جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی)
>
ادیان توحیدی (ادیان الهی)
>
ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده)
>
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 194
عنوان :
زمان و تاریخ در یهودیت
نویسنده:
حوا مبشری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دین یهود
,
زمان
,
تقویم
,
تجلی
,
اعیاد
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
در این رساله ابعاد مختلف زمان که در دیانت یهود از اهمیت فراوانی برخوردار است مورد کاوش قرار گرفته است: واحدهای زمانی در یهود؛ نگرش خطی یهود نسبت به زمان؛ تجلی خدا در تاریخ؛ آخرالزمان؛ تقویم؛ اعیاد و ایام مقدس مربوط به هر یک از زمانها. در این تحقیق، نگرش نوین این دین به زمان و تاریخ در قیاس با ادیان ابتدایی و قدیم، اهمیت این مهم در زندگی دنیوی و سرنوشت آن و نیز مسئله تأثیر و تأثرات این فرهنگ از دیگر ملل (در این زمینه) مورد بررسی قرار گرفته است. زمان در یهود در قیاس با دیگر ملل، صورت و مفهومی خطی دارد که دو نقطهی آغاز و پایان (خلقت و معاد) دارد. خدای خالق آغاز و پایان، جریان ما بین این دو نقطه را تعیین میکند. مسیر تاریخ مشیَّتی یهود با دستورات چندی از جانب خداوند مشخص میشود. اهمیت مسئلهی زمان در عهد عتیق در نخستین سفر آن نمودار است که به تشریح و تقسیم بندی آن میپردازد. بعد از تقسیم بندی زمان، خداوند اعیاد و روزهای مقدس خویش را در آن چارچوب قرار میدهد و بر آن اصرار دارد که در موعد معین مقرر شود. در کنار تقسیم بندی زمان در عهد عتیق، یهودیان بر مبنای آن، واحدهای جزئیتری را ابداع نمودند که کاربرد و اهمیت زیادی برای اهداف دینی دارد. مسئلهی برگزاری اعیاد و روزهای مقدس در زمان مشخص، تنظیم تقویم را توجیه میکند. این تنظیم تا دستیابی آنها به اصولی ثابت، دامنه گستردهای طی زمان داشته است. بررسی اعیاد و روزهای مقدس یهودیان خود نشانگر اهمیت زمان و همچنین نمودار تجلی و کارکرد خدا در تاریخ یهود است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اینکه خوردن ذبیحه اهل کتاب حرام است، چرا پیامبر اسلام(ص) ذبیحه یهودیه را قبول کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
تفسیر قرآن
,
دارای لینک
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی واحکام فقهی اهانت به مقدسات ادیان آسمانی (زرتشت، یهودیت و مسیحیت) در فقه اسلامی
نویسنده:
فرزانه کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دین یهود
,
مقدسات
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
اهانت
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
ادیان آسمانی
,
ادیان آسمانی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
آنچه امروزه جهان بشری به شدّت به آن نیازمند است، تعامل و گفتگوی ادیان در جهت کم کردن فاصلههای موجود بین ادیان، تألیف قلوب پیروان آنها و یکسو نمودن حرکت انسانها بهسوی سعادت است. از اصول گفتگوی ادیان، آگاهی پیروان هر دین از حکم اهانت به مقدسات ادیان دیگر است این آگاهی میتواند پیروان ادیان را از اهانت به مقدسات یکدیگر بازدارد و بستر را برای گفتگوی ادیان و تقریب پیروان ادیان و درنهایت آشکار کردن کمال اسلام فراهم نماید. اهانت به مقدسات هر یک از ادیان الهی، از جانب پیروان آنها، گفتوگوی ادیان را به بنبست میکشاند؛ ولی احترام و تکریم آنان، زمینه را برای برقراری ارتباط، تقریب ادیان و تفاهم درراه شناخت حق فراهم میآورد و آثار سازندهای دارد.در این پژوهش با بررسی مبانی و ادلّه در فقه امامیه و عامه به دست میآید که اهانت به مقدسات ادیان الهی غیر از دین اسلام، جایز نیست و باید مناسبات مسلمانان با غیرمسلمانان مبتنی بر احترام، مهرورزی، مدارا و تسامح دینی، آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی سیاسی و آشنایی با زبان و متون مقدّس دیگر ادیان و همزیستی مسالمتآمیز باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مسئله هبوط انسان دربین ادیان اسلام ، یهودیت و مسیحیت
نویسنده:
اسماعیل شاه آبادی فراهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هبوط
,
علوم انسانی
,
دین یهود
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
مسئله هبوط حضرت آدم (ع) به عنوان یک موضوع مشترک دربین ادیان ابراهیمی ودرکتب الهی ومقدس با اشکال وبیان مختلف مطرح گردیده است .اگرچه سه دین اسلام ،یهود ومسیح اصل هبوط حضرت آدم (ع) وخوردن او ازمیوه درخت ممنوعه را پذیرفته اند ،لیکن دربرخی از جزئیات آن اختلاف نظر وجود دارد. دراین تحقیق بصورت تطبیقی به بیان وجوه اشتراک واختلافات پرداخته است . دردین اسلام واژه هبوط به معنی نزول مقام حضرت آدم (ع) تعریف شده وبه سبب خوردن ازمیوه درخت ممنوعه از مکانی که به بهشت تشبیه شده خارج گردیده ، زیرا دیگراو مناسب با آن نشئه از زندگی نبود وعیوب بر آنها آشکار گشت .دردین یهود وآموزه های دینی درکتب عهد قدیم هبوط به معنای اخراج حضرت آدم (ع) از مکان اولیه با تغییر درذات وسرشت او که نتیجه گناه حضرت آدم (ع) بود توصیف شده است .دودرخت درکار بوده یکی درخت معرفت ودیگری درخت حیات . انسان باخوردن از میوه درخت به درجه ای از شناخت ومعرفت رسیده است.دردین مسیح وآموزه های دینی درکتب عهد جدید ، هبوط به زمین مجازات حضرت آدم(ع) وحوا(ع) بود. آنان به دلیل گناه نخستین به زمین طرد شدند وگناه حضرت آدم (ع)وحوا(ع) به نسلهای بعد از او به ارث رسیده وانسانها باذات وسرشت گناه آلود متولد شده است ، بنابراین انسان نمی تواند خودش رانجات دهد ، حضرت مسیح (ع) با قربانی کردن خود انسان رانجات می دهد.نتیجه این نوشتار آنست که انسان با خوردن میوه درخت ممنوعه نتنها سقوط نکرد بلکه باعث شناخت ومعرفتی گشت که اورا به مقامی والا هدایت ورهنمون می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسه ای فقهی و حقوقی تروریسم از دیدگاه سه ادیان اسلام، یهود و مسیح
نویسنده:
مژگان صفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دین یهود
,
تروریسم
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
یکی از پیامدهای اساسی، اصلی و غیر قابل انکار پدیدهی تروریسم، نقض حق حیات انسانهاست. تروریسم در خاورمیانه سابقهای طولانی دارد به نحوی که تمام خلفای راشدین و امامان (ع) شیعه ترور شدهاند. تعالیم قرآن کریم و سیرهی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) هرگونه تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی را حرام شمرده است و تمامی مبانی فکری و رفتار تروریسم در اسلام از گناهان کبیره محسوب شده است. واژهی ترور در فرهنگ لغت به معنای ترس و وحشت است و مرتکب به این عمل را تروریست مینامند. خود این اقدام را عمل تروریستی و گرایش به آن را تروریسم گویند. این پدیدهی خطرناک از بدو تاریخ با بشریت همراه بوده و موضوعی سیال و سیار است که میتواند کل جامعه جهانی را تحت تاثیر فیزیکی و روانی قرار دهد. اما واژهی تروریسم ریشه در فرهنگ غرب دارد و آنچه که ما در مبانی فقه و حقوق اسلامی به آن برخورد میکنیم مفهوم «ترور» را به شکل های مطرح امروزی در جامعهی بین الملل نداریم اما مفاهیمی وجود دارند که به اقدامات تروریستی امروز نزدیک هستند. این مفاهیم که تبیین آنها در یک جمع بندی کمک به مفهوم شناسی تروریسم است عبارتند از: محاربه، اغتیال وبغی و... خودخواهی و خودپسندی از ریشههای اصلی اعمال تروریستی است چه بسا مشاهده شده که تروریست ها چه هولکاست هایی را در طول تاریخ اعمال کردهاند که منجر به قربانی شدن میلیون ها افراد بیگناه و مظلوم شده است .در صورتی که اهانت به انسان ها و خشونت علیه آن ها، گناه کبیره است و نابخشودنی.در نوشتار حاضر به بررسی فقهی وحقوقی تروریسم در ادیان الهی(اسلام-یهود-مسیح) پرداخته وایا اینکه تروریسم بعنوان یک جرم مستقل تلقی می شودویا باواژگانی چون محاربه ، بغی واغتیال و... انطباق داردیا نه.کلید واژهها: ترویسم، محاربه، قربانی، اسلام، مسیح، یهود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رجعت دارسلام و مقایسه با آن با آخرالزمان در یهودیت و مسیحیت
نویسنده:
مصطفی بابایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
مسیحیت
,
یهودیت
,
علوم انسانی
,
دین یهود
,
آخر الزمان
,
فلسفه و منطق
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
رساله حاضر تحقیقی است ناچیز پیرامون یکی از عقاید شیعه بنام رجعت که در گذر ایام گرد غفلت و نسیان بر آن نشسته، و به سبب بعضی عوامل که بخشی از آن در این رساله ذکر شده، آنچنان که لازم بود مورد توجه و عنایت قرار نگرفته است . هدف از این رساله حل بسیاری از آیات و روایاتی است که در این باب وارد شده و یا لااقل ممکن است مربوط به این بحث باشد و نیز توجه به بعضی ادیان دیگر در این که آیات آنان نیز به چنین سرانجامی معتقدند یا خیر؟ رجعت در شیعه عبارت از اعتقاد به این است که ائمه (ع) و خوبان خوب و بدان بد از مردم پس از مرگ دوباره برمیگردند و خوبان شاهد برپایی عدل و داد، و بدان گرفتار بخشی از عذاب الهی میشوند و کتاب و سنت و اجماع و عقل به عنوان ادله 4 گانه بر اثبات این امر اقامه شده است . و نیز شبهاتی در این باب مطرح کردهاند که در این رساله قسمتی از آن مطرح شده و بدان جواب داده شده است . و در آن قسمت آخر به آخرالزمان در دین یهود و مسیح پرداخته شده و قسمتی از نقاط اشتراک و افتراق آن با رجعت در شیعه مطرح شده است . و در پایان نتیجه میگیریم که با اندکی اختلاف در اکثر ادیان الهی، نوید به پایانی خوش برای جهان و صالحان از مردم آمده است که در آن هنگام خوبان پس از زنده شدن بخشی از وعدههای حقه الهی را درک خواهند کرد. و در این میان اهل تسنن با این عقیده مخالفند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا مسيحيت و يهوديت به وجود حوادث بعد از مرگ معتقد هستند مانند( سوال، فشار قبر و عالم برزخ) در مجموع اعتقاد اين دو شريعت به جهان بعد از مرگ چه شباهتها و چه تفاوتهايي با دين اسلام دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معاد در یهودیت در هیچ جای تورات سخنی از معاد به معنی بازگشت به عالم آخرت نیامده است. البته در مواردی کلمه ی آخرت آمده است ولی مراد از آن عاقبت دنیوی است نه آخرت اصطلاحی. امّا در کتاب تلمود که سنّت شفاهی یهود است از معاد به فراوانی سخن گفته شده
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید یهودیت
,
دین یهود
,
معاد(کلام)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
معاد در یهودیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا تحريف مسیحیت توسط پولس تعمدي بوده و براي بقاي يهوديت صورت گرفته يا ناشي از عقايد خرافي و ساير فلسفه هاي آن زمان مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن کريم حضرت عيسي بن مريم ـ عليه السلام ـ را يکي از پيامبران الهي مي داند که از سوي خداوند مأمور هدايت بشريت زمان خود بود و توسط وحي، کتاب انجيل بر آن حضرت نازل شد که اين کتاب آسماني نور، هدايت و موعظه براي تقوي پيشه گان بود و نه تنها شريعت حضرت مو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
تحریف انجیل
,
انتقادات وار بر مسیحیت
,
تحریف مسیحیت
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
تحریف انجیل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه شد كه پيروان عيسي ـ عليه السّلام ـ با اينكه افراد ناشناس از اهالي جليل و يهوديه بودند ناگهان به شهرت جهاني رسيدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شواهد تاريخي نشان مي دهد كه مسيحيت در سال هاي اوليه پيدايش به كندي رشد نموده و پيروانش در انزوا به سر مي بردند. چنين امري مولود شرايط وجودي و پيدايش دين مسيح بوده. از يك طرف مسيحيت در ميان قومي بوجود آمد كه زمينه سختي براي پذيرش دعوت عموماً و دعوت مس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
دین یهود
,
آموزههای مسیحی (آموزههای ادیان)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
مسیحیت ,
آموزه های مسیحیت ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
مسیحیت آغازین (دین مسیحیت از ادیان زنده) ,
مسیحیت آغازین در رم ,
معرفت شناسی مسیحی(قسیم معرفت شناسی اسلامی، یهودی بودایی و هندویی) ,
مثبت اندیشی در مسیحیت ,
تحریف مسیحیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه شد که پیروان عیسی ـ علیه السّلام ـ با اینکه افراد ناشناسی از اهالی جلیل و یهودیه بودند ناگهان به شهرت جهانی رسیدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شواهد تاريخي نشان مي دهد كه مسيحيت در سال هاي اوليه پيدايش به كندي رشد نموده و پيروانش در انزوا به سر مي بردند. چنين امري مولود شرايط وجودي و پيدايش دين مسيح بوده. از يك طرف مسيحيت در ميان قومي به وجود آمد كه زمينه سختي براي پذيرش دعوت عموماً و دعوت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
تاریخ مسیحیت
,
گسترش مسیحیت
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 194
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید