جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 522
معاد جسمانی در حکمت متعالیه: (اثبات معاد جسمانی از نگرگاه صدرالمتالهین و نقد دلایل مخالفان)‬‫
نویسنده:
مرتضی پویان.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
‏‫قم‬‏‫: ‏‫بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)‬‬‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معاد جسمانی» از موضوعات عمیق و اندیشه سوز در میان متکلمان و فیلسوفان است و نگرگاه های آنان در این باره متفاوت است: عده ای که از اثبات عقلی آن عاجز مانده اند به کلی، معاد را انکار کرده اند. گروهی دیگر، مثل بوعلی سینا، تعبدی آن را پذیرفته اند. برخی دیگر که خواسته اند آن را اثبات کنند فقط برای «معاد روحانی»، دلیل آورده اند. اما تنها فیلسوفی که با ژرف کاویِ حیرت انگیز عقلی به اثبات «معاد جسمانی» پرداخته حکیم متأله صدرالمتألهین شیرازی است. اثر حاضر معاد جسمانی را از دیدگاه وی در سه بخش عمده، به تفصیل کاویده است: از دیدگاه عقل؛ از دیدگاه شرع؛ نقد و بررسی آرای مخالفان معاد جسمانیِ صدرالمتألهین.
معاد جسماني در حكمت متعاليه : (اثبات معاد جسماني از نگرگاه صدرالمتالهين و نقد دلايل مخالفان
نویسنده:
مرتضي پويان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معاد جسمانی» از موضوعات عمیق و اندیشه سوز در میان متکلمان و فیلسوفان است و نگرگاه های آنان در این باره متفاوت است: عده ای که از اثبات عقلی آن عاجز مانده اند به کلی، معاد را انکار کرده اند. گروهی دیگر، مثل بوعلی سینا، تعبدی آن را پذیرفته اند. برخی دیگر که خواسته اند آن را اثبات کنند فقط برای «معاد روحانی»، دلیل آورده اند. اما تنها فیلسوفی که با ژرف کاویِ حیرت انگیز عقلی به اثبات «معاد جسمانی» پرداخته حکیم متأله صدرالمتألهین شیرازی است. اثر حاضر معاد جسمانی را از دیدگاه وی در سه بخش عمده، به تفصیل کاویده است: از دیدگاه عقل؛ از دیدگاه شرع؛ نقد و بررسی آرای مخالفان معاد جسمانیِ صدرالمتألهین.
م‍ع‍اد ج‍س‍م‍ان‍ی‌ در ح‍ک‍م‍ت‌ م‍ت‍ع‍ال‍ی‍ه‌‬‫
نویسنده:
م‍ح‍م‍درض‍ا ح‍ک‍ی‍م‍ی‌.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
‏‫ق‍م‌‬‏‫: دل‍ی‍ل‌ م‍ا‬‏‫‏,
کلیدواژه‌های فرعی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مقدمه کتاب، در واقع براعت استهلالی بشمار می‎آید برای همه مطالب آن و با مطالعه آن، یک آگاهی کلی از مباحث تحقیق به ذهن‎ خواننده منتقل می‎شود و خواننده به‎زودی درمی‎یابد که این کتاب در دفاع از ملاصدرا‎ نوشته شده است که عده‎‎ای او را معتقد به معاد روحانی/مثالی ‎(وجود لذت و رنج برای روح بعد از مرگ) دانسته و تکفیر کرده‎اند و استاد حکیمی بر مبنای مکتب‎ تفکیک ‎(جداسازی یافته‎های بشری از حقایق وحیانی) می‎خواهد «مقام این فیلسوف اسلامی درهم نشکند» و سرانجام به این نتیجه می‎رسد که «صدرالمتألهین نیز در معارف الهی و مسائل اعتقادی حوزه قرآن کریم را از حوزه فلسفی بنیاد اشراقی و روانی نهاد و عرفان‎استناد جدا می‎کرده است و قرآن کریم و تعالیم پیامبر اکرم(ص) و اوصیا(ع) را تا سطح عرفان و فلسفه تنزل نمی‎داده است». نویسنده در این کتاب به دفاع از ملاصدرا‎ برخاسته و می‎گوید: ملاصدرا از دو دیدگاه به معاد نگریسته‎ است: یکی دیدگاه فلسفی که نتیجه آن معاد روحانی است و دیگر دیدگاه قرآنی و حدیثی که بی‎هیچ چون و چرایی حقایق وحیانی و قرآنی را پذیرفته است و این دو دیدگاه و ایستار‎(موضوع‎گیری) را باید از هم جدا کنیم و درهم نیامیزیم.
 اعتبار سندی و دلالی قرآن از دیدگاه مکتب تفکیک (با تاکید بر آرای مهدی اصفهانی)
نویسنده:
محمد حسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
قرآن اولین و مهم ترین منبع در تفسیر آموزه های اسلام است که اعتبار آن از حیث سندی و دلالی مورد اتفاق اکثریت اندیشوران مسلمان است، لکن در طول تاریخ برخی - اعم از اهل سنت و تشیع مثل قرآنیون و اخباریون - در یکی از آن دو یا در هر دو دچار تردید یا انکار شده اند. مکتب تفکیک به رهبری میرزای مهدی اصفهانی اهتمام خاصی به منبع روایات داشته است، اما در باره اعتبار قرآن به عنوان منبع معرفتی دین موضع متفاوتی دارد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که مکتب تفکیک خصوصا طیف اولشان در باره اعتبار سندی و دلالی قرآن موضع تردید یا انکار داشتند و یا آن لازمه مبانی شان است. بخش اول مقاله به تبیین موضع برخی از مکتب تفکیکی ها در خصوص جرح در اعتبار سندی قرآن با طرح نظریه تحریف از نوع حذف و نقد آن پرداخته است. قسمت دوم مقاله به بررسی و نقد موضع آنان مبنی بر تضعیف اعتبار دلالی آیات قرآن با تمسک به ادله ای مانند: تقسیم علم انسان به الهی و بشری، قرینه منفصله انگاری روایات نسبت به قرآن، تفکیک نصوص از ظواهر، اختصاص یافته است.
صفحات :
از صفحه 225 تا 246
انتقال علوم یونانی به عالم اسلام: (2)
نویسنده:
محمدعلی جاودان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
اگر معتقد باشیم جریان خلافت رسمی در برابر امامان موضع گرفته و به ترویج علومی در مقابل زلال علوم اهل‌بیت پیامبر(ع) در جامعه اسلامی دست زده است، لاجرم این علوم می بایست در حوزه های فقه ، تاریخ ، تفسیر و حدیثی باشد، که مکتب خلافت در آن دوران به رواج آن میکوشیده. نه منطق و فلسفه و سایر علوم؛ از جمله پزشكي و نجوم و رياضيات. لذا به نظر می رسد که منطق و فلسفه در يك جريان طبيعي به عالم اسلام پاي نهاده و سياست با اهداف پليد در آن دخالت نداشته باشد. و ما سعی می‌کنیم که این مسأله را در صفحات آینده باز و مستدل کنیم.
بررسی عقل از دیدگاه ملاصدرا و میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
مهدی آزادپرور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عقل ازنظر ملاصدرا بر شش معنا به‌صورت اشتراک لفظی اطلاق می‌شود. ازنظر وی یکی از مهم‌ترین معنای عقل، همان قوة ادراکی است که انسان با آن به ادراک اشیاء می‌پردازد. همچنین خداوند متعال به برخی انسان‌ها نوری عطا می‌کند که به‌وسیلة آن تبعیت از دستورات دینی ممکن می‌شود. میرزا مهدی اصفهانی عقل را نوری می‌داند که خداوند متعال ‌این نور را پس از رسیدن انسان‌ها به بلوغ، به آن‌ها عطا می‌کند. انسان‌ها ‌این نور را در حالت غضب و شهوت از دست می‌دهند. ازنظر وی عقل فلسفی گمراه‌کننده است. با تبیین ویژگی‌های عقل موردنظر میرزا مهدی اصفهانی و ملاصدرا و تدقیق در معنای عقل عملی و نظری، می‌توان بین عقل مورد نظر ‌این دو متفکر اشتراکاتی پیدا کرد. ‌این اشتراکات تنها در بخشی از خصوصیات عقل عملی هست اما بنا بر تصریحات میرزا مهدی اصفهانی عقل نظری مورد قبول ملاصدرا ناکارآمد است و دفاع برخی مروجین مکتب تفکیک از میرزا مهدی اصفهانی مبنی بر قبول حجیت ‌این عقل توسط او، با عبارات او ناسازگار است
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
انتقال علوم یونانی به عالم اسلام: (1)
نویسنده:
محمدعلی جاودان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
اگر معتقد باشیم جریان خلافت رسمی در برابر امامان موضع گرفته و به ترویج علومی در مقابل زلال علوم اهل‌بیت پیامبر(ع) در جامعه اسلامی دست زده است، لاجرم این علوم می بایست در حوزه های فقه ، تاریخ ، تفسیر و حدیثی باشد، که مکتب خلافت در آن دوران به رواج آن میکوشیده. نه منطق و فلسفه و سایر علوم؛ از جمله پزشكي و نجوم و رياضيات. لذا به نظر می رسد که منطق و فلسفه در يك جريان طبيعي به عالم اسلام پاي نهاده و سياست با اهداف پليد در آن دخالت نداشته باشد. و ما سعی می‌کنیم که این مسأله را در صفحات آینده باز و مستدل کنیم.
دروازه های هدایت: ترجمه کتاب ابواب الهدی
نویسنده:
میرزا مهدی اصفهانی؛ ترجمه: محمدرضا ولی‌زاده‌قره‌آغاجی؛ مقدمه از: علی اکبر مهدی پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
آثار فاخر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب دروازه های هدایت ترجمه ی کتاب ابواب الهدی نوشته آیت الله میرزا مهدی اصفهانی است که محمد رضا ولیزاده قره آغاجی آن را ترجمه کرده است. همچنین استاد علّامه حاج علی اکبر مهدی پور بر این کتاب مقدمه نوشته است. متن عربی این کتاب به صورت افست دوبار چاپ شده است. این کتاب در صدد اینست که مطابق با اصول مکتب تفکیک اصالت و برتری علوم الهی را بر علوم بشری اثبات کند، به همین دلیل بر بحث شناخت تمرکز کرده است تا وجوه تمایز را به خوبی برجسته کند. . کتاب درباره ی مباحثی مانند شناخت وجود خدا، صفات خدا، نقد فلسفه و عرفان و نقایص آنها، نظرات معصومین و … سخن رانده است.
نقدی بر کتاب «صراط مستقیم »
نویسنده:
کریم حکیمی‌فرد .
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: پارسیران‏‫,
یافته‌های وحیانی در تضاد با بافته‌های یونانی: به بهانه نقدی بر کتاب «صراط مستقیم»
نویسنده:
عباس روح‌بخش.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: پارسیران‏‫,
  • تعداد رکورد ها : 522