از موجودات کلمه خدای متعال و از آن جهت که ظاهر کننده اسمایی از اسمای خدای متعال است که موجودات دیگر توانایی ظاهر کردن آنها را ندارند کلمه تامه خدای متعال می باشد. از این لحاظ می توان همه موجودات را به سه قسم تقسیم کرد موجودات مجرد محض مادی محض و مرکب از هر دو انسان موجودی از موجودات قسم سوم است. بنابراین حقیقت انسان ثنائی و دو بعدی است. یک بعد او ملکوتی و آسمانی است بعد دیگرش ملکی و زمینی. حکمت آفرینش انسان از یک طرف به خدای متعال بر می گردد و از طرف دیگر به خود انسان از آنجا که خدای متعال واجب الوجود و دارای همه صفات کمالیه از جمله رحمانیت و جوادیت است به خدای متعال باز می گردد و از آنجا که انسان از موجوداتی که قابلیت بهره مند شدن از نور وجود را دارد به انسان بر می گردد. پس چون انسان از موجوداتی است که قابلیت بهره مند شدن از نور وجود را دارد خدای متعال به او وجود بخشید. خلقت انسان از ساختار وجودی خاصی برخوردار است این ساختار وجودی موجب شده است که انسان هم از قابلیت صعود و هم از قابلیت سقوط برخوردار باشد. برای اینکه انسان راه صعود را انتخاب کند خدای متعال به انسان لطف نمود و با اراده اختیاریش او را راهنمایی کرد. و در این راستا رسولان را فرستاد. مهمترین و اصلی ترین عنصری که موجب صعود و سقوط انسان می شود نحوه نگرش و انسان شناسی انسان است که یا خود را موجودی مخلوق و وابسته دانسته و به خالقش توجه دارد یا خیر. انسان با نحوه نگرشش مقامی را در عالم امکان برای خود انتخاب می کند و در راستای نحوه نگرش اوست که هویت انسانی انسان شکل می گیرد. خدای متعال برای ظاهر ساختن هویت انسانی انسان که در راستای نگرش او در درونششکل یافته انسان را مورد امتحان و آزمایش قرار می دهد تا اینکه هر وقت خدای متعال او را در جایگاه انتخاب شده اش قرار داد در اعتراض برای او باز نباشد حقیقت و هویت انسانی انسان در این عالم برای قلیلی از افراد مثل اولیاء الهی ظاهر است و بعد از عالم دنیا برای همه افراد انسان بالعیان ظاهر خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعیت و کمال دین از دیدگاه علامه طباطبائی (ره)
نویسنده:
باقر مهدوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
philosophy
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
اسپلاین هم مکانی درجه دوم
,
گسسته سازی
,
شبکه نامنظم
,
روش کرانک- نیکلسون
,
PHILOSOPHY
,
اسپلاین هم مکانی درجه دوم
,
گسسته سازی
,
شبکه نامنظم
,
روش کرانک- نیکلسون
,
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
با توجه به گستردگی امر پژوهشی جامعیت وکمال دین در رساله مورد نظر سعی شده است تا با رعایت اختصار بخشهای مهمی که به نظر میرسد، در ضمن سه بخش و هشت فصل مورد تحقیق وبررسی قرار گرفته است.فصل اول از بخش یکم، دربردارنده کلیات است که شامل مبادی تصوری مسأله و توضیح واژگان کلیدی تحقیق را در بر میگیرد.فصل دوم: از بخش یکم رساله، به روش دین پژوهی علامهS پرداخته و روشهای درون متون دینی، برون متون دینی و جمع درون و برون متون دینی را شامل میشود. وی غالباً در پاسخگویی مسائلی، مانند: موضوع مذکور از روش جمع درون و برون متون دینی بهره جسته است.بخش دوم رساله مشتمل بر دو فصل است.فصل اول: به ارائه دلیل عقلی بر جامعیت و کمال دین از دیدگاه ایشان ناظر است. وی با دلیل عقلی جامعیت و کمال دین را به اثبات رسانده است.فصل دوم: به ارائه دلیل نقلی با تمسک به آیات و روایات و نظریات برخی مفسران، نظریه اعتدالی دین را به اثبات رسانده و به ردّ نظریههای حداکثری و حداقلی از دین اهتمام ورزیده است. بخش سوم رساله، دربردارنده چهار فصل است.فصل اول: به اثبات جامعیت دین در عرصه خداشناسی، راهنمای شناسی(نبوت) و ضرورت نبوت از دیدگاه عقل و نقل نظر داشته، و در نهایت اثبات معاد و شناخت او را از طریق آموزههای دینی امکان پذیر تلقی نموده است.فصل دوم: به اثبات جامعیت و کمال فقه از طریق احکام ثابت و متغیر در قوانین پرداخته با این توضیح که ایشان درباره قوانین، معتقد به یک سلسله احکام ثابت که براساس فطرت انسانها است، در هر زمان و شرایط بدون هیچ گونه تغییر و تبدیل که در روند زندگی بشر حکم فرما است میباشد. و سلسلهی دیگری از قوانین که با تغییر اوضاع و شرایط زندگی انسانها قابل تغییر است، که ایشان تشخیص مصادیق این گونه از قوانین و احکام را، بر عهده (ولی فقیه) و متخصصان اموردینی میداند.فصل سوم: به تعالیم دین در عرصهی اخلاق نظر داشته و ایشان منشأ اخلاق را آموزههای دینی دانسته با این توضیح کهایشان معتقد است؛ بشر بدون آموزههای دینی قادر به اقبال به سوی فضایل اخلاقی و ادبار از رذایل اخلاقی و زشتیها نخواهد بود. در نهایت راه تهذیب اخلاق را، تکرار عمل صالح میداند.فصل چهارم: به بررسی آموزههای دینی در عرصههای علوم(تجربی، طبیعی، انسانی) اشاره نموده. وی معتقد است، آموزههای دینی به طور مستقیم، اینگونه علوم را در خود نگنجانیده بلکه در راستای فراگیری علوم مفیدی که به گونهی در زندگی دنیوی و اخروی بشر ناظر است متون دینی و تاریخی اسلام امر به وجوب فراگیری آنها نموده است. که در این جهت آیات و روایات فراوانی گویای این مطلب است و بیان دین در این موضوع نیز از جامعیت و کمال برخوردار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی حکومت دینی از دیدگاه آیت الله جوادی
نویسنده:
حسین حجتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
دین
,
علوم انسانی
,
نگاشت
,
policy
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
Policy
,
policy
,
policy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
policy
,
فضای ابرمحدب
,
درخت متری
,
فضای ژیودزیک
,
philosophy
,
Policy
,
فضای ابرمحدب
,
درخت متری
,
فضای ژیودزیک
,
Policy
چکیده :
فصل اول: به مفاهیم و کلیاتی همچون مبانی، کلام، حکومت دینی، انواع حکومت، اهداف حکومت دینی و غیره میپردازد. فصل دوم: به بحث معرفتشناسی از قبیل: تعریف معرفت، نظریههای مختلف معرفتی، ارکان معرفت، معیار معرفت، متعلق معرفت، ابزارها و راههای معرفت پرداخته و سپس تأثیر آن بر حکومت دینی را بررسی میکند. فصل سوم: از هستیشناسی مانند: تعریف جهانبینی، جهانبینی مادی و اسلامی، نظام احسن، هستیشناسی دنیوی و هستیشناسی اخروی و سپس از تأثیر آن بر هریک از قوانین، حاکم و مردم در حکومت دینی، بحث میکند. فصل چهارم: به بیان خداشناسی توحیدی مانند: تعریف توحید، راه نیل به توحید، اقسام توحید، توحید عملی و ریشههای شرک و سپس به تأثیر آن بر قوانین حاکم و مردم در حکومت دینی میپردازد. فصل پنجم: از انسانشناسی همچون تعریف انسان، ابعاد وجودی و فطرت انسان، کرامت و فضیلت انسان و سپس از تأثیر آنها بر سه مورد از مولفههای حکومت دینی بحث میکند. فصل ششم: به بحث از دینشناسی چون تعریف دین، دین الهی و دین بشری، عقل و دین، جامعیت و فوائد دین پرداخته و سپس تأثیر دین شناسی بر قوانین، حاکم و مردم و حکومت دینی بررسی می شود. در پایان بحث از مبانی، یک جمعبندی و نتیجهگیری از کل مباحث تدوین شده در این رساله ارائه میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی شارحان حکمت متعالیه با تأکید بر روش شناسی فلسفی امام خمینی و علامه طباطبایی
نویسنده:
رضا لک زایی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شناخت
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی فلسفی
,
شناخت
,
methodology (philosophical)
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
methodology (philosophical)
,
PHILOSOPHY
,
methodology (philosophical)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسأله انتصاب و انتخاب امام معصوم (ع) و نقش مردم در تعیین آن
نویسنده:
ضمیر حیدر رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حکومت
,
انتخاب(امامت)
,
مردم سالاری
,
گروه های مذهبی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
religious groups
,
government
,
Islam
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
choices
,
PHILOSOPHY
,
عامه مردم
,
choices
,
محیط گرید
,
ترکیب سرویس
,
وب سرویس
,
مسیریابی
,
معماری مبتنی بر سرویس
,
PHILOSOPHY
,
choices
,
عامه مردم
,
محیط گرید
,
ترکیب سرویس
,
وب سرویس
,
مسیریابی
,
معماری مبتنی بر سرویس
,
choices
,
عامه مردم
چکیده :
مسأله انتصاب یا انتخاب امام، همواره بخشی از مباحث کلامی مذاهب اسلامی را به خود اختصاص داده است و پژوهش حاضر نیز با روش توصیفی و تبیینی به بررسی نقش مردم و جایگاه بیعت در این مسأله پرداخته است. متکلمان اسلامی، امامت را به "ریاست و رهبری جامعه اسلامی در زمینه امور دنیوی و دینی" تعریف کردهاند؛ و بیعت نیز بهمعنای پیمان بستن برای فرمانبری و اطاعت است، و بررسی تاریخی و عرفی نشان میدهد که کارکرد آن برای تثبیت حکومت است نه مشروعیت بخشی به آن. رویکرد اهل سنت در مسأله امامت، رویکردی سیاسی است و به همین دلیل آنها امامت را به عنوان مسألهای فرعی و درون دانش فقه مورد بررسی قرار میدهند و حتی در بعد کلامی هم متأثر از این رویکرد هستند. به همین دلیل، انتخاب امام را به عنوان واجب شرعی، و پذیرش آن را به عنوان واجب کفایی مورد بحث قرار میدهند. اما کلامی بودن مسأله امامت نزد شیعه، رویکردی متفاوت را در مسأله امامت پدید میآورد. امامت در تصویر شیعی، تداوم نبوت بوده و برخوردار از هویتی است که آن را لطف الهی و مأموریت آسمانی در هدایت و مدیریت جامعه دینی قرار میدهد، پس کسی غیر از خدا نمیتواند او را تعیین نماید. دیدگاه رایجی هم که حکومت را منحصر در دو نوع دموکراتیک و دیکتاتوری میداند، دیدگاه جامعی نیست زیرا حکومتی که از ناحیه خدا تعیین میشود، بهدلیل آنکه انسان در مقابل خداوند اصلا حقی ندارد، در این مباحث نمیگنجد. اما اسلام در سایر زمینهها اختیارات و حقوقی را برای مردم قرار داده است که از جمله میتوان به حق آزادی، حق برائت، و اصل مساوات زن در برابر قوانین الهی اشاره کرد. همچنین حکومت دینی موظف است که نسبت به هدایت مردم، رفاه و آسایش، آموزش و تربیت آنان اقدام نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید