جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
18612
تعداد رکورد ها : 315337
عنوان :
نیروانا در عرفان هندی
نویسنده:
عفیفه حامدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
آزادی
,
عرفان هندی
,
نیروانا
,
عرفان شرقی
,
بودیست
کلیدواژههای فرعی :
سمساره ,
کارما ,
آیین بودایی ,
عرفان اسلامی ,
سالک ,
فنا ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
مراتب فناء(مقابل رتبه بقاء) ,
سلوک در عرفان بودایی ,
آیین ماهایانا ,
چکیده :
بررسی های پژوهشگران در تاریخ ادیان و مذاهب نشان می دهد که عناصری چون، پرهیز از لذائذ دنیوی، کشف و شهود، وحدت وجود،اتحاد با حقیقت و فنای در روح کلی که عناصر عمده وارکان اصلی تصوف و عرفان را تشکیل می دهد،دارای سابقه ای دیرینه است که هزاران سال ازپیدایش آن می گذرد.برخی معتقدند هند زادگاه، نخستین تصوف و عرفان بوده و افکار صوفیانه از آنجا به دیگر سرزمین ها سرایت کرده است. مذاهب و مکاتب فلسفی هند با همه اختلافات فکری و عقیدتی که در میان آنها وجود دارد، همگی دارای عناصر مشترکی هستند که اصول عرفان و تصوف آنها را تشکیل می دهد. آیین های مختلف هندی در این اصل مشترک هستند که پایه و اساس سعادت ونجات، همانا ترک لذات وامیال دنیوی و مادی و تداوم ریاضت می باشد. آخرین مرحله ریاضت و سلوک از نظر عقاید هندی، وصول به نیروانا ویا موکشا است. مقاله حاضر به بررسی مقام نیروانا و راه های رسیدن به آن از نگاه بودیسم می پردازد و در پایان تاثیر عرفان هندی بر عرفان اسلامی مورد بحث قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 278
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عشق و عرفان در اندیشه سهراب سپهری و جبران خلیل جبران
نویسنده:
علی طاهری ,سمیرا حدیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
خدا
,
عشق
,
جبران خلیل جبران
,
سهراب سپهری
,
عرفان تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
عرفان سهراب سپهری ,
عرفان جبران خلیل جبران ,
عشق و اندوه ,
آثار عشق ,
عشق پاک ,
چکیده :
این نوشتار، پژوهشی است تطبیقی میان مضامین عشق در دستگاه فکری سهراب سپهری (1307-1359ه)، شاعر برجسته ی ایرانی و جبران خلیل جبران (1931م-1883)، شاعر و اندیشمند لبنانی. موضوع عشق که همواره مورد بحث عرفان است در اندیشه این دو شاعر که ارتباطی عمیق و عاشقانه با همه مظاهر صنع برقرار نموده اند از جایگاه مهمی برخوردار است و جان کلام آنها در عشقی عارفانه متمرکز می باشد. این مقاله برآن است تا از چیستی عشق و تاثیر آن بر سرنوشت آدمی از دیدگاه این دو شاعر سخن به میان آورد. از این رو پس از مطالعه آثار آنها و استنباط دیدگاهشان در مورد عشق تشابهات و تفاوت دیدگاهشان در این مورد بررسی می شود. در نظر این دو عشق است که روح آدمی را چنان تعالی می بخشد که قوانین انسان ساخته و پدیده های طبیعی نمی توانند مسیر آن را تغییر دهند. سپهری و جبران به همه ی کائنات عشق می ورزند از نظر آنها تنها با عشق می توان به حقیقت اشیاء و زندگی رسید و عشق را همواره با غم و اندوه همراه می دانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 279 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه هفت مقام عرفانی در غزلیات حافظ
نویسنده:
شاهرخ حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غزلیات حافظ
,
حافظ شیرازی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
عرفان حافظ
,
روش رندانه عرفانی حافظ
کلیدواژههای فرعی :
عاشق ,
درویش ,
مجنون ,
زاهد ,
قرآن ,
تهذیب ,
انابه ,
توکل ,
زهد ,
رضا ,
صبر ,
ورع ,
صبر عارفان ,
اخلاص عارفان ,
سالک ,
صوفیان (صوفیه) ,
فقر(احکام اعیان عرفان نظری) ,
مقام ورع ,
مقام تهذیب ,
مقام توکل ,
مقام رضا ,
مقام فقر ,
توبه در عرفان ,
فقر دنیوی ,
چکیده :
