جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
احکام ( وظایف )
>
احکام وضعی
>
شرایط
>
شرایط عبادات
>
شرایط نماز
>
شرایط نماز جماعت
>
عدالت(فقه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 140
عنوان :
حقائق المعرفة فی علم الکلام
نویسنده:
احمد بن سلیمان متوکل علی الله؛ مصحح: حسن بن یحیی یوسفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
صنعاء - يمن: مؤسسة الامام زید بن علی الثقافیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
17. فرق کلامی
,
زیدیه
,
شکر منعم
,
بلاء
,
قرآن شناسی
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
جزاء اعمال
,
نعمت
,
عدالت(فقه)
,
13. علم کلام
کد کنگره:
BP 214 /م2ح7
چکیده :
«حقائق المعرفة في علم الكلام»، تأليف احمد بن سليمان، از امامان فرقه زيديه كتابى است كه به بيان اصول عقايد زيديه مى پردازد. نويسنده در اين كتاب با براهين عقلى و نقلى به نقد و بررسى شبهات مجسمه و مشبهه و جبريه و قدريه پرداخته و در هر مورد ديدگاه خويش را با استفاده از كتاب و سنت نبوى بيان داشته است. مؤلف ابتدا معارف را به سيزده قسم تقسيم مى كند كه عبارتند از: طريق النظر و وجوبه، معرفة الصنع، معرفة الصانع، معرفة التوحيد، معرفة العدل، معرفة النعمة، معرفة شكر المنعم، معرفة البلاء، معرفة الجزاء، معرفة الكتاب، معرفة الرسول، معرفة الامام و در نهايت معرفة الاختلاف. هر يك از اين اقسام را عنوان يكى از ابواب كتاب قرار داده كه هر باب خود مشتمل بر فصولى چند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطائف غیبیة - آیات العقاید
نویسنده:
احمد بن زین العابدین علوی عاملی؛ مصحح: جمال الدین میردامادی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات ذات
,
امامت
,
نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
عرفان اسلامی
,
صفات خدا
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
عدالت(فقه)
,
حکمت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
چکیده :
«لطائف غیبیة» یا آیات العقائد نام کتابى است که مرحوم امیر سید احمد بن زین العابدین علوى عاملى در موضوع عقائد با استفاده از آیات قرآنى به زبان عربى در قرن یازدهم هجرى تألیف نموده است. مؤلف در آغاز کتاب ابتدا به موضوع علم عرفان پرداخته و فرق موضوع این علم را با موضوع علم کلام را ذکر نموده است. مؤلف مقصود از تألیف این کتاب را که بعد از بیان موضوع علم توحید آورده اثبات وجود بارى معرفى کرده است وى همچنین اثبات صفات ذات و صفات و ذات و صفات افعال حق تعالى و اثبات نبوت و معاد و امامت را با استفاده از آیات قرآن از اهداف این کتاب برشمرده است. دیگر مباحثی که در این کتاب به آن پرداخته شده است در قالب پنج رکن که هر رکن داراى چند میقات است مى باشد. ارکان خمسه عبارتند از: 1- اثبات وجود خدا 2- عدل و حکمت 3- نبوت 4- امامت 5- مبداء و معاد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یاقوت فی علم الکلام
نویسنده:
ابو اسحق ابراهیم بن نوبخت؛ تحقیق وتقدیم: علی اکبر ضیائی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم : مکتبة آیت الله العظمی المرعشى النجفى العامة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
امام شناسی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
امامت
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
صفات خدا
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اثبات امامت امام علی (ع)
,
عرض
,
جوهر
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
عدالت(فقه)
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
شابک (isbn):
BP 209/6 /الف17 ی2
چکیده :
«الياقوت فى علم الكلام»، يكى از قديمى ترين و مشهورترين كتب كلامى شيعه، به حساب مى آيد. اين كتاب از جهات مختلفى مورد توجه متكلمين قرار گرفته است و از آنجا كه مولف آن در نيمه اول قرن چهارم مى زيسته، از حيث قدمت نيز داراى ارزش فراوانى است. از اين رو علماى متعددى؛ مانند ابن ابى الحديد، علامه حلى و سيد عميدالدين اعرجى به شرح اين كتاب پرداخته اند. مطالب اين كتاب را مى توان در 8 فصل منظم نمود كه عبارتند از: 1- مباحث مربوط به نظر و آنچه متعلق به نظر مى باشد. 2- مباحث مربوط به جوهر و عرض و احكام آنها. 3- مباحث مربوط به حدوث عالم و ابدى نبودن آن. 4- مباحث مربوط به توحيد، مانند: اثبات صانع، اثبات توحيد، احكام صفات خداوند و اثبات ابتهاج حضرت حق به ذات خويش. 5- مباحث مربوط به عدل مانند: افعال قلوب، تكاليف، جواب از شبهات مخالفين عدل. 6- مباحث مربوط به معاد مانند: وعد و وعيد و جواب از شبهات مخالفين آن. 7- مباحث مربوط به نبوت، مانند: جواب به شبهات مخالفين نبوت، اثبات عصمت انبياء و جواب به شبهات مخالفين آن. 8- مباحث مربوط به امامت، مانند: اثبات وجوب امامت و عصمت امام، اثبات امامت بلافصل حضرت اميرالمومنين (ع) بعد از پيامبر، نص بر امامت حضرت اميرالمومنين (ع)، اثبات امامت ائمه حادى عشر بعد از اميرالمومنين (ع) و رد شبهات مخالفين مطالب فوق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه مذهب راوی در توثیقات رجالی شیعه
نویسنده:
مریم قبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب راوی و توثیقات رجالی شیعه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
کلیدواژههای فرعی :
حدیث ,
ایمان ,
حدیث صحیح ,
واقفیه ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
واقفیه (فرق کلامی) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
فطحیه ,
جرح و تعدیل ,
فطحیه ,
حدیث صحیح ( قدما ) ,
عدالت(فقه) ,
ثقه ,
ثقه ,
شرط راوی ,
اقسام خبر ,
فرق انحرافی شیعه ,
رجال نجاشی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
استواری مبانی فقهی شیعه وامدار پویشها و کوششهای بی وقفه مجتهدان و تلاشگران این عرصه است. بحث شروط راوی یکی از مباحث عمده و محوری در زمینه مقبول یا غیر مقبول بودن حدیث است. نوشتار حاضر در پی مطالعه و بررسی شرط «ایمان» یا «مذهب» است. نگارنده در این مقال نشان داده است که در اشتراط این شرط نسبتا نوپدید و به تعبیر صریح تر در پای بندی به این شرط حتی در میان متقدمان اولیه نیز اتفاق نظر وجود ندارد، دلیل این امر هم وجود شماری راوی با مذهبی غیر از مذهب امامی در میان راویان شیعه است که اگر چه در خصوص توثیق آنها میان رجالیان اختلاف نظر است اما در عمل، بسیاری از فقها- که عمدتا حدیث شناس و عالم به علوم حدیث بوده اند- با علم به این شرط، با استناد به روایات چنین افرادی حکم و فتوای خود را صادر نموده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدالت قرآنی در اندیشۀ نصر حامد ابوزید
نویسنده:
علی اکبر علی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عدالت در قرآن از نظر نصر حامد ابوزید
کلیدواژههای فرعی :
جهاد ,
ارتداد ,
اقسام عدالت ,
عدالت اقتصادی ,
ربا ,
ربا خواری ,
فطرت(کلام) ,
آیات فطرت ,
فطرت ,
آیات فطرت ,
فطرت بشری ,
انواع عدالت ,
گفتمان اسلام گرایی ,
جهاد ( فقه) ,
جهاد با کافر ,
ربا ,
عدالت(فقه) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
ترازو ,
رفتار با غیر مسلمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
نصر حامد ابوزید متفکر معاصر مصری با روشی جدید و از نگاهی نو قرآن را مورد بررسی و تفسیر قرار می دهد. در این مقاله نوع نگاه ابوزید به عدالت در قرآن بررسی و تحلیل می گردد. ابوزید پیش از آنکه به آیات قسط و عدل قرآن بپردازد سعی در پاسخگویی به اتهامات وارده بر اسلام و قرآن دارد و ضمن توجه به ارتباط فطرت الهی انسان و عدالت چالشهای امروز جهان اسلام مثل نوع نگاه و ارتباط با اقلیتهای دینی و غیرمسلمانان مساله ارتداد جنگ و جهاد در اسلام و توصیه به کشتن کفار جزیه و موضوع حقوق زنان و تعدد زوجات در اسلام را مطرح می سازد و تلاش می کند با پاسخگویی به این شبهات و اتهامات باستناد به آیات قرآن عدالت را در قرآن نشان دهد او همچنین عدالت اقتصادی در قرآن را با توجه به دو موضوع مهم ربا و زکات مورد تحلیل قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی توسعه پایدار
نویسنده:
سعید فراهانیفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبانی کلامی توسعه اقتصادی
,
توسعه اقتصادی در قرآن
,
توسعه اقتصادی در حدیث
کلیدواژههای فرعی :
قاعده حفظ محیط زیست ,
لیبرالیسم ,
آخرت گرایی ,
القسط ,
امامان دوازده گانه ,
امانتداری ,
محیط زیست در اسلام ,
محیط زیست ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
شکر نعمت ,
ایمان به خدا ,
قرآن ,
عدالت بین نسلی ,
خلیفة الله الاعظم ,
لیبرالیسم اقتصادی ,
اعلامیه ریو 1992 ,
اسلام و لیبرالیسم ,
اسلام و محیط زیست ,
نظام اقتصاد سرمایه داری ,
قرآن ,
عدالت(فقه) ,
امانت داری ,
میزان ,
اسلام و لیبرالیسم ,
رفاه اقتصاد اسلامی ,
هدفمندی عالم ,
نزول برکات الهی ,
غفلت زدگی ,
ادبیات توسعه پایدار ,
فلسفه توسعه پایدار ,
اکولوژیست ,
عدالت درون نسلی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2423-6233
چکیده :
دانش اقتصاد با وجود این که در علوم تجربی رقم خورده است، اما متأثر از اعتقادات و ارزشها است. بهعلاوه، نظامهای اقتصادی که اهداف و جهتدهی این دانش را به عهده دارند، نیز بر مبانی کلامی و ارزشی استوار میباشند. توسعه پایدار یکی از مقولات دانش اقتصاد است که در دهههای اخیر توجه بسیاری از دانشمندان توسعه را به خود جلب کرده است. نگرانیهای ناشی از تخریب محیطزیست و از بین رفتن حقوق نسلهای آتی، علاوه بر اقتصاددانان، دانشمندان علوم دیگر را نیز به تأمل واداشته است. فرضیه ما در این تحقیق این است که ناکارآمدی نظام سرمایهداری در غلبه بر مشکل ناپایداری توسعه، ناشی از مبانی فلسفی و کلامی این نظام بوده و نظام اقتصادی اسلام با بهرهمندی از تعالیم دین مبین اسلام، بر مبانی ای استوار است که زمینه پیامدهای منفی توسعهیافتگی را از بین برده و رفاه عمومی همه افراد را اعم از انسانهای موجود و افراد نسلهای آتی را تأمین خواهد کرد. در این مقاله با استفاده از آیات و روایات به معرفی مبانی کلامی توسعه پایدار پرداخته و اثبات خواهیم کرد که این مبانی زمینه توسعه پایدار را فراهم میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واصل بن عطا بنیان گذار کلام اعتزال
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
واصل بن عطا
,
معتزله (اهل سنت)
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
منزله بین منزلتین ,
گناه کبیره ,
احکام اولیه ,
مؤمن ,
وعد و وعید ,
منافق ,
محکم و متشابه ,
وعد و وعید ,
حکم فاسق ,
امر به معروف ,
عدل الهی ,
امر به معروف ,
نهی از منکر ,
جرم ,
تعزیر ,
کفر فاسق ,
اثم ,
کیفر معین قطعی ,
کیفر نامعین غیرقطعی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
محکم و متشابه ,
حدود ( عام ) ,
نهی از منکر ,
عدالت(فقه) ,
گناه کبیره ,
حد شرعی ,
حکم تفنینی ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
واصل بن عطا در مدینه طیبه به دنیا آمد. نخست در همان شهر پیش پسران محمدحنیفه، فرزند امیرالمومنین، علی (علیه السلام) درس خواند، بعد به بصره رفت و به جمع شاگردان حسن بصری پیوست. با حسن در مساله «مرتکب معصیت کبیره» که در آن وقت از مسایل بسیار حاد جامعه اسلامی بود، به مخالفت برخاست؛ از مجلس درس حسن کناره گیری کرد و معتزلی نام گرفت. او از ادیان و مذاهب عصرش به خوبی آگاه و مناظری بسیار نیرومند و چیره دست بود و خود عقاید و افکار خاصی داشت؛ در تبیین عقاید دینی روش عقلی برگزید و برای شناساندن روش و نشر افکارش نمایندگان و مبلغانی به اطراف و اکناف فرستاد، کتب و رسالاتی تالیف کرد، که از بین رفت و آنچه اکنون از عقایدش می دانیم، از نوشته های دیگران است. واصل موسس فرقه معتزله و بنیان گذار اصول این فرقه شناخته شده است. او علاوه بر اطلاعات وسیع و عمیق دینی و کلامی و بهره مندی از قدرت برتر مناظره و مباحثه، از ادیبان بسیار معروف زمانش به شمار می آمده است. با اینکه شکسته زبان بوده و قدرت تلفظ حرف «راء» نداشته، در اثر استعداد و قریحه قوی و مهارت و اطلاع گسترده از لغات و ترکیبات زبان تازی با اسقاط «راء»، ارتجالا فصیح ترین قصاید را می سروده است، به گونه ای که مورد اعجاب و تحسین شاعران نامدار عصر واقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی در آثار شیعه شناسان غربی
نویسنده:
مریم صانعپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
اصول اعتقادات شیعه و شیعه شناسی غربی
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
حسن و قبح عقلی ,
حسن و قبح ,
عدل ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
حسن و قبح ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
اصل عدل ,
عدالت(فقه) ,
عقل(منطق) ,
تشیع علوی ,
عقلانیت تشیع ,
آلبویه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نگارنده مقاله حاضر با بررسی آثار شیعه شناسان غربی درصدد است تا از میزان و نحوه شناخت آنها در مورد آموزههای عقلانی ـ اعتقادی شیعه امامیه (عدل و امامت) مطلع شود. شیعه شناسان مورد مطالعه در این مقاله عبارتاند از: ویلفرد مادلونگ، مایر بارآشر، اتان کوهلبرگ، ونزبرو، رون بوکلی، هانری کربن، مونتگمری وات، هاینس هالم و آندرو نیومن. نویسنده در پایان مقاله با توجه به وجوه مثبت و منفی آثار شیعه شناسان غربی پیشنهادهایی جهت بازنگری دروندینی در جنبه های نظری و عملی به صاحبنظران شیعه دوازده امامی ارائه میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبقات اجتماعی در نظرگاه خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
ابوالفضل رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تدبیر منزل
,
اندیشه سیاسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
جامعه شناسی
,
طبقات
,
حکمت مدنی
,
علم تدبیر منزل
,
فلسفه سیاست
,
ساختار حیات اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
اخلاق نیکوماخوس ,
عدل ,
علم اخلاق ,
نقش اهل قلم در حکومت ,
فلسفه یونانی ,
قرآن ,
شهروندی ,
ایلخانان ,
تاریخ نگاری در دوره مغول ,
اندیشه سیاسی ایرانشهری ,
پادشاه ,
اوصاف الاشراف ,
فلسفه یونان ,
علم اخلاق ,
قرآن ,
عدالت(فقه) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ایلخانان ,
مغول ,
اخلاق ناصری (کتاب) ,
ملک و آداب ملوک ,
اهل شمشیر ,
اهل معامله ,
حفظ ناموس ,
سلوک اقشار جامعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
خواجه نصیرالدین طوسی از جمله بزرگترین اندیشمندان قرون میانه است که در زمینه علم و ادب جایگاه رفیعی داشته و از شهرت جهانی برخوردار است. نصیرالدین طوسی تنها به علم و اندیشه اکتفا نمی کرد و در سیاست عملی نیز دخیل بود. دو دهه آخر حیات خواجه نصیر در دستگاه ایلخانان، دوران فعالیت علمی و عملی خواجه بود و در مهار رفتار مغولها و احیای فرهنگی ایران نقش مؤثری داشت. شخصیت متساهل و مدارای اعتقادی خواجه که زمینه های فعالیت او را با اندیشمندان سایر اقوام و ملل هموار میکرد نیز در موفقیت و ارتقای موقعیت او سهم زیادی داشت. خواجه نصیر دانشمندی جامع الاطراف بود و در زمینه دانشهای مختلف، از جمله حکمت نظری و عملی خبرگی تام داشت. نصیرالدین طوسی در حکمت عملی، وجوه مختلف ساختار حیات اجتماعی را بررسی کرده و ذیل حکمت مدنی به طبقات اجتماعی و جایگاه آنها در اجتماع پرداخته است. در میان فلاسفه و اندیشمندان مسلمان دوران میانه، خواجه نصیرالدین طوسی کامل ترین دیدگاه را نسبت به مقوله عدل داشته و با در نظر داشتن وجوه نظری و عملیِ مفهوم عدل، به طبقات اجتماعی و جایگاه آنها در دوران میانه پرداخته است. به ظن نگارنده جایگاه عدل در اندیشههای ایرانشهری و مهمتر از آن تأکید مبانی اسلامی و به ویژه تشیع بر این مقوله موجب نگاه خاص خواجه نصیر به طبقات اجتماعی و جایگاه آنها در جامعه (از منظر حکمت عملی) شده است. این مقاله پس از مختصر نگاهی به جامعه و حکومت در عصر خواجه نصیر، به جایگاه و کارکرد فرهنگی او پرداخته و سپس ساخت طبقاتی را در نظرگاه وی بررسی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاخصهای تمدن اسلامی با الهام از آموزههای قرآن کریم
نویسنده:
محمد باقر سعیدی روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
تمدن اسلامی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تمدن اسلامی
,
شاخص تمدن
,
جامعه مطلوب قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
وحدت ,
ایمان ,
کمال ,
کمال انسان ,
سعادت ,
کمال نفس ,
اختیار ,
اجتماع ,
جهان بینی قرآنی ,
غرب ,
القسط ,
آزادی اسلامی ,
آرامش ,
اختیار ,
کمال ,
اهل بیت(ع) ,
وحدت ,
کمال انسان ,
کمال نهایی انسان ,
فرزانگی ,
اقتدار ,
جامعه اسلامی ,
منش اخلاقی ,
فلسفه زندگی (مکتب فکری فلسفی) ,
تمدن توحیدی ,
جهان بینی سکولار ,
مناسبات اجتماعی ,
جامعه انسانی مطلوب ,
آزادی ,
فطرت کمال ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
سیاست مدن ,
اقتدار ,
عدالت(فقه) ,
آسایش ,
جامعه مطلوب ,
ایمان ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فضایل انسانی ,
اقتدار اقتصادی ,
اقتدار نظامی ,
نرم افزار تمدن ,
سخت افزار تمدن ,
مدیریت صالح ,
قانون حق ,
اقتدار صنعتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
0
چکیده :
انسان به صورت فطری و سرشت آفرینشی، موجودی اجتماعی است و رشد و تعالی او نسبتی دو سویه با جامعه دارد. دین اسلام، اهتمام فراوانی معطوف رشد و ارتقای همه جانبه جامعه داشته و آموزه های بسیاری در راستای ایجاد جامعهای متمدن، رشید و الگو، ارائه نموده است. مبنای اصلی منظومه فکری اسلام در اداره جامعه برغم دیگر مکتب ها، نه صرف آسایش بلکه «سعادت» و «کمال» است. از آموزه های قرآن کریم استفاده می شود در راهبرد جامعه به سمت اهداف متوازن و مطلوب و تامین سعادت آحاد آن یک رشته شاخص های اساسی را در نظر دارد. در نگاه قرآنی، یکی از شاخصهای جامعه آرمانی، فرزانگی مردم آن در بعد معرفت و حکمت و برخورداری از درکی عمیق و همه جانبه از همه حقایق هستی است. همچنان که داشتن فلسفه زندگی و ایمان به یک تکیه گاه اعتقادی معیاری دیگر در ساخت تمدن توحیدی و جامعه مطلوب اسلامی و تمایز بخش تمدن اسلامی از تمدن های غیر اسلامی است. سومین شاخص در تمدن اسلامی، بسط فضیلتهای والای انسانی و ارزشهای اخلاقی است. فرزانگی در قلمرو مناسبات اجتماعی مانند حاکمیت قانون منبعث از حق، و مدیریت صالح، وجود عدالت، آزادی و امنیت اجتماعی و برقراری وحدت و همدلی میان افراد جامعه از دیگر شاخصهای تمدن اسلامی بشمار میرود. و سر انجام آن که برتری جامعه اسلامی در مظاهر مادی و برخورداری از اقتدار اقتصادی، صنعتی و دفاعی، از دیگر معیارهای تمدن در نگاه اسلامی ملاحظه می شود. نکته اساسی در تحلیل و ارزیابی این شاخص ها آن است که سهم و وزن اصلی در این میان به حوزه نرم افزار تعلق داشته و عناصر ذاتی یک جامعه مطلوب، پیشرفته و پوینده ی مسیر سعادت، بعد مغز افزار آن است و نه بعد سخت افزار آن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 140
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید