جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 318273
عنوان :
معناشناسی" آلام "در قرآن کریم با تحلیل مضمون و با رویکرد اخلاقی
نویسنده:
حسین حاجی پور ، سید حاتم مهدوی نور ، صغری رادان ، محمد میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اَلَم و درد، یکی از واژهها و مفاهیم چالشی بین اندیشمندان عرصههای مختلف بوده، درعینحال معانی مختلفی برای آن ارائه شده است. با توجه به اینکه معنای دقیق الم، پیشفرض درخور توجهی برای مباحث اخلاقی است، این پژوهش درصدد بوده تا با روش تحلیل مضمون به معناشناسی آلام در قرآن کریم بپردازد و چون واژۀ مدنظر وجههای اخلاقی دارد، معناشناسی قرآنی آن با رویکرد اخلاقی بوده است. در مفهومشناسی الم ابتدا مشتقات آن نظیر ألیم، واژههای مشابه مثل مرض، عنت، کبد، ضنک، حزن، صدع و شقّ، واژههای مقابل نظیر سرور، لذت، بهجت و روح و ریحان، و واژههای همنشین نظیر عذاب، عقاب، زجر، و شدید در قرآن جمعآوری شده و در مرحله دوم بر محور الم تحلیل مضمون شدهاند و کدهایی بر محورهای ماهیت درد، انواع، مراتب، لوازم، عوامل و غایت آن به دست آمد. درنهایت در مرحلۀ سوم نتایج ذیل پیرامون معناشناسی آلام در قرآن استخراج گردید که درد، امری وجودی، عارضهای مربوط به جسم و برخلاف رنج بوده و دو نوع دنیوی و اخروی دارد که دردهای دنیوی، وسیلۀ ابتلا و رشدند و دردهای اخروی، شر و عذاب هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 341 تا 364
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب اعتبار و صدق معرفتهای اعتباری
نویسنده:
مجتبی مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«اعتبار» در فلسفه کاربردهای مختلفی دارد و امر اعتباری در مقابل امر حقیقی یا امر اصیل در موارد گوناگون به کار میرود. به همین جهت باید هنگام استفاده از این واژه، مقصود از آن روشن باشد تا احکام امور اعتباری به معانی مختلف با یکدیگر خلط نگردند. این نوشتار با الهام از نکتهای که مرحوم علامه مصباح2 متذکر آن شدند، در پی آن است نشان دهد «اعتبار» در همه کاربردهای متنوع خود، معنای مشترکی در مقابل حقیقت دارد و آنچه معانی مختلف اعتبار نامیده میشوند، گونههای مختلفی از اعتبارند که میتوان میان آنها مراتبی در نظر گرفت. توجه به معنای مشترک و مراتب مختلف اعتبار میتواند نسبت اعتبارات مختلف را با یکدیگر و وابستگی برخی به برخی دیگر را نشان دهد. علاوه بر آن، ملاک اعتبار در هر مرتبه، نشاندهنده مرتبهای از حقیقت متناسب با ظرف آن مرتبه از اعتبار نیز هست؛ به طوری که آنچه نسبت به مرتبه یا مراتبی اعتباری است، در ظرف خاصی دارای حقیقت و متناسب با آن، قابل سنجش خواهد بود. در این مقاله با روش تحلیل مفهومی از طریق مراجعه به کاربردهای مختلف «اعتبار»، مراتب اعتبار تفکیک شده و ضمن اشاره به فواید این رتبهبندی، نتیجه آن در ملاک صدق و کذب معرفتهای گوناگون از جهت مرتبه اعتباری که در هر یک وجود دارد، بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 58 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشهای تربیتی در نظام تزکیه محور
نویسنده:
سید محمد علی موسوی ، سید محمد رضا موسوی نسب کرمانی ، سید عیسی مسترحمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