عرفا اعتقاد دارند برای رسیدن به قله رفیع معرفت باید منازل و مسالکی را طی نمایند و سلوک طریق عرفان با مقیم شدن در مقامات آغاز می گردد. طی کردن این منازل و مقامات عرفانی قدرت اختیار انسان را نشان می دهد و حاصل نوعی بیداری است. حافظ روش رندانه منحصر به فردی دارد. او به توبه، زهد و ورع نگاهی خاص دارد و دیگر مقامات عرفانی چون صبر، فقر، توکل و رضا را با تکریم می پذیرد. این تحقیق کتابخانه ای بر آن است تا نگاه متفاوت او را به برخی از این مقامات واضح تر بیان نماید، و همچنین با استفاده از داده های مطالعاتی و برداشت های استدلالی به روش توصیفی - تحلیلی به ابهامات و سوالات چندی در این زمینه پاسخگو باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مراتب تجلی خداوند از دیدگاه عرفان قبالا
نویسنده:
معصومه عزیزی خادم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
خدا
,
تجلی
,
صفات خدا
,
عرفان یهودی
,
کابالا
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
ذات خدا ,
عرفان یهودی ,
واسطه در خلقت ,
سفیروت ها ,
مراتب سفیروت ها ,
شیخینا ,
آدام قادامون ,
چکیده :
تجلی یکی از مباحث مهم خداشناسی در عرفان نظری،به معنای نمایان شدن و ظهورذات در اسماء و صفات است. نظریه تجلی یا ظهور مورد توجه مکاتب مختلف بوده است ؛از جمله این مکاتب: سنت عرفانی یهودی (قبالا) است. در این سنت خدا دارای دو وجه متعالی (ان سوف) و وجودی (اسما و صفات) است؛وجه وجودی از وجه متعالی صادر می شود؛ ومراتب تجلی خداوند از بالا به پایین را نشان میدهد. این مراتب ده گانه تجلی را سفیرا یا سفیروت می نامند. سفیروت ها را به شکل انسان، درخت یا شمعدانی هفت شاخه وسه گره نشان می دهند. دهمین و آخرین سفیره ملکوت یا شخینا نامیده می شود واز آن به معنی نور و جلال خداوند یا حضور او در عالم یاد می کنند. در این مقاله به بررسی مراتب تجلی خداوند از دیدگاه عرفان قبالا که مهم ترین مکتب عرفان یهودی است؛ با هدف اثبات توحید در این سنت پرداخته می شود.با توجه به این مطلب که قبالاییان برای حفظ تعالی خداوند از عالم،قائل به واسطه در خلقت شده اند ؛در نتیجه این واسطه چیزی جز اولین مرتبه تجلی حق نیست و آن ها خلقت را بر اساس مراتب تجلی الهی یعنی تجلی خاص شرح می دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکتب عرفانی حسیدیسم
نویسنده:
طاهره توکلی ,رقیه صولت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یهودیت
,
یهودیت حَسیدی
,
صدیق
,
بشت
,
منجی باوری
,
دوقوت
کلیدواژههای فرعی :
اسرائیل ,
کابالا ,
تاریخچه حسیدیسم ,
محور عرفان حسیدیسم ,
عرفای یهود ,
خاخام ,
بعل شم طوو ,
جانشینان بشت ,
ادبیات حسیدیسم ,
چکیده :
جریان عرفانی حسیدی را می توان سومین جریان مهم عرفانی در تاریخ یهود پس از دو مکتب مرکبه و قباله دانست. واژه «حسید» به معنای پارسا و نیک رفتار و مرد پرهیزگاری که در اخلاص و ایمان نسبت به خداوند پایدار است، به عنوان مفهومی عام در یهودیت به کار می رفت که بعدها به عنوان اسمی خاص برای نامیدن این جریان دینی–عرفانی استفاده شد. این جنبش در قرن هجدهم و تحت تاثیر شرایط نابسامان اجتماعی یهودیان توسط اسرائیل بعل شم طور معروف به «بشت» شکل گرفت. مرکز اولیه حسیدیسم در اوکراین و لهستان جنوبی قرار داشت که پس از اندک زمانی سراسر اروپای شرقی را فرا گرفت. تعالیم حسیدیسم متاثر از قباله بود و به جای مراعات شریعت ظاهری یهود، بر اهمیت عبادت باطنی خدا تاکید داشت، اما عام تر و فراگیرتر از قباله بود و به همین دلیل به یک جریان مردمی تبدیل شد. یکی از مهمترین دستاوردهای حسیدیسم اولیه، تثبیت رهبری کاریزماتیک یا نیروی معنوی و مقدس در جامعه یهود با عنوان «صدیق» بود که واسطه بین خداوند و بندگان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش دیوان و موجودات اهریمنی در نگاره های شاهنامه رشیدا
نویسنده:
زهرا پاک زاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نگاره های رشیدا
,
نگارگری ایرانی
,
عرفان اسلامی
,
شاهنامه نگاری
,
شاهنامه رشیدا
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی)
,
تجلی جمالی ((اثباتی)، مقابل تجلی جلالی اثباتی)
,
تجلی جلالی((اثباتی)، مقابل تجلی جمالی اثباتی)
,
دیو در نگارگری
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
سنت الهی ,
رستم ,
دیو ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
صفت جلال ,
صفت جمال ,
صورت مثالی ,
جامعه سنتی ,
معرفت شناسی سنتی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
دیو در اساطیر ,
دیو در شاهنامه ,
نبرد رستم با اژدها ,
نبرد رستم و اکوان دیو ,
نبرد رستم و دیو سپید ,
نبرد رستم و پولادوند ,
چکیده :
جمال و جلال دو اصطلاح منحصر به فرد فلسفه و عرفان اسلامی است. اما نقش آنها در ساحت هنر سنتی، به ویژه نگارگری، آن چنان شگفت انگیز است که بدون بررسی کارکردشان، تبیین نگارگری چندان ممکن نیست. در نگارگری ایرانی، به ویژه نگاره های شاهنامه رشیدا، شخصیت های گوناگونی با ظرافت های خاص وجودی و بصری به تصویر کشیده شده اند. این ویژگی را می توان با عناوین ارزشی؛ موجودات خیر و شر، خیالی؛ موجودات اسطوره ای و واقعی، عرفانی؛ عاشق ها و معشوق ها، اجتماعی؛ شاهان و گدایان، و اهریمنی؛ دیوان و اژدهایان بررسی کرد. تمامی این موجودات ذیل جلوه های جمال و جلال قابل بررسی اند. اما این مقاله به موجودات اهریمنی می پردازد و اینکه چرا روح حاکم بر نگارگری و نگاره های شاهنامه رشیدا، زیبایی است، تا آنجا که اهریمن ها هم زیبا تصویر شده اند. خاستگاه نظری زیبایی شناختی را بایستی در جلوه های جمال و جلال جست وجو کرد. نگارگر ایرانی از نظرگاه جمال و زیبایی هیبت و جلال موجودات خوفناک را نگریسته و آنها را به تصویر کشیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد ناواقعگرایی گفتار دینی در اندیشهی فیلیپس
نویسنده:
محمدحسین مهدوینژاد، امیرعباس علیزمانی، افلاطون صادقی، زینت شکیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
د.ز. فیلیپس
,
ناواقع گرایی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
فلسفه دین
,
زبان و واقعیت
,
غیرشناختاری بودن الهیات
,
باور دینی
کلیدواژههای فرعی :
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی) ,
شکل زندگی ,
نحوه حیات (دینی) ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
صدق گزارههای دینی ,
فلسفه پراگماتیسم ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
بازی زبانی ,
گرامر ,
مفهوم تصوری خدا ,
کلمه خدا ,
ویتگنشتاین اول ,
گرامر عمیق ,
گرامر سطحی ,
نظریه بازنمایی ,
زبان و متافیزیک ,
عین وجود بودن خدا ,
تصدیق بدون تصور ,
چکیده :
یکی از بحث های پر دامنه فلسفه دین که در قرن بیستم تحت تاثیر آراء ویتگنشتاین پرورش یافته، ناواقع گرایی است و یکی از ناواقع گرایان افراطی، فیلیپس است. او واقعیت را امری کاملا زبانی می داند و زبان را خالق همه اشیاء؛ همچنین با توجه به مبانی پوزیتیویستی اش مفاهیم دینی را دارای مرجع عینی نمی داند، چون ارجاع به واقعیت را خاص علم می داند، لذا نظریه او نوعی نظریه غیرشناخت گرایانه در باب دین خواهد بود و این نظریه منجر به نفی مفاهیم متافیزیکی از جمله «خدا» می شود. این نوشتار در صدد است، ابتدا مبانی و اصولی را که نهایتا منجر به غیرشناختاری بودن زبان دینی از نظر فیلیپس می شود را ابتدا بررسی نماید و در گام بعد با تبیین لوازم این نظریه به نقد آن بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رویکرد ابن عربی و ملاصدرا از مساله تجلی حق در انسان
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
روح
,
ابن عربی
,
تجلی الهی
,
عرفان نظری
,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر)
,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر)
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل (کلام) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
احدیت(تعین اول) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
مقام انسان از دیدگاه ابن عربی ,
مقام انسان از دیدگاه ملاصدرا ,
انطباق عالم کبیر و عالم صغیر ,
اعمال خارق العاده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ابن عربی و ملاصدرا روح انسان را مظهر تجلی خداوند می دانند چرا که روح انسان از جهات ذات و صفات و افعال منعکس کننده خالق خود می باشد. به عقیده ایشان وجود انسان با کل عالم انطباق دارد، از این رو وجود انسان راعالم صغیر که منطبق با عالم کبیر است دانسته اند، همچنان که گاهی با تعبیر دیگر، انسان را عالم کبیر و جهان را عالم صغیر می دانند. صدور اعمال خارق العاده در روح انسان یکی از عقاید مهمی است که ایشان با اهتمام وافری پیرامون آن سخن گفته اند و با استفاده از همین حقیقت به تفسیر و توجیه معجزه اشیاء پرداخته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مراحل سلوک در منطق الطیر عطار و یوگاسوتره های پاتنجلی
نویسنده:
علی صادقی شهپر,رضا صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان هندو
,
سمادهی
,
منطق الطیر عطار
,
یوگاسوتره های پاتنجلی
,
عرفان اسلامی
,
هفت وادی عطار
,
آموزههای ادیان
,
اهیمسا (آموزههای هندوییسم)
,
منازل سلوک
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مکتب یوگا
,
مراحل هشتگانه یوگا
,
یوگای پاتانجلی
کلیدواژههای فرعی :
آسَنَهها ,
پرانایامَه ,
نی یَمَه ,
یَمَه ,
سالک ,
استغنا ,
توحید(منازل سلوک) ,
حیرت ,
طلب ,
فنا ,
عرفان و شریعت ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
مکاتب عرفانی ,
چکیده :
مراحل سلوک در یوگاسوتره، هشت مرحله و در منطق الطیر عطار هفت وادی است. سالک طریقت در هر دوی آنها ابتدا از شریعت، اخلاقیات شرعی و قواعد انضباطی آغاز می کند و به مراحل لطیف تر سلوک قدم می نهد و پس از عبور از این مراحل به نوعی یگانگی و به اصطلاح، «فنا» (در منطق الطیر) یا «سمادهی» (در مکتب یوگا) می رسد؛ با این تفاوت ساختاری که سالک عرفان اسلامی در پی وحدت با خداوند است اما سالک یوگایی در پی وحدت با خویشتن. این مقاله آموزه های عرفانی در یوگاسوتره ها و منطق الطیر را با تاکید بر وادی های هفت گانه و مراحل هشت گانه سلوک به صورت تلفیقی مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد و اختلافات و اشتراکات آنها را بیان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ساختار رمان چراغ ها را من خاموش میکنم، بر اساس کهن الگوی سفر قهرمان
نویسنده:
افسانه حسن زاده دستجردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
سفر قهرمان
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
کهن الگوی قهرمان
,
کهن الگوی سفر قهرمان
,
ادبیات
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
اسطوره شناسی کمبل
,
مراحل سفر قهرمان
,
چراغ ها را من خاموش می کنم
,
سفر نویسنده وگلر
کلیدواژههای فرعی :
نقد ادبی ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
قصه اسطوره ای ,
انواع کهن الگوها ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
چکیده :
یکی از ماندگارترین کهن الگوهای موجود در ادبیات مکتوب و شفاهی، کهن الگوی سفر قهرمان است که جوزف کمبل مبتنی بر آرای یونگ درباره کهن الگوی قهرمان، آن را مطرح کرد. به عقیده کریستوفر وگلر، بسیاری از فیلم ها و داستان های سراسر جهان نیز از این الگوی جهان شمول قصه ها و اسطوره ها برخوردار هستند، به عبارت دیگر، در برخی از داستان ها و فیلم ها و اسطوره ها و قصه ها عناصر ساختاری مشترکی یافت می شود و با تحلیلی جزئی تر می توان مراحل کهن الگوی سفر قهرمان را در این آثار دید. مراحل کهن الگوی سفر قهرمان را در رمان چراغ ها را من خاموش می کنم نیز می توان مشاهده کرد که با کاوش در سازکار درونی این رمان آشکار می شود. شخصیت اصلی این رمان، مانند قهرمانان اساطیری سفری به دنیای درون و ذهن در پیش می گیرد و در پایان با اکسیر آگاهی و شناخت خود، به زندگی زناشویی و روابطش با اطرافیان بازمی گردد. پژوهش حاضر به تحلیل این رمان از این منظر اختصاص دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
18612
تعداد رکورد ها : 315337
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید