جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5735
خدایی که با کلمات سخن می گوید: مسئله فلسفی وحی در الهیات اسلامی معاصر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Yaser Mirdamadi
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه با تمرکز انتقادی بر آثار عبدالکریم سروش (متولد 1945) فیلسوف ایرانی، متکلم مدرن و روشنفکر عامه، به بررسی مسئله فلسفی وحی الهی در الهیات معاصر مسلمانان می پردازد. به طور خلاصه، مسئله فلسفی وحی الهی، که به طور خاص به اسلام مربوط می شود، حول درک پارادوکس خدای متعالی است که ظاهراً مانند انسان ها، عمدتاً از طریق قرآن صحبت کرده است. در حالی که خداوند، بنا به تعریف، موجودی فرا تاریخی است، قرآن کتابی است که حداقل تا حدی به رویدادهای تاریخی واکنش نشان می دهد، و بنابراین موجودی فرا تاریخی نیست. سروش برای حل این مشکل استدلال می کند که قرآن، هم در محتوا و هم در شکل، به معنای واقعی کلمه یک کلام محمدی است و فقط به صورت مجازی کلام الهی است. سروش همچنین استدلال می کند که گفتار قرآنی محمد، از نظر پدیدارشناسی، ماهیتی رویایی دارد. در این تز استدلال می‌کنم که نظریه‌های مسلمانان وحی را می‌توان به نظریه‌های درونگرایانه و بیرونی تقسیم کرد. در حالی که نظریه‌های درون‌گرا، دست‌کم در اصل، عاملیت پیامبر را در فرآیند وحی به رسمیت می‌شناسند، خارجی‌گرایان از انجام آن خودداری می‌کنند. نظریه سروشی وحی قرآنی یکی از رادیکال ترین نظریه های درونگرایانه وحی است که در آن اختیار کامل در فرآیند وحی به محمد داده شده است. همچنین در این تز استدلال می‌کنم که به نظر می‌رسد نظریه سروش وحی قرآنی در میانه‌ی واقع‌گرایی و غیرواقع‌گرایی قرار دارد. برای واقع‌گرایان، خدا به‌عنوان موجودی مستقل را می‌توان شناخت و درباره‌اش صحبت کرد (یعنی به‌گونه‌ای که بتواند درست یا نادرست باشد). برای غیرواقع‌گرایان، که به اشکال مختلف می‌آیند، یا خدای مستقل وجود ندارد (ضد واقع‌گرایی هستی‌شناختی)، یا وجود یا نیستی خدا را نمی‌توان شناخت (ضد واقع‌گرایی معرفت‌شناختی)، یا صحبت از خدا شناختی نیست (غیرواقع‌گرایی) واقع گرایی). استدلال من این است که در حالی که سروش ادعا می کند که نظریه او در مورد دین واقع گرایانه است، به نظر می رسد که این نظریه بیشتر شبیه یک موضع ترکیبی بین رئالیسم و غیرواقع گرایی است که در پایان به غیرواقع گرایی می زند یا در نهایت دور از آن نیست. به طور خاص، نظریه او درباره وحی قرآنی غیرواقعی به نظر می رسد. بنابراین، نظریه او درباره دین در پایان ناسازگار به نظر می رسد: ادعا می کند که واقع بینانه است، اما ظاهراً در نهایت چنین نیست.
معراج آدم: بازنگری پیامبر اولوالعزم در تفسیر قرآن [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Aaminah-Kulsum Patel
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : مطالعات غرب در مورد آدم اغلب او را به عنوان اولین انسان گناهکار اسلام توصیف می کند. خوردن آدم از درخت ممنوعه معمولاً به عنوان "گناهی" تلقی می شود که خداوند او را با انتقال او از بهشت به زمین مجازات کرد. چنین شخصیت‌هایی از آدم با دیدگاه‌های رایجی که در پژوهش‌های مسیحی درباره آدم و داستان او یافت می‌شود، پیوند تنگاتنگی دارد. اگرچه آدم شخصیتی است که در میان ادیان ابراهیمی مشترک است، اما در اسلام، آدم از مقام پیامبری برخوردار است. این نقش بر نحوه تفسیر مفسران مسلمان از لغزش آدم (خوردن از درخت) تأثیر دارد، زیرا در الهیات اسلامی مفهومی از عصمت نبوی توسعه یافته است. علیرغم اهمیت داستان آدم در تاریخ و تعالیم اسلام، تحقیقات بسیار محدودی در مورد لغزش آدم و اینکه چگونه آموزه عصمت نبوی بر نحوه تفسیر مفسران مسلمان لغزش و نقل مکان آدم به زمین تأثیر گذاشته است، وجود داشته است. برای پرکردن این شکاف، این پایان نامه به بررسی چگونگی تفسیر داستان آدم با توجه به این موارد می پردازد و در نهایت به این نتیجه می رسد که مفاهیم رایج «گناه» و «نافرمانی» و همچنین این دیدگاه که جابجایی یک مجازات است، به چالش کشیده می شود. در آثار متفکران مسلمان. در بررسی آثار تفسیری این پژوهش، این پایان‌نامه ثابت می‌کند که دیدگاه‌های غالب درباره آدم در اسلام در دانش انگلیسی با تداعی‌های کتاب مقدس روایت آدم رنگ آمیزی شده است. این پیوندها با چگونگی تفسیر داستان آدم در قانون عربی ادبیات مسلمان، دقیق یا منسجم نیستند. پرسش‌های کلیدی پژوهشی که در این پایان‌نامه به آن‌ها پرداخته می‌شود: (1) آیا مفسران خوردن آدم از درخت را علی‌رغم نهی الهی به‌عنوان تحقیر مقام آدم نشان می‌دهند؟ (2) مفسران چگونه خوردن آدم از درخت را به خواننده تعبیر و تقدیم می کنند؟ (3) آیا نقل مکان آدم به زمین مجازات او برای خوردن از درخت است؟ و (4) مفسران تا چه اندازه به مقام نبوی گرانقدر آدم در تفسیر داستان او اهمیت می دهند؟ در پاسخ به این پرسش‌ها، این پایان‌نامه بینش‌های منحصربه‌فردی را در مورد داستان آدم ارائه می‌کند، از طبقه‌بندی‌های نهی خداوند، دیدگاه‌های پیچیده درباره فراموشی آدم و در نهایت، موضع‌گیری‌های متفاوت درباره نقل مکان آدم از بهشت به زمین.
صفات تبلیغی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در نهج البلاغه
نویسنده:
روح الله عطاران طوسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مقاله حاضر با انگیزه ارائه شمایی از صفات تبلیغی نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از نظرگاه امیرمؤمنان علی (علیه السلام) نگاشته شده است. این مهم، با ذکر سخنان امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه با تأکید بر آیات و روایات انجام پذیرفته و در لابه لای مباحث به داستان های تبلیغی با نثری روان و ساده پرداخته شده است. در این مقاله، ابتدا به تعریف اصطلاحات، سپس به اهمیت تبلیغ از نگاه امام خمینی ره و مقام معظم رهبری حفظه الله و نهج البلاغه می پردازد. پس از آن به ویژگی های تبلیغی پیامبر از نگاه این کتاب شریف اشاره می کند
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
اوصاف پیامبر اعظم در صحیفه سجادیه
نویسنده:
ممتاز علی سولنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پیامبر اکرم ص به عنوان برترین انسان ها می باشد که در قرآن کریم به عنوان الگوی حسنه معرفی شده است و در تمام مذاهب اسلامی سنت پیامبر یعنی قول، فعل و تقریر پیامبر ص حجت است و منبع مهمی برای رفتار فردی، اجتماعی، سیاسی و همه جنبه های زندگی بشر می باشد. یکی از روش های مطمئن برای شناخت سیره پیامبر ص و اوصاف ایشان، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. و همه امامان در طول زمان اوصاف پیامبر ص را به مردم به عنوان الگوی جاودان یادآوری کرده اند و در صحیفه سجادیه ی چهارمین امام شیعیان، اوصاف پیامبر ص در قالب دعا آورده است، که این نوشتار به بیان بخش هایی از اوصاف پیامبر ص از زبان امام علی بن حسین علیهما السلام در صحیفه سجادیه می پردازد.
صفحات :
از صفحه 17 تا 27
جهان اعتقادی مردم مکه در دوران پیش از قرآن از نظر قرآن: اعتقاد مکه به دوران پیش از قرآن از نظر قرآن [پایان نامه ترکی]
نویسنده:
Yavuz Yücel
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
ترجمه ماشینی : در قرآن کریم آمده است که کعبه که در مکه ساخته شد، اولین معبد روی زمین بود. آفریدگار متعال که صاحب خانه است آخرین الهام الهی را به مکه فرستاد. زیست پذیری دین اسلام با سکونت در خیابان های مکه و مدینه؟ مکه مکانی است که جاهلیت در دوران جاهلیت و دوران طلایی بعد از اسلام با این جنبه در آن زندگی می‌کرده است. مکه در حالت یک موزه تاریخی است که مردم می توانند برای افراد و شخصیت های نمونه خوب یا بیمار در هر عصری پیدا کنند. همه صحنه‌هایی که در آنجا زندگی می‌کردند با هدایت قرآن و در پرتو تاریخ روشن می‌شدند. ما فکر می‌کنیم که آخرین دعوت الهی به طور تصادفی به مکه در شبه جزیره عربستان فرستاده نشده است، بنابراین اولین خانه‌ای که در مکه ساخته شده است نیز رسول خداست. آخرین دینی که توسط آخرین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است. با تمامیت قرآن سعی بر این داشتیم که در مکه چه ایراداتی وجود داشته که شرک مبهم اعتقاد الهی بوده، چه چیزهایی بوده و چگونه در سایر عقاید دینی تحریف شده و چگونه با آیه قرآن تعیین و تنظیم شده است. واژگان کلیدی: مکه، کعبه، پیامبر، جاهلیت، قرآن، آخرین رسول
تاریخ اندیشه های دینی جلد 3: از محمد (ص) تا عصر اصلاحات [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Eliade, Mircea;Hiltebeitel, Alf(Tr);Apostolos-Cappadona, Diane(Tr)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
University of Chicago Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: "هیچ کس به اندازه آقای الیاده برای آگاه کردن دانشجویان ادبیات در غرب در مورد ادیان "ابتدایی" و شرقی کار نکرده است... هرکسی که به ماجراجویی انسان اهمیت می دهد، اطلاعات جدید و زوایای دید جدیدی خواهد یافت." - مارتین ای. مارتی، نقد و بررسی کتاب نیویورک تایمز
خاطرات محمد (ص): چرا پیامبر اهمیت دارد [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Safi, Omid (امید صافی)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
HarperCollins e-Books,
چکیده :
ترجمه ماشینی: محمد تاریخی کیست و مسلمانان چگونه از او به عنوان یک پیامبر اکرم، یک انقلاب فرهنگی، یک رهبر نظامی یا یک عارف معنوی یاد می کنند. نادیده گرفتن همه روزنامه نگاران و نویسندگان سخت است و بر برداشت غربی ما از مسلمانان و بنیانگذار آنها تعصب دارند. این بیوگرافی قطعی از بنیانگذار اسلام توسط یک محقق برجسته مسلمان آمریکایی، بینش های بسیار ارزشمند جدیدی را آشکار می کند و در نهایت تصویری کاملاً سه بعدی از محمد و یک میلیارد نفری که امروز او را دنبال می کنند ارائه می دهد. خاطرات محمد محمد را به مثابه دریچه ای معرفی می کند که از طریق آن می توان هم پیدایش دین اسلام و هم گستره بزرگ تاریخ اسلام را تا موضوعات داغ روز، مانند گسترش اسلام، جنگ های مقدس، و جایگاه اسلام مشاهده کرد. زنان، اهمیت اورشلیم، و تنش های کنونی با یهودیان، هندوها و مسیحیان. همچنین نگاهی نادر به نحوه ارتباط معنوی مسلمانان از طریق پیامبرشان، در مسجد، خانه و حتی در فضای مجازی به خدا ارائه می دهد. این کتاب پیشگامانه این فرصت را فراهم می کند تا از روایت داستان محمد به صحبت در مورد اینکه چگونه مسلمانان مختلف در طول تاریخ اسلام میراث محمد را ارج نهاده و با آن مخالفت کرده اند، حرکت کنیم. ادامه مطلب...
بررسی معراج النبی (ص) ازدیدگاه مفسران باتاکید بر نقد شبهات
نویسنده:
نویسنده:فضل‌الرحمن رحمانی؛ استاد راهنما:سیدعلی سیداف؛ استاد مشاور :سید محسن کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
چکیده :
پیامبر گرامی اسلام (ص) به‌فرمان خداوند در یک‌شب که از مسجدالحرام به‌سوی مسجدالاقصی سیر نمود, و ازآنجا به‌طرف آسمان‌ها جهت مشاهده آیات الهی عروج کرد نمود, و آن ازجمله رخدادهای شگفت‌آوری دوران زندگی پیامبر اسلام(ص) بوده است, که از همان ابتدای وقوعش اندیشه و ذهن دوست و دشمن را به خود معطوف گردانید. قرآن کریم در سوره‌ی اسراء و نجم در این مورد سخن گفته است. مفسران و دانشمندان اسلامی در چگونگی این رویداد مهم اختلاف‌نظرهایی را مطرح نموده‌اند.اگرچه عدّه‌ای از مفسران معراج را فقط روحانی ویارؤیای دانسته‌اند,اما عده کثیری از مفسران فر یقین نظر به دلایلی قرآنی و روایی آن را روحانی و جسمانی دانسته‌اند.مستشرقان بارویکردهای مختلفی خواسته‌اند معراج را کمرنگ جلوه نموده به این هدف شبهاتی گوناگونی را نسبت این موضوع وارد نموده‌اند. دراین تحقیق به اشکالات آنان دلایل ونقد های قانع‌کننده مطرح گردید.همچنان از شبهات که از طرف علم جدید درمسله معراج مطرح گردیده بود. مانند مشکل جاذبه و مشکل گرما و سرمای شدید و مشکل زمان و سرعت و مشکل فقدان هوا و.. پاسخ‌های محکمی داده شد.که تمام آن موانع موجود در سفر فضایی امروزه قابل‌حل و ارتفاع است.
