جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه و منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 152
عنوان :
فلسفه تربیتی کانت
نویسنده:
طیبه ماهروزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
آموزش و پرورش
,
علوم انسانی
,
آموزش و پرورش
,
اخلاق
,
فلسفه آموزش و پرورش
,
فلسفه کانت
,
فلسفه و منطق
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
کانت، امانوئل
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
کانت، امانوئل
,
کانت، امانوئل
,
کانت، امانوئل
,
کانت، امانوئل
چکیده :
کانت را بزرگترین فیلسوف اروپائی پس از ارسطو دانستهاند. در حقیقت میتوان فلسفه او را مبداء تاریخ تفکر جدید دانست . از اواخر قرن هجدهم به بعد در زمینه فلسفه کمتر فیلسوفی است که آراء او به طور مستقیم یا غیرمستقیم متاثر از فلسفه کانت نبوده باشد. کانت محصول عصر روشنگری و مبلغ آن است . شناخت کانت مستلزم آگاهی به تاریخ فکری و فرهنگی اروپاست . از دیرباز یکی از مسائل مهم فلسفه مساله معرفتشناسی بوده است . کانت در مساله شناسائی جایگاهی خاص دارد. به نظر او، مابعدالطبیعه با مساله شناسائی آغاز میشود و با آن نیز پایان میپذیرد. او با تقسیم عقل به عقل نظری و عقل عملی به تفکیک دو حوزه علم و دین پرداخت . به نظر او عقل نظری به شناخت عالم محسوسات و عقل عملی به شناخت عالمی ورای عالم محسوسات میپردازد. فلسفه تربیتی کانت از دو جهت حائز اهمیت است : یکی از لحاظ معرفتشناسی و دیگری از حیث ارزششناسی و فلسفه اخلاق او. چون کانت فیلسوفی دقیق و ژرفاندیش است ، در آراء تربیتی او نیز چنین دقت و عمقی یافت میشود. نظریات کانت در زمینه کسب معرفتشناسی از تصور او از عقل نظری است ، و تربیت اخلاقی او از عقل عملی یا فلسفه اخلاق او نشات گرفته است . کانت تعلیم و تربیت را در سه دوره - تربیت جسمانی، تربیت ذهنی و تربیت اخلاقی - بررسی کرده است . به نظر او تربیت جسمانی به منظور تربیت ذهنی، یعنی رشد و شکوفائی فکر و اندیشه صورت میگیرد و مقصود از تربیت ذهنی نهایتا تربیت اخلاقی است که بالاترین مرتبه تربیت است . آزادی اراده از ارکان تعلیم و تربیت کانت است . وی هدف غائی تعلیم و تربیت را تکون منش آدمی میداند که جر در سایه آزادی ممکن نخواهد بود. تربیت عملی هنگامی صورت میگیرد که فرد سه دوره مزبور تربیت را طی کرده و وارد مرحله بزرگسالی شده است . کانت در تربیت عملی به تبیین تربیت دینی و تربیت جنسی پرداخته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر ایده (مثل) افلاطون بر فلسفه سهروردی
نویسنده:
غلامرضا صادقی جوزانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
افلاطون
,
علوم انسانی
,
اثر
,
مُثُل افلاطونی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه و منطق
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحییبن حبش
چکیده :
ستایشبیهمتا شایسته اوستکه هستی و هر چه هستاز بود او بود.بدیهی استکه سهروردی یکی از بزرگان فلاسفه مسلمان استو شان و مقام فلسفی او همپایه کسانی همچون ابنسینا و صدرالمتالهین شیرازی است . از همین رو بررسی و تحقیق و آثار و اندیشههای وی کاری شایسته و درخور است .سهروردی خود را احیاگر اندیشههای فیلسوفان و حکمای باستان میخواند و بارها در آثار خود به نام بزرگانی چون فیثاغورس ، انباذقلس ، امپدکلس ، زردشت ، هرمسو افلاطون اشاره میکند.از طرفدیگر افلاطون نیز یکی از سرآمد فلاسفه جهان استطوری که اندیشههاو افکار او بعد از گذشتقرون متمادی هنوز مورد توجه و عنایتبزرگترین اندیشمندان جهان است .سهروردی مدعی است ، پیرو آراء و افکار فلسفی افلاطون است . آشکار استکه یکی از مهمترین اندیشههای فلسفی افلاطون "نظریه ایده" میباشد که دیگر جز فلسفه او را تحتتاثیر قرار داده است .نظریه ایده در فلسفه اسلامی "مثل افلاطونی" نام گرفته استکه سهروردی از آن با عنوان "اربابانواع" نام میبرد و علاوه بر پذیرشآن دلایلی بر اثباتآنها اقامه میکند.نوشتار حاضر به فراخور موضوع به تحقیق و بررسی این مساله میپردازد و در حد توان، میکوشد، تا چگونگی طرح و تاثیر نظریه ایده را در فلسفه سهروردی بررسی نماید.شیوه و روشتحقیق این نوشتار چنین استکه نخستنظریه ایدهی افلاطون مطرح گردیده و حتیالمقدور سعی شده تا بیشتر مطالبمستند به آثار خود افلاطون باشد.ضمن آنکه تلاششده تا سایر منابع مربوط فراموشنشود و پساز آن عقیده سهروردی در باره اربابو موضع او در قبال مثل افلاطونی (ایدهها) مورد بحثو تحقیق قرار گرفته است .نگارنده در حد توان ناچیز خود کوشیده تا تشابهاتو تمایزاتاین دو عقیده (ایدهها و اربابانواع) را با یکدیگر مشخصنماید.لازم به ذکر استکدر عین تمرکز تحقیق بر موضوع مورد نظر، به دلیل فاصله زمانی قابل توجه بین افلاطون و سهروردی، ناگزیر، سیر تحول ایدهها در چند حوزه فلسفی مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است .یکی از مهمترین این حوزهها، حوزه نوافلاطونی (و مخصوصا افلوطین) میباشد.افلوطین یکی از دانشمندان و صاحبنظران بزرگدنیای قدیم استکه در افکار فلاسفه اسلامی (از جمله سهروردی) تاثیر زیادی داشته است .همچنین منابع ایرانی تفکر سهروردی در این باره (اربابانواع) مورد توجه و ملاحظه قرار گرفته که این توجه به دو دلیل عمده میباشد: الف - سهروردی در آثار خود بارها از حکمتایرانیان باستان (حکمتخسروانی) نام میبرد.و خود را احیاگر اندیشههای آنان میداند تا جایی کدر مقدمه "حکمهالاشراق" مهمترین تقسیم فلسفی خود یعنی نور و ظلمترا روشحکمای ایران باستان میداند. ب - بعضی بزرگان اعتقاد دارند که میان فلسفه افلاطون و حکمتایرانی ارتباط وجود دارد و افلاطون از اندیشههای فلسفی - دینی حکمای ایران باستان متاثر بوده است .اندیشههای اشراقی سهروردی میتواند در قرن حاضر بصورتیکنظام فلسفی سازگار و استوار بر اصول و قواعد اشراقی مشخصو متقن رواج یابد.فلسفه اشراق به عنوان روشفلسفی جدا از فلسفه مشائی باید مورد توجه و عنایتخاصی قرار گیرد و بیشاز آنچه هستبه آن پرداخته شود، تا جایگاه واقعی خویشرا بدستآورد.امید استنوشتار حاضر بتواند گامی هر چند کوچکدر راه اعتلاء و زنده نگه داشتن افکار و اندیشههای این فیلسوفبزرگو "شهید فرهنگملی ایران" بردارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه دکارت (ترجمه چهار فصل از کتاب دکارت اثر آنتونی کنی با یک مقدمه تحلیلی)
نویسنده:
حبیب اله کا ظم خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
عقلگرایی
,
علوم انسانی
,
دکارت
,
شک دکارتی
,
فلسفه و منطق
,
کنی
,
شک روشی
,
پدر فلسفه جدید
,
کنی
,
شک روشی
,
پدر فلسفه جدید
,
کنی
,
شک روشی
,
پدر فلسفه جدید
,
کنی
,
شک روشی
,
پدر فلسفه جدید
چکیده :
سر آنتونی کنی از فیلسوفان تحلیلی معاصر است. وی در یکی از جدیدترین آثار خوددر زمینه تاریخ فلسفه تحت عنواندکارت که موضوع رساله فعلی است ، موضوعات محوری فلسفه دکارت؛ یعنی، معرفت شناسی ، هستی شناسی و فلسفه ذهنرا با عبارات و جملاتی کوتاه ، رسا و در عین حال دقیق ، تحلیل و بررسی کرده است.موضوعات و مسائلی از قبیل شک دکارتی ؛ کوژیتوی دکارت؛ ساختار کوژیتو؛ تفسیرهای برخی از محققان درباره کوژیتو ؛ماهیت کوژیتو،معنای جوهر ؛ اقسام جوهر ؛ ارتباط می اندیشم ، پس هستم و من شیً اندیشنده هستم؛ معنای تصور ؛ اقسام تصور ؛ منشأتصورات ؛ خاصیتهای تصورات؛ ارتباط تصورات با برخی اصطلاحات فنی فلسفه دکارت؛ فرق میان عمل متعلق آن ؛ براهین دکارت بر اثبات وجود خدا ؛معیار عام حقیقت و یقینی بودن ؛ برخی نظریات دکارت در طبیعیات ، وبالاخره نظریه ادراک و رابطه نفس و بدناز جمله مهمترین موضوعات و مسایلی می باشد که در این اثر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و ایمان در مفاتیحالغیب ملاصدرا
نویسنده:
طیبه جورابچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کتاب
,
قرآن مجید
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
عقل(منطق)
,
فلسفه و منطق
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ایمان
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
مفتاتیح الغیب
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
مفتاتیح الغیب
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
مفتاتیح الغیب
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
امروزه این ارتباط و پیوند میان این دو امر الهی (عقل و ایمان) یکی از مسائل مهم و اساسی استکه در فلسفه دین مطرح گردیده که به دنبال خود این سوالاترا نیز دربردارد: آیا عقل قادر به شناختاستو اگر هستتا چه حدی؟ آیا اگر مرزی برای شناختعقلی وجود دارد عقل میتواند ورای آن برود و در حیطه ایمان وارد شود یا نه؟ آیا اعتقاداتدینی قابل اثباتعقلی است ؟ و ... این مسئله نه تنها امروزه مطرح استبلکه در گذشته از همان صدر اسلام هم در کلام و هم در فلسفه اسلامی مطرح شده استکه به دنبال آن هر یکاز نحلههای فلسفی عقیدهای را در این زمینه اتخاذ نمودهاند. ما در اینجا قصد توضیح تکتکآنها به نحو جامع و کامل نداریم زیرا هدفاز این تحقیق بررسی این مسئله در کتاب"مفاتیحالغیب " ملاصدرا میباشد.لذا بیان این مسئله از نظرگاههای مختلفتنها از حیثتاثیری استکه بر این فلسفه گذاشتهاند و نیز از آن جهتاستکه مقدمهای برای ورود این فلسفه باشد تا بتوانیم با دید بازتری وارد این مسئله در فلسفه ملاصدرا شویم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلگرایی در فلسفه غرب
نویسنده:
ابوالحسن موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
عقلگرایی
,
علوم انسانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه و منطق
چکیده :
رساله حاضر دارای شش بخش است ، بخش اول به بیان عقلگرایی در فلسفه قدیم اختصاص دارد. بحث از زمینههای فکری فلسفه افلاطون آغاز گردیده و پس از بررسی فلسفههای این دوره، عقلگرایی نزد آنان تبیین شده است . در بخش دوم، ضمن بحث از فلسفه مسیحیت ، به نکته برجسته این دوره، یعنی ایمانگرایی پرداختهایم و نحوه تقابل آنرا با عقلگرایی، روشن نمودهایم و همچنین تفکرات عقلگرایانه در این دوره، مدنظر قرار گرفتهاند. در بخش سوم، به مناسبت بحثی که در بخش دوم ارائه شد و به جهت اثرپذیری بعضی از فلاسفه مسیحی از فلاسفه اسلامی، به بیان دیدگاه متکلمین و فلاسفه اسلامی راجع به عقلگرایی در مقابل تجربهگرایی در فلسفه جدید مطرح شده است زیرا اصطلاح "عقلگرایی" در اصل در این دوره با افکار رنهدکارت (1596-1650) فیلسوف فرانسوی شروع گردیده است . نزاع میان عقلگرایی و تجربهگرایی در دوره جدید که باب شناختشناسی در فلسفه را گشوده است در سایر مسائل فلسفی نتثیر بسزایی گذارده و باعث گردیده صورتهای متفاوت تجربهگرایی در دوران معاصر، نمودهای متفاوت تجربهگرایی آشکار میگردد. در بخش ششم که آن را پیامد بحث شناختشناسی تلقی میکنیم ضمن پرداختن به مکاتب اخلاقی در حوزه فلسفه اخلاقی، از شناختگرایی اخلاقی در برابر شناخت ناگرایی اخلاقی، سخن به میان آوردهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اگزایستانس ، اثر: کارل یاسپرس
نویسنده:
محمدحسین شرکاء
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
فلسفه و منطق
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
یاسپرس ، کارل
,
یاسپرس ، کارل
,
یاسپرس ، کارل
,
یاسپرس، کارل
چکیده :
فلسفه اگزیستانس (Existence) مانند عقلگرایی و تجربهگرایی عنوانی است که ممکن است باعث سوء فهم گردد. زیرا سیستم معین و حوزهای مشخص ندارد. اغلب فلاسفهای که به آنها این عنوان را دادهاند، خود این عنوان را نمیپذیرند. ریشههای فلسفی این جریان را تا ارسطو و سقراط ترسیم کردهاند و و از نظر مذهبی آن را تالوتر، اگوستین و کتاب عهد عتیق پیگیری کردهاند. ولی بیشک این جریانی است که از افکار کیرکگارد سرچشمه میگیرد. خود وی نیز تحت تاثیر کانت و شلینگ قرارداشت و از طرف دیگر بر ضد هگل بود. کانت از جمله فیلسوفانی است که در این جریان فکری به طور اعم و دریاسپرس بطور اخص تاثیر زیادی داشته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اصالت معنای بار کلی
نویسنده:
محمدباقر بشارتی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
فلسفه و منطق
,
فلسفه بر کلی
,
فلسفه بر کلی
,
فلسفه بر کلی
چکیده :
فلسفه بار کلی یکی از فلسفههاستکه دارای نکاتی زیبا و عمیق استاز بارزترین اموری که به زیبائی این فلسفه اصالتمعنای میافزاید ارتباط آن با فلسفه الهی استو رد فلسفه الحادی و ماتریالیستی استکه با انکار ماده که اساسو پایه این فلسفههاستاین نکته را به خوبی روشن میسازد و نکته دیگر ارتباط آن با معرفتشناسی استاساسیترین مسئله در فلسفه چه در بحثهای وجودشناسی و چه شاخههای دیگر آن معرفتشناسی استدر این پایاننامه به مسائل فوق پرداخته شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام صادق (ع) و حکمت الهی
نویسنده:
محمدامین شاهجویی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
شیعه
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
امام صادق (ع)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه و منطق
,
جعفر بن محمد، امام ششم
,
جعفر بن محمد، امام ششم
,
جعفر بن محمد، امام ششم
چکیده :
درتوضیحات کلى مربوط به فلسفه اسلامى، هرگز به نقش واهمیت تعیین کننده اندیشه شیعى در پیشرفت اندیشه فلسفى در اسلام، التفاتى نشده است. کلام و فلسفه شیعى با احادیث امامان آغاز و تا تفسیرهاى آن مأثورات در طى سده ها بسط پیدا مى کند. روش فلسفى شیعه، همان است که در کتاب و سنت، نمونه هاى بارز و بسیارى از بحث هاى آن موجود است. معرف یک بحث فلسفى این است که با استمداد از یک سلسله قضایاى بدیهى یا نظرى که مولود همان بدیهیات است (افکارى که شعور و درک انسانى نمى تواند در آنها به خود، شک و تردیدى راه دهد) با منطق فطری، در کلیات جهان هستى بحث کرده و به این وسیله به مبدأ آفرینش جهان و کیفیت پیدایش و آغاز و انجام آن پی برده شود. این گونه بحث را در کتاب و سنت به حد وفور مى توان پیدا کرد. در سنت، اخبار بى شمارى در اقسام معارف اسلامى از مبدأ و معاد، از طرق شیعه، از پیامبر اکرم و اهل بیت گرامى او به سبک و روش فدسفى نقل شده است. از جمله در کلام پیشواى ششم شیعه، مطالب زیادى از این قبیل پیدا مى شود و به بقیه علوم عقلى نیز در کتاب و سنت، تحریض و ترغیب شده است. در فلسفه، نظر به این که بحث شیعه در حقایق معارف با روش تحلیل و انتقاد و کنجکاوى عقلى آزاد بود، و بحث هاى عمیق فلسفى در کلام پیشوایان این طایفه به حد وفور وجود داشت، این طایفه نسبت به بقیه طوایف اسلامى، استعداد بیشترى نسبت به فراگرفتن فلسفه داشتند، و از این رو هنگامى که کتب فلسفى یونان و غیر آن به عربى ترجمه شد و کم و بیش در میان مسلمین رواج یافت (با این خصوصیت که مطالب فلسفى در خور افهام همگانى نیست) در نفوس شیعه نسبت به دیگران، تأثیرى عمیق تر داشته و نقشى روشن تر می بست. روایاتى که براى زندگى معنوى و تفکر فلسفى داراى اهمیت اند، دو دسته اند: یک دسته، روایاتى است که مراتب کمال انسانیت و درجات قرب و ولایت را وصف کرده و توضیح مى دهد، و دسته دیگر که عدد ان بیشتر است، روایاتى است که حقایق هستى را از توحید ذات حق و وصف صفات شریفه او و پیدایش آفرینش و نظام هستی و رجوع همه به سوی حق بع دقیق ترین وجهی وصف کرده و از راه استدلال عقلی ثابت می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد آرا السدیر مک اینتایر در فلسفه اخلاق
نویسنده:
حمید شهریاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
اخلاق
,
نوگرایی
,
فلسفه و منطق
,
مک اینتایر، السدیر
,
فلسفه اخلاقی
چکیده :
السدیر مک اینتایر در سال 1929 در یک خانواده اسکاتلندی به دنیا آمد و بیشتر تحصیلات خود را در انگلستان گذراند. او ابتدا در انگلستان و اینک در آمریکا تدریس دارد. اهمیت وی در رویکرد انتقادیش به فرهنگ رایج در غرب است. از این میان بیش از همه به نقد عاطفه گروی، سودگروی، لیبرالیسم و مدرنیسم در اخلاق و سیاست توجه نموده است، به طوریکه او را یکی از بزرگترین منتقدان لیبرالیسم غربی می دانند.وی را یکی از مدافعان جدی ارسطوگروی که یکی از ریشه های تفکر اخلاق دینی است محسوب می دارند. از این جهت به دید متدینان به ویژه اندیشمندان مسیحی ، یهودی و مسلمان جایگاه مک اینتایر در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست معاصر در خور توجه خاص است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی مساله حمل در فلسفه اسلامی و معرفت شناسی کانت
نویسنده:
مرتضی میرباقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
کانت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
حمل
,
فلسفه و منطق
,
تجزیه و تحلیل تطبیقی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
وجود (معرفت شناسی)
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
کانت، امانوئل
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
مساله شناخت یا بحث معرفت در مقایسه با سایر مباحث فلسفی از اهمیت بسزائی برخوردار است . با عنایت به ضرورت تلاش عقلی و فلسفی برای حل مسائل مربوط به شناخت هستی و با توجه به جایگاه ویژه مساله حمل در شناخت عقلانی انسان نسبت به جهان خارج، حمل یکی از مسائل مهم انتولوژی در فلسفه به شمار میآید زیرا حمل به معنای این همانی در "استی" و "هستی" است و ما به وسیله حمل است که رابطه میان ذهن و عین و علم و معلوم و موضوع و محمول را تبیین مینماییم. این موضوع در حوزه فلسفه نظری کانت و در قسمت تحلیل استعلایی و در بخش تقسیم احکام و قضایا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . کانت در یک تقسیمبندی کلی، احکام و قضایا را به دو دسته تحلیلی و ترکیبی تقسیم مینماید، این تقسیمبندی همانند تفکیکی است که فلاسفه اسلامی کاملا با حکم تحلیلی نزد کانت منطبق است ، همچنین بر حسب تعریف حمل شایع صناعی مساوی با احکام ترکیبی است . وجه مشابهتی که بین احکام ترکیبی و حمل شایع وجود دارد این است که چون موضوع و محمول در آنها مغایرت ماهوی با یکدیگر دارند، برای اینکه با یکدیگر متحد شوند به یک امر ثالثی نیاز دارند. این امر ثالث گاهی به گونهای است که رابطه محمول با موضوع را ضروری میگرداند و گاهی غیرضروری. در فلسفه کانت قضایای ضروری را تالیفی ماتقدم و در فلسفه اسلامی حمل شایع بالذات مینامند. هر دو فلسفه احکام و قضایای علمی را از اینگونه قضایا به شمار میآورند. کانت سر امکان این قضایا و یا به تعبیر دیگر امر ثالثی که باعث ایجاد رابطه ضروری بین محمول و موضوع میگردد را با توسل به ویژگیهای دستگاه فاهمه آدمی یعنی شهود حسی و مقولات فاهمه توجیه مینماید در حالی که فلاسفه اسلامی با تمایز بین مقومات موضوع و عوارض ذاتی موضوع و تفکیک بین ذاتی باب ایساغوجی و ذاتی باب برهان ثابت میکنند که عقل میتواند با مقایسه و سنجش بین مفاهیم موجود در ذهن - که میتوانند حاکی از امور واقعی باشند - به نسبت ضرورت و قطعیت بین موضوع و محمول پی ببرد. گاهی این مقایسهها مستقیم و ساده انجام میشود و گاه با تشکیل قیاسات و براهین عقلی تواءم میگردد. از دیگر موارد قابل بررسی در باب احکام و قضایای وجودی است : یعنی قضایایی که محمول آنها "موجود" میباشد. از شعارهای معروف فلسفه کانت انکار وجود محمولی و انحصار وجود، در "وجود رابط" است . فلاسفه اسلامی هر چند همانند کانت به وجود روابط قائل هستند اما برخلاف وی تماما به وجود محمولی اذعان داشته و آن را یکی از امهات مسائل فلسفی به شمار میآورند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 152
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید