جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 206
تعريف الانام في التوسل بالنبي و زيارته عليه الصلاة و السلام
نویسنده:
محمد بن محمد ابن حاج، ابوبکر مخیون، عبدالصمد حسینی سنان، عبدالله بلبیسی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سوریه/ دمشق: دار المصطفی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب تعریف الانام فی التوسل بالنبی و زیارته علیه الصلاة و السلام توسط محمد بن محمد ابن حاج به رشته تحریر درآمده است. این کتاب مجموعه مقالاتی است که حول مساله ی توسل به پیامبر اکرم (ص) و اثبات مشروعیت و مقبولیت آن از دیدگاه شرع مقدس اسلام بوده، همچنین به مساله ی زیارت قبر آن حضرت(ص) و اثبات مشروعیت و محبوبیت آن از نگاه شرع، می پردازد. عمده مقالاتی که در این کتاب و در این خصوص آمده است بدین شرح می باشد: مقاله اول که عنوان کتاب هم از این مقاله اتخاذ شده است، نوشته محمد العبدری است، این مقاله به مساله ی زیارت قبور و خصوصا زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) می پردازد و ضمن نقد ادله ی وهابیان در انکار مشروعیت این موضوع، به بحث جواز طلب شفاعت از پیامبر اکرم (ص) هم پرداخته و این مساله را نیز به تفصیل بیان می دارد. مقاله دیگر با عنوان «سهام الموحدین فی حناجر المارقین» اثر عبدالرحمن الفیحون است که با تکیه بر احادیث معتبر و اقوال علما و نیز آ یات قرآن به بیان ادله جواز توسل پرداخته است. مقالات دیگری نیر در همین موضوعات آمده است از جمله مقاله «سهام الجلالة فی افندة اهل الضلالة» نوشته عبدالصمد احمد الحیفی السنان و مقاله «فصل المقال فی حکم الصلاة بالنعال» نوشته عبدالله بن محمد الهاد ی بن عبدالقادر.
مناقشة الالبانيين في مسألة الصلاة بين السواري
نویسنده:
حسان عبدالمنان محمود مقدسي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الامام المذهبی,
چکیده :
کتاب مناقشة الألبانیین فی مسألة الصلاة بین السواری توسط حسان عبدالمنان محمود المقدسی به رشته تحریر در آمده است. به درستی امری در زمان های اخیر پیرامون نماز در مساجد نتیجه درگیری و دشمنی بین مسلمانان گردیده که آن الصلاة بین السواری ( بلندی ) می باشد. چون عده ای از اهل علم حکم به عدم جواز این عمل یا کراهت شدید آن داده اند به دلیل انقطاع صفوف در الصلاة بین السواری ( بلندی ) و ادله وارد شده نزد آنها بر خروج کسانی است که الصلاة بین السواری ( بلندی ) می خوانند. و عده ای دیگر اشکالی در آن وارد نکرده به دلیل فهم دیگری در ادله و برای تنگی جای در بعضی از مساجد و تبعیت نموده اند بر اجماع عده زیادی از علما، همچنین دورمانده اند و ادعا می کنند عده ای که همانا روش آنان تقلید از البانی به اسم سلفیه می باشد و آنان زعم بر این دارند که مقلدون البانی هستند و آنان صاحب تعصب و عدم معرفت هستند. نویسنده در این کتاب با شناختی که نسبت به تبیین الصلاة بین السواری ( در بلندی ) داشته و خطاها و اشتباهات زیادی که در کتاب واقع گردیده، برای آگاهی ذکر نموده و پس از آن معصوم نبودن آنان را عذر آورده است. نویسنده به قصد این که بیان دارد رد بر حدیث ثقه شیعی که مؤید مذهب آنان است که این عمل صادر نمی گردد مگر از نواصب وکسانی که پیرامون نواصبند و گفتار نواصب را اختیار کرده اند. این کتاب حاوی مقدمه، هفت فصل و خاتمه می باشد. برخی از مطالب فصول آن عبارتند از: مذاهب علما در حکم الصلاة بین السواری، خلاصه اقوال علما در حکم الصلاة بین السواری، مطالعه در ادله کراهت درجه بین السواری، أدله المجیزین بر درجه بین السواری، نتیجه بحث، رد بر الألبانی در تصحیحش برای احادیث الصلاة بین السواری. تهومات واقعه در رساله حلبی در الصلاة بین السواری. مؤلف پس از بررسی فرقه وهابیت به عقائد مهم آنان پرداخته است که بدرستی از با اهمیت ترین آنچه که واجب است ذکرش این که عده زیادی از علمای معاصر فتنه می کنند به سبب اقوال البانی و بلکه مقدم داشتند البانی را بر عده کثیری از ائمه، بلکه حرام کرده اند تقلید از ائمه را و واجب دانستند تقلید از البانی را و ادله ای بر آن نیست که بعضی از آنان مقدم دانسته اند البانی را بر بخاری در علم حدیث، به گمان این که بخاری قدرت استخراج و بررسی حدیث البانی را ندارد و این که البانی سریعتر از بخاری در حکم بر حدیث و رجال می باشد. تناقضات البانی در کتبش به بیش از هزار تناقض رسیده است. و خطاهای او از دو هزار خطا تجاوز کرده است. و اگر شمارش گردد جمیع توهیناتی که البانی بر علما داشته به هزاران رسیده است که اگر تحریفات و تصحیفاتش جمع آوری گردد یک مجلد کتاب می گردد.
هل هذه الافعال بدع؟
نویسنده:
دياب حسن مهداوي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ قاسمیه: مکتبة الارشاد,
چکیده :
کتاب هل هذه الأفعال بدع؟ توسط الشیخ دیاب حسن المهداوی به رشته تحریر در آمده است. نویسنده در این کتاب به بحث پیرامون افعالی پرداخته که در مشروعیت فعلشان بحث و جدل است اما به سبب جهالت یا عداوتی که دارند آن را بدعت و حرام می دانند. حتی اگر چه آن کار خوب و نیکو بوده و با حُسن نیت نیز صورت گرفته شده باشد. این کتاب شامل هفت بخش می باشد که دربردارنده چهل و هفت پرسش و پاسخ در زمینه های مختلف دینی است که عبارتند از: خلاصه ای در امر بدعت، اقوال پیشوایان مذاهب اسلامی در موضوعات مختلفی چون استحباب قرائت قرآن نزد قبور، انجام عمل خیر برای میت از نماز و روزه و حج ... بشرطی که فاعل این اعمال ثواب عملش را برای میت قرار دهد، اقوال علما در حرکت دادن انگشتان در نماز، استدلال کردن بر میلاد بزرگان در سنت نبوی (ص)، اقوال اکابر علما در مشروعیت جشن گرفتن به دلیل میلاد نبی مکرم اسلام (ص)، اقوال علمای معاصر در رابطه با میلاد نبی مکرم اسلام (ص)، شبهات معترضین به برگزاری جشن در میلاد پیامبر و ردّ بر این شبهات. نویسنده به بحث پیرامون بدعت پرداخته است. در این کتاب پرسش و پاسخ هایی مطرح گردیده که بر طرف کننده شبهات در زمینه افعال نیکویی است که از نظر وهابیت و افراطیون از اهل سنت بدعت و حرام دانسته شده اند.
عمدة الكلام في اثبات التوسل و التبرك بخير الانام
نویسنده:
جميل حليم حسيني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المشاریع,
چکیده :
کتاب عمدة الكلام في اثبات التوسل و التبرك بخير الانام بقلم جمیل حلیم الحسینی به رشته تحریر در آمده است. او کتاب خود را در پاسخ به شبهات وهابیت در مورد توسل و تبرک نگاشته است کتاب او مشتمل بر دو بخش است بخش اول آن در بردارنده ی تعریف معنای عبادت ومنافات نداشتن آن با توسل است در این بخش نویسنده با استناد به ادله نقلی قرآنی و روایی به نقل تناقضات وهابیون پرداخته است در بخش دوم به مساله تبرک پرداخته است و با استناد به سیره و ادله قرآنی و روایی در صدد اثبات ان بر آمده است و تناقضات ابن تیمیه را روشن کرده است در تتمه با استناد به کتب صحاح و علمای اسلام و با ذکر سندها از آن کتاب ها به نقد ابن تیمیه و وهابیت پرداخته است.
مصباح الزجاجة في فوائد صلاة الحاجة
نویسنده:
عبدالله بن محمد بن صديق غماري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: مکتبة القاهره,
چکیده :
کتاب مصباح الزجاجه فی فواید صلاه الحاجه توسط الحافظ ابی الفضل عبدالله الصدیق الغماری به رشته تحریر در آمده است. درباره دعا و جواز توسل در اسلام ردهایی از طرف وهابیت بیان شده است. و آن را در ردیف شرک به خدا دانسته اند.نویسنده درا ین کتاب در صدد بیان جواز دعا ، توسل و فواید آن را در روایات وشواهد تاریخی می پردازد. این کتاب شامل مقدمه ، سه باب و یک خاتمه می باشد. باب اول در مورد حدیث و ذکر طرق مختلفه آن می پردازد. باب دوم در ذکر اعتراضات بر حدیث و جواب بر آن می باشد. و باب سوم در دلاله حدیث بر توسل بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) می‌باشد. و در خاتمه می فرماید ابن تیمیه در نقل حدیث خطا کرده است؛ و تناقضات حرف ابن تیمیه را در مورد این بحث را مطرح می نماید. و همچنین بیان فواطم اربعه و توسل به صحابه و ابدال و دعاهایی که برای قضاء حاجات در روایات آمده است را بیان و بررسی می نماید. نویسنده پس از بررسی فواید دعا و توسل به پیامبر (صلی الله علیه وآله) به این نتیجه می رسد که توسل به نبی گرامی اسلام جائز است در جمیع حالات و دلیل آن هم عمل مردم مخصوصا اصحاب ایشان می باشند که بعد از رحلت ایشان به وی توسل می کردند؛ و کسی با آن مخالفت نکرده است الا ابن تیمیه وقلیلی از نجدیین در زمان معاصر ما و باعث ایجاد فرقه ها و اختلافات در بین مسلمین شده اند و این باعث ضعف شوکت مسلمین وانحلال آنان و تفرقه در امت واحده می شود.
ميزان العادل لتمييز الحق من الباطل
نویسنده:
عبدالقادر عيسى دياب؛ مقدمه نویسان: حسین شیخ موسی، عبدالله بکری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سوریه/ دمشق: دار التقوی,
چکیده :
کتاب المیزان العادل لتمییز الحق من الباطل توسط الشیخ عبدالقادر عیسی دیاب به رشته تحریر در آمده است. در هر عصری مناقشات فکری فراوان یافت می شد. مثلا در گذشته فرقه خوارج و معتزله و ظاهریه به وجود آمد. و در عصر ما آرائی که مصادرش متنوع است انقلاب کرد که یکی از آنها وهابیت می باشد. در ابتداء وهابیت لباس محاربه، بدعت و تصحیح راه و روش عقائد مسلمین را شعار کارشان قرار دادند و کم کم به کشت و کشتار شیعیان به دلیل عقائدی چون زیارت قبور، توسل و شفاعت پرداختند. نویسنده این کتاب درصدد نقد و بررسی عقائد وهابیت است. این کتاب شامل مقدمه و موضوعاتی می باشد. در ابتدا مولف به ردیه ای بر کتاب محمد احمد عبدالسلام و ادله جواز قرائت قرآن بر میت پرداخته است. در ادامه وهابیون و صوفیه را بررسی می کند. و در آخر به عقیده وهابیون در فروعات دین مانند نماز تراویح، مس مصحف بدون طهارت، حجاب زن مسلمان و دیگر چیزها می‌پردازد.
كلمة هادئة في بيان خطأ التقسيم الثلاثي للتوحيد
نویسنده:
عمر عبدالله كامل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان/ اردن: دار الرازی,
چکیده :
کتاب کلمة هادئة فی بیان خطأ التقسیم الثلاثی للتوحید توسط عمر عبدالله کامل به رشته تحریر در آمده است. قضیه توحید از مهمترین موضوعات اعتقادی محسوب می شود، چون که پایه و اساس جمیع موضوعات عقیدتی می باشد. عقیده به توحید تا قرن هفتم و قبل از ظهور ابن تیمیه به دو قسم ربوبی و الوهی تقسیم می شد که ابن تیمیه توحید را به سه قسم الوهی و ربوبی و اسماء و صفات تقسیم نمود و چون ابن تیمیه رهبر فکری وهابیون محسوب می گردد و آنان نسبت به او احترام زیادی قائلند و عقائد او را موبه‌مو دنبال می کنند بر این عقیده جداً مسرّ بوده و به این سبب مسلمین را تکفیر می نمایند. لذا مؤلف اثر حاضر درصدد برآمده تا این تقسیم غیر معقول ابن تیمیه را بازگو کرده تا از این طریق اشتباه و بدعت او معلوم گشته و به نقد و رد اعتقاد ابن تیمیه توحید را به سه مفهوم تقسیم نموده باشد. این کتاب شامل مدخل، تمهید، مقدمه، نُه مطلب و خاتمه می باشد. مطالب آن عبارتند از: استعمالات لفظ إله در قرآن کریم، معنی الرب در لغت، استعمالات لفظ رب در قرآن کریم، بطلان کردن تثلیث توحید، حقیقت عبادت، قسم سوم از اقسام توحید در نزد ابن تیمیه بحث می کند، که به توحید اسماء و صفات پرداخته است. قاعده اثبات کردن مفصل و نفی نمودن مجمل می پردازد. و اشتراک در اسماء بین خالق و مخلوق می باشد. مؤلف پس از بررسی موضوع اعتقادی توحید و تقسیم بندی آن به دو قسم ربوبی و الوهی به این نتیجه رسیده که تقسیم موضوع اعتقادی توحید به سه قسم الوهی، ربوبی، اسماء و صفات از طرف ابن تیمیه نادرست بوده است لذا به رد این تقسیم ابن تیمیه پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 206