رابطه استکمال پیامبر با عبادت از منظر عقل و نقل
نویسنده:
نویسنده:سیده‌زهرا موسوی بایگی؛ استاد راهنما:سیدمرتضی حسینی شاهرودی؛ استاد مشاور :محمدعلی وطن‌دوست مرند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
پس از شناخت و معرفت حق تعالی، شناخت انسان کامل، شریف‌ترین علم و از والاترین کمالات انسانی به حساب می‌آید. این شناخت نیز همانند معرفت رب که در بردارنده‌ معارف مختلفی مربوط به ذات، صفات و افعال است، متضمن معارف متعددی است. در پژوهش حاضر تلاش شده تا با بهره‌گیری از مبانی فلسفی، از مسئله استکمال پیامبر خاتم(ص) که یکی از مسائل مربوط به شناخت انسان کامل است، تبیینی عقلانی ارائه شود. یافته‌های حاصل از گردآوری و تحلیل اطلاعات در پژوهش حاضر که به روش کتابخانه‌ای، تحلیلی و توصیفی می‌باشد، چنین است که تغییر اعم از خروج قوه به فعل و نیز ظهور امر مکنون است از سوی دیگر عالی‌ترین مرتبه وجود پیامبر خاتم(ص)، صادر نخستین است. بر این اساس نه تنها اعمال و عبادات مؤمنین تأثیری در فزونی کمالات آن جناب(ص) ندارد بلکه اگر مقصود از استکمال معنای متعارف و فلسفی آن باشد، اعمال و عبادات پیامبر(ص) موجب استکمال ایشان نخواهد شد اما چنان‌چه منظور از استکمال پیامبر(ص) ظهور تدریجی کمالات در عالم طبیعت و نیز ترتب صور معقول و فوق آن در مراتب مجردات باشد، اعمال و عبادات پیامبر(ص) سبب ظهور تدریجی کمالات پیامبر خاتم(ص) در عالم طبیعت و نیز ترتب صور عقلی و در مرتبه فوق آن، ترتب تجلیات اسماء و صفات خواهد شد.
اصول حاکم بر رفتار سیاسی پیامبر اسلام صلی‌الله‌ علیه و آله با گروه‌ها و حکومت‌های غیر اسلامی
نویسنده:
نویسنده:آمنه عباسعلی‌زاده؛ استاد راهنما:محسن قنبری؛ استاد مشاور :نفیسه ایرانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مطالعه و دقت در سیره رسول اکرم صلی الله علیه وآله به خوبی نشان می دهد که آن حضرت تنها به جنبه معنوی، اخلاقی و فردی بشر نپرداخته، بلکه مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی را نیز مدنظر داشته اند. نوع رفتار سیاسی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مخاطبان معارض و غیر مسلمان از نقاط مهم تاریخ صدر اسلام است. که مورد توجه بسیاری از دانشمندان از جمله شرق شناسان قرار گرفته است. بررسی رفتار آن حضرت با این گروه ها اثبات می کندکه پیامبر شایسته ترین الگو در این زمینه بوده اند. این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی بین رشته ای در سیاست و تاریخ است. مصادیق از تاریخ اخذ شده و اصول سیاسی بر آن پیاده شده است. اصول حاکم بر رفتار سیاسی پیامبر با مخالفان شامل اصول توحید، رحمت و رافت، دعوت، استواری وثبات قدم (استقامت)، عدالت محوری، صلح و همزیستی مسالمت آمیز، احترام به معاهدات و حفظ عزت و اقتدار اسلامی است. اصولی که آن حضرت در برخورد با مخالفان داخلی از جمله کفار، مشرکین، منافقین و اهل کتاب و امپراطوری های مخالف خارجی همچون روم، یمن و ایران به آن هاکاملاً پایبند بودند. بر این اساس از بین نظریه های مختلف در روابط بین الملل، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را باید آرمان‌گرایی واقع‎بین دانست. حضرت در هیچ شرایطی، از اهداف عالی اسلام برنگشتند. ایشان هم به شرایط جامعه خود واقع‎بین است و هم در مسیر تعالی به سوی اهداف و آرمانها گام بر می‎دارد.
  • تعداد رکورد ها : 5735