جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عشق و عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
آیا حدیث «من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته...» صحیح است و آیا خدا میتواند عاشق شود؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این روایت در منابع حدیثی مرسوم شیعه وجود ندارد، اما در برخی منابع عرفانی[1] و دیگر متون اسلامی[2] بدون سند(مرسل) با عبارات مختلفی به عنوان حدیث قدسی آمده است؛ یکی از این عبارات چنین است: «مَن طَلَبَنی وَجَدَنی، و مَن وَجَدنی عَرَفَنی، و مَن عَرَفَنی
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق خدا به بشر
,
شناخت صفات خدا
,
عشق و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
غلبه بر نفس ,
قربانی کردن نفس اماره ,
ودود (اسماء صفات الهی) ,
نفس مطمئنه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش عارفان به محبوب های سه گانه پیامبر (ص)
نویسنده:
مهری زینی ,یداله جلالی پندری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نگاه عرفانی به نماز
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
عطر
,
عرفان اسلامی
,
زن در اسلام
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عشق و عرفان
,
زن در عرفان
,
منزلت زن از دیدگاه پیامبر
,
ازدواج در عرفان
,
حبب إلی من الدنیا النساء والطیب، وجعلت قرة عینی فی الصلاة
کلیدواژههای فرعی :
آموزه های عرفانی ,
آموزههای هندوییسم (آموزههای ادیان) ,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
تصوف زاهدانه ,
تصوف عاشقانه ,
زن در عصر جاهلیت ,
اندیشه ابن عربی ,
ازدواج در عرفان ,
احادیث در مورد بوی خوش ,
آیه 74 فرقان ,
عرفان امام محمد غزالی ,
ازدواج از دیدگاه ابن عربی ,
چکیده :
حضرت محمد (ص) در حدیثی مشهور، از زن، عطر و نماز به عنوان سه محبوب دنیایی خویش یاد کرده اند. این حدیث رمزگونه برای عارفان نازک خیال دستمایه ای قرار می گیرد تا تعابیری گوناگون بر اساس پسندها و سلیقه های خود از آن عرضه نمایند. آنان در تاویل های خود از این حدیث، به انگیزه حب، علت آن و ترجیح یکی از محبوب ها بر دیگری اشاره کرده اند و علاوه بر اینها، آن را مستمسکی برای اظهار اشتیاق و میل به زن، همسرگزینی و... قرار داده اند.در بررسی تاریخی نظرگاه های عارفان در مورد این حدیث، تحول دیدگاه آنان از تصوف زهدآمیز و ترک تعلقات و بریدن از ماسوی اله از جمله زن تا عرفان عشق انگیز و مبتنی بر محبت نسبت به همه مخلوقات و...، زن به عنوان مظهر جمال حق دیده می شود.این نوشتار ضمن بیان نظرگاه های متفاوت و جالب عارفان در مورد این حدیث، به این نتیجه می رسد که هر یک از اجزا سه گانه این حدیث، حضرت محمد (ص) را به حق نزدیک می ساخته و در واقع دلبستگی آن حضرت به زن، عطر و نماز همان دلبستگی به خداوند بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر آموزه های عرفانی اسلامی بر نهاد خانواده
نویسنده:
حجت اله جوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
آموزه های عرفانی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
فمینیسم
,
خود سازی
,
هوای نفس
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام صبر
,
آثار و برکات توکل
,
عوامل موثر در تحکیم خانواده
,
عرفان و خانواده
,
تزکیه نفس در عرفان
,
ازدواج در عرفان
,
نقش تربیتی عرفان
,
آثار سلوک
کلیدواژههای فرعی :
توحید صمدی ,
توحید عرفانی ,
طلاق ,
بلند نظری ,
مکاتب و جریان های فکری معاصر ,
مکتب لذت گرایی ,
ماتریالیسم ,
خوش خلقی ,
تواضع عارفان ,
تکبر (اخلاق) ,
عوامل فروپاشی خانواده ,
عشق و عرفان ,
آیه 52 یوسف ,
تاثیر همنشین ,
فواید زهد ,
تقویت معنویت ,
آثار مراقبه ,
شادی و نشاط در خانواده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
هدف اين مقاله بررسی تاثير تعاليم نظری و عملی عرفان بر نهاد خانواده است. در مقدمه بحث به مبانی عرفان، عرفان و هدف زندگی و ازدواج از منظر عرفان پرداخته شده است، سپس نقش تربيتی آموزه های نظری عرفان در زندگی انسان: عنصر معنويت، وسعت ديد، تغيير نگاه به زندگی و انسان ها، مخالفت با نفس، تزکيه نفس، مراقبه و محاسبه احوال و تاثير صحبت مطرح شده اند. عوامل تقويت و تداوم زندگی خانوادگی از نظر عرفان: آرامش باطنی، تلطيف روح، خوش خلقي، نشاط و شادی، اعتدال در معيشت و غيرت ورزی بيان شده اند. در بحث سير و سلوک عارفانه و تاثير آن در زندگی خانوادگی به مبادی سير و سلوک احوال و مقامات عرفانی نظير زهد، ورع، تواضع، صبر، توکل، عشق، و تاثير آنها بر بنياد خانواده پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم عشق از دیدگاه روزبهان بقلی
نویسنده:
محمودرضا اسفندیار، فاطمه سلیمانی کوشالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
روزبهان بقلی
,
عبهرالعاشقین
,
عشق و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
عشق الهی ,
عاشق ,
عشق طبیعی ,
معشوق ,
جمال پرستی ,
جمعیت ,
عشق عقلی ,
عرفان اسلامی ,
عشق و جمال پرستی ,
الفت ,
قرآن ,
عبودیت ,
شهوت رانی ,
سکون نفس ,
طریقت ,
اصطلاحنامه تصوف ,
زیبایی ظاهری ,
عشق انسانی ,
عشق روحانی ,
رابطه حسن و عشق ,
انواع عشق ,
حسن ظاهر ,
وصف ناپذیری عشق ,
عشق و حق ,
عشق بهیمی ,
مشرب الارواح ,
حسن ازلی ,
سلوک عاشقانه ,
قلق ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
عشق در تصوف عاشقانه روزبهان بقلی جایگاه ممتازی دارد. این عارف بزرگ قرن ششم قمری در ادامه سنتی که از قرون قبل آغاز شده بود، مفهوم عشق را به شکل برجسته ای در آثار خود، به ویژه در عبهرالعاشقین، مطرح کرد. در واقع روزبهان بنای طریقت خویش را در تصوف بر عشق نهاد و گستره این مفهوم در اندیشه وی تا بدان جاست که عشق را در تمام مراتب هستی، از بالاترین تا نازل ترین مرتبه ساری می داند. از نظر او عشق از صفات حق است و چون ذات و صفات حق از هم جدا نیستند، پس عشق نیز چون ذات حق قابل توصیف نیست، و تنها عشق قادر به وصف خود است. عشق را حد و نهایتی نیست و تنها عشق است که می تواند رابطه میان مخلوق و خالق را به رابطه عاشقانه میان عاشق و معشوق بدل سازد. روزبهان ضمن توجه به انسان به عنوان تجلی جمال الهی، به حسن و زیبایی ظاهری در انسان و تاثیر آن در ایجاد عشق در عاشق، عنایت بسیار دارد و میان حسن و عشق پیوند ازلی برقرار می بیند. او عشق انسانی را نردبانی برای رسیدن به عشق ربانی می داند و با ارائه تقسیم بندی هایی از انواع عشق، چگونگی طی این طریق را بیان داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انفصال و شمیم وصال در آیینه شعر صوفی عصر عثمانی و مملوکی
نویسنده:
روح اله صیادی نژاد,مریم آقاجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وصال
,
رابطه عقل و عشق
,
شعر صوفی
,
عصر عثمانی
,
عصر مملوکی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
عرفان و شریعت
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
مقام محبت
,
مقام انفصال
کلیدواژههای فرعی :
غزل عذری ,
وحدت وجود ابن عربی ,
تصوف زاهدانه ,
حقیقت انسان کامل ,
ظهور حقیقت محمدیه ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
عشق و عرفان ,
آیه 53 فصلت ,
آیه 29 حجر ,
تاریخ ادبیات عرفانی ,
آیه 26 الرحمن ,
غزل صوفی ,
چکیده :
تصوف، یکی از راههایی است که امکان تحقق معنوی سلوک را برای میلیون ها نفر از پیروان قرآن فراهم می کند. نگارنده در این مقاله ابتدا به پیدایش تصوف و سیر تاریخی و نمود آن در شعر پرداخته است و از آنجا که پدیده تصوف از بارزترین پدیده هایی است که عصر مملوکی در طول حیات خود تجربه کرد، در ادامه به دلایل گرایش به تصوف در این عصر می پردازد تا برای خواننده مشخص شود که چرا و چگونه گروهی از شاعران این دوره به صوفی گری رو آوردند و چه زمینه های اجتماعی، دینی و روانی باعث این امر شده بود. آنچه محوریت موضوع این مقاله را تشکیل می دهد، دو مفهوم انفصال و وصال (وحدت وجود) از زاویه علاقه میان خدا و انسان است. در این رهگذر شاعر چه با بیان روشن و چه با پوشیده گویی، می کوشد تا از هر چه غیرخداست، منفصل شود. در این میان بحثی چون حقیقت محمدی (ص) مطرح می شود که در ذیل مفهوم انفصال قرار می گیرد؛ و این گونه برداشت می شود که در شعر صوفی، پیامبر (ص) واسطه ای برای این اتصال نورانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی عبارت «من عشق فکتم و عف فمات فهو شهید» بر اساس متون عربی و فارسی
نویسنده:
بتول حیدری ,سیدمهدی نوریان ,اسحاق طغیانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق حقیقی
,
عشق عذری
,
کتمان عشق
,
عرفان اسلامی
,
حدیث «من عشق و کتم و عف ...»
,
راز داری
,
صبر
,
عفت
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عشق و عرفان
,
مقام شهادت
,
عشق در ادبیات فارسی
کلیدواژههای فرعی :
عشق الهی ,
کتمان سر ,
عشق مجازی ,
ثواب ,
ثواب استحقاقی ,
ثواب تفضلی ,
نظربازی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
شهید ,
مجاهده ,
جهاد اکبر ,
عشق افلاطونی ,
اقسام عشق ,
شهید عشق ,
شهادت در عرفان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در متون ادبی، عرفانی و اخلاقی ادبیات فارسی و عربی، برای تبیین عشق مجازی گاه به عبارت «من عشق فکتم و عف فمات فهو شهید» که با نام «حدیث عشق» نام بردار شده است، استناد می شود. نخستین بار، ابن داود در الزهره، از این عبارت منسوب به پیامبر در تفسیر عشق عذری یاد می کند، اما از دیرباز، حدیث شناسان آن را از احادیث موضوع دانسته اند. با وجود این، حدیث عشق به دلیل محتوایش و با وجود مخالفت ناقدان به ویژه حنابله و با ورود به ساحت عرفان اسلامی به حیات خود ادامه داد. در این جستار، ضمن بررسی پیشینه و دلیل اصلی روایت حدیث عشق، صحت و سقم آن به عنوان حدیثی منسوب به پیامبر، علت و نحوه کاربرد آن در متون عرفانی، انعکاس آن در متون ادبی عربی و فارسی، ارتباط عشق مجازی با عفت، جهاد با نفس و شهادت و پیوند کتمان با عشق تبیین خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعامل زبان و معنا در سوانح احمد غزالی بر پایه نظریه ارتباطی یاکوبسن
نویسنده:
تورج عقدایی,فاطمه بیداخویدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
سوانح العشاق
,
احمد غزالی
,
زبان
,
استعاره
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
حکایت عرفانی
,
تشبیه
,
نقش های زبانی
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
پارادوکس عرفانی
,
جان بخشی
,
عشق از منظر احمد غزالی
,
اندیشه های احمد غزالی
کلیدواژههای فرعی :
زبان شعر ,
آرایه های ادبی ,
نقش ترغیبی ,
رمزگان ,
ترکیب اضافی ,
استعاره مصرحه ,
فضاسازی ,
نقش ادبی زبان ,
نقش ارجاعی ,
عشق و عرفان ,
استعاره کنایی ,
نقش عاطفی زبان ,
نقش فرازبانی ,
نقش همدلی ,
چکیده :
زبان تنها ابزار انسان برای بیان دقیق جهان تجربی او است. هر کس جهان را به گونه ای خاص در می یابد و آن را با زبانی ویژه گزارش می کند. با توجه به این اصل می پنداریم که زبان در سوانح، بیانگر تجربیات منحصر به فرد احمد غزالی است. در این مقاله برای تعیین دقیق جایگاه پیام زیباشناختی متن سوانح، آن را با توجه به نظریه ارتباط یاکوبسن بررسی و تحلیل می کنیم تا نشان دهیم زبان در این کتاب، اگرچه برای ایجاد ارتباط به کار رفته است، در آن معنا و دریافت آن به تاخیر می افتد. از آن روی که ابزارهای زیبایی شناختی زبان، در به تاخیر انداختن معنا و دریافت آن موثرند، در بررسی نقش ادبی متن به برجسته ترین ابزارهای تبدیل زبان به ادبیات، نظیر حکایت، تمثیل، تشبیه، استعاره و تشخیص به اختصار اشارت رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق منازل سلوک بودایی و برخی مفاهیم «دهمه پده» با دیدگاه عارفان مسلمان
نویسنده:
علی فتح الهی ,قاسم صحرایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دهمه پده
,
شرایط و آداب سلوک
,
عرفان اسلامی
,
عرفان بودایی
,
آموزههای بودایی (آموزههای ادیان)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
برَهمن
,
مقامات (عام) (عرفان نظری)
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
مقام زهد
,
سلوک در عرفان بودایی
کلیدواژههای فرعی :
جهاد با نفس ,
غلبه بر نفس ,
ولایت انسان کامل ,
بقا و جاودانگی ,
ریا ,
تصرف تکوینی ,
هوشیاری ,
مهرورزی ,
نیروانا ,
سیر انفسی ,
طلب ,
مرتبه انسان کامل ,
مقام یقظه ,
مقام رضا ,
مقام فقر ,
مقام صحو ,
مقام معرفت ,
عشق و عرفان ,
شهوت پرستی ,
ترک تعلقات دنیوی ,
نفی ریا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دهمه پده از آثار مشهور فلسفی، اخلاقی گوتمه بودا، مصلح بزرگ قرن ششم پیش از میلاد مسیح، در کیش هندویی است. باتوجه به اینکه نواحی شرقی ایران، به ویژه بلخ، از خاستگاه های تصوف ایرانی و نزدیک ترین محل برخورد دو فرهنگ بودایی و اسلامی به شمار می آمده است، گمان می رود آیین بودایی با پیشینه ای هزار ساله بر ذهن و آداب سالکان مسلمان اثر گذاشته باشد.این نوشتار به بررسی آرا و بیان شباهت دیدگاه های بودایی با آرا عارفان مسلمان در بیان منازل سلوک و مقامات عرفانی یادشده در کتب متصوفه می پردازد. شایان ذکر است که در این مقاله مشابهت های لفظی و لغوی، و نیز مشابهت های مفهومی و معنایی بحث و بررسی شده اند. البته ضمن بیان مشابهت های منازل سلوک، مفاهیم برجسته عرفانی- اخلاقی را نیز در دو فرهنگ بررسی و مقایسه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه بینامتنیت میان سوانح العشاق و عبهرالعاشقین
نویسنده:
مسروره مختاری ,محبوبه مباشری ,قدم علی سرامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوانح العشاق
,
احمد غزالی
,
عبهرالعاشقین
,
بینامتنیت (زبان شناسی)
,
ژرار ژنت
,
نظریه ادبی
,
روزبهان بقلی شیرازی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
ادبیات
,
عشق و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
مکتب جمال ,
ساختارگرایی ,
تحلیل متون ادبی ,
نقل قول ,
نثر عرفانی ,
تصوف عاشقانه ,
مقام تلوین(مقابل مقام تمکین) ,
مقام تمکین(مقابل مقام تلوین) ,
آثار روزبهان بقلی ,
عرفان روزبهان بقلی ,
آثار احمد غزالی ,
چکیده :
رساله های سوانح العشاق احمد غزالی و عبهرالعاشقین روزبهان بقلی شیرازی از جمله رساله هایی هستند که به لحاظ موضوع، شیوه بیان، چگونگی به کارگیری زبان، و محتوا مشترکات زیادی دارند. خوانش همزمان و مطالعه بینامتنی این دو رساله می تواند شناخت ما را از قابلیت های این آثار دگرگون سازد و با ویژگی های مشترک یا منفرد آن ها آشنا نماید. بعد از مطالعه بینامتنی این دو رساله طبق نظریه ژرار ژنت، معلوم شد که عبهرالعاشقین به اشکال صریح، غیرصریح و ضمنی در ساختار کلی و جزئی، اعم از گزینش واژه، عبارت، اعلام، تلمیح به آیات و احادیث و داستان ها و بسیاری از اصطلاحات عرفانی و حتی تفکر حاکم بر اثر تا حد زیادی از سوانح العشاق متاثر بوده است. با وجود ویژگی گفت و گو مندی و چندصدایی در این دو رساله، هر یک دارای ویژگی های منفرد خاصی نیز هستند و رابطه بینامتنی آن ها وسیع تر از قیاس و تطبیق و برداشت مستقیم از متون پیشین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 285 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان نشانه ها (بررسی انگاره های نمادین رمان «کیمیاگر» و مقایسه با نمونه های عرفان و تصوف اسلامی)
نویسنده:
حافظ حاتمی ,محمدرضا نصراصفهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
پائولو کوئیلو
,
سلوک عرفانی
,
کیمیاگر
,
سمبل (نماد)
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عشق و عرفان
,
سفر در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
قلب ,
رؤیای صادق ,
سیمرغ ,
نقد ادبی ,
آثار عرفانی ,
سیر آفاقی و انفسی ,
حکایت های مثنوی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
نماد در ادبیات ,
نماد در مثنوی ,
عرفان مولوی ,
عرفای ایرانی ,
عارفان (مسلمان) ,
دل در عرفان اسلامی ,
خواب و رویا در عرفان ,
رمز در عرفان ,
آیه 142 اعراف ,
سیمرغ در منطق الطیر ,
عدد چهل ,
چکیده :
بهره گیری از زبان نمادین یا رمزی همواره مورد توجه شعرا، نویسندگان و هنرمندان بوده است. ظرفیت بالای عنصر زیبایی بخش رمز، به همه انواع ادب حماسی، غنایی، عرفانی، نمایشی و تعلیمی امکاناتی فراوان داده است تا شاعر، نویسنده و هنرمند بتواند اثری از هر نظر برجسته و متمایز بیافریند. ادبیات عرفانی جولانگاه و پهنه زبان نمادها است و عرفا برای بهره گیری بیشتر از مفاهیم واژگان و موضوع «غیرت عرفانی» و اینکه افراد بیگانه و غیر اهل نتوانند به مقصود آنان پی ببرند، از این زبان استفاده می کنند.زبان نشانه ها ـ که در رمان کیمیاگر از آن به روح جهان، زبان روح، رویای شخصی، اصل مطلوبیت، مکتوب و عشق یاد شده است ـ مهم ترین عنصر سازنده این رمان است. در این میان آشنایی نویسنده با عرفان مشرق زمین، به ویژه عرفای اسلامی و ایرانی، و در نهایت تاثیرپذیری از آنان، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید