جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
>
تفسیر شیعه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 322
عنوان :
تفسير الإمام جعفر الصادق علیه السلام ويليه «خرافة التفسير الصوفي عند الإمام الصادق (ع)»
نویسنده:
خضر محمد نبها؛ تقديم: الشيخ شفيق جرادي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالهادی للطباعة والنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل بیت (ع)
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
,
تفسیر عرفانی
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
توحید صدوق
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب تفسیر روایی شیعه
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
کتب تفسیر عرفانی شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تهذیب الاحکام
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
امامت ,
اصل توحید ,
آیات الاحکام ,
قرائت قرآن ,
قرائات سبع ,
تفسیر روایی ,
اسباب نزول ,
حریت ,
آداب اجتماعی ,
شبهات کلامی ,
سور قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير البصائر - المجلد الواحد والثلاثون (لقمان - السجدة)
نویسنده:
أبي محمد يعسوب الدين رستكار الجويباري
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
حضرت لقمان(ع) ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
عروة الوثقی ,
احادیث مواعظ ,
سُوَر متضمن ناسخ و منسوخ ,
سوره سجده ,
سوره لقمان ,
آیات الاحکام ,
ناسخ و منسوخ ,
محکم و متشابه ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر روایی ,
اسباب نزول ,
نزول قرآن ,
موعظه ,
موعظه پذیری از قرآن ,
آداب ظاهری تلاوت قرآن ,
بهلول ,
اهل بیت(ع) ,
چکیده :
در این تفسیر مؤلف به بیان فضیلت هر سوره و خواص آن، بیان غرض هر سوره و هدف آن، شأن نزول و ترتیب نزول سوره ها و آیات آن و وجوه قرائت پرداخته است. وجه وقف و وصل در آیات قرآنی، بحث لغوی و نحوی، بحث عمیق فصاحت و بلاغت آیات قرآن، وجه اعجاز هر سوره، وجه تکرار قصص آیات و کلمات، تناسب بین سوره از لحاظ نزول و بین آیات آن، بیان ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، تحقیق در اقوال و بیان مختار آن، تفسیر قرآن به قرآن، بیان تأویل، بحث روایی با امعان نظر در جوانب روایات، بحث فقهی به طور اجمالی، بحث مذهبی با ذکر عقاید و اختلاف آراء، بیان حکم قرآنی و معارف اسلامی به صورت مفصّل شیوه این تفسیر می باشد. این تفسیر در شصت جلد می باشد ولی تاکنون جلدهای ۳۱، ۳۳، ۴۰ و ۶۰ آن توسط چاپخانه اسلامیه قم در سال ۱۴۱۳ هـ .ق به چاپ رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدخل الى مناهج المعرفة عند الاسلاميين
نویسنده:
كمال حيدري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دار فراقد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه
,
معرفت ذات الهی
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
ت. فلسفه و منطق (آثار پر استناد)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
ادله وجود ذهنی ,
علم الهی به اشیاء قبل از وجود ,
عرفان اسلامی ,
فلسفه اسلامی ,
امور عامه ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
عارض وجود ذهنی ,
امور اعتباریه صرف ,
احوال معاد ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر شیعه ,
عرض لازم وجود ذهنی ,
مفاهیم نظری ,
مفاهیم عامه ,
قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه) ,
قضیه خارجیه(قسیم قضیه ذهنیه و حقیقیه) ,
وجود ذهنی ,
لازم وجود ذهنی ,
تمایز علم و وجود ذهنی ,
مقدمات وجود ذهنی ,
اشکالات نظریه وجود ذهنی ,
علم الهی ,
علم الهی به جزئیات بر وجه کلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
سید محمدباقر صدر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لباب النقول في تأويل حديث النزول
نویسنده:
جميل حليم حسيني شافعي اشعري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المشاریع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر شیعه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
امکان وحی ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اعجاز نزولی قرآن ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از جهت ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از مکان ,
تنزه الهی از تشبه به اشیاء ,
تنزه الهی از جسم ,
تنزه الهی از جوارح ,
شابک (isbn):
978-9953-207-025
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه المیثاق والولايه
نویسنده:
السید عبدالحسین شرف الدین الموسوی العاملی؛ تحقیق علی جلال باقر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه
,
تفسیر شیعه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب کلام نقلی شیعه
کلیدواژههای فرعی :
احادیث امامت ,
امامت ,
امتناع رؤیت ,
رؤیت خدا ,
کد کنگره:
BP 223 /8 /َ4 ف8
چکیده :
کتاب بحثی است کلامی درباره رویت الهی، میثاق الهی، امامت، و ولایت که با اشارهای به خلافت امام علی (ع) نگاشته شده است .این کتاب به زبان عربی و با درج روایات مختلفی از ائمه به طبع رسیده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آشنایی با تفاسیر (عدم تحریف قرآن و چند بحث قرآنی)
نویسنده:
رضا استادی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران : قدس,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
معاد در قرآن ,
آیات معاد ,
عدم تحریف قرآن ,
معاد جسمانی ,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات ,
علم کامل ائمه به کتاب ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
سوره تکاثر ,
تفسیر اهل سنت ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
وحی در قرآن ,
علوم اسلامی (سایر) ,
کد کنگره:
1383 46آ5الف/BP92/9
چکیده :
کتاب «آشنایى با تفاسیر» تألیف رضا استادى، اثری به زبان فارسى در معرفى تفاسیر کامل شیعه و اهل سنت به ضمیمه مساله عدم تحریف قرآن و چند بحث قرآنى دیگر است. مؤلف با بررسى روایات فصل الخطاب حاجى نورى ثابت می کنند که قول به تحریف از آنها استنتاج نمى شود. سپس به کلام 21 تن از علما مانند: شیخ جواد بلاغى، سید ابوالقاسم خویى و ابوالحسن شعرانى در ردّ فصل الخطاب اشاره، و تالیف 63 نفر از علماء بزرگ شیعه که تصریح به عدم تحریف قرآن کرده را ذکر و بعد از اشاره به مصادر حاجى نورى، به بحث پیرامون اعتبار آنها می پردازد و در نتایج دهگانه مى فرمایند: با صرف وجود این روایات در کتب حدیثى شیعه، نمى توان شیعه را متهم به قول تحریف قرآن نمود و سپس به معرفى 28 تفسیر شیعه مى پردازند. در تاریخ تفسیر قرآن، بعد از مطرح کردن پرسش هایى که براى خوانندگان قرآن پیش مى آید در علت این پرسش ها می نویسد: طبیعتا این پرسش ها موجب شده که از همان زمان نزول قرآن سئوالاتى از رسول خدا (ص) بشود و پاسخ آنها را دریافت کنند، همین پاسخ ها و احیانا توضیحات بدون پرسش، تفسیر قرآن شده است. ایشان مفاد آیه 19 قیامت و 44 سوره نحل را نیاز آیات به تفسیر دانسته، سپس عمده مصادرى را که با مراجعه به آنها مى توان، با مفسران صده اول و دوم و سوم و کتاب هاى آنان آشنا شد را بیان کرده اند. در بحث قرآنى پس از بررسى اقوال در معاد به تحلیل مفاد چهل آیه قرآن که دلالت بر معاد جسمانى دارند پرداخته و معتقدند از آیات قرآن استفاده مى شود کسانى که معاد را نمى پذیرند براى انکار دلیلى ندارند بلکه فقط مى توانند بگویند در ثبوت آن شک داشته و علم نداریم. در بررسى سوره تکاثر، خوانندگان را متوجه این مطلب می کند که آنچه در اسلام محکوم است بازماندن از یاد خدا به واسطه کثرت ثروت و اولاد است نه مطلق کثرت و معتقد در فقره «ثم لتسئلنّ یومئذ عن النعیم» تفسیر نعیم به مال دنیا و سخنى از اهل بیت به میان نیاوردن از کمال بى سلیقگى است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هداية القرآنية الى الولاية الامامية المجلد 2
نویسنده:
هاشم حسینی بحرانی؛ محققان: فلاح شریفی، فارس حسون کریم؛ ناظر: مرتضی شبر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: ذوي القربى,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت ,
عقاید شیعه ,
سؤال از ولایت اهل بیت علیهم السلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تفسیر شیعه ,
ولایت معصوم ( ع ) ,
ولایت امام (ع ) ,
مرتبه ولایت ,
آیه دعوت بر ولایت ,
آیه ولایت ,
شابک (isbn):
978-964-518-200-5
چکیده :
الهداية القرآنية إلى الولاية الإمامية اثر سيدهاشم حسينى بحرانى (متوفى 1107ق)، از جمله تفاسير موضوعى قرآن كريم درباره ولايت و امامت ائمه(ع) است. كتاب با تحقيق سيدفلاح شريفى و فارس حسّون كريم به زبان عربى نگارش شده است. كتاب با دو مقدمه از محقق و نويسنده آغاز و مطالب در دو جلد ارائه گرديده است. مؤلف در اين اثر، 250 مورد قرآنى را با احاديث اهلبيت(ع) از كتب روايى، مانند كتب اربعه و... استخراج كرده و بر اساس سورهها، تنظيم نموده و ذيل آيات، روايات را بدون هيچگونه اظهار نظرى، آورده است. در تحقيق كتاب، آيات و روايات استخراج شده و روايت با ارجاع به كهنترين منابع، ثبت و ضبط شده است. توضيح رجال اسناد، واژههاى ديرياب متن احاديث و ويرايش و تنظيم دقيق متن نيز از جمله تلاشهاى محققان است. اين تفسير در استفاده از آيات قرآنى درباره ولايت ائمه(ع)، شيوهاى نو و جذاب دارد. در مقدمه محقق، ضمن ذكر زندگىنامه مفصلى از نويسنده، اقدامات صورت گرفته از سوى محققان، توضيح داده شده است. در مقدمه نويسنده، به مكتوب بودن و تصريح شدن به ولايت اميرالمؤمنين(ع) در صحف تمامى انبياء و اينكه خداوند پيامبرى را مبعوث نكرده است مگر به ولايت اهلبيت(ع). نويسنده در ارائه تطبيق و تفسير آيات به ائمه بزرگوار شيعه از طرف خاص و عام، اگرچه تلاش كرده تا سخنان خود را بر پايه روايات مأثور اثبات كند، اما هيچگونه توجهى به صحت و سقم روايات نكرده و گويا همه آنها را تلقى به قبول كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هداية القرآنية الى الولاية الامامية المجلد 1
نویسنده:
هاشم حسینی بحرانی؛ محققان: فلاح شریفی، فارس حسون کریم؛ ناظر: مرتضی شبر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: ذوي القربى,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت ,
عقاید شیعه ,
آیه ولایت ,
سؤال از ولایت اهل بیت علیهم السلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تفسیر شیعه ,
ولایت معصوم ( ع ) ,
ولایت امام علی در قرآن ,
آیات امامت و ولایت ,
آیه دعوت بر ولایت ,
شابک (isbn):
978-964-518-199-2
چکیده :
الهداية القرآنية إلى الولاية الإمامية اثر سيدهاشم حسينى بحرانى (متوفى 1107ق)، از جمله تفاسير موضوعى قرآن كريم درباره ولايت و امامت ائمه(ع) است. كتاب با تحقيق سيدفلاح شريفى و فارس حسّون كريم به زبان عربى نگارش شده است. كتاب با دو مقدمه از محقق و نويسنده آغاز و مطالب در دو جلد ارائه گرديده است. مؤلف در اين اثر، 250 مورد قرآنى را با احاديث اهلبيت(ع) از كتب روايى، مانند كتب اربعه و... استخراج كرده و بر اساس سورهها، تنظيم نموده و ذيل آيات، روايات را بدون هيچگونه اظهار نظرى، آورده است. در تحقيق كتاب، آيات و روايات استخراج شده و روايت با ارجاع به كهنترين منابع، ثبت و ضبط شده است. توضيح رجال اسناد، واژههاى ديرياب متن احاديث و ويرايش و تنظيم دقيق متن نيز از جمله تلاشهاى محققان است. اين تفسير در استفاده از آيات قرآنى درباره ولايت ائمه(ع)، شيوهاى نو و جذاب دارد. در مقدمه محقق، ضمن ذكر زندگىنامه مفصلى از نويسنده، اقدامات صورت گرفته از سوى محققان، توضيح داده شده است. در مقدمه نويسنده، به مكتوب بودن و تصريح شدن به ولايت اميرالمؤمنين(ع) در صحف تمامى انبياء و اينكه خداوند پيامبرى را مبعوث نكرده است مگر به ولايت اهلبيت(ع). نويسنده در ارائه تطبيق و تفسير آيات به ائمه بزرگوار شيعه از طرف خاص و عام، اگرچه تلاش كرده تا سخنان خود را بر پايه روايات مأثور اثبات كند، اما هيچگونه توجهى به صحت و سقم روايات نكرده و گويا همه آنها را تلقى به قبول كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير القرآن الكريم المجلد 4
نویسنده:
صدرالدين محمد بن ابراهيم شيرازي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
تفضیل آدم(ع) بر ملائکه ,
توبه آدم(ع) ,
مقام آدم علیه السلام ,
قبول توبه آدم(ع) ,
نسیان آدم علیه السلام ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
سجده ملائکه بر آدم (ع) ,
جنت آدم(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تفسير القرآن الكريم، نام تفسيرى از ملاصدراى شيرازى (متوفاى 1050ق) است كه شامل مجموعهاى از تفاسير برخى سورههاى قرآن كريم و به زبان عربى مىباشد. وى اين تفاسير را بهصورت رسالههاى پراكنده و در مدتى كمتر از بيست سال نوشت. ملاصدرا رسايل تفسيرى خود را در فواصل زمانى گوناگون نوشته است؛ ازاينرو، در شيوه كار او اختلافاتى وجود دارد. برخى از آنها مختصرترند و او در آنها از شيوه مفسران چندان دور نشده است؛ مثلاً، در تفسير سوره بقره، به تبعيت از «مجمع البيان»، بخش ادبى را از بقيه مطالب، كه آنها را «معنى» ناميده، جدا كرده است. برخى ديگر از تفاسير او مفصّل و به شيوه تفاسير ذوقى عرفانىاند؛ بهخصوص رسالههايى كه در اواخر عمرش نوشته است... ملاصدرا عالم را سهگونه (دنيا، آخرت و عالم الاهيت) مىدانسته و عقيده داشته است كه الفاظ قرآن نيز گاهى بر پديدارهاى آشكار و محسوس (دنيا)، گاهى بر سرّ (حقيقت و باطن آخرت) و گاهى بر سرِّ سرّ (باطنِ باطن يا عالم الاهيت) دلالت دارند؛ به همين علت، او از كسانى كه تفسير قرآن را فقط محدود به بحثهاى لغوى و ادبى و قرائت و نقلِ روايت مىدانند، انتقاد كرده و آنان را «أهل القول و العبارة» يا پرستندگان و بندگان مذاهب و آرا و خواهندگان نفس و هوا خوانده است... ملاصدرا در تفسير، ابتدا به سراغ تفاسير و عقايد پيروان هريك از فرقهها، حتى آنهايى كه با مذاق او سازگار نبودهاند، رفته و به اين ترتيب، به شيوه اغلب مفسران به بحثهاى صرفى و نحوى و بلاغى و روايى و اختلاف قرائت و اقوال صحابه و تابعين پرداخته و گاه آنها را نقد كرده است. وى در اين موارد، از تفاسير مشهور، مانند تفسير نيشابورى، بيضاوى، ثعالبى، على بن ابراهيم قمى و خصوصاً كشاف زمخشرى و مجمع البيان بهره گرفته است (تفسير القرآن الكريم، جاهاى متعدد). ملاصدرا در موارد بسيار، براى تفسير آيات، از ديگر آيات استفاده كرده؛ مثلاً، در تفسير سوره حمد كه مجموعاً هفت آيه دارد، بيش از صد بار به آيات ديگر استناد كرده است... در مرحله دوم تفسير قرآن، ملاصدرا مطالبى از خود يا كسانى كه آنها را «أهل الكشف و الإشارة» يا «أهل اللّه» ناميده، آورده است. اين مطالب، مشتمل بر لطايف عرفانى و حكمىاند. در اين مرحله، او از سخنان خواجه عبداللّه انصارى، بايزيد بسطامى، جُنَيد بغدادى، سهل تُستَرى و خصوصاً از غزالى، ابن عربى و شارحان آثار ابن عربى، مانند صدرالدين قونوى و قيصرى، استفاده كرده و آراى آنان را با لحنى ستايشآميز نقل نموده... و از اشعار عرفانى مولوى و عطار و سنايى، كه آنها را از حكيمان شمرده، نيز بهره گرفته است... ملاصدرا برخى اشعار فارسى خود را نيز در ضمن تفاسيرش آورده است... او به آرا و آثار فيلسوفان اسلامى و پيش از اسلام نيز توجه كرده و آنان را ستوده است. وى از رساله نيروزيه ابوعلى سينا، كه او را استاد فيلسوفان مسلمان خوانده، مطالب فراوانى در تفسير حروف مقطعه نقل كرده... و از كتاب اثولوجيا، منسوب به ارسطو، مطالبى درباره نشئههاى سهگانه انسان نقل نموده و آن را با قرآن تطبيق داده است... ملاصدرا ارسطو را نيز ستوده؛ چندانكه از پيامبر اكرم نقل كرده كه در حق او فرمودهاند كه او پيامبرى از پيامبران بود و قوم وى قدرش را نشناختند... وى آيه 122 سوره انعام را با نظريه فُرفوريوس، كه او را پيشواى مشائيان و بزرگترين شاگرد ارسطو معرفى كرده، تطبيق داده است... به نظر ملاصدرا، حكيمان يونانىِ پيش از افلاطون مصداق آيه «... رِجالٌ صَدَقوُا ما عاهَدُوا اللّهَ عَلَيْهِ...»... بودند و با روانهاى پاك و دلهاى طاهر به معراج رفتند. او حكيمان را اهل بيت حكمت دانسته - همانگونه كه امامان، اهل بيت نبوت و ولايتند - و بر ايشان درود فرستاده است... ملاصدرا، در ضمن تفاسيرش، بسيارى از عقايد فلسفى و عرفانى خود را مطرح كرده و با استناد به آيات قرآن، بر صحت آنها استدلال نموده است. ملاصدرا دلايل معتقدان به دائمى نبودن دوزخ را بهتفصيل و بهگونهاى تأييدكننده نقل نموده و از فتوحات و فصوص و شرح قيصرى بر فصوص، مطالب بسيارى آورده و حديثى از رسول اكرم و سخنى از ابن مسعود در تأييد آن ذكر كرده، ولى پاسخ مخالفانِ آنان را تنها در دو سه سطر نقل نموده است... البته ملاصدرا در پارهاى از آثار خود عقيدهاى برخلاف اين نظريه اظهار داشته است... ملاصدرا عظمت افراد را ملاك درستى آراى ايشان ندانسته و كسانى را كه بهعنوان پيشوايان دين، معتقدات خود را بر پايه تقليد از ديگران نهادهاند و كسانى را كه عقايد دينى را با استناد به معجزه و سخنان ديگران ثابت مىكنند، نكوهش كرده است... به عقيده وى، كمال و عبوديت در آزادگى فكرى است... كتاب حاضر، شامل هفت جزء مىباشد. در جزء اول، در قسمت مقدمه، به معرفى مؤلف، حكمت، مباحث مهم در حكمت متعاليه، همچنين اساتيد، شاگردان، تأليفات و روش تفسيرى ملاصدرا و... پرداخته شده است. جلد اول كتاب، شامل تفسير سوره فاتحه و قسمتى از سوره بقره است. در جلد دوم، از آيه 17 تا آيه 33 و در جلد سوم، از آيه 34 تا آيه 65 سوره بقره، تفسير شده است. جلد چهارم، مشتمل بر تفسير آية الكرسى و آيه نور (آيه 35) از سوره نور است. در جلد پنجم، به تفسير سوره «يس»، پرداخته شده است. در جلد ششم، تفسير سوره سجده و حديد، در جلد هفتم، تفسير سورههاى واقعه، جمعه، طارق، اعلى و زلزال را مشاهده خواهيم كرد. روش مؤلف در تفسير چنين است كه مثل عامه مفسرين به مفردات آيات پرداخته، اختلافات قرآئات را ذكر مىكند و به نقد آنها مىپردازد، سپس به تحقيقى كه از ايشان يا ديگر محققان از اهل حق بوده، اشاره مىنمايد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير القرآن الكريم المجلد 3
نویسنده:
صدرالدين محمد بن ابراهيم شيرازي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
تعلیم آدم(ع) ,
خلق آدم (ع) ,
سوره بقره ,
تفسیر فلسفی ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر عرفانی ,
تفسیر امامیه ,
حقیقت آدم علیه السلام ,
مقام آدم(ع) ,
آیه فتلقی آدم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تفسير القرآن الكريم، نام تفسيرى از ملاصدراى شيرازى (متوفاى 1050ق) است كه شامل مجموعهاى از تفاسير برخى سورههاى قرآن كريم و به زبان عربى مىباشد. وى اين تفاسير را بهصورت رسالههاى پراكنده و در مدتى كمتر از بيست سال نوشت. ملاصدرا رسايل تفسيرى خود را در فواصل زمانى گوناگون نوشته است؛ ازاينرو، در شيوه كار او اختلافاتى وجود دارد. برخى از آنها مختصرترند و او در آنها از شيوه مفسران چندان دور نشده است؛ مثلاً، در تفسير سوره بقره، به تبعيت از «مجمع البيان»، بخش ادبى را از بقيه مطالب، كه آنها را «معنى» ناميده، جدا كرده است. برخى ديگر از تفاسير او مفصّل و به شيوه تفاسير ذوقى عرفانىاند؛ بهخصوص رسالههايى كه در اواخر عمرش نوشته است... ملاصدرا عالم را سهگونه (دنيا، آخرت و عالم الاهيت) مىدانسته و عقيده داشته است كه الفاظ قرآن نيز گاهى بر پديدارهاى آشكار و محسوس (دنيا)، گاهى بر سرّ (حقيقت و باطن آخرت) و گاهى بر سرِّ سرّ (باطنِ باطن يا عالم الاهيت) دلالت دارند؛ به همين علت، او از كسانى كه تفسير قرآن را فقط محدود به بحثهاى لغوى و ادبى و قرائت و نقلِ روايت مىدانند، انتقاد كرده و آنان را «أهل القول و العبارة» يا پرستندگان و بندگان مذاهب و آرا و خواهندگان نفس و هوا خوانده است... ملاصدرا در تفسير، ابتدا به سراغ تفاسير و عقايد پيروان هريك از فرقهها، حتى آنهايى كه با مذاق او سازگار نبودهاند، رفته و به اين ترتيب، به شيوه اغلب مفسران به بحثهاى صرفى و نحوى و بلاغى و روايى و اختلاف قرائت و اقوال صحابه و تابعين پرداخته و گاه آنها را نقد كرده است. وى در اين موارد، از تفاسير مشهور، مانند تفسير نيشابورى، بيضاوى، ثعالبى، على بن ابراهيم قمى و خصوصاً كشاف زمخشرى و مجمع البيان بهره گرفته است (تفسير القرآن الكريم، جاهاى متعدد). ملاصدرا در موارد بسيار، براى تفسير آيات، از ديگر آيات استفاده كرده؛ مثلاً، در تفسير سوره حمد كه مجموعاً هفت آيه دارد، بيش از صد بار به آيات ديگر استناد كرده است... در مرحله دوم تفسير قرآن، ملاصدرا مطالبى از خود يا كسانى كه آنها را «أهل الكشف و الإشارة» يا «أهل اللّه» ناميده، آورده است. اين مطالب، مشتمل بر لطايف عرفانى و حكمىاند. در اين مرحله، او از سخنان خواجه عبداللّه انصارى، بايزيد بسطامى، جُنَيد بغدادى، سهل تُستَرى و خصوصاً از غزالى، ابن عربى و شارحان آثار ابن عربى، مانند صدرالدين قونوى و قيصرى، استفاده كرده و آراى آنان را با لحنى ستايشآميز نقل نموده... و از اشعار عرفانى مولوى و عطار و سنايى، كه آنها را از حكيمان شمرده، نيز بهره گرفته است... ملاصدرا برخى اشعار فارسى خود را نيز در ضمن تفاسيرش آورده است... او به آرا و آثار فيلسوفان اسلامى و پيش از اسلام نيز توجه كرده و آنان را ستوده است. وى از رساله نيروزيه ابوعلى سينا، كه او را استاد فيلسوفان مسلمان خوانده، مطالب فراوانى در تفسير حروف مقطعه نقل كرده... و از كتاب اثولوجيا، منسوب به ارسطو، مطالبى درباره نشئههاى سهگانه انسان نقل نموده و آن را با قرآن تطبيق داده است... ملاصدرا ارسطو را نيز ستوده؛ چندانكه از پيامبر اكرم نقل كرده كه در حق او فرمودهاند كه او پيامبرى از پيامبران بود و قوم وى قدرش را نشناختند... وى آيه 122 سوره انعام را با نظريه فُرفوريوس، كه او را پيشواى مشائيان و بزرگترين شاگرد ارسطو معرفى كرده، تطبيق داده است... به نظر ملاصدرا، حكيمان يونانىِ پيش از افلاطون مصداق آيه «... رِجالٌ صَدَقوُا ما عاهَدُوا اللّهَ عَلَيْهِ...»... بودند و با روانهاى پاك و دلهاى طاهر به معراج رفتند. او حكيمان را اهل بيت حكمت دانسته - همانگونه كه امامان، اهل بيت نبوت و ولايتند - و بر ايشان درود فرستاده است... ملاصدرا، در ضمن تفاسيرش، بسيارى از عقايد فلسفى و عرفانى خود را مطرح كرده و با استناد به آيات قرآن، بر صحت آنها استدلال نموده است. ملاصدرا دلايل معتقدان به دائمى نبودن دوزخ را بهتفصيل و بهگونهاى تأييدكننده نقل نموده و از فتوحات و فصوص و شرح قيصرى بر فصوص، مطالب بسيارى آورده و حديثى از رسول اكرم و سخنى از ابن مسعود در تأييد آن ذكر كرده، ولى پاسخ مخالفانِ آنان را تنها در دو سه سطر نقل نموده است... البته ملاصدرا در پارهاى از آثار خود عقيدهاى برخلاف اين نظريه اظهار داشته است... ملاصدرا عظمت افراد را ملاك درستى آراى ايشان ندانسته و كسانى را كه بهعنوان پيشوايان دين، معتقدات خود را بر پايه تقليد از ديگران نهادهاند و كسانى را كه عقايد دينى را با استناد به معجزه و سخنان ديگران ثابت مىكنند، نكوهش كرده است... به عقيده وى، كمال و عبوديت در آزادگى فكرى است... كتاب حاضر، شامل هفت جزء مىباشد. در جزء اول، در قسمت مقدمه، به معرفى مؤلف، حكمت، مباحث مهم در حكمت متعاليه، همچنين اساتيد، شاگردان، تأليفات و روش تفسيرى ملاصدرا و... پرداخته شده است. جلد اول كتاب، شامل تفسير سوره فاتحه و قسمتى از سوره بقره است. در جلد دوم، از آيه 17 تا آيه 33 و در جلد سوم، از آيه 34 تا آيه 65 سوره بقره، تفسير شده است. جلد چهارم، مشتمل بر تفسير آية الكرسى و آيه نور (آيه 35) از سوره نور است. در جلد پنجم، به تفسير سوره «يس»، پرداخته شده است. در جلد ششم، تفسير سوره سجده و حديد، در جلد هفتم، تفسير سورههاى واقعه، جمعه، طارق، اعلى و زلزال را مشاهده خواهيم كرد. روش مؤلف در تفسير چنين است كه مثل عامه مفسرين به مفردات آيات پرداخته، اختلافات قرآئات را ذكر مىكند و به نقد آنها مىپردازد، سپس به تحقيقى كه از ايشان يا ديگر محققان از اهل حق بوده، اشاره مىنمايد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 322
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید