جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
فضایل اخلاقی
>
عدالت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 164
عنوان :
اخلاق اقتصادی (معیشت)
نویسنده:
غلامعلی معصومی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تولید
,
علم اقتصاد
,
ضوابط اخلاقی
,
اخلاق اقتصادی
,
اقتصاد اسلامی و اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اقتصاد اسلامی
,
تعالیم اقتصادی اسلام
,
اخلاق معیشت
,
توزیع
,
مصرف
کلیدواژههای فرعی :
نظریه اقتصادی آدام اسمیت ,
سعادت انسان در اسلام ,
تجارت در تعالیم اقتصادی اسلام ,
تولید در تعالیم اقتصادی اسلام ,
طلب رزق در تعلیم اقتصادی اسلام ,
تولید در تعالیم اقتصادی اسلام ,
توزیع در تعالیم اقتصادی اسلام ,
مصرف در تعالیم اقتصادی اسلام ,
فقر و غنا در تعالیم اقتصادی اسلام ,
رزق مقدر در تعالیم اقتصادی اسلام ,
کار در در تعالیم اقتصادی اسلام ,
آیه 030 بقره ,
توکل ,
زهد ,
عدالت ,
احسان ,
قناعت ,
حب ذات ,
نکوهش دنیا ,
اخلاق اقتصاد اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
علم اقتصاد در بستر فلسفة اخلاق متولد شد و رشد نمود و به صورت یکی از شاخصه های اخلاق مطرح گردید. اسلام به عنوان یک دین جامع از ابتدای ظهورش تمامی فعالیت های اقتصادی را با ارزش های اخلاقی توأم نموده است. دنیا یعنی وابسته بودن انسان به امکانات دنیوی را نکوهش فرموده اما انجام کار اقتصادی را عبادت و وظیفة فرد مسلمان شمرده است. توزیع نامناسب را معلول سرکشی و ناسپاسی انسان ها دانسته و برای رفع آن تعالیم زیادی وضع فرموده است. برخی از این آموزه ها عبارت است از: تحریم کنز، نکوهش تکاثر، نکوهش غش و احتکار، توصیه به مواسات و احسان.در حوزۀ مصرف نیز ضوابط اخلاقی مانند: تحریم اسراف و تبذیر و اتراف، نکوهش نیازهای کاذب، توصیه به تقدیر معیشت و اعتدال و قناعت و انفاق از جمله مصادیق اخلاق اقتصاد در اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل وپیامدهای انحراف از عدالت اجتماعی در قرآن
نویسنده:
مریم شقاقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
انحراف از عدالت
,
علوم انسانی
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
قرآن
,
پیامد ها
,
قسط
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عدالت(فقه)
,
ظلم
,
عدالت
چکیده :
چکیدهعدل میانه و وسط قرارگرفتن ورعایت اعتدال بین دوطرف افراط وتفریط درهمهى اموراست،وبه اعتبارى نهادن هرچیزىدرجاىخودش است. عدالت ازبنیادیترین مفاهیم دراندیشه اسلامی واجرای عدالت ازوظایف همه انبیاءالهی است. دراین بین افرادی ازعدالت سرپیچی کرده یاازآن منحرف شدهاند. دلایل این انحراف درخلال آیات قرآن کریم به طورپراکنده ذکرشده است.باتوجه به آیات قرآن،دودسته عوامل فردی واجتماعی انحراف از عدالت و پیامدهای ناشی از آن مورد بررسی قرار گرفته است.ازجمله عوامل فردی انحراف ازعدالت می توان به گرایشها ودشمنیهای افراطی،رشوه وپارتی،گواهی وشهادت دروغ ،نفاقگری، کمفروشی،ترک امربه معروف ونهی ازمنکر،اعتمادبه ستمکاران،ربا،خودبینی وخودستایی،آمیختگی حق باباطل وسرپیچی از فرمان حاکم اشاره نمود.موانع اجتماعی عدالت نیزهمچون بدعتگذاری توسط مسئولان،محقق نکردن حکم درباره خود،نداشتن جدیت وتلاش، نشناختن ورعایت نکردن حقوق یکدیگر ، عدم احساس مسئولیت وتعهد ودردمندی دربرابرستم، خودداری مردم ازگفتن حرف حق ومشورت باحاکمان،قاطعیت نداشتن رهبردراجرای عدالت وازجمله اهداف منحرفان ازعدالت اجتماعی، حب دنیا، غرور و حفظ موقعیت است.انحراف ازعدالت نیزپیامدهایی دارد؛ازجمله : گمراه یوحرکت درمسیرباطل،مبغوض خداواقع شدن،نابودی برکتها،سلطه ستمگران واشرار، ازدست دادن یاری الهی و از بین رفتن امنیت. کلید واژه: عدالت، عدالت اجتماعی، ظلم، قرآن، انحراف از عدالت، حق، قسط، پیامدها.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهادت حق و باطل ، ویژگی ها و آثار آن از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
انسیه ذوقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شاهد
,
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عدالت
,
شهادت حق
,
شهادت باطل (زور)
چکیده :
اینپایان نامه در قالب ششفصلبه بررسیویژگی ها و آثار شهادت حق و باطلپرداخته است . ماحصل مطلب آنکه : لازمه ی برپایی عدالت،به عنوان یکی از مهمترین رسالت های انبیاء، اقامه شهادت حق در راه خدا و نهی از کتمان آن به منظور رعایت حقالله و حقالناس میباشد.از مهترینلوازمو ویژگیهایشهادت حق "بر طبق آیات و روایات " بعد از ایمان به خدا، قیام به عدالت،جلب رضایتخداوند در شهادتحق، و عدمپیروی از هوای نفس است.از عمده ترین مصادیق شهادت حق عبارتند از : شهادت خداوند و ملائکه و انبیاء و اوصیاء الهی بر یگانگی آفریدگار در جهان هستی و قیام پروردگار به عدالت در آفرینش، ایمان بهحقانیت نبوت و رسالت پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان (ع) و رعایت پیمان الهی در این امر می باشد. شهادت خداوند و ملائکه در اثبات حقانیت قرآن و نزول الهی آن و نیز شهادتمومنین در راستای حفظ حق الناس و اصلاح معاملات بین مردم . از سوی دیگر ، برخی از مصادیق شهادت باطل ،عبارتند از:شهادت به دروغ، کتمان شهادت،لهوالحدیث و تهمتمی باشد.آثار مهم شهادت حق در برپایی قسط وعدل و قوام جامعه اسلامی ،اصلاح امور مردم،اصلاح دین و تحکیم اعتقادات و رستگاری اخروی نمود می یابد. واژه های کلیدی: شهادت ، شهادت حق ،شهادت باطل (زور)، شاهد،عدالت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهمترين شاخصههاي فعالان قرآني از منظر قرآن (و سنّت)
نویسنده:
مجید صداقت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
عمل صالح
,
قرآن
,
مفسر
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عدالت
,
هنر و علوم انسانی
,
سنت (اسلام)
,
قاری قرآن
,
مبلغ مذهبی
چکیده :
براي حركت در جهت ايجاد يك جامعهي مطلوب قرآني، يعني جامعه اي كه منطبق با اهداف و آرمانهاي قرآن باشد، نياز به افرادي است كه با بسترسازي مناسب، زمينه هاي لازم را براي آشنايي،انس و عمل به تعاليم قرآن در جامعه فراهم آورند. بديهي است چنين افرادي ، خود بايد بهرهمند از اصيل ترين تعاليم اين كتاب آسماني بوده و منش ، كنش و واكنش ايشان در جامعه نيز نمودي از اسلام واقعي و تعاليم ناب قرآني باشد. بنابراين تبيين شاخصههاي عمومي اين فعالان قرآني و نيز ويژگيهاي خاصِّ اصناف مختلف اين فعالان ضروري به نظر مي رسد.در راستاي همين هدف در اين مجموعه مهمترين شاخصههاي فعالان قرآني با استعانت از قرآن كريم و رهنمودهاي معصومان«ع» ترسيم شده است.اين شاخصهها به « شاخصههاي عامّ فعالان قرآني » و « شاخصههاي خاصّ اصناف مختلف فعالان قرآني » تقسيم شده و هر كدام در فصلي جداگانه مورد بررسي قرار گرفتهاند. در فصل اول به «شاخصههاي عامّ» در سه بخش شامل: حوزهي اعتقادات و معارف (شامل: قرآنشناسي، وليشناسي، بصيرت، يقين، ايمان و اخلاص) حوزهي احوال و ملكات نفساني (شامل: تفكر و تدبر، خوف و رجاء، پند پذيري و عبرتگرفتن، توكل، زهد، جهاد با نفس، تقوا، محبت ، اخلاق نيكو و ...) حوزهي رفتار عملي (شامل: پيشگامي و پيشتازي، عمل صالح، رعايت ظرافتهاي گفتاري، امانتداري، انجام واجبات و ترك محرمات، عدالت، جهاد، تعاون و ...) پرداخته شده است.در فصل دوم « شاخصههاي خاصِّ اصناف مختلف فعالان قرآني» شامل مديران، مبلغان، معلمان، مفسران، قاريان و حافظان ،هر يك در بخشهاي جداگانهاي تبيين شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر شکوفایی اقتصادی حکومت مهدی (عج)در تربیت جامعه دینی
نویسنده:
عنایت اله صفایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد
,
دین
,
علوم انسانی
,
تربیت
,
عدالت
,
تکاثر
,
فقر(احکام اعیان عرفان نظری)
,
حکومت مهدی
چکیده :
چکیدهاز دیدگاه قرآن انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است، و تکامل انسان نیز در گرو پرورش هر دو بعد وجودی اوست. جهت گیری اولیه ی مکاتب الهی و به خصوص شریعت اسلام همواره تربیت انسان و تقویت بنیان های اعتقادی او بوده است.یکی ازاساسی ترین زمینه های تربیت انسان، اوضاع اقتصادی و معیشتی است. نوع زندگی و شیوه های برخورداری از امکانات آن و میزان ثروت و تلقی از آن در شکل گیری تربیت انسان و سلوک او نقش عمده دارد. طبق متون دینی مسلمانان، مال و ثروت مایه ی قوام و استواری جامعه است و در قرآن از آن با تعابیری چون:نعمت، رزق، طیبات، فضل، رحمت، حسنه و خیر یاد شده است و نسبت به کسب آن از راه حلال نیز تحریص و ترغیب شده است. با این حال فقدان آن (فقر) و زیاده خواهی آن (تکاثر) و هدف قرار دادن آن و استفاده ناصحیح و نامعقول آن غالبا زمینه ساز گناهان، جرایم، فسادها، ناهنجاری ها و خسارت های بزرگ و گاه جبران ناپذیری در حیات مادی و معنوی جوامع گردیده است. از نظر کارشناسان اسلامی نظام اقتصادی مطلوب، نظامی است که از یک سوبرآورنده ی نیازها و تأمین کننده رفاه مادی انسان باشد و از سوی دیگر زمینه ساز رشد ارزش های الهی و معنوی و روحی انسان گردد. امری که نظام بشری از ابتدای خلقت تا به امروزموفق به تحصیل آن نشده است و این مهم طبق آیات و روایات فراوان در نظام اقتصادی اسلامو در جامعه مهدویبا حاکمیت عادلانه ی آن حضرت و نیزبا برنامه های گسترده و جامعی که در این زمینه به همراه دارد، محقق می گردد و، بشریت با کمال آزادی و رفاه حقیقی، مسیررشد و کمال وعبودیت و بندگی را با آرامش خاطر طی می نماید.و به رویای دستیابی به مدینه ی فاضله و حیات طیّبه حقیقیهمراه با غنای مادی و معنوی دست خواهد یافت.واژه های کلیدی: اقتصاد، فقر، تکاثر، عدالت، تربیت، حکومت مهدی، دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشروعیت و الزام سیاسی در اسلام
نویسنده:
حیات الله یوسفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت
,
عصمت
,
ولایت
,
فقاهت
,
الزام سیاسی
,
عدالت
چکیده :
مسئله اصلی این است که از نظر فلسفه سیاسی اسلامی و متون دینی اسلام چه مسائلی به عنوان مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و الزام سیاسی شهروندان تعریف میشود؟ روش بحث عمدتا استدلالی (فلسفی کلامی) و استنادات به آیات قرآن است. مشروعیت و الزام سیاسی در یک ارتباط نزدیک بوده، و مشروعیت فرض پیشین الزام سیاسی به حساب میآید. از نظر اسلام، ولایت الهی منشأ و اساس مشروعیت حکومت است. ولایت الهی به حکم «شکر منعم» از ناحیه خداوند و انبیای الهی و امامان معصوم ضرورت اطاعت دارد. ولایت فقهای عادل، مشروعیت و لزوم اطاعت آنان نیز در همین زمینه قابل فهم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی سوره مائده به دنبال چهره نفاق : سال اول، شماره 3 : امامت پژوهی
نویسنده:
مسعود شکوهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منافق
,
اتمام نعمت
,
امامت
,
حدیث غدیر
,
ولایت امام علی(ع)
,
سوره مائده
,
وفای به عهد
,
عهدشکنی
,
نفاق
,
ولایت یهود
,
راه توبه
,
نفاق در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 3 سوره مائده ,
آیه 2 مائده ,
آیه 33 مائده ,
آیه 41 مائده ,
آیه 39 مائده ,
خوردنی ها ,
انابه ,
عدالت ,
آیه 54 مائده ,
آیه 35 مائده ,
پیامبر اسلام و قوم یهود ,
آیه 1 مائده ,
آیه 7 مائده ,
آیه 8 مائده ,
چکیده :
یکی از سوالاتی که دربارۀ واقعۀ غدیر خم ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و گاهی هم از آن سوء استفاده می شود، این است که با وجود انبوه حاضران در غدیر خم چرا بعد از پیامبر به فرمان او در غدیر توجه نشد؟ چه بسا کسانی در مواجهه با این پرسش چنین نتیجه بگیرند که یا آمار بالای حاضران در غدیر اشتباه است یا انتصاب علی(ع) به مقام ولایت دروغ است و این دو قابل جمع نیستند. کسانی که چنین نگاهی به ماجرای غدیر دارند، در ذهن خود پیشاپیش نوعی تقدس را نسبت به صحابۀ پیامبر مفروض گرفته اند؛ به این معنا که اگر واقعا این جمع کثیر از صحابه در روز غدیر حاضر بودند و اگر پیامبر(ص) علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود، محال بود اصحاب او پس از وفاتش با فرمان او مخالفت کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه قرآنی شهید اول به فلسفة سیاسی
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
شیعه
,
شهید اول
,
مشارکت سیاسی
,
فلسفه سیاسی
,
شایستهسالاری
,
شیعه
,
تقیه
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
قضاوت
,
عدالت(فقه)
,
عدالت
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
چکیده :
نویسنده در مقدمه، در پی کشف راز شهادت شهید اول است، در این رابطه شرایط سیاسی، اجتماعی و مذهبی زمان شهید را میشکافد و از اختناق ضد شیعی در حکومت ممالیک پرده برمیدارد، در نهایت تعصّب مذهبی و اتهام سیاسی را در شهادت شهید مؤثر میشناسد. در بخش اصلی مقاله، از عمل سیاسی و تئوری پردازی شهید سخن گفته و مؤلفههای اصلی تفکر سیاسی شهید را برمیشمارد که عبارت است از مبنای شایستهتر گزینی، که خود شایسته سالاری را در سطوح مختلف حکومت، در پی دارد. و در میان شایستگیها عدالت در نگاه شهید مهم مینماید، در بخش دوّم و پایانی نوشته دیدگاه شهید را در باب مشارکت سیاسی توضیح میدهد که به چهارگونه: حراستی، حمایتی، نیابتی و شرکت ولایی در نظامهای طاغوتی، تقسیمپذیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن؛ جمهوریّت و مردمسالارى
نویسنده:
مسعود پورفرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
مقبولیت
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
قرآن
,
جمهوریت
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عدالت(فقه)
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
عدالت
,
رهبرى
,
آزادى
,
مردم سالارى،
,
جامعه دینى
,
قانونمندى
,
نهاد نظارتى
,
مشارکت
چکیده :
نویسنده نخست تعریفى از جمهوریت ارائه مى کند آنگاه به مؤلفه هاى بنیادى و علمى آن مى پردازد. در بخش مؤلفه هاى بنیادى از عناوینى چون: توحید در ساحت اندیشهوزى، عدالت محورى، قانونمندى، آزادى اندیشه، رضایت و مقبولیت عامه بحث مى کند و دربخش مؤلفه هاى عینى و علمى محورهاى زیر را مورد بررسى قرار مى دهد: هدایت و رهبرى مستمر، جامعه دینى، وجود نهادهاى نظارتى، مشارکت سیاسى فراگیر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجزیه و تحلیل تطبیقی نظریات مک اینتایر و راولز پیرامون عدالت با تاکید برکارآمدی آن در جوامع چندفرهنگی
نویسنده:
سارا نجفپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
مدینه فاضله
,
لیبرالیسم
,
جامعه گرایی
,
فلسفه سیاسی
,
چندفرهنگ گرایی
,
عدالت
,
رالز، جان
,
مک اینتایر، السدر سی.
,
آرمانشهر
چکیده :
عدالت را میتوان در زمره قدیمیترین مفاهیمی دانست که در فلسفه سیاسی راجع به آن بحثهایی گسترده صورت گرفتهاست، واژهای که در طول تاریخ از آن تعاریف متنوعی ارائه شده و در گذر زمان دچار تحولات معنایی زیادی گشتهاست. اما آنچه در این میان هرگز تغییر نکرده خواست انسانها برای دسترسی به عدالت و جامعهای عادلانه است. خواستی که امروزه و در جوامعی چندفرهنگی اهمیتی دوچندان یافتهاست. برقراری عدالت در جوامعی که اعضای آن از حیث دین، مذهب، فرهنگ، قومیت و از همه مهمتر از نظر ارزشها و شیوه تفکر با یک دیگر متفاوتاند، بسیار دشوارتر از جوامعی است که نسبتاً منسجم و یکپارچهاند. از این رو پژوهش حاضر کوشیدهاست با شناخت ویژگیهای خاص جوامع چندفرهنگی و انتظارات و خواستهای اقلیتها در این جوامع، دو نظریه مهم راولز و مک اینتایر پیرامون عدالت را از حیث پاسخگویی به این انتظارات و توان حل بحرانهای موجود در جوامع چندفرهنگی مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهد و به پرسش اساسی پاسخ دهد که آیا دو نظریه عدالت مذکور میتوانند راهکاری برای برونرفت از مشکلات جوامع چندفرهنگی ارائه دهند؟ و در صورت ارائه راهکار، کدام یک از دو نظریه عدالت پیش گفته دارای وجوه کارآمدتری جهت اجرا در جوامع چندفرهنگی هستند؟براساس یافتههای تحقیق نظریه راولز و مک اینتایر هردو تا حد زیادی میتوانند به بحرانی که خود در جامعهشان شناسایی کردهاند، پاسخ داده و راه حلهایی را برای آن ارائه دهند. اما علیرغم نکات مثبت موجود در این نظریهها هردو آنها دارای نقاط ضعفی هستند که از میزان کارآمدی آنها در جوامع چندفرهنگی میکاهد. براین اساس، اغلب مشکلاتی که نظریه عدالت راولز با آن روبهرو است به عدم کارآمدی این نظریه در جوامع گوناگون به خصوص جوامع غیرلیبرال مربوط میشود، حال آنکه مشکل عمده نظریه مکاینتایر به انتزاعی بودن آن و در نتیجه دشواری اجرا برمیگردد. نکته مشترکی هم که میان این دو نظریه وجود دارد، تأکید آنها بر لزوم وجود فضایی کثرتگرایانه و به دور از تحمیل عقاید و سرکوب در سطح جامعه و جماعتهای مختلف است. پژوهش پیش رو از ترکیب دو روش توصیفی- تحلیلی و مقایسهای برای پاسخ گویی به سوالات تحقیق بهره بردهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 164
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید