جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
غیر معصوم و حجت  خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بنا بر رواياتى كه از معصومان(ع) نقل شده است، پس از غيبت حضرت صاحب الامر(عج)، يك سلسله دانشمندان و انديشمندان دينى با شرايط مشخص و ويژه اى كه در جاى خود مطرح گشته است، حجت ميان ما و خدايند. از جمله آن روايات، اين حديث شريف است كه حضرت ولى عصر(عج) در پ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت و علاقه به دنيا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معصومان عليهم السلام- و نيز در مراتب بعدى، اولياى الهى- تنها عشق به خداوند متعال دارند و از آنجا كه عشق به حضرت حق، اقتضا مى‏كند كه قلب از التفات به غير او ممنوع باشد و تنها تعلق به محبوب داشته باشد؛ اين بزرگواران همواره از هر آنچه اين ياد و التفات و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
گناه آدم‏ (علیه السلام)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت پیامبران، همگانى است و حضرت آدم نیز فاقد آن نبوده است؛ لیكن باید دانست كه اوامر و نواهى الهى دو قسم است: الف. مولوى یا قانونى، ب. ارشادى.
قسم اول تكلیف است و خداوند به طور جدى، خواستار انجام آن مى‌باشد و براى عمل به آن پاداش و در ترك آن عذاب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
استغفار معصومان عليهم السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به عبارت ديگر با اينكه آنان معصوم بودند و مرتكب گناه نمى‏شدند؛ چرا در دعاهايشان از فزونى گناه استغفار مى‏كردند؟
در پاسخ چند نكته قابل توجه است:
يكم. هميشه توبه به معناى بازگشت از گناه نيست بلكه به طور كلى شامل بازگشت به خداوند مى‏باشد. از اين بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاى داود عليه السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره پرسش مطرح شده به چند نكته اشاره مى‏شود:
يكم. ديدگاه شيعه اماميه در مورد گستره عصمت انبيا عبارت است از:
«ارتكاب گناه صغيره يا كبيره، چه قبل از بعثت و چه بعد از آن براى پيامبران‏ جايز نيست. همچنين جايز نيست نسبت خطا و اشتباه و سهو و نسي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
گناه پيامبر صلى الله عليه و آله‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن مى‏فرمايد: إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقِيماً «4»؛ «به درستى كه ما برايت فتحى نمايان كرديم تا خداوند، آثار گنا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت  پيامبر صلى الله عليه و آله‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرآن در مواردى نسبت به عملكرد پيامبران از جانب خداوند اعتراض مى‏شود؛ مثلًا در مسئله جدايى زينب از پسرخوانده رسول خدا يعنى «زيد»، آيه‏اى به اين مضمون نازل شد كه: «تو ترسيدى از اينكه ديگران در مورد تو ... در حالى كه بهتر بود از خداى خود بترسى»؟ آيا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاى پيامبران عليهم السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
گفتنى است مفهوم سهو، خطا و نسيان، با «گناه» متفاوت است؛ زيرا، گناه با علم و اراده صورت مى‏گيرد؛ ولى سهو، خطا و نسيان چنين نيست. گناه همواره مخالفت با اوامر الهى است؛ ولى سهو، خطا و نسيان، امكان دارد گاهى‏
_________________________________________ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت و اختيار
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«عصمت» هم امرى موهبتى است و هم ارادى و اكتسابى. درك اين مسئله در گرو شناخت چند نكته است:
يكم. پيامبران و امامان (علیهم السلام)  داراى اراده بشرى اند؛ مانند ديگر مردم زندگى مى كنند؛ براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى مى كوشند و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاى حضرت آدم عليه السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت پيامبران، همگانى است و حضرت آدم عليه السلام نيز فاقد آن نبوده است؛ ليكن بايد دانست كه اوامر و نواهى الهى، دو قسم است: الف. مولوى يا قانونى؛ ب. ارشادى.
قسم اول (مولوى) تكليف است و خداوند به طور جدى، خواستار انجام آن مى‏باشد و براى عمل به آن، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315