جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 316750
قواعدی در تأثیر علوم تجربی در استظهار از ادلۀ لفظی (با گرایش شناخت حکمت احکام)
نویسنده:
حسنعلی علی اکبریان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ارتباط علم و دین از زوایای مختلفی در فلسفه بررسی شده است، اما از منظر بحث‌های اصول فقهی کمتر بدان توجه شده است. در این مقاله، تأثیر داده‌های علوم تجربی در استظهار از ادلۀ لفظی قرآن و سنت با گرایش فهم حکمت احکام، بررسی و قواعد اصول فقهیِ آن بیان شده است. برخی از این قواعد که در این مقاله تبیین شده‌اند عبارتند از: پذیرش تفسیر علمی به شرط مطابقت با ظهور نوعیِ زمان صدور، پذیرش تطبیق جدید برای ظهور پیشین بدون پیدایش ظهور جدید، اعتبار ظهور جدید ناشی از یافتۀ علمی همراه با کشف خطا در ظهور پیشین، و اعتبار ظهور ناشی از یافتۀ علمی همراه با تعمیق ظهور پیشین.
صفحات :
از صفحه 54 تا 76
تحلیل زبان ادبی قرآن با تکیه بر نقد نظریه جدایی زبان ادبی از زبان عادی
نویسنده:
ولی الله حسومی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رسالت جهانی قرآن در هدایت بشر مستلزم به کارگیری زبانی است که بتواند با همه آنها سخن بگوید. این امکان را زبان ادبی فراهم می‌کند. از این‌رو، مقاله حاضر با روش تحلیلی- استنتاجی بر ادبی‌بودن زبان قرآن تأکید می‌کند و بر اساس نظریه جدایی‌ناپذیری زبان ادبی از زبان عادی، به تحلیل ماهیت و اقتضائات زبان ادبی آن پرداخته و بر خلاف رویکرد تفسیر بیانی معاصر، ویژگی‌های دیگری برای زبان ادبی قرآن تعریف می‌کند؛ ویژگی‌هایی مثل فراهنجاری، ابهام هنری، چند‌لایه‌‌ بودن دلالت، تناسب بنیانی و واقعیت‌گرایی محض قرآن. این ویژگی‌ها، با تأیید ادبی‌بودن زبان قرآن نشان می‌دهند که تفاوت زبان قرآن با زبان عادی تنها ناشی از نقش و هدفی است که زبان در گفتمان قرآنی ایفا می‌کند.
صفحات :
از صفحه 2 تا 32
معاجز الامام علی
نویسنده:
هاشم بحرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دارالکتاب الاسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اين کتاب در دو باب تنظیم شده است: باب اول_ اخباری که در مورد معجزه های امیرالمؤمنین علی (ع) می¬باشد. مطالب این باب تا عنوان 323 است که مشتمل بر 464 حدیث می باشد. مهم ترین مطالبی که در این 323 عنوان آمده عبارتند از: معاجز میلاد آن حضرت: 3 روایت، لقب امیرالمؤمنین در روز میثاقِ خدا با بندگان به علی (ع) داده شد و کس دیگری ملقب به این لقب نمی باشد: 21 روایت، سخن خداوند با علی (ع) در یوم الطائف: 19 روایت، ملائکه آسمام علی (ع) را می شناسند: 3 روایت، فرشته موکل آب تسلیم علی (ع) است، فرشته ای روز بدر و احد صدا می زد لا سیف إلا ذوالفقار: 5 روایت، و... باب دوم_ اخباری که در مورد علم امام به غیب می باشد. مطالب این باب در 332 عنوان (از عنوان 324 تا عنوان 555 می باشد) که مشتمل بر 374 حدیث (از حدیث 465 تا حدیث 838) می باشد. مهم ترین مطالبی که در این 323 عنوان آمده عبارتند از: خبر دادن به اینکه عمر سعد قاتل امام حسین (ع) است، خبر دادن حضرت به مرگ برخی افراد، علم آن حضرت به تعداد ملائکه ای که بر پیامبر سلام می کنند، آرام کردن زلزله، مسخ شدن مردی که به آن حضرت دشنام داد، نوشته شدن نام آن حضرت بر درب بهشت، علم آن حضرت به اینکه قاتلشان ابن ملجم است، حضور آن حضرت هنگام سؤال در قبر، خبر دادن آن حضرت به اینکه امام حسین (ع) عطشان به شهادت می رسد، خبر دادن آن حضرت به شهادت میثم تمار و حجر بن عدی و...
وفاة النبی محمد
نویسنده:
حسین آل عصفور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسه البلاغ ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در حال حاضر تدوين تاريخ اسلام، يکي از ضرورتهاي علمي و فرهنگي جهان اسلام است. اين در حالي است که تاکنون جامعه فرهنگي شيعه، آن گونه که شايسته اين مهم بوده، بدان توجهي نکرده است. دليل اين بي‏توجهي، ريشه در نوع رويکرد عالمان شيعه به رشته‏هاي مختلف علوم اسلامي و از جمله تاريخ دارد. اصولا جامعه شيعه به دليل آن که به لحاظ مذهبي، بخشهايي از تاريخ اسلام را نمي ‏پذيرفته و براي آن ارزشي قائل نبوده، فرصتي براي تحقيق و تتبع و نگارش در آن صرف نکرده است. در شرايط حاضر که جامعه شيعه مي ‏کوشد تا ارتباط بيشتري با دنياي اسلام داشته باشد و نقش جدي ‏تري در دنياي اسلام بر عهده گيرد، لازم است تا توجه بيشتري به تاريخ کرده و از تجربه ‏هاي مثبت و منفي آن بهره ‏مند شود. در این بین حوادث روزهای پایانی عمر شریف پیامبر اسلام (ص) بسیار قابل توجه و تأمل است. کتاب"وفات النبی " به قلم شیخ حسین آل عصفور یکی از کتابهای ارزشمندی است که در این مورد تألیف شده است. در این نوشتار ابتدا به معرفی اجمالی نویسنده کتاب یعنی شیخ حسین آل عصفور و سپس به معرفی اجمالی کتاب"وفات النبی" می پردازیم.
فرقه های اسلامی
نویسنده:
ویلفرد مادلونگ
نوع منبع :
کتاب
کلیدواژه‌های اصلی :
آزادی به‎مثابۀ سرچشمه ابداع در هنر
نویسنده:
سیاوش جمادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
زیر عنوان آثار هنری، آثاری آفریده شده و می‎شوند که نه شمارش‎پذیرند و نه عمر کسی کفاف می‎دهد تا همه را بخواند و ببیند و بشنود. فلسفۀ هنر و حسانیّات، هنر و امر زیبا را به‎لحاظ ماهیت،‎ خاستگاه، تأثیر،‎ شرایط ذاتی و التزام به حقیقت موضوع بررسی قرار داده‎اند. در این مقاله، عمده‎ترین نظریه‎های فلسفی در باب هنر به‎اجمال بررسی شده‎اند. تولستوی، کانت، هگل، هایدگر و آدرنو هر یک به هنر و امر زیبا نگرشی دارند. یکی هنر را خودآیین و دیگری آن‎را روح محسوس‎گشته‎ می‎داند. هایدگر بر ظهور حقیقت در کار هنری تأکید دارد و تولستوی هنر را به رسالتی فرا می‎خواند. مرور مقایسه‎ای این نگرش‎ها، تمهیدی برای پاسخ به این پرسش است که آیا هنر فی‎نفسه حقیقت را در صورتی محسوس متعین می‎کند؟ آنچه از آن دفاع کرده‎ایم آن است که اگر فلسفۀ هنر اعتنایی نیز به آثار هنری و ملاک‎گرفتن آنها داشته باشد، پاسخ منفی است؛ در واقع، گوش هنرمندان چندان بدهکار نظریه‎پردازی‎های فلسفی و زیبایی‎شناختی نبوده است. آنان در خطاب به ادراک حسی، یعنی طرز بیان هنر مشترک بوده‎اند، اما در مضمون یا درون‎مایه التزامی نداشته‎اند، مگر بنا به خواستی بیرونی (مثلاً هنر سوسیالیستی). سرچشمۀ ابداع در هنر، آزادی بوده است. سرانجام، این مسئله به خواننده واگذار می‎شود که آیا می‎توان بی‎توجه به آثاری که با عنوان هنر آفریده‎ می‎شوند، دربارۀ هنر نظریه‎پردازی کرد؟
صفحات :
از صفحه 65 تا 87
«وحدت وجود» از دیدگاه اسیری لاهیجی
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور ,جلیل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
چکیده :
شمس الدین محمد اسیری لاهیجی (ح840- 912 ق) یکی از عرفای شیعی در عصر تیموری است که در آثار منظوم و منثور خود به بیان اندیشه های عرفانی در حوزه نظری و عملی پرداخته است. محوری ترین بحث در عقاید او طرح نظریه «وحدت وجود» است که تحت تاثیر ابن عربی و شیخ محمود شبستری آن را با بیانی زیبا ترسیم می کند. وحدت وجود که تفسیری عرفانی از توحید به شمار می آید، از قرن دوم هجری در عرفان اسلامی سابقه داشته و توسط ابن عربی به زبانی فلسفی روش مند گردیده است و اسیری لاهیجی یکی از شارحان نظریه وحدت وجود به شمار می آید که ضمن بهره گیری از مضامین مولوی و حافظ به عارفان اولیه نیز اشاره دارد و از «وحدت وجود» به «انسان کامل» می رسد و خداوند را وجود حقیقی و اصیل به شمار می آورد که دیگر موجودات جلوه های آن نور سرمدی هستند.
صفحات :
از صفحه 35 تا 51
ساخت اجتماعی سنگهه در جوامع بودایی تهرواده ای
نویسنده:
ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
سنگهه به معنای نظامی رهبانی مبتنی بر زندگی گروه راهبان یا راهبه های بودایی است که با هم جمع شده و جماعت مشخصی را در صومعه بنابر اصول وینیه برپا می دارند. این نظام، مهمترین نهاد دینی در جوامع تهرواده ای و مبتنی بر روابط میان اعضا و رابطه متقابل اعضا آن با عوام جامعه است. درون سنگهه راهبان از منزلت و مزایای نسبتا برابری برخوردارند اما میان راهبان و راهبه ها از جنبه های متعددی تبعیض وجود دارد. ممنوعیت فعالیت اقتصادی راهبان تداوم حیات سنگهه را به حمایت های مالی عوام وابسته می کند و سنگهه برای حفظ این حمایت ها، از یک سوی کارکردهای اجتماعی خاصی را برعهده گرفته و از سوی دیگر، به رغم تاکید مذهب تهرواده بر راست کیشی و بدعت گریزی، باورهایی را در میان عوام مطرح نموده است که با تعالیم منتسب به بودا تفاوت و حتی مغایرت دارند.
صفحات :
از صفحه 153 تا 179
معرفی خرمدینیه یا خرمیه
نویسنده:
محمد جواد شمس
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
خرمدینیه را یکی از بزرگترین جنبش های مذهبی، سیاسی و اجتماعی ایرانیان در سده های دوم و سوم هجری قمری دانسته اند، که نسبت به سایر فرقه های ایرانی این دوره از اهمیت بیشتری برخوردار است و منابع و مآخذی نسبتا قابل توجه نیز درباره آنان در دست است. با این همه، هنوز نادانسته های زیادی از آنان داریم؛ به ویژه آنکه بیشتر منابع با خشم، کینه و عداوت از آنان سخن گفته اند. مشکل اساسی و مهمی نیز که در این تحقیق با آن روبرو هستیم، خلط میان این فرقه و سایر فرقه های آن دوره است. اما به احتمال بسیار خرمدینیه همان مزدکیه دوره ساسانی یا بسیار متاثر از آن است که پس از گذشت بیش از دو قرن دوباره آشکارا به اظهار عقیده و حضور سیاسی و اجتماعی خود پرداختند. آرا و اندیشه های مزدک به یکباره محو نشد، بلکه توسط زن او و نیز برخی از پیروانش که از آن قتل عام جان سالم به در برده بودند، به طور مخفیانه نشر و توسعه یافت. خرمدینان به دو بن یا دو اصل، و نیز حلول و تناسخ معتقد بودند، و ظاهرا اباحه گری و اشتراک اموال و زنان نیز میان آنان رواج داشت. به گفته برخی، به علت عدم وجود یک معبد واحد و نیز نداشتن یک رهبری و ریاست دینی مشخص، و همچنین به سبب پراکندگی در ولایات و سرزمین های مختلف ایران و ارتباط نداشتن با یکدیگر، به چندین دسته و گروه تقسیم شدند و هر دسته نام خاصی به خود گرفت و در نتیجه برخی از تعالیم و اعتقاداتشان نیز متفاوت شد. از همین رو در منابع دوره اسلامی میان آنان بسیار خلط شده است.
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
زندگی پس از مرگ و تناسخ در متون مقدس هندو
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
تناسخ به معنی تولد مجدد، باز پیدایی یا حیات متوالی در قالب انسان، حیوان، گیاهان یا اشیا، عقیده ای بنیادین در برخی ادیان آسیایی است که می تواند ریشه در ادیان ابتدایی داشته باشد. در ادیان هندی نیز، این مفهوم اهمیت بالایی دارد و در ارتباط مستقیم با مفاهیم کرمه و سمساره است؛ روند بازپیدایی بی انتهاست، مگر اینکه فرد از طریق درک حقیقت به رهایی یا موکشه دست یابد. تحول اندیشه های مربوط به زندگی پس از مرگ و تناسخ در دین هندویی را می توان در متون دینی اصلی یعنی وداها، براهمنه ها، اوپنیشدها و بهگود گیتا، که بخشی از حماسه بزرگ مهابهاراته است، مشاهده کرد. پژوهشگران خاستگاه های متفاوتی را برای اندیشه تناسخ و زندگی پس از مرگ در دین هندویی مطرح کرده اند و گاهی آن را مربوط به خارج از سرزمین هند می دانند. اما در نهایت می توان گفت که این اندیشه ریشه در باورهای بومی این سرزمین دارد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
  • تعداد رکورد ها : 316750