رسالت اصلی نظام تربیتی در هر جامعه، ایجاد تغییرات بنیادین برای رساندن متربیان به اهداف مطلوب است. این تحقیق در پی یافتن روشهای مطلوب تربیتی از دیدگاه قرآن کریم بهمنظور نهادینهکردن تربیت وحیانی در جامعۀ اسلامی است. با تحلیل آیات مربوط به هدف بعثت پیامبر اکرمk روشن میشود که از میان تلاوت، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت، تزکیه مهمترین هدف برشمرده شده است. این مطلب ما را به این نکته رهنمون میکند که در تعلیم و تربیت اسلامی بهجای اولویت آموزش، تزکیه در اولویت قرار گیرد. در این پژوهش با روش تحلیلی ـ استنطاقی به بررسی روشهای بینشی تعلیم و تربیت تزکیهمحور پرداخته شده است و با توجه به آیات قرآن کریم روشهای بینشی ذیل بهدست آمده و مورد تـأکید قرار میگیرد: سیر آفاقی، معرفت نفس یا سیر انفسی (راه رسیدن به معرفت شهودی)، بصیرتافزایی و بینشبخشی، اندیشهورزی (تفکر، تعقل، تدبر)، حکمت افزایی و دریافت علوم الهی، جایگزین روشهای متداول آموزشی میگردد. قابلذکر است که روشهای مستخرج از قرآن کریم در تعلیم و تربیت تزکیهمحور، سه حوزه روشهای بینشی، گرایشی و رفتاری موردبررسی قرار گرفته است؛ اما به علت محدودیت تحقیق فقط به ذکر روشهای بینشی در این مقاله بسنده شد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه اعجاز عرفانی از منظر امام خمینی (ره)
نویسنده:
سید عیسی مسترحمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
قرآن کریم که با هدف تربیت و هدایت انسانها نازل شده است، حاوی دقیقترین حقائق و برترین معارف است؛ آنگونه که عقول اهل معرفت در آن حیران مانده و در برابر آن خضوع میکند. نهتنها حسن ترکیب و لطف بیان این کتاب مقدس آن را در اوج قرار داده است، نکات و آموزههای عرفانی آن، فوق طاقت بشری و خارق عادت است؛ و به تعبیر حضرت امام خمینیe، هر آن کس که اهل عرفان و دارای دانش صحیح عرفانی باشد و قرآن را از منظر عرفانی بنگرد، اعجاز آن را از این زاویه درک میکند و به اعجاز عرفانی آن اعتراف خواهد کرد. به اعتقاد ایشان، جهت اصلی اعجاز قرآن، معارف بلند و عمیق توحیدی و عرفانی آن است. قرآن با داشتن بطون متعدد، جمال و جلال الهی را چنان متجلی ساخته است که به حقیقت، تنها باب معرفت الهی است و توانست تحول عظیمی در عرفان پدید آورد. عرفان جامع و حماسی قرآن، مبدأ تمام عرفانهاست که دوراندیشان میتوانند بخشهایی از آن را فهم کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 282
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی قرآنی سلامت روان بر اساس مؤلفه های مثبت نگری مبتنی بر تحلیل محتوای قرآن کریم در دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیان
نویسنده:
محسن حاجی زاده اناری ، معصومه اسمعیلی ، محمدحسین سالاری فر ، ابراهیم نعیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کریم مرجع کامل مثبتنگری و راهنمای عمل انسان در دستیابی به سلامت روان است. زیست مؤمنانه و عمل به آموزههای قرآنی آرامترین، شادترین و رضایتمندانهترین نوع زندگی برای انسان را بهدنبال دارد. فرضیات اساسی رواندرمانگری سنتی مکاتب مختلف بر دیدگاه انسانشناسی آنها مبتنی است که عمدتاً توجه به نقاط منفی وجودی مانند بیماریها و آسیبهای روانی و در بُعد مثبتنگری به کسب حداکثر بهزیستی ذهنی و لذتطلبی معطوف است. اینکه در الگوی مشاورهای مثبتنگری چندبُعدی قرآن کریم سلامت روان و نحوۀ حصول به آن چگونه تبیین میشود، امکانی است که مقالۀ حاضر درصدد پاسخگویی به آن است. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای کیفی مؤلفههای مثبتنگری آیات قرآن کریم در چهار مضمون (ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت)؛ در چهار مقوله اصلی (ایمان، شناخت نفس، فضائل انسانی بینفردی و ادراک حضور خالق) و در 31 مقوله فرعی بهصورت هدفمند از400 آیه شریف قرآن کریم انتخاب و با استفاده از ترجمه تفسیرالمیزان در مقولات اشارهشده کدگذاری شد. سپس میزان نسبت روایی محتوایی (CVR) متخصصان در تمامی مؤلفهها بین 77درصد تا 92درصد و برای شاخص روایی محتوایی (CVI) بین 88درصد تا 96درصد استخراج شد. یافتهها نشان داد مؤلفههای مثبتنگری آیات قرآن کریم مبنای مناسبی برای تبیین پدیدههای روانشناختی و سلامت روان است که در چارچوب رابطۀ چهارگانه و با محوریت ایمان و دلبستگی به خداوند، او را در دستیابی به سلامت روان هدایت میکنند. بنابراین میتوان ادعا کرد که مؤلفههای مثبتنگری و اثربخشی آن در تأمین سلامت روان در قرآن موجود و بهخوبی تبیین شده است. با استناد به این زمینه، الگوی مشاورهای مثبتنگری مبتنیبرآموزههایاسلامی ـ ایرانی تدوین و اعتباریابی شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر تربیتی" آیهی استرجاع"
نویسنده:
سیده فاطمه قدیری نژاد ، محسن نورائی ، سید محسن موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در این پژوهش آموزههای تربیتی آیه استرجاع (که خود فرازی از آیه 156 سوره بقره است) بررسی شد. مفاد تربیتی این آیه در شش محور اساسی، امکان، اصول، روش، هدف، ابعاد و عوامل تربیت تقسیم گردید. نوشتار حاضر در پی آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و تکیه بر تفسیر تربیتی، محورهای پیشگفته را از آیه استخراج کرده و به بحث بپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آیۀ استرجاع امکان تربیت انسان را که لازمۀ اعتراف به توحید و معاد است، تأیید میکند. در این آیه از روش اعطای بینش، تذکر، تشویق، تلقین به نفس، الگودهی و حب عبودی برای تربیت استفاده شده است. آیۀ استرجاع به برخی از ابعاد تربیت در حیطۀ شناختی، عاطفی و روانی معطوف است که از مهمترین آنها، بعد تربیت عقلانی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی قابل ذکر است. اهداف تربیتی استفادهشده از این آیه عبارتاند از، صبرپیشگی در مواجه با ناملایمات، اقرار به مملوک بودن انسان و همچنین نیل به این معرفت که داراییهای ظاهری انسان نیز امانت الهی است. افزون بر آنچه ذکر شد، اصول تربیتی نیز از این آیه فهمیده میشود؛ اصولی مانند، خدامحوری و رعایت جانب خدا، عقلمداری و معاوضۀ متناهی با نامتناهی. برخی از عوامل اثرگذار تربیتی که از آیه میتوان فهمید عبارتاند از: اراده خداوند متعال، ابتلا و امتحان و الگوهای تربیت. نتیجه این پژوهش در حوزه مطالعات تفسیری، بهویژه روششناسی تفسیر، قابل استفاده است، همچنان که در علوم تربیتی نیز کارآیی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت فاعلیت با علم ذاتی فعلی و تاثیر آن بر هستیشناختی سینوی
نویسنده:
حسین پژوهنده ، رضا رمضانی ، صادق شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فاعلیت در فلسفه مشاء از حیث هستیشناسی بر پایه اصل سنخیت استوار گردیده است و به نظر میرسد تفسیر سینوی از سنخیت مبتنی بر علم ذاتی در رابطه وجودی میان کلیه مبادی عالی و موجودات سافل بهویژه میان باری تعالی و نظام آفرینش و میان نفس مجرد انسانی و قوای نباتی و حیوانی آن تأثیرگذار بوده است. مطابق با قواعد کلان هستیشناختی سینوی، علم فعلی ذاتی مبتنی بر اصل سنخیت است و نسبت میان فاعلیت ایجادی و علم ذاتی فعلی مقتضی وجود رابطی علت و معلول است و فاعلیت باری تعالی و نفس انسانی را فاعل بالعنایۀ کرده، به آفرینش و قوای انسانی وجود مستقل غیربیگانه از علتشان میبخشد. بدین ترتیب این قاعده کلان در حکمت سینوی به معنای شمولیت ذاتی علت نسبت به صفات کمالی و وجود اندماجی معلول نیست تا بتواند وحدت شخصی وجود علت و کثرت شأنی معلول را به اثبات رساند؛ بلکه این قاعده، نوعی وحدت تشکیکی به معنای وحدت وجود و کثرت موجود در مورد وجود واجب تعالی و موجودات امکانی و واقعیت عینی نفس انسانی و قوای بدنی آن را نتیجه میدهد. این تفسیر مشترک در قاعده سنخیت موجب شده است معرفت نفس انسانى از اهمّ معارف در معرفت خدا و وسائط فیض او باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 108 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه غزالی در مورد تداخل علم و دین
نویسنده:
مجید علیزاده امیری ، سیداحمد غفّاری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه نسبت میان علم و دین یکی از مباحث مهم و بحثانگیز در میان دانشمندان مسلمان و غرب مطرح است. یکی از مباحث علمی در حوزه علم و دین، نظریات مختلف چهارگانه «تداخل، تباین، تمایز و تعارض» است که بین دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان اختلاف هست و هرکدام از ایدئولوژی خاصی نشئت گرفته است. در این نوشتار دیدگاه غزالی دربارۀ رابطه و نسبت علم و دین بهعنوان یک دانشمند نظریهپرداز مسلمان بررسی گردیده است؛ ازاینرو دانستن دیدگاه غزالی در این موضوع مهم و اختلافی لازم و ضروری است. پرسش اصلی تحقیق این است: دیدگاه غزالی دربارۀ نسبت علم و دین چیست؟ آیا این نسبت، نسبت تداخل، تعارض، تباین و یا تمایز است؟ این پژوهه با روش توصیفی – تبیینی در گام نسخت به توصیف و تبیین دیدگاه وی میپردازد، سپس در گام دوم به بررسی و تحلیل دیدگاه وی پرداخته است. در پایان نیز با تکیهبر پیشینۀ فکری غزالی به این دستاورد رسیده است که غزالی طرفدار تداخل علم و دین است؛ به این معنا که همه علوم از قرآن بهدست میآید و تعارضی میان این دو نیست و اگر هم در برخی موارد تعارضی میان این دو دیده میشود، تعارض ظاهری است نه تعارض واقعی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد معرفتشناختی تقریر استقرایی برهان اختفای الهی شلنبرگ از منظر تجربه عرفانی
نویسنده:
یاسر هاشمی ، احمد ولیعی ابرقوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شلنبرگ در خوانش استقرایی خود از برهان اختفای الهی معتقد است فقدان شواهد کافی برای اثبات حضور خدا در عالَم دلیلی بر پدیدآمدن نوعی ناباوری به وجـود خـدا میباشـد کـه آن را «ناباوری معـقول» مینامد. وی در عین حال معتقد است برخورداری انسانها از تجارب دینی بهخوبی میتواند این نوع ناباوری را از بین ببرد؛ لکن انسانها یا واجد چنین تجاربی نیستند یا تجاربی که برای بعضی رخ داده است، فاقد وجاهت معرفتشناختی لازم برای اثبات حضور خدا میباشد. این نوشتار در صدد است با روش تحلیلی – اسنادی و رویکردی معرفتشناختی به بررسـی تجـربه عـرفانی به عنوان یکی از مهـمترین اقسام تجربۀ دینی پرداخته، برهان اختفای الهی را از این منظر نقد کند. از این رو مسئلۀ اصلی این نوشتار آن است که چگونه میتوان قرائت استقراییِ برهان اختفای الهی شلنبرگ را از منظر تجربه عرفانی نقد کرد؟ با قبول امکان معرفت توسط تجارب عرفانی و ارزشمندبودن آنان، همچون بحث تواتریبودنِ این دست تجارب و حضوریبودن علم حاصل از آنها، فقدان شواهد کافی برای اثبات وجود خدا در عالَم، مرتفع گشته و درنتیجه مدعای قرائت استقرایی برهان اختفای الهی شلنبرگ مردود میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیست-سیاستِ مدرن: فوکو به کافکا (مطالعه موردی: رمان محاکمه)
نویسنده:
عارف دانیالی ، مراد اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالۀ حاضر، با مطالعهای بینارشتهای و تطبیقی، بهدنبالِ کشف پیوندی میان رویکرد فوکو به مفهوم قدرت و نگاه کافکا در رمان محاکمه است. نقطۀ اتصال فوکو و کافکا را میتوان در مفهوم زیست-سیاست یافت، جایی که زندگی به موضوع سیاست تبدیل میشود. ظهور زیست-سیاست نقطۀ افتراق جهان مدرن از جهان سنتی است. در جهانِ پیشامدرن، قدرت در شمایل جلاد و در لحظۀ مرگ پدیدار میشد. اما قدرت مدرن با مدیریتِ سوژۀ زنده و آزاد درگیر است. مطالعۀ موردیِ پژوهش حاضر رمان محاکمه اثر کافکا است. کا. (شخصیت داستان) درگیر همان قدرتِ سراسربینی است که فوکو در آثار خویش ترسیم میکند، قدرتی که نه یک فعل مجرمانۀ خاص بلکه تمامیتِ زندگیِ مجرم را تعقیب میکند. به همین دلیل است که کا. هیچگاه به ارتکاب جرم مشخصی متهم نمیشود. درعوض، او ناگزیر است که کل زندگیاش -از کودکی تاکنون- را شرح دهد و به زیرِ نور آورد. به اعتقاد فوکو، هرچه قدرت مدرن بیشتر خود را پنهان میکند، زندگیِ تودهها را بیشتر به روشنا میآورد. در رمان کافکا نیز کا. هیچگاه به دادگاه دسترسی ندارد و تا پایان هم از چشم او دور میماند. دادگاه همچون قدرت منتشرِ فوکویی در همهجا پراکنده است و هیچ نقطۀ ثابتی ندارد. در مقاله حاضر نشان داده شده است که این قدرتِ همهجا حاضر نه یک نیروی الهیاتی بلکه همان زیست-سیاستی است که فوکو از آن سخن میگوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روشهای رایج مطالعات روانشناختی قرآن بنیان و ارائه روش مطلوب
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی ، عباس علی واشیان ، اصغر کوراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
موقعیت جدید اسلام در عصر حاضر و ضرورت نقشآفرینی آن بهعنوان منبعی غنی در سامان هویتی و تمدن جهانی، در پرتو علوم مبتنیبر معرفت دینی و قرآنی از سویی و بازتولید متونی با جهت گیریهای غیردینی و گاه متعارض با دین و اندیشۀ توحیدی در حوزۀ علوم انسانی، در کشورهای اسلامی از سوی دیگر، به مسئله «روش و روششناسی» بهواسطۀ نقش درخور توجهی که در تولید علوم و معارف انسانی ایفا میکند، جایگاه ویژهای بخشیده است. با وجود زحمات فراوانی که در حوزۀ مطالعات روانشناختی از حیث روشی انجام شده است؛ امّا همچنان چالشهای روشی در چنین مطالعاتی مطرح است. این تحقیق با رویکرد مطالعات میانرشتهای قرآنبنیان درصدد است تا با روش فراترکیب ضمن بررسی روشهای رایج، طرحی نو دراندازد. بدین منظور در این پژوهش با بهرهگیری از روش فراترکیب (مرور نظاممند کیفی) به تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته شده است. در این راستا ابتدا اطلاعات روششناختی استخراجشده از مطالعات روانشناختی قرآنبنیان، در قالب ساختاری که شباهتها و تفاوتها را پُررنگ میکند نمایش داده شد و به بازخوانی آثار موجود در این عرصه همت گمارده و در ادامه باتوجهبه نقاط قوّت و ضعف روشهای موجود، روش مطلوب ارائه شده است. یافتههای تحقیق بیانگر وجود روشی بنیادین در تحلیل محتوای آیات روانشناختی است که ضمن فهم و کشف معانی، با تدبّر، معانی روانشناختی آیات قرآن کریم را زمینهساز تحوّل در دانش روانشناسی کند. درنتیجه نگاه جامع به متون وحیانی، با راهبردی همهزمانی، همهمکانی و همهافرادی گزارههای روانشناختی قرآن را استخراج کرده و با نگاه کاربردی ـ مهارتی، در جهت معرفتافزایی و دانشافزایی، با رویکرد میانرشتهای، قرآن و علوم روانشناختی را از حیث روشی معرفی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 318273
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید