جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
18672
تعداد رکورد ها : 301865
عنوان :
بازتاب گفتار و کردار مشایخ صوفیه در مثنوی و آثار منثور مولانا
نویسنده:
مرجان نوروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
نقد
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
بینامتنیت (زبان شناسی)
,
ادبیّات فارسی
,
بحث
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ادبیات
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
متون عرفانی از ارکان ادبیات فارسی است که مبخش عمده ای از ادبیات فارسی را به خود اختصاص داده است. مولانا یکی از درخشانترین چهرههای ادب عرفانی است و در مسیر رسیدن به این مرتبه، وامدار افکار وگفتار مندرج در آثار عرفانی پیش از خود است. هر شاعر یا عارف متأخر در بطن یک سنت فکری اثر خود را میآفریند و به نوعی وارد گفتگوی منطقی با گذشتگان میشود. متونی که از ابزار شناخت عرفانی بهره میگیرند به هم نزدیکاند. آثار مولانا نیز از متونی است که بر گفتمانهای عرفانی بنا شده است؛ حجم زیاد تلمیحات و اشارات داستانی، آیات و احادیث، سخنان مشایخ صوفیه، مضامین و درون مایه و حتی تصاویر شعری گرفتهشده از ادب فارسی و عربی و...همه حاکی از تعاملات چشمگیر بینامتنی در آثار مولاناست. در این پژوهش اقوال و کرداری که در مثنوی و آثار منثور مولانا بازتاب داشتهاند در سه حوزه انسان شناسی، معرفت شناسی و خداشناسی دسته بندی و تحلیل شده و به ریشههای تأثیر پذیری و شیوههای بهرهگیری مولانا ازکلام مشایخ اشاره گردیده است. همچنین تفاوت نگرش مولانا نسبت به مشایخ قبل از خود دربرخورد با اندیشه های واحد تحلیل شدهکه در آثار عارفان قبل از او نمود داشته بیان می شود. دسته بندی و بررسی گفتار و کردار مشایخ در این سه حوزه خود به نتایج جدیدی منجر گردید؛ از جمله اینکه بیشترین حجم استفاده مولانا از اقوال و افعال دیگر صوفیان در حوزه انسان شناسی قرار میگیرد. همچنین بررسی شیوههای بهرهگیری مولانا از اقوال و افعال نشان داده می شود. بسامد نوع استفاده از اقوال و افعال در هر اثر متفاوت است و مولانا در مثنوی نسبت به کتب منثورش در افزودن اندیشههای خود به گفتار و کردار مشایخ و گرفتن نتایج خاصی که مورد نظرش بوده موفقتر بوده است. به نظر میرسد ریشه این تفاوت، تأخر زمان سرایش مثنوی نسبت به آثار منثور، نیز تفاوت در نوع کلام این آثار است؛ یعنی ظرفیتهای زبانی شعر بستر مناسبتری نسبت به نثر، برای خلق نگرشهای خاص مولانا فراهم آورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش و جهانبینی نظامی گنجهای در مخزن الاسرار و اسکندرنامه
نویسنده:
مینا مردانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
جهان بینی
,
ادبیّات فارسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اندیشه سیاسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
آموزش اخلاقی
,
هنر و علوم انسانی
,
نگرش اجتماعی
,
آموزش اخلاقی
,
آموزش اخلاقی
,
نگرش اجتماعی
,
ابوالعلاء گنجوی، نظامالدین
,
اسکندرنامه (کتاب)
,
مخزنالاسرار (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
اسکندرنامه (کتاب)
,
ابوالعلاء گنجوی، نظامالدین
چکیده :
چکیدهآنچه نظامی گنجهای را به عنوان شاعر گرانپایه در میان اندیشمندان نشان میدهد، گذشته از آفرینشهای شاعرانهاش که در اوج کمال است، بسط و تجسّم اندیشهای است که در بستر شعر و قصّه و حکایات او موج میزند و تأمّل و انکشاف آن، در این زندگانی تکراری و غمانگیز، به بودن انسان معنا میبخشد.نوعی جهانبینی الهی و عرفانی، تعالیم اخلاقی و دقایق حکمت نظری و عملی و فنّ سیاست به صورت زمینهای کم و بیش قابل توجه، در هر مناسبتی که شعر و قصّه این گونه تأمّلات را تداعی میکند، در آثار او مجال ظهور یافته است.در پژوهش پیش رو، نگرش و دیدگاههای نظامی در چهار حوزه؛ جهانبینی توحیدی، عرفانی، اخلاقی، سیاسی- اجتماعی با تکیه بر دو اثر گرانقدر او، یعنی مخزنالاسرار و اسکندرنامه واکاوی شده است. بعد از ذکر کلیات در فصل نخست، در فصل دوم به تشریح و تعریف جهانبینیهای مذکور از نگاه اندیشمندان و صاحب نظران پرداختیم تا محدوده کار پژوهش ما روشن گردد. سپس در فصل سوم شرح مختصری از احوال و افکار نظامی ارائه شده است.پس از آن یافتههای اصلی پژوهش در فصل چهارم در چهار بخش، تقسیم شده است که هر بخش به یکی از دیدگاههای مورد بررسی اختصاص یافته است و آنچه که درخور توجه میباشد، این است که نظامی سعی کرده تا نظریات خویش را در باب خداشناسی، عرفان و اخلاق و فنّ سیاست و... به علاوهی همه تجربههای شخصی خود، متناسب با رویدادهای مختلف در این دو اثر منعکس سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام حسین (علیه السلام) اور عاشورا {مولف: محمد صحتی سردرودی)
نویسنده:
عباس علی قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
محمد
,
امام حسین (ع)
,
هندوستان
,
عاشورا
,
علوم انسانی
,
ترجمه
,
عزاداری
,
پاکستان
,
زبان اردو
,
translation
,
Translation
,
امام سوم
,
4-61 ق.
,
تکامل روحانی
,
صحتی سرد رودی
,
1343-
,
امام حسین (علیه السلام) اور عاشورا (کتاب)
,
Translation
,
India
,
4-61 ق.
,
تکامل روحانی
,
صحتی سرد رودی
,
امام حسین (علیه السلام) اور عاشورا (کتاب)
چکیده :
گردش تاریخ وضع عمومی، تعلیمات و پرورش روحی شیعه را به مجالس و محافل عزاداری امام حسین (ع) کشانیده است. تعلیمات عمومی مذهب شیعه همان مطالبی است که دراین محافل به عنوان روضه خوانی و سخنرانی دینی و سینه زنی به مردم تعلیم می شود و عموم مردم رغبتی وافر به حضور در این محافل دارند و این هم خود از کرامات حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) محسوب است که جهان شیعه را شیفته و دلباخته خود کرده است. این محافل اساس پرورش روحی جامعه شیعه می باشد. و لازم است مطالبی که تحویل مردم می دهند معتبر باشد. ترجمه این کتاب به زبان اردو دارای احادیثو اخبار ماثوری است که معصوم (ع) نقل گردیده است. فصل اول:امام حسین (ع)در عصر پیامر (ص) روایت رویای ام ایمن، نجات فطرس و داستان دردائیل و معرفی خود امام حسین (ع) نیز آن حضرت و امام حسن (ع) از زبان رسول خدا (ص)فصل دوم: اخبار آسمانی و پیش گویی از شهادت امام حسین (ع) فصل سوم: حرکت سیدالشهدا از مدینه و واقعات در طول حرکتش تا وصف شهیدانفصل چهارم: شهادت امام حسین (ع) و عاشورا، روز عزا و ماتم است وروز عاشورا به روایت امام رضا (ع و پیشوای شهیدان در قتلگاهفصل پنجم: تاثر روح نبی (ص) از شهادت امام حسین (ع) و گریه موجودات بعد از شهادت سید الشهدا و اسارت اهل بیت (ع)فصل ششم: ندبه و نوحه در سوگ سرور آزادگان و فضیلت گریه فصل هفتم: فضیلت زیارت امام حسین (ع) و توصیه به زیارتفصل هشتم: عاشورا و قیام قائم (عج) و خونخواهی حضرت زهراء (س) در روز قیامتفصل نهم: در باره خداشناسی، امامت، و خصومت بنی امیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل جامعه شناختی مواجهه اهل بیت علیهم السلام با ناهنجاریهای اجتماعی
نویسنده:
مهناز محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هنجار
چکیده :
چیستی، چرایی و چگونگی مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی، از کلیدیترین مباحث در حوزه اجتماعی است که نزد نظریهپردازان و متفکران علوم اجتماعی، زیستشناسی و روانشناختی از جایگاه خاص برخوردار بوده است؛ و هر کدام از آنها در گستره مطالعاتی خویش به شناخت انحرافات و چرایی بروز و هم چنین مواجهه با آنها پرداختهاند؛ متفکران زیستشناختی و روانشناختی، چرایی ناهنجاریها را در کدهایی همچون وراثت، وضعیت جسمانی و فیزیولوژی بدن، ناهنجاریهای کروموزومی، ساختار شخصیت و... خلاصه نموده و معتقدند درصد بالایی از کجرویها، از موارد ذکر شده نشأت گرفتهاند؛ به همین ترتیب نظریهپردازان جامعهشناسی نیز اجتماع و روابط اجتماعی را خاستگاه بروز ناهنجاری دانسته و بر آن هستند تا تضادهای هنجاری، خلاهای اجتماعی و در نتیجه بیهنجاری و بیقانونی را بستر ساز انحراف در جامعه معرفی نمایند. ناگفته نماند که؛ تفحص در آراء و عقاید مذکور و بررسی تحقیقات میدانی انجام شده از جانب دانشمندان دیگر ما را به این نتیجه میرساند که تأثیر عوامل یاد شده در همه افراد به یک شکل نبوده و موارد فراوانی در جهت نقض این عقاید وجود دارد.در کنار تفکرات یاد شده در جامعهشناسی، روانشناسی و... که انسان را مقهور عوامل ژنتیکی و یا محیطی میدانستند؛ از دیدگاه اسلام و آموزههای قرآنی و دینی سخن بگوییم که با نهایت ظرافت و دقت و به جهت شناخت وافی از ابعاد وجودی انسان، مناسبترین ریشهیابیها و راهکارها را ارائه داده است.تعالیم اسلامی هیچ گاه نقش عوامل فوقالذکر اعم از محیط و وراثت را در جهت دهی افراد به سوی همنوایی نفی نکرده است؛ ولی با این وجود معتقد است این شاخصهها تنها به عنوان عامل تأثیرگذار و نه قطعی و تام عمل نموده و در نهایت این اراده است که دیگر جوانب را تحت تأثیر قرار میدهد.حال که به چرایی کجرویها به صورت اجمال اشاره شد رواست که راهکارهایی نیز به جهت محو این کجرویها و انحرافات ارائه شود؛ جامعهپذیری و کنترل اجتماعی چه به صورت علنی و چه به صورت غیرعلنی، از مقولههای بارز در زدودن کجرویها به شمار میرفته است؛ قرار گرفتن این دو در کنار یکدیگر هنجارمندی افراد را در جامعه تضمین خواهد نمود.تتبع در سیره اهلبیت (^) ما را به این سمت رهنمود میسازد که این بزرگواران به دلیل نگاه خاص و انسانشناسانه خود، و بنا به اقتضاء دوره خویش هر دو شاخصه یاد شده را در روابط اجتماعی موثر میدانستند؛ اما کنترل غیررسمی و بیدار نمودن فطرت افراد را مهمترین عامل همنوایی قلمداد نمودهاند؛ در نتیجه چنین رویکردی افراد راحتر به رعایت هنجارها تمایل یافته و جبر در امور را احساس نخواهند کرد.از طرف دیگر شناخت و آشنایی با روشهای اعمال شده توسط ائمه ما را در شناخت هر چه بیشتر کجرویها و بهرهبرداری از بهترین وسیلهها یاری خواهد نمود.کلید واژهها: هنجار، ناهنجاری، نسبیت اخلاق، منشا ناهنجاری، کنترل اجتماعی، شیوههای کنترل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه اهل بیت در آثار نسایی
نویسنده:
حسین کارگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
علوم انسانی
,
نسایی
چکیده :
...................
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وجود سیال (حرکت جوهری) از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا
نویسنده:
علیاکبر فتحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
حرکت جوهری
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه و منطق
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله تغییر و حرکتدر عالم طبیعت ، از موضوعاتاساسی در فلسفه بوده است .ولی اهمیتآن با طرح نظریه حرکتجوهری که از سوی ملاصدرا ارائه شد، مضاعفگردید.مقایسه نظراتملاصدرا که مبتکر حرکتجوهری است ، با نظراتابنسینا که برجستهترین چهره فلسفه ارسطویی است ، درباره حرکتو خصوصا حرکتجوهری، هدفاین تحقیق است .برای این منظور نظراتدو فیلسوفدر مهمترین آثار و تالیفاتفلسفی آنها، و هم چنین در تالیفاتشارحان و مفسران آثارشان، مورد بررسی قرار گرفته است .ابنسینا حرکترا از مقوله "آن ینفعل" میشناسد که از سنخ ماهیتو در زمره مقولاتعرضی است .او وقوع حرکترا نیز در چهار مقوله کم، کیف ، این و وضع میداند.از نظر ابنسینا وقوع حرکتدر جوهر محال استو برای این نظر دلایلی هم ارائه میکند.ملاصدرا ضمن قبول حرکتدر چهار مقوله ذکر شده، آن را تحتهیچ یکاز مقولاتندانسته و اصولا حرکترا از سنخ ماهیتنمیشناسد.او معتقد استکه حرکتنحوهای از وجود است .علاوه بر این حرکتدر جوهر نیز واقع میشود.بلکه وجود جوهر طبیعی خود عین سیالیتاستاصولا حرکتیکپدیده "وجودی" استو "وجود جوهر طبیعی" استکه متغیر، متحرکو در سیلان دائمی است .اگر حرکتدر جوهر واقع نشود، در هیچیکاز اعراضکه هم معلول جوهر و هم تابع آن میباشند، حرکتی رخ نخواهد داد.ضمنا توجه به این که عوارض ، فقط علائم تشخصهستند، و نیز این که زمان بعد چهارم موجودی مادی است ، راههای دیگری برای اثباتسیال بودن وجود جوهر است .نتیجه این که بطور کلی تمام عالم طبیعت"وجودی سیال" و متحرکاستبلکه جهان طبیعی یکپارچه حرکت ، و عین حرکتاستکه به سوی هدفو غایتی متعالی در جریان و سیلان مدام میباشد.و با خروج از قوه و تبدیل استعداد به فعلیت ، مراحل تکامل را طی نموده و به هدفنهایی خود نزدیکمیشود.با تفسیر حرکتاز این دیدگاه معضلاتفلسفی و مسائل اساسی جهانبینی، نظیر خداشناسی، ربط متغیر به ثابت ، حدود عالم، حدوثجسمانی نفسو بقای روحانی آن، رابطه نفس و بدن، معاد جسمانی و بسیاری مسائل دیگر، تفسیر و پاسخی بسیار روشن، مستدل و دلانگیز مییابند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقائد اهل بیت با بررسی مورد امامت
نویسنده:
سیدمصطفی مطهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
شیعه
,
عصمت
,
امامت
,
اهل بیت(ع)
,
نص(امامت)
,
معارف اسلامی
,
نص
,
وضعیت سیاسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
وضع اقتصادی
,
وضع اقتصادی
چکیده :
بی تردید ارائه و تبیین آموزه های عمیق اسلام که ریشه در کتاب و سنت دارند، نیازمند بستری مناسب است که تحقق آن در ارتباط مستقیم با همسویی یا عدم همسویی عناصر تاثیرگذار تاریخی است.وجود و تاثیر عناصر تاریخی یا همان اجزاء سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثر گذار بر روند ارائه محتوای عقائد شیعی و تبیین آن در دوره های مختلفی از حیات پیامبر و امامان، بر عرضه دستگاهی معرفتی که تبیین معارف آن از یک سیر اجمالی ـ تفصیلی و بدون پیدایش تغییر در مبانی آن برخوردار است، مهر تایید می نهد. براین اساس اندیشه های ناب اعتقادی شیعی بی آنکه بر آمده از امری خارج از قرآن و سنت نبوی باشد و با لحاظ تمامی شئون آن تبیین شده است.در برابر این مهم، قضاوتی ناتمام در روش و استناد، از دیر باز تلاش دارد تا چنین بنماید که اندیشه های بنیادین شیعی برگرفته از پدیده های تاریخی محض و بدون بنیان مرصوص است. طرفداری از این دیدگاه را در دوره معاصر برخی نو اندیشان و نیز گروه فراوانی از مستشرقین بر عهده دارند.نوشته پیش رو بر اساس نظر نخست و در برابر نظر دوم ـ و اشاره ای گذرا به برخی آثار قائلین به آن ـ استوار گردیده، تا با بررسی عناصر تاریخی و چگونگی اثر گذاری آن در تفصیلی شدن تبیین عقائد اهل بیت، فرایند نشر معارف ایشان را به نمایش بگذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برکات پیروی از اهل بیت (ع) دردنیاوآخرت
نویسنده:
حیدر شرعیات
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اهل بیت(ع)
,
تبعیت
,
برکات
,
عقیدتی
چکیده :
موضوع این پایان نامه،«برکات پیروی ازاهل بیت(ع) دردنیا وآخرت» است.انسان برای تحصیل کمالات مادی ومعنوی خویش نیازمند پیروی ازمکتبی است که درسایه آن سعادت دنیوی واخروی خود را فراهم سازد. خداوند سبحان نیزدر راستای هدایت انسانها،آنها را بلاتکلیف وسرگردان باقی نگذاشته وبا لطف وعنایت خود،الگوهای شایسته پیروی را به آنها معرفی کرده است. ازدیدگاه ما شیعیان اسوه های لایقِ تبعیت، اهل بیت عصمت وطهارت(ع) هستند که اطاعت وپیروی ازآنها برهمگان واجب شده است. به یقین پیروی از ایشان در زندگی دنیوی و اخروی منشاء بروزخیرات وبرکات فراوانی است. این پایان نامه از پنج فصل تشکیل شده است. در فصل اول، کلیات مباحث مطرح شد ه است. در فصل دوم، برکات اعتقادی پیروی ازاهل بیت(ع)بیان شده که عبارتند از:صحت عقاید توحیدی، پاسداری از معنای عدل،معرفت صحیح از مقام نبیو شناخت درست جایگاه امام.درفصل سوم، برکات سیاسی پیروی ازاهل بیت(ع)بررسی گردیده است، که عبارتنداز: آزادیِ اجتماعی، بیزاری ازولایت وحکومت طاغوت،ایجاد رابطه با سایر جوامع بشری،اتحاد مسلمانان، جهاد ومبارزه و عزت و سربلندی جامعه. درفصل چهارم،برکات اخلاقی-تربیتی پیروی ازاهل بیت(ع)بررسی شده است که شامل:شناخت ابعاد وجودی انسان و پرورش همگام آن ها، هدایت به مسیرالهی و نجات از گمراهی، بهره مندی از الگوهای عملی و محبت به خداوند وکسب فضایل اخلاقی. درفصل پنجم، خلاصه و نتیجه مباحث مطرح گردیده است.منابع این تحقیق، کتب روایی و تفسیری شیعی است و از کتب اربعه شیعه استفاده شده اما گاهی برای اثبات حقانیت بعضی از گفتارها به کتب روایی اهل سنت به خصوص صحاح مراجعه شده است. هدف این تحقیق آن است که انسان ملتزم به پیروی از اهل بیت(ع) در اعتقادات،روابط اجتماعی،مسائل سیاسی و کرامات اخلاقی به مراحلی برسد که بتوان به اویک انسان ایده آل گفت. انسانی که ضمن بهره مندی از نعمات الهی در دنیا، حیات اخروی خویش را نیز تضمین نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابعاد زبانی و فکری سخنان شیخ ابوالحسن خرقانی
نویسنده:
سکینه شاعری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه
,
زبان
,
01. خداشناسی (کلام)
,
ادبیّات فارسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
ابوالحسن خرقانی، علیبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابوالحسن خرقانی، علیبن احمد
چکیده :
ابوالحسن علی بن احمد خرقانی (352-425 ه.ق.)، از صوفیان قرن چهارم و پنجم هجری است. وی فردی امّی و نانویسا بوده، که در بیان سخنان خود متأثر از زبان محاوره و گویش منطقهی خود (قومس) بوده است. به گفتهی خود تمام تعلیماتش را از خداوند میگرفته است. از نظر فکری میتوان او را دنبالهرو افکار عارفان بزرگ منطقهاش به ویژه، ابوالعباس قصاب (م. نیمهی دوم قرن چهارم.) و بایزید بسطامی (م. 261 ه.ق.) دانست. این پژوهش که با توجه به سخنان خرقانی زبان و اندیشهی وی را بررسی و تحلیل میکند، در چهار فصل انجام شده است؛ در ابتدا شرح احوالی از خرقانی، اوضاع سیاسی- مذهبی زمان وی، همچنین کلیاتی دربارهی ویژگیهای زبانی و فکری او آورده شده است و در فصلهای بعد دیدگاههای عرفانی او با محوریت دو اصل زبان و فکر به عنوان اساس مباحث و موضوعاتی چون خداشناسی، رابطهی انسان با خدا، شطحیات و کرامات عرفا، جوانمردان در نگرش عرفانی، دنیا، مرگ و جهان پس از آن، شفاعت و...، موضوعبندی و بررسی شده است، سپس نگرش خرقانی به اجتماع اطراف به ویژه، طبیعت، گلها و گیاهان، رنگها، شغل، خانواده و مردم آمده است. ویژگیهای آوایی، واژگانی و نحوی کلام وی نیز در سطح زبانی تحلیل گردیده است.در بُعد زبان و سه سطح موسیقایی، واژگانی و نحوی، پیروی از زبان محاوره، آرایهی سجع و موازنه، تکرار، به ویژه، تکرار حروف، همچنین استفاده از واژههای کهنه و مهجور، کاربرد برخی واژهها و ترکیبات عربی، پیشوندهایی که بعدها به پیشوندهای مردهی زبان تبدیل میشوند و نیز استفاده از حذف، تقدیم و تأخیر نقشهای مختلف دستوری و کاربرد حروف در معانی مختلف، از ویژگیهای بارز سخنان خرقانی به شمار میرود.در بُعد فکری، خرقانی عقل را در شناخت حق نارسا و عشق حقیقی را بر آن پیروز میداند. او به مرگ ارادی (فناء فی الله) معتقد است و از نظر او نفس سرکش را با مبارزهی همیشگی میتوان مهار کرد. وی همچنین در سخن خود به بیان شطحیاتی میپردازد که عوام از درک آن ناتوانند. از جلوههای طبیعی نظیر آتش و آب و باد و حتی رنگها و پرندگان در سخن خرقانی میتوان برداشتهای عرفانی و رمز گونه کرد. وی جوانمردان را انسانهای کامل معرفی میکند و خود به اصول آنان بسیار پایبند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرص از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
الهام اسمعیلزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حرص
چکیده :
چکیدهحرص از منظر قرآن و روایاتبه کوششالهام اسماعیلزادهحرص به معنای علاقه و رغبت شدید بر چیزی همراه با فعالیت زیاد است و صفتی است نفسانی که انسان را بر جمع نمودن زاید از آنچه به آن احتیاج دارد، وامیدارد. در قرآن و روایات از واژگانی نظیر طَمَع، شَرَه، شُحّ، هَلََع و نَهَم در معنای حرص استفاده شده است. خداوند این صفت را در نهاد انسان قرار داده است تا به کمک عقل، آن را برای رسیدن به خیر به کار برد. واژه حرص معمولا بار منفى دارد ولى گاه این واژه در مواردى به کار مىرود که نه تنها جزء اخلاق رذیله نیست بلکه فضیلت محسوب مىشود و از آن به حرص ممدوح تعبیر شده است و در جایى است که در مورد علاقه شدید به کارهاى خیر مانند: انجام واجبات، خودسازی، جهاد، کسب دانش، هدایت دیگران و... به کار رود. عوامل پیدایش حرص مذموم، بر اساس این تحقیق، بینش غیر حقیقی و کاذب به انسان و جهان، شیطان، پندار جاودانگی، دنیادوستی و دنیاطلبی، ضعف ایمان و سوءظن به خدا، جهل و نادانی، ترس از فقر و آرزوهای طولانی میباشد. عوامل پیدایش حرص ممدوح نیز عبارت است از: حسن ظن به خدا، شدت علاقه به هدف، حب اهل بیت (علیهم السلام) و توبه. حرص شدید، پیامدهایی دنیوی و اخروی نظیر آخرتگریزی، از بین رفتن ایمان، ناخشنودی از حکم و قضای الهی، ارتکاب گناهان دیگری همچون استهزا، بخل، جزع، بیتوجهی به مساکین، خوردن مال یتیم، جمع میراث از طریق نامشروع و خوردن آن، و محرومیت از رزق و روزی، ذلت، رنج و ناراحتی روحی و جسمی، عذاب الهی و محروم شدن از بهشت دارد. حرص ممدوح را باید تقویت کرد و حرص مذموم را باید درمان کرد، راهکارهای درمان عبارتند از: تقویت ایمان و اعتقادات نظیر خداشناسی، معادشناسی و شناخت نفس، و راههایی عملی همچون قناعت و سادهزیستی، سخاوت، انفاق، همنشینی با پایین دستان، اقامه نماز، امانتداری ووفای به عهد و پناه بردن به خدا از حرص.کلید واژه ها : حرص، طمع، آز، حرص مذموم، حرص ممدوح.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
18672
تعداد رکورد ها : 301865
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید