جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
مقامات (عام) (عرفان نظری)
>
مقامات((اثباتی)، صد منزل)
>
مقامات نهایات
>
مقام توحید(عرفان)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
شرح فصوص الحكم
نویسنده:
خواجه محمد پارسا؛ مصحح: جلیل مسگرنژاد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مركز نشر دانشگاهی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شرح فصوص الحکم
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب عرفان اسلامی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
01- فصوص الحکم: ابن عربی (متون عرفانی مرجع)
کلیدواژههای فرعی :
شناخت خدا ,
وحدت وجود ,
علم واجب ,
قرب به خدا ,
مراتب (عرفان نظری) ,
مقامات (عرفان) ,
عرفان نظری ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
مقام توحید(عرفان) ,
من عرف نفسه فقد عرف ربه (حدیث) ,
وجود (عرفان تطبیقی) ,
خدا (عرفان تطبیقی) ,
حق (عرفان تطبیقی) ,
شماره ديويي:
297 /82
چکیده :
شرح فصوص الحكم ابن عربي (پارسا) یکی از شروحی است که توسط ابوالفتح محمد بن محمد بن محمود حافظى بخارى، ملقب به «پارسا» بر کتاب فصوص الحكم ابن عربي انجام شده است.این شرح داراى امتيازات چندى است به شرح زير: پارسا، اساس شرح را بر شرح شارح نخستين قرار داده است و با احاطه كاملى كه بر افكار ابن عربى داشته، شروح معتبر اين كتاب را نيز زير نظر داشته است. خواجه پارسا در شرح خود، نه تنها به شرح مصطلحات قوم توجهى عميق دارد، بلكه به شرح معضلات متن فصوص و عقايد ابن عربى نيز توجهى خاص دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فصوص الحکم
نویسنده:
محی الدین ابن عربی؛ مصحح ابوالعلاء عفیفی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
عرفان اسلامی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب عرفان نظری
,
01- فصوص الحکم: ابن عربی (متون عرفانی مرجع)
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
شناخت سلبی خدا ,
علم واجب ,
حقائق (عرفان نظری) ,
عوالم (عرفان نظری) ,
مظاهر (عرفان نظری) ,
منازل(عرفان نظری) ,
عنایت (عرفان) ,
مقامات (عرفان) ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
وجوب ذاتی(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
وحدت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری) ,
نور(اسماء اول، عرفان نظری) ,
سمع(عرفان نظری) ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
مرتبه ایمان(عرفان نظری) ,
مقام توحید(عرفان) ,
من عرف نفسه فقد عرف ربه (حدیث) ,
وجود (عرفان تطبیقی) ,
شماره ديويي:
297/83ع692ش
چکیده :
کتاب فصوص یا «فصوصالحکم» اثر شیخ اکبر ابن عربی از کتب مشهور تصوف و عرفان نظری است. فصوص جمع واژه «فَصّ» به معنای نگین است و فصوصالحکم نگینهای حکمت معنا میدهد. محمد بن احمد، محیی الدین بن عربی از اولاد عبداللّه بن حاتم، برادر «عدى بن حاتم» از صحابه بزرگوار، در شب ۷ ماه رمضان ۵۶۰ ه.ق، برابر با ۲۸ ژوئیه ۱۱۶۵.م، در بلدهی «مرسیه» از بلاد اندلس متولد شد. معروفترین لقب او در بین پیروانش، «الشیخ الاکبر» است. دو اثر فتوحات مکیه و فصوص الحکم او مشهور است و او را پدر عرفان نظری خوانده اند. او بعد از هشتاد سال ریاضت و تألیف، در شب ۲۸ ربیع الاخر سال ۶۳۸ ه. برابر با ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ م. در شهر دمشق از دنیا رفت. محی الدین در آغاز فصوص تصریح می کند که در رؤیا پیامبر فصوص الحکم را به او عطا کرد و به وی امر فرمود که این کتاب را به مردم عرضه کند. علامه حسن زاده آملی در توصیف این کتاب گوید: «فصوص الحکم شیخ اکبر محیى الدین طائى حاتمى بیست و هفت فص است و هر فصّ آن به نام یکى از انسانهاى کامل که از هر یک تعبیر به کلمه شده است، و در هر فص سلطان و محور بحث یکى از امّهات و اصول معارف مهمّ و اصیل عرفانى قرآنى است. و آن بیست و هفت انسان فصوص که به نام هر یک فصّى جداگانه است بیست و سه نفر آنها از انبیاى یاد شده در قرآن کریماند که یسع و ذو الکفل در آن نیامدهاند، و چهار انسان کامل دیگر به نامهاى شیث و عزیر و لقمان و خالد علیهم السّلاماند به نام هر یک فصّ مستقل است.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید و نسبت آن با علم و عمل
نویسنده:
محمود یوسفثانی، محمد کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
عرفان نظری
,
مقام علم الیقین(قسیم مقام عین الیقین و حق الیقین)
,
مقام عین الیقین(قسیم مقام علم الیقین و حق الیقین)
,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین)
,
مقام توحید(عرفان)
,
توحید علم
,
توحید حال
,
توحید مشاهده
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
مراتب توحید ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
اخلاص ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
سالک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام احدیت(مقابل مقام واحدیت) ,
مقام فرق((اثباتی)، قسیم مقام جمع و احدیت جمع و فرق) ,
مقام جمع((اثباتی)، قسیم مقام فرق و احدیت جمع و فرق) ,
مقام جمع الجمع(تلوین جمعی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پژوهش حاضر متکفل بررسی معنا و مفهوم توحید و ربط و نسبت آن با علم و عمل است. عرفان اسلامی به دو پرسش کلیدی «توحید چیست؟» و «موحد کیست؟» در دو حوزه عرفان نظری و عرفان عملی پاسخ میدهد. در عرفان نظری، حاقّ معنای توحید آشکار میشود و در عرفان عملی به تبلور این معنا در عینیت خارجی توجه میشود. در این پژوهش تلاش گردیده است تا به این دو پرسش اساسی – که درواقع پرسش از نسبت علم و عمل با یکدیگر و این هر دو با مفهوم توحید است – ضمن تبیین مراتب تشکیکی توحید و موضع و جایگاه علم و عمل در هریک از این مراتب، پاسخ داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 243 تا 265
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله «رؤیت» در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
الله
,
رویت خدا
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
حکمت متعالیه
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
معتزله ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ایمان ,
فصوص الحکم ,
اشاعره ,
شهود عرفانی ,
الامامیه ,
رویت قلبی خداوند ,
مکتب مشبهه ,
بصیرت ,
ولایت الله ,
مرتبه توحید ,
ادراک ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت عقلی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
معتزله (اهل سنت) ,
ادراک انسان ,
استحاله رؤیت بصری خدا ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
لقاء الله ,
حجاب الله ,
ادراک و ابصار ,
لن ترانی ,
صفات خدا ,
متکلمین ,
قرآن ,
طاعت ,
استحاله رؤیت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
حجاب بین خدا و انسان ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
مقام شهود ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام بصیرت ,
مقام توحید(عرفان) ,
لقاء حق ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
چشم ظاهر ,
علت صحت رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از جمله مباحث کلامی، بحث رؤیت، یعنی دیدن خداوند متعال است. مشبهه و مجسمه به تبع برخی از یهودیان، برای خدا جسم قائل شده و گفتهاند: حق تعالی را میشود دید. اشاعره گرچه خدا را مادی نمیدانند، گمان کردهاند در قیامت برای مؤمنین قابل رؤیت است و برای اثبات مدعای خود، ادله عقلی و نقلی آوردهاند. به عقیده معتزله و امامیه ادعای اشاعره با مبنای آنها در تضاد است. حضرت امام خمینی رؤیت را ممکن، ولی قلبی و از نوع حقیقت ایمان دانستهاند. ایشان معتقد بودند که ایمان به مقام توحید و ولایت، حجاب را از بین میبرد و علمی که منتهی به ایمان و خوف از خدا نشود، حجاب اکبر است. نیز ایمان را نور الهی دانستهاند که قلب را آماج تجلیات خدا قرار میدهد. همچنین ایشان بین ایمان و عمل صالح و لقاء الله، قائل به پیوند بوده و معتقدند: اگر انسان اهل ایمان و عمل صالح باشد، با عنایات الهی و به اندازه ایمان و اعمالش صاحب کرامات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید