جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
>
اندیشه سیاسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 203
عنوان :
آزادی مثبت و آزادی منفی در اندیشه سیاسی آیزایا برلین
نویسنده:
خالد کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
ملی گرایی
,
علوم سیاسی
,
آزادی منفی
,
آزادی مثبت
,
آزادی خواهی
,
اندیشه سیاسی
,
برلین، آیزایا
چکیده :
آیزایا برلین یکی از متفکران لیبرال کثرتگرا در قرن بیستم است. موضوع اصلی اندیشه او آزادی است. آزادی در اندیشه برلین به آزادی مثبت و آزادی منفی تقسیم میشود. آزادی منفی به معنای آزاد بودن از قیودی است که توسط دیگران بر شخص تحمیل میشود. آزادی مثبت به معنای آزادی برای دستیابی به خواستها و علایقی است که شخص به آنها تمایل دارد. چه رابطهای بین این دو مفهوم از آزادی برقرار است؟ رابطه بین این دو مفهوم، بدین ترتیب است که در درجه اول، آزادی مثبت و آزادی منفی مکمل یکدیگر هستند. به صورتی که انسان باید از قیود و موانع، آزاد باشد یا آزاد شود تا به آنچه میخواهد و به آن تمایل دارد برسد. بنابراین، برای برقراری آزادی انسان، هر دوی آنها باید تأمین شوند. گرچه نتوان به طور مطلق برقرار شوند؛ زیرا در درجه دوم آزادی مثبت و آزادی منفی در برابر هم قرار میگیرند به طوری که اشخاص برای زندگی در اجتماع باید مقداری از آزادی منفی خود را از دست بدهند تا به آزادی اشخاص دیگر آسیب وارد نسازند به صورتی که افراد با اختیار خود است که زندگی اجتماعی را برای خود بر میگزینند و آزادی منفی خود را محدود میکنند، بدین گونه آزادی مثبت در برابر آزادی منفی قرار میگیرد، اما در درجه سوم رابطهای که بین آزادی مثبت و آزادی منفی برقرار است رابطه خنثی یا توازن است به صورتی که بر اساس پلورالیسم برلین، آزادی مثبت و آزادی منفی دو ارزش حقیقی هستند که هر کدام ارزش خود را دارند و نمیتوان گفت، با یکدیگر برابرند یا یکی از آنها برتر است. از سه رابطه یاد شده، تکمیلکنندگی، تضاد و توازن، رابطه و نسبت مکملی نقش محوری دارد و رابطه تضاد در درجه دوم و رابطه توازن در درجه سوم قرار میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرامت انسان را در اندیشه سیاسی شیعه چگونه ارزیابی میکنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هر اندیشهای که در مورد انسان و جوامع انسانی مطرح میشود، بر اساس یک سری از زیرساختهای معرفتی شکل گرفته است و بر اساس آن چارچوبهای فکری خود را برای تبیین یک پدیده شکل داده و یا مدعی ارائه راه حلی برای مشکلات موجود میباشد. مبانی معرفتی یک اندیشه سی
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت انسان
,
کرامت نفس
,
عرفان عملی و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
اندیشه سیاسی شیعه ,
اندیشه سیاسی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشارکت سیاسى؛ جلوه ها و آثار
نویسنده:
محمد فولادى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت دموکراسی دینی
,
فلسفه سیاست
,
اندیشه سیاسی
,
مشارکت سیاسى
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
حاکمیت سیاسی ,
نظارت همگانی ,
جامعه اسلامی ,
زمامدار ,
اعتماد عمومی ,
حکومت امام علی (ع) ,
وحدت سیاسی ,
مقبولیت نظام سیاسی ,
پیامدهای مشارکت سیاسی ,
جلوه های مشارکت سیاسی ,
رضایت عمومی ,
کارآمدی نظام سیاسی ,
ثبات نظام سیاسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
مشارکت سیاسى، از جمله مفاهیم مهم در مطالعات اجتماعى و جامعه شناختى محسوب مى شود، به گونه اى که در نظام هاى مردم سالار و دموکراتیک، شکل گیرى سامانه نظام سیاسى و اداره آن، در گرو مشارکت سیاسى است. اصولا بدون مشارکت سیاسى، نظام سیاسى قوام و ثبات نخواهد داشت. از بعد سیاسى نیز هرچه میزان مشارکت سیاسى بیشتر باشد، ثبات و کارآمدى نظام سیاسى افزایش خواهد یافت. از جمله کارکردهاى مشارکت سیاسى، انسجام، وحدت، همسویى و هماهنگى نهادها و قواى نظام سیاسى است؛ زیرا ملتى که داراى مشارکت سیاسى بالاست، از وحدت، همدلى، یکدلى و یک رنگى بهره مى برد. این مهم، موجب تقویت بیش از پیش رضایت و اعتماد عمومى شهروندان نسبت به حاکمیت سیاسى خواهد بود. این مقال به روش تحلیلى توصیفى نگاهى به جلوه ها، آثار و پیامدهاى مشارکت سیاسى دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه کارهای ایجاد وحدت در جامعه از دیدگاه قرآن
نویسنده:
شهین سالاروند، محمد فولادی، حامد سالاروند، علی نظری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه سیاست
,
اندیشه سیاسی
,
وحدت جامعه اسلامی
,
وحدت جامعه در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تکالیف دینی ,
وجوب اطاعت اولی الامر ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
اهل بیت(ع) ,
تفرقه مسلمانان ,
نظام اقتصادی اسلام ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
حکومت امام علی (ع) ,
قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
ایجاد جامعه برتر ,
چنگ زدن به ریسمان الهی ,
حفظ حقوق یکدیگر ,
نظام اقتصادی مبتنی بر قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
وحدت جهان اسلام یکی از مهم ترین مباحثی است که آموزه های دینی و در رأس آن، قرآن کریم به آن پرداخته است. در کنار وحدت، تفرقه، مانع بزرگ کمال انسان هاست. جامعه اسلامی هنگامی با شتاب لازم به سوی کمال حرکت خواهد کرد که موانع وحدت از مسیر آن برداشته شود. بدون شک، قرآن کریم، بهترین، کامل ترین و مطمئن ترین منبع برای دستیابی به چگونگی ایجاد جامعه برتر است. این مقاله با مروری بر منابع در دسترس، با هدف تعیین راه کارهای ایجاد وحدت از دیدگاه قرآن انجام شده است و درصدد است تا براساس آیات قرآن کریم، با روش توصیفی تحلیلی به بررسی این مسئله بپردازد. چنگ زدن به ریسمان الهی، توجه به نقاط مشترک، بازگشت به سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام، امر به معروف و نهی از منکر، حفظ حقوق یکدیگر، اصلاح روابط فی مابین، تحقق نظام اقتصادی مبتنی بر قرآن کریم و مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام و اطاعت محض از اولی الامر و رهبری دینی، پرهیز از تفرقه و... ازجمله یافته های این مقاله می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارهای تعریف جهان اسلام
نویسنده:
علی اصغر رجاء
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام گرایی
,
*جهان اسلام
,
جامعه اسلامی
,
تاریخ معاصر ایران
کلیدواژههای فرعی :
صلح امام حسن علیه السلام ,
ساختار قدرت ,
افغانستان ,
کشورهای اسلامی ,
نظام های سیاسی ,
اتحاد جماهیر شوروی ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
اسلام و غرب ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تمدن اسلامی ,
تاریخ سیاسی ,
تاریخ ایران (بعد از اسلام) ,
اندیشه سیاسی ,
موقعیت کشور ,
قلمرو جهان اسلام ,
ادوار تاریخی جهان اسلام ,
چکیده :
تعریف «جهان اسلام» بر اساس شاخص های جمعیتی و یا بودن ساختار قدرت در دست مسلمانان، نظر به سابقه تاریخی بسط و قبض جغرافیایی قلمرو اسلامی، شرایط متغیر سیاسی ـ اجتماعی حاضر و نیز وجود اقلیت های رو به تزاید، جامع و مانع نیست. در این نوشتار، سعی بر آن است تا از طریق بررسی تاریخی جغرافیایی قلمرو حاکمیت مسلمانان و ترسیم موقعیت کنونی، شاخص جدیدی برای تعریف «جهان اسلام» به دست آید. بازتاب جهانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شکست ابرقدرت شوروی در افغانستان، موج جدیدی از اسلام گرایی در میان مسلمانان جهان پدید آورد که در شرایط کنونی از طریق تبیینی از این جریان می توان به تعریفی پویا از «جهان اسلام» دست یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوه فرهنگی تقابل و مبارزه مسلمانان با فتنه گران از منظر نهج البلاغه
نویسنده:
علیرضا طبیبی, قدرت الله حسنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
حکومت امام علی (ع)
,
فتنه
,
نفاق
,
اندیشه سیاسی
کلیدواژههای فرعی :
بصیرت دینی ,
فرهنگ سیاسی ,
نظام سیاسی اسلام ,
تمسک به قرآن ,
قرآن ,
تقوا ,
سرزنش ,
افشای راز ,
تقابل با فتنه گران ,
مقابله با فتنه گران ,
القای شبهه ,
افراد سودجو ,
پیروی از ائمه (ع) ,
رهبری آگاه ,
مستی نعمت ,
سیاست احتیاط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
امام خمینی
چکیده :
یکی از مسائلی که ممکن است در جامعه اسلامی به وقوع بپیوندد «فتنه» است. بخصوص به دلیل آنکه شرایط زیست و ادامه حیات برای نفاق در جامعه دینی آماده تر است، فتنه نیز بیشتر گریبان گیر جوامع اسلامی است. البته در این پژوهش معنای سیاسی فتنه مدنظر است که معمولا به منظور ضربه زدن به پیکره نظام سیاسی و یا براندازی نظام های سیاسی ـ اسلامی به وقوع می پیوندد. مسئله مورد بحث در این مقاله، شیوه فرهنگی تقابل و مبارزه مسلمانان با فتنه گران از منظر نهج البلاغه است. هدف از آن نیز ارائه مؤثرترین شیوه و کارآمدترین روش در مقابله با افراد فتنه گر است. بر این اساس، اگر جامعه از غنای فرهنگی برخوردار باشد، کمتر در معرض آسیب قرار می گیرد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سياست ها و شگردهاى تبليغى وهابيت در جهان
نویسنده:
رسول خضرلو، سید حسين شرف الدين
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
*جهان اسلام
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
اندیشه سیاسی
,
تبلیغات مجازی
,
سیاست تبلیغی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
متون دینی ,
فرق اسلامی ,
بیداری اسلامی ,
افکار عمومی ,
اهل بیت(ع) ,
رسانه ,
تفرقه های مذهبی ,
میراث تاریخی ,
آل سعود ,
قرآن ,
انقلاب اسلامی ,
خاورمیانه ,
داستان سرایی ,
تاکتیک ,
منازعات فرقه ای ,
افکار عمومی مسلمانان ,
تکفیر فرق مذهبی ,
محوریت زدایی از قرآن ,
عداوت مذهبی ,
انحصار مذهبی ,
سازش با یهود ,
مساله فلسطین ,
تاکتیک تنهاسازی ,
تاکتیک هجوم ,
تاکتیک منبع نقاب دار ,
بزرگ نمایی ,
سندسازی دروغین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
جعفر سبحانی
,
محمدجواد مغنیه
,
امام خمینی
چکیده :
وهابيت را نه صرفا يك منظومه فكرى ـ اعتقادى يا يك فرقه مذهبى ـ تاريخى، بلكه بيشتر بايد يك جريان سياسى ـ امنيتى و ابزارى ايدئولوژيك براى پيشبرد اهداف استعمار تلقى كرد. اين نوشتار درصدد است تا بخشى از دخل و تصرف هاى فرقه مذكور در ميراث مكتوب اسلامى و اقدامات تخريبى آن با بهره گيرى از فناورى هاى رسانه اى نوين را واكاوى و تحليل كند. عموم مسلمانان وظيفه دارند تا علاوه بر حفظ سنت و تفسير و تبليغ درست و دقيق آن، در خصوص تحريف ها، سوءبرداشت ها و انحرافات فكرى نيز اعمال حساسيت كنند و واكنش هاى مناسب نشان دهند. نوع تحقيق، توصيفى و تحليلى است و برخى اقدامات مكتب اموى وهابى را بررسى مى كند. سياست هاى تبليغى ـ تخريبى وهابيت به عنوان بزرگ ترين تهديد براى جهان اسلام و بلكه كل جهان، تاكتيك ها و شگردهاى آنها در فضاى حقيقى و مجازى در جهت مخدوش ساختن منابع اصيل تاريخى ـ حديثى اسلام، اشاعه تلقى ها و تفسيرهاى جهت گيرانه و فرقه اى به عنوان انديشه مورد وفاق علماى اسلام، تشديد و تعميق منازعات فرقه اى، مشوّه نماياندن تصوير مذهبى و تاريخى شيعه در افكار عمومى مسلمانان و جهان، مقابله با روند رو به رشد انقلاب اسلامى، و به انحراف كشاندن جريان بيدارى اسلامى محورهاى اساسى اين مطالعه هستند. ارائه راهكارهاى عملى براى مقابله با اقدامات گوناگون اين جريان انحرافى بخش ديگرى از دستاوردهاى اين مطالعه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور اندیشه امام خمینی(ره)
نویسنده:
عبدالامیر نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
,
ولایت فقیه
,
اندیشه سیاسی
,
ولایت فقیه در نظر امام خمینی
,
رابطه دین و سیاست از نظر امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
امام خمینی ,
مجمع تشخیص مصلحت نظام ,
حکومت اسلامی ,
اندیشه های امام خمینی ,
نظریه سیاسی امام خمینی ,
اسلام از دیدگاه امام خمینی ,
سیاست از دیدگاه امام خمینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
اگر اندیشه سیاسی به عنوان فعالیتی ذهنی در نظر گرفته شود که اهدافی معقول را به گونهای منطقی و عقلانی تعیین میکند، راه تحقیق آنها را نشان میدهد و کم و بیش دارای قدرت اقناع و فراگیری است؛ در آن صورت میتوان نظریه «ولایت فقیه» امام خمینی « قدسسره » را اندیشهای سیاسی برشمرد. امام با ارائه نظریه «ولایت فقیه»، اهداف مبارزه، راههای کسب موفقیت و الگویی بدیل برای نظام سیاسی موجود را تبیین نمود، و در کارآیی دیگر چارچوبهای فکری خدشه و مناقشه کرد. اگر چه امام پیش از طرح این نظریه، بارها هدف خود را از مبارزه اعلام کرده بود، اما برای نخستین بار اهداف و مسیر تحقق آنها بدقت ترسیم میشد، و به صورت چارچوب فکری منسجم برای حل بحران معنای موجود در جامعه ایران در میآمد.اما همان گونه که اندیشمند سیاسی بر جامعه خود اثر میگذارد، از آن نیز تأثیر میپذیرد. بنابراین، طبیعی است که اندیشه او همواره در حال تحول و تکامل باشد. اندیشه سیاسی امام نیز از این امر مستثنا نیست. با نگاهی به سه دوره: پیش از تبعید، دوران تبعید، و دوران پس از پیروزی انقلاب، روشن میشود که برداشت امام از «سیاست»، «برنامهریزی» و «حکومت اسلامی»، گام به گام تغییر میکند و پیچیدهتر میشود. در دوره نخست، امام اعتقاد به اجرای احکام اسلامی داشت. اما ایشان در دوران تبعید، تشکیل حکومتی را برای اجرای آن احکام لازم شمرد. پیروزی انقلاب و تشکیل چنین حکومتی، نشان داد که نمیتوان به منابع فقهی، بدون در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان، بسنده کرد. از این رو، از مفهوم های: «ضرورت» و «مصلحت» برای زدودن مشکلات سخن گفته شد، و نظریه امام کاملا جنبه عملگرایانه یافت. تاکنون درباره این عمل گرایی دودیدگاه بدبینانه و خوشبینانه ابراز شده است که با توجه به مراحل تکاملی اندیشه سیاسی امام، این دو دیدگاه به اجمال بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 108 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه کرامت انسانی در اندیشهی سیاسی امام خامنهای (مدظله) و آثار آن در جمهوری اسلامی
نویسنده:
محمود نیکخواه بهرامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
عدالت اجتماعی
,
کرامت انسانی
,
استکبار
,
مردم سالاری دینی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علوم سیاسی
,
جمهوری اسلامی ایران
,
انسانیت
,
حضرت آیت اله خامنه ای
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
امنیت
,
اندیشه سیاسی
,
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خامنهای، سید علی، رهبر جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
چکیده :
گسترش سریع و روزافزون سخن گفتن درباره حقوق بشر و آزادیهای اساسی و گسترش مطالبههای عمومی وحمایت از حقوق اساسی انسانها، نشانه اهتمام ورزی و حضور قضیه و موضوع کرامت انسانی با همه نمودها و مصادیق خارجی آن است.هیچ پیشرفتی در اوضاع ملتها از لحاظ اجتماعی، سیاسی و حقوقی صورت نمیگیرد مگر از طریق پاسداشت "کرامت انسانی"چه به صورت فردی و چه به شکل گروهی، و نیز حکومت داری بدون اعاده اعتبار به وجود انسان و نظر و حقوق او به پیش رانده نمیشوند و همچنین بنیان خانواده و اجتماع که تشکیل دهنده جامعه میباشد، بدون محافظت از کرامت همه مردم استقرار پیدا نمیکند و هیچ توسعه گسترده ای در جوامع بدون حفظ حقوق و کرامت انسانی شکل نمیگیرد.انقلاب اسلامی ایران با محوریت همین اصل یعنی کرامت انسان و آزادی و آزادگی، حفظ شرافت و عزت، رواج اخلاق و عدالت ظهور یافت. ظهور انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یکی از آخرین انقلابهای جهان معاصر مسیری را طی کرده است که از نظر بسیاری از تحلیلگران بیش از حد شگرف بوده است. علت فوق العاده بودن آن هم در بطن همین ارج نهادن به مقام انسان است. تکریم انسان در جریان نهضت عظیم انقلاب اسلامی موجب گردید، حرکتهای دگرگونساز مردمی گذشته که در ایران به نحوی یا منحرف میشد و یا با شکست روبرو میشد و یا سرکوب میشد، این بار پیروز گردد. از نگاه دیگر علت شرگرفی آن این است که هیچ انقلابی در دنیا رخ نداده بود که محوریت و اساس آن جهان بینی الهی با محوریت انسان والبته در تضاد با اومانیسم غربی و تکریم جایگاه انسان باشد. همچنین با رهبری مذهبی و متصل به دینباشد، همین امر هم باعث گردید. میشل فوکو با نسبت دادن این انقلاب به ایران آن را "قلب تپندهی جهان بیروح" تفسیر کند. در عین حال بر همگان واضح و مبرهن است که انقلاب اسلامی ایران که نشأت گرفته از اندیشههای ناب اسلامی امام خمینی (ره) میباشد، به دلیل استمرار بر محوریت کرامت انسان، کماکان در مسیر معین اهداف آرمانی خویش باقی مانده و حتی با سرعتی بیش از پیش در راه تأثیرگذاری در سطح بینالمللی به حرکت خود ادامه میدهد و این امر میسّر نبوده است مگر به دو دلیل:اول؛ تداوم رهبری جامع و کامل متأثر از اندیشههای امام خمینی (ره) در دورهی پس از حیات ایشان و نیز توفیق ثبات قدم رهبران انقلاب و مردم در حرکت بر مسیر اندیشهها و رفتار عملی، سیاسی و اسلامی امام راحل که خود نشأت گرفته از اسلام ناب محمدی و ویژگیهای منحصر به فرد مذهب تشیع است.دوم؛ توجه ویژه به جایگاه انسان و کرامت انسانی از نگاه رهبران جمهوری اسلامی و نیز درک اهمیت این کرامت از سوی مردم بوده است، چرا که همین مردم برای احیای کرامت تضعیف شده شان پیش از انقلاب اسلامی، در مسیرهای پرتلاطم و پر فراز و نشیب چالشها و تهدیدات خارجی و بعضاً داخلی در عرصههای مختلف ایدئولوژیکی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استقامت ویژه نمودند و کرامت و عزت و شرافت دینی خود را حتی به قیمت از دست دادن عزیزان، جان و مال خود از دست ندادند.دو عامل فوق نشان از جایگاه مهم کرامت انسانی و وظیفه سنگین حاکم و حکومت اسلامی در حفظ و تعالی آن دارد. لذا با توجه به موارد بیان شده، در این پژوهش، سعی بر آن است که ابتدا به بررسی جایگاه کرامت انسان در اندیشه اسلامی به عنوان مبنای اندیشه ی، اندیشمندان اسلامی در پرداختن به انسان توجه شود و سپس اندیشههای سیاسی امام خامنهای را بررسی نموده و جایگاه انسان و کرامت و رابطه میان مردم سالاری دینی با این کرامت انسانی در اندیشه ایشان را تحلیل نموده و از این خلال ضرورت حکومت دینی به جهت ضمانت مولفههای کرامت انسانی را بیان کنیم و در نهایت نشان دهیم که دیدگاه ایشان نسبت به حکومت الهی در تکریم انسان به تمدن نوین اسلامی منتهی میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تحول مفهوم مشروعیت در فقه سیاسی شیعه (از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی ایران)
نویسنده:
مهدی ساداتی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه سیاسی
,
حکومت اسلامی
,
فقه سیاسی
,
ولی فقیه
,
انقلاب اسلامی ایران
,
دوره صفویه
,
حکومت اسلامی
,
مشروعیت حکومت اهل بیت
,
ولایت فقیه
,
انقلاب اسلامی
,
اندیشه سیاسی
,
صفویان
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
ولایت ,
خوارج ,
اهل سنت ,
حکومت طاغوت ,
مرگ پیغمبر ص ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
امامت ,
اطاعت سلطان عادل ,
پرستش طاغوتها ,
مجلس شورا ,
خلفا ,
دوران غیبت ,
سلطان عادل ,
فقیه جامع الشرایط ,
شیعه ایران ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
عصر غیبت ,
صحیفه نور ,
ضرورت حکومت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدحسین کاشف الغطاء
,
امام خمینی
چکیده :
امروزه میان عالمان و اندیشمندان علوم سیاسی موضوع مشروعیت بعنوان یکی از اساسی ترین مفاهیم سیاسی شناخته می شود. این مفهوم در گذر زمان به اشکال مختلف توسط فیلسوفان سیاسی مورد بحث و بررسی بوده است. موضوع مشروعیت حکومت در اسلام نیز از دیر باز در کانون توجه اندیشمندان مسلمان بوده و همواره مورد نظریه پردازی قرار گرفته است. آنچه این مقاله در صدد بیان آن است سیر تحول مفهوم مشروعیت نزد فقهای شیعه از سال های رفع سایه نظام خلافت بر ایران و بطور مشخص از دوران حکومت صفویه و رسمیت یافتن آیین تشیع در ایران است. بر اساس نتایج این تحقیق مفهوم مشروعیت در این دوره از تاریخ ایران، سه مرحله را پشت سر گذارده است. مرحله اول پذیرش مشروعیت سلطان عادل توسط اکثریت فقهای شیعه است و این مبنا تا دوره نهضت مشروطه ادامه یافته است. در نهضت مشروطه مرحله دوم نظریه پردازی با طرح مشروعیت نظام مشروطه بر حوزه اندیشه سایه می اندازد و مرحله سوم تحول مفهوم مشروعیت با عملی شدن مبارزات امام خمینی در دوران انقلاب اسلامی با عنوان حاکمیت ولی فقیه جامع الشرایط تجلی می یابد گرچه مفهوم ولایت فقیه از دیر زمان در کتب فقهی شیعه وجود داشته است ولی هیچگاه امکان ظهور در عرصه سیاسی اجتماعی نیافته بود و انقلاب اسلامی بود که آن را از یک نظریه مهجور به عمل و ثمر رسانید. در این مقاله این روند سه مرحله ای مورد واکاوی و بازشناسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 203
